(2004/C 320/01)(Dz.U.UE C z dnia 24 grudnia 2004 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji kierunków polityki gospodarczej(1), w szczególności jego art. 9 ust. 2,
uwzględniając zalecenie Komisji,
po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,
WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:
Dnia 5 lipca 2004 r. Rada przeanalizowała program konwergencji Republiki Czeskiej obejmujący lata od 2004 do 2007 r. Program tylko częściowo jest zgodny z odnoszącymi się do danych wymogami zmienionego "kodeksu postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji". W szczególności dalszego udoskonalenia wymaga jakość danych ESA95 dotyczących dochodów i wydatków zarówno pod-składników funkcjonalnych, jak i pod-sektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych (general government).
Strategia budżetowa będąca podstawą programu zmierza do stopniowego obniżenia deficytu w sektorze instytucji rządowych i samorządowych do 3,3 % PKB w 2007 r. z 12,9 % w 2003 r. (5,9 % PKB z wyłączeniem głównej, jednorazowej operacji związanej z zaksięgowanymi gwarancjami państwowymi). Program wskazuje również, że proponowana ścieżka obniżania deficytu przewiduje, że usuwanie nadmiernego deficytu zostanie zakończone do roku 2008. Ustalono, że cel ten zostanie osiągnięty środkami konsolidacji fiskalnej uchwalonymi w dużej mierze w latach 2003 i 2004. Program przewiduje, że spadek dochodów w sektorze instytucji rządowych i samorządowych w stosunku do PKB będzie aż nadto skompensowany przez obniżenie wskaźnika wydatków w sektorze instytucji rządowych i samorządowych. Po stronie dochodów program stanowi przejście z opodatkowania bezpośredniego na pośrednie. Po stronie wydatków program przewiduje spadek w dziedzinie transferów i subwencji oraz spożycia w sektorze instytucji rządowych i samorządowych. Program przewiduje niewielki wzrost udziału wydatków na inwestycje publiczne jako część PKB.
Scenariusz makroekonomiczny będący podstawą programu odzwierciedla ostrożne założenia dotyczące wzrostu tzn. wzrost o 2,8 % w 2004 r. i późniejsze jego przyspieszenie do poziomu 3,5 % w 2007 r. Scenariusz ten jest traktowany jako odniesienie dla oceny prognoz budżetowych. Prognozy dotyczące inflacji wydają się realistyczne.
Program przewiduje obniżkę deficytu do 3,3 % PKB w 2007 r. i jego późniejsze zmniejszanie przy następujących celach pośrednich: 5,3 % PKB w 2004 r., 4,7 % PKB w 2005 r. i 3,8 % PKB w 2006 r. Ścieżka dostosowania nie jest zbyt ambitna wobec braku podstawowych reform w dziedzinie wydatków na cele socjalne i przy uwzględnieniu przewidywanego ożywienia gospodarczego. Ryzyko jakiemu podlegają prognozy budżetowe jest w znacznym stopniu wyważone. Z jednej strony, ostrożny scenariusz makroekonomiczny sugeruje, że dochody mogą być wyższe od przewidywanych, a wydatki - niższe od planowanych w budżecie. Z drugiej strony wpływ licznych, jednoczesnych zmian podatkowych w 2004 r. na zachowanie czynników ekonomicznych pozostaje niepewny. Ponadto wciąż pozostają do uzgodnienia ważne pomiary oszczędności, zwłaszcza te, które dotyczą spożycia w sektorze instytucji rządowych i samorządowych. Stanowisko budżetowe w programie wydaje się wystarczające, by do roku 2008 obniżyć deficyt do progu 3 % PKB.
Wskaźnik zadłużenia wzrasta o 4,1 punktu procentowego w okresie objętym programem, osiągając 41,7 % PKB w roku 2007. Ewolucja wskaźnika zadłużenia może być mniej korzystna niż przewidywana, ze względu na możliwe zmiany mające wpływ na dostosowanie stosunku zapasów do obrotu.
Biorąc pod uwagę długoterminową stabilność Republika Czeska stoi w obliczu poważnego ryzyka jakim jest nierównowaga budżetowa związana z pokrywaniem kosztów starzenia się społeczeństwa. Zmierzanie do zapewnienia odpowiedniej nadwyżki pierwotnej ma podstawowe znaczenie dla zagwarantowania stabilności finansów publicznych. Ponadto strategia budżetowa oparta na stopniowej konsolidacji w okresie objętym programem wymaga uzupełnienia środkami bezpośrednio odnoszącymi się do przewidywanego, nagłego wzrostu wydatków związanych grupami wiekowymi, w tym wszechstronną reformą systemu emerytalnego i ochrony zdrowia.
W dniu 5 lipca 2004 r., na podstawie zaleceń Komisji, zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu, Rada stwierdziła istnienie nadmiernego deficytu w Republice Czeskiej i zgodnie z art. 104 ust. 7 wystosowała do Republiki Czeskiej zalecenie w sprawie skorygowania nadmiernego deficytu budżetowego, zawierające jednocześnie wskazówki Rady w zakresie prowadzonej polityki.
Najważniejsze prognozy programu konwergencji Republiki Czeskiej
|
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
Realny wzrost PKB (%) |
2,9 |
2,8 |
3,1 |
3,3 |
3,5 |
Wzrost zatrudnienia (%) |
- 0,7 |
- 0,8 |
- 0,3 |
0,0 |
0,1 |
Inflacja HICP (%) |
- 0,1 |
2,8 |
2,6 |
2,2 |
2,2 |
Saldo sektora instytucji rządowych i samorządowych (% PKB) |
- 12,9 |
- 5,3 |
- 4,7 |
- 3,8 |
- 3,3 |
Zadłużenie publiczne brutto (% PKB) |
37,6 |
38,4 |
39,7 |
41,0 |
41,7 |
______
(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1. Dokumenty, o których mowa w niniejszym tekście, można znaleźć na stronie internetowej:
http://europa.eu.int/comm/economy_finance/about/activities/sgp/main_en.htm