Opinia w ramach dyrektywy Rady 73/23/EWG w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do wyposażenia elektrycznego przewidzianego do stosowania w niektórych granicach napięcia - Bezpieczeństwo korzystania z solarium dla celów kosmetycznych.

OPINIA KOMISJI
z dnia 27 października 2004 r.
w ramach dyrektywy Rady 73/23/EWG w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do wyposażenia elektrycznego przewidzianego do stosowania w niektórych granicach napięcia

Bezpieczeństwo korzystania z solarium dla celów kosmetycznych

(2004/C 275/03)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 10 listopada 2004 r.)

Artykuł 9 dyrektywy Rady 73/23/EWG z dnia 19 lutego 1973 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do wyposażenia elektrycznego przewidzianego do stosowania w niektórych granicach napięcia(1) ustanawia procedury wprowadzenia przez Państwo Członkowskie zakazu wprowadzenia na rynek określonego sprzętu elektrycznego lub ograniczenia jego swobodnego przepływu ze względów bezpieczeństwa. W takim przypadku Państwo Członkowskie niezwłocznie powiadamia o tym inne zainteresowane Państwa Członkowskie oraz Komisję, wskazując podstawy takiej decyzji, w szczególności zaznaczając, czy niezgodność wynika z niedostatecznego zharmonizowania norm określonych w art. 5 dyrektywy, z niewłaściwego stosowania takich norm, albo z nieprzestrzegania dobrej praktyki inżynierskiej, określonej w art. 2. dyrektywy.

Artykuł 5 dyrektywy wprowadza domniemanie zgodności zharmonizowanych norm określonych przez Europejski Komitet Normalizacyjny Elektrotechniki CENELEC z wymaganiami określonymi w dyrektywie 73/23/EWG. Odniesienia do powyższych norm są publikowane przez Komisję Europejską dla celów informacyjnych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

W związku ze zgłoszeniem dokonanym przez władze hiszpańskie i fińskie na mocy klauzuli ochronnej zgodnie z art. 9 Dyrektywy niskiego napięcia, poinformowano Komisję o niedostatecznym zharmonizowaniu normy EN 60335-2-27:1997.

Niedostateczna harmonizacja dotyczy ryzyka związanego z wystawieniem na działanie promieniowania ultrafioletowego (UV)(2). Nadmierne wystawienie na działanie promieni UV może spowodować oparzenia słoneczne oraz uszkodzenie rogówki i spojówki oka. Może również prowadzić do przedwczesnego starzenia się skóry, jak również zwiększać ryzyko niezłośliwego i złośliwego nowotworu skóry.

Zgodnie z art. 5 dyrektywy 73/23/EWG odniesienie do zharmonizowanej normy EN 60335-2-27:1997 zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Wyżej określona norma przyjęta przez Europejski Komitet Normalizacyjny Elektrotechniki CENELEC jest zatytułowana:

– EN 60335-2-27:1997 "Bezpieczeństwo urządzeń elektrycznych do użytku domowego i podobnego, część 2-27 - szczegółowe wymagania dotyczące urządzeń do naświetlania skóry promieniami ultrafioletowymi i podczerwonymi".

Norma definiuje następujące cztery różne rodzaje solariów emitujących promienie UV:

– urządzenia typu UV 1 emitujące promieniowanie UV, którego biologiczny efekt jest skutkiem promieniowania o falach o długości wyższej niż 320 nm oraz charakteryzujące się stosunkowo wysokim natężeniem promieniowania (≥ Ă 0,15 W/ m-2) o zakresie 320-400 nm; Emisja o długości fali poniżej 320 nm jest ograniczona do 0,5 mW/m-2,

– urządzenia typu UV 2 emitujące promieniowanie UV, którego biologiczny efekt jest skutkiem promieniowania o falach w zakresie UV-A i UV-B oraz charakteryzujące się stosunkowo wysokim natężeniem promieniowania (≥ Ă 0,15 W/m-2) o zakresie 320-400 nm; natężenie promieniowania o długościach fal poniżej 320 nm mieści się w zakresie 0,5-150 mW/m-2,

– urządzenia typu UV 3 emitujące promieniowanie UV, którego biologiczny efekt jest skutkiem promieniowania o falach w zakresie UV-A i UV-B oraz charakteryzujące się ograniczonym natężeniem promieniowania (≤ Â 0.15 W/m-2) w każdym zakresie promieniowania UV,

– urządzenia typu UV 4 emitujące promieniowanie, którego biologiczny efekt jest głównie skutkiem promieniowania o długościach fal poniżej 32 nm (przy natężeniu promieniowania powyżej 0,15 W/m-2 i zakresie fal 320-400 nm, natężenie promieniowania jest ograniczone do 0,15 W/m-2).

