Pomoc państwa C 3/2005 (ex N 592/2004 - Procedura w ramach mechanizmu przejściowego
PL 51/2004) - Pomoc restrukturyzacyjna dla Fabryki Samochodów Osobowych SA (dawniej Daewoo-FSO Motor S.A.)
Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(2005/C 100/02)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 26 kwietnia 2005 r.)
Pismem z dnia 19 stycznia 2005 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Polskę o swojej decyzji wszczęcia procedury określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącej wyżej wymienionych środków pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków pomocy, w odniesieniu do których Komisja wszczyna procedurę, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego listu, kierując je na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General Competition
State aid Greffe
B-1049 Bruksela
Faks: (32-2) 296 12 42
Uwagi te zostaną przekazane Polsce. Zainteresowane strony przekazujące uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości poufnością.
TEKST STRESZCZENIA
Procedura
W dniu 30 kwietnia 2004 r. w ramach procedury przejściowej przewidzianej w Traktacie o Przystąpieniu Polska zgłosiła decyzję o przyznaniu pomocy restrukturyzacyjnej na rzecz przedsiębiorstwa DAEWOO-FSO MOTOR S.A., które w ostatnim czasie zmieniło nazwę na Fabryka Samochodów Osobowych S.A. ("FSO"). Komisja poprosiła o dodatkowe informacje oraz brakujące dokumenty, które zostały jej dostarczone w dniach 18 czerwca, 13 września i 3 listopada 2004 r. W dniu 9 listopada 2004 r. odbyło się spotkanie. W dniu 6 stycznia 2005 r. władze polskie zgodziły się, aby Komisja potraktowała zawiadomienie z dnia 30 kwietnia 2004 r. również jako zawiadomienie w myśl art. 88 ust. 3 Traktatu WE w odniesieniu do wszelkich środków, które zostaną uznane za stanowiące nową pomoc.
Opis beneficjenta i środków pomocy
FSO jest jednym z dużych polskich producentów samochodów osobowych i innych pojazdów mechanicznych, przyczep, części zamiennych i akcesoriów, mieszczącym się w Warszawie i zatrudniającym ponad 3.000 pracowników. Trudności ekonomiczne FSO rozpoczęły się w 2000 roku głównie z powodu upadłości jej największego udziałowca, Daewoo Motor Corporation Ltd. ("DMC"). Po ogłoszeniu upadłości DMC, kontrolę nad FSO przejął Skarb Państwa.
Poziom sprzedaży FSO znacząco spadł i w ostatnich latach niepokryte straty z lat poprzednich z wynikiem finansowym dla danego roku przekraczały 50 % kapitału zakładowego, wynoszącego 2,1 mld PLN. Udział FSO w rynku sprzedaży nowych samochodów w Polsce, wynoszącym około 320.000 pojazdów rocznie, spadł z ok. 30 % w 1999 roku do 2,2 % w roku 2004, przy czym FSO wykorzystuje jedynie około [...](*) swoich zdolności produkcyjnych.
Obecny program restrukturyzacji (obejmujący okres od końca 2003 roku do końca 2006 roku) opiera się na [...]. Plan restrukturyzacji przedsiębiorstwa koncentruje się na zmniejszeniu zdolności produkcyjnych oraz na działaniach restrukturyzacyjnych w zakresie produktów, technik i technologii, finansów, zatrudnienia, organizacji, zakupów oraz zarządzania.
Finansowe środki restrukturyzacyjne w zakresie zobowiązań prywatnych i publicznych obejmują porozumienie z głównymi wierzycielami FSO w sprawie restrukturyzacji niektórych długów, podpisane we wrześniu 2003 r., porozumienie układowe z 621 innymi wierzycielami (94 % z nich to wierzyciele prywatni) w ramach postępowania reorganizacyjnego oraz 41 środków pomocy państwa, takich jak gwarancja, umorzenia, przesunięcie terminu spłaty oraz rozłożenie spłat na raty. Łączne koszty restrukturyzacji ocenia się na kwotę około 5,5 mld PLN (1,1 mld EUR). Według polskich władz, całkowita kwota planowanej pomocy państwa wynosi 827,6 mln PLN (172,4 mln EUR), co odpowiada 15 % łącznych kosztów restrukturyzacji (85 % stanowi wkład własny).
Ocena
Na podstawie uzyskanych informacji Komisja ustaliła, co następuje:
a) niektóre środki (o wartości ok. 35 mln EUR) zostały przyznane przed przystąpieniem i nie mają zastosowania po przystąpieniu Polski do UE;
b) pozostałe środki o wartości około 138 mln EUR nie zostały przyznane przez przystąpieniem, a zatem stanowią nową pomoc.
W szczególności w odniesieniu do środków pomocy, o których mowa w lit. a), Komisja ustaliła, że wszystkie one zostały przyznane w okresie między 22 stycznia i 30 kwietnia 2004 roku, a zatem przed przystąpieniem. Polskie władze dostarczyły kopie umów pomiędzy właściwymi instytucjami publicznymi i FSO, decyzji właściwych instytucji publicznych lub aktów końcowych prawnie wiążących władze publiczne do przyznania konkretnych kwot pomocy przed przystąpieniem. Dokumenty te zawierały kwoty pomocy państwa oraz wszelkie inne szczegóły dotyczące przyznania pomocy oraz udziału instytucji publicznych, który nie mógł następnie ulec zmianie.
W odniesieniu do środków, o których mowa w lit. b), Komisja ustaliła, że nie zostały one jeszcze przyznane i dlatego stanowią nową pomoc, ponieważ władze polskie nie przedstawiły dowodów dotyczących terminu przyznania pomocy lub dostarczyły jedynie ogólne pisemne deklaracje instytucji publicznych zgłoszone do UOKiK, nie niosące za sobą zobowiązań prawnych względem FSO.
Komisja uważa, że środki w lit. b) przyjęte przez polskie władze stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE. Komisja przeanalizowała tę pomoc w świetle Wytycznych Wspólnoty w sprawie pomocy restrukturyzacyjnej z 1999 roku, mających zastosowanie w chwili zgłoszenia pomocy, tj. 30 kwietnia 2004 r. Ponieważ dostarczone informacje nie są wystarczające, aby jednoznacznie ustalić czy inwestor nabędzie FSO po cenie rynkowej, Komisja nie może na obecnym etapie wykluczyć, że umowa pomiędzy Skarbem Państwa i inwestorem zawiera elementy pomocy.
W odniesieniu do pomocy dla FSO, Komisja postanowiła wszcząć procedurę przewidzianą w art. 88 ust. 2 Traktatu WE ze względu na następujące wątpliwości odnośnie do spełniania przez obecny plan restrukturyzacji wszystkich warunków niezbędnych do uzyskania zwolnienia na mocy art. 87 ust. 3 lit. c); wątpliwości Komisji dotyczą w szczególności następujących kwestii:
(1) czy plan inwestora określa środki niezbędne dla przywrócenia długoterminowej rentowności, zważywszy że planowana produkcja samochodów w latach 2005 i 2006 jest niższa niż wartość wskazana jako granica opłacalności;
(2) czy uniknięto naruszenia zasad konkurencji, zważywszy, że władze polskie nie przedstawiły wystarczających informacji dotyczących rynku, informacji czy nie odnotowuje się na nim nadwyżki zdolności produkcyjnej oraz informacji dotyczących ewentualnych środków wyrównawczych;
(3) czy pomoc była ściśle ograniczona do poziomu niezbędnego do restrukturyzacji FSO, zważywszy że niektóre środki pomocy wydają się być bardziej zachętą dla inwestora niż pomocą restrukturyzacyjną ograniczoną do niezbędnego minimum; oraz
(4) czy uszanowano zasadę jednorazowej pomocy (one time - last time).
W celu wyjaśnienia tych wątpliwości, Polska została wezwana do przedstawienia dodatkowych informacji, dotyczących:
– wydarzeń, które nastąpiły po ogłoszeniu upadłości przez DMC oraz warunków, na jakich [...] głosów/głosy w FSO przeszła/przeszły na Skarb Państwa,
– umów w sprawie restrukturyzacji długu,
– pełnego tekstu zaktualizowanego planu restrukturyzacji,
– zaprezentowania poszczególnych założeń rynkowych wynikających z badań rynku, w tym następujących informacji:
– dokładnego określenia rynku, jaki objęto badaniem,
– nazw głównych konkurentów przedsiębiorstwa wraz z informacją o ich udziale w rynku światowym, wspólnotowym lub krajowym (w zależności od rodzaju firmy),
– ewolucji udziału przedsiębiorstwa w rynku w ostatnich latach,
– oceny całkowitej zdolności produkcyjnej i popytu na poziomie Wspólnoty wraz z wnioskami, czy na rynku istnieje nadmierna zdolność produkcyjna,
– prognozy w skali ogólnowspólnotowej dotyczacej tendencji popytu, zbiorczej zdolności produkcyjnej i cen na rynku na następne pięć lat;
– ostatecznego harmonogramu realizacji poszczególnych środków i ostatecznego terminu wdrożenia planu restrukturyzacji,
– projekcji rachunków zysków i strat na następne pięć lat wraz z prognozowanym zwrotem kapitału i analizą wrażliwości opartą na kilku scenariuszach,
– polskiego, UE-EOG oraz [...] rynku sprzedaży nowych samochodów osobowych, udziału FSO w tych rynkach oraz ewentualnego istnienia na nich nadmiernej zdolności produckyjnej,
– planowanych przez FSO/inwestora środków, wykraczających poza wymagania restrukturyzacji, które można uznać za zadośćuczynienie za naruszenie zasad konkurencji względem konkurentów wywołane pomocą, oraz
– określenia, co polskie władze uważają za wkład własny FSO.
TEKST PISMA
"Komisja pragnie poinformować Polskę, że po przeanalizowaniu informacji przedstawionych przez polskie władze na temat wspomnianych powyżej środków pomocy państwa, zgłoszonych w ramach procedury »przejściowej«, o której mowa w załączniku IV sekcja 3 do Aktu Przystąpienia, podjęła decyzję, że szereg z nich zostało przyznanych przed przystąpieniem i nie ma zastosowania po przystąpieniu. Odnośnie gwarancji i niektórych innych środków opisanych poniżej oraz biorąc po uwagę pismo władz polskich z dnia 5 stycznia 2005 r., Komisja podjęła decyzję o wszczęciu procedury określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
12.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2005.100.2 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Pomoc państwa - Polska - Pomoc państwa C 3/2005 (ex N 592/2004 - Procedura w ramach mechanizmu przejściowego PL 51/2004) - Pomoc restrukturyzacyjna dla Fabryki Samochodów Osobowych SA (dawniej Daewoo-FSO Motor S.A.) - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
Data aktu: | 26/04/2005 |
Data ogłoszenia: | 26/04/2005 |