W normie EN 60335-2-27:1997 stwierdzono niedostateczne zharmonizowanie w następującym zakresie:

– dla urządzeń typu UV 1 i UV 2 nie ustalono dopuszczalnego maksymalnego rzeczywistego natężenia promieniowania UV-A,

– dla urządzeń typu UV 4 nie ustalono dopuszczalnego maksymalnego rzeczywistego natężenia promieniowania UV-B,

– dla urządzeń typu UV 1, UV 2, UV 3 i UV 4 nie ustalono dopuszczalnego maksymalnego rzeczywistego natężenia promieniowania UV-C.

Zgodnie z założeniami związanymi z bezpieczeństwem określonymi w dyrektywie 73/23/EWG, Załącznik I, ust. 2 lit. b) i c) wyposażenie elektryczne powinno być zaprojektowane i wyprodukowane w sposób zapewniający:

– ochronę przed niebezpieczeństwem spowodowanym promieniowaniem,

– ochronę przed niebezpieczeństwem nieelektrycznym, które może być spowodowane przez wyposażenie elektryczne.

Obecnie obowiązująca wersja normy nie uwzględnia odpowiednio zagrożeń związanych z wystawieniem na działanie promieniowania UV, ponieważ nie określa wszystkich niezbędnych wartości granicznych w zakresie rzeczywistego natężenia napromieniowania UV dla różnych solariów.

W związku z powyższym norma EN 60335-2-27:1997 w wersji opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nie zapewnia podstawy domniemania zgodności w odniesieniu do zagrożeń związanych z wystawieniem na działanie promieniowania UV z uwagi na brak wartości określających maksymalne dopuszczalne rzeczywiste natężenie promieniowania UV-A i/lub UV-B oraz UV-C.

Powyższe wnioski poparli eksperci z administracji krajowych podczas spotkania Grupy Roboczej ds. Współpracy Administracyjnej w dniu 1 października 2003 r. oraz eksperci z administracji krajowych podczas spotkania zespołu roboczego LVD w dniach 24 i 25 lutego 2004 r.

Komisja Europejska wystąpiła z wnioskiem do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki CENELEC o rewizję przedmiotowej normy w celu ustalenia, czy uwzględnia ona odpowiednio wyżej określone zagrożenia.

W przypadku braku zrewidowanej ujednoliconej normy producenci są zobowiązani do oceny zagrożeń związanych z solariami dla celów kosmetycznych w celu zapewnienia, że zagrożenia związane z wystawieniem na działanie promieni UV są odpowiednio uwzględniane przy określaniu zgodności tych urządzeń z wymaganiami Dyrektywy niskiego napięcia.

W związku z powyższym Komisja wyraża opinię, że:

– norma EN 60335-2-27:1997 w wersji opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nie zapewnia podstawy domniemania zgodności z Dyrektywą niskiego napięcia 73/23/EWG z uwagi na brak wartości określających maksymalne dopuszczalne rzeczywiste natężenie promieniowania dla następujących urządzeń i typów promieniowania UV:

– urządzenia typu UV 1 i UV 2 w odniesieniu do zagrożeń związanych w narażeniem na działanie promieniowania UV-A,

– urządzenia typu UV 4 w odniesieniu do zagrożeń związanych w narażeniem na działanie promieniowania UV-B,

– urządzenia typu UV 1, UV 2. UV 3 i UV 4 w odniesieniu do zagrożeń związanych w narażeniem na działanie promieniowania UV-C;

– władze Państw Członkowskich wezmą pod uwagę niniejszą opinię w ramach nadzoru rynku. Państwa Członkowskie powinny stosować środki nadzoru rynku w zależności od indywidualnej oceny każdego przypadku i działać zgodnie z zasadą proporcjonalności.

______

(1) Dyrektywa Rady 73/23/EWG (Dz.U. L 77 z 26.3.1973), zmieniona dyrektywą 93/68/EWG (Dz.U. L 220 z 30.8.1993).

(2) Międzynarodowa Komisja do spraw Oświetlenia (CIE) definiuje promieniowanie ultrafioletowe jako promieniowanie optyczne o fali dł. 100-400 nm. Obszar promieniowania dzieli się na trzy części: zakres UVC (l00-280 nm), UVB (280-315 nm) i UVA (315-400 nm).

(3) Dz.U. C 103 z 29.4.2004, str. 2.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2004.275.3

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w ramach dyrektywy Rady 73/23/EWG w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do wyposażenia elektrycznego przewidzianego do stosowania w niektórych granicach napięcia - Bezpieczeństwo korzystania z solarium dla celów kosmetycznych.
Data aktu: 27/10/2004
Data ogłoszenia: 10/11/2004