Pomoc państwa - Włochy - Pomoc C 8/04 (ex NN 164/03) - Bodźce w zakresie podatków bezpośrednich dla przedsiębiorstw wchodzących na giełdę - Premia podatkowa dla wchodzących na giełdę (IPO) - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - WŁOCHY

Pomoc C 8/04 (ex NN 164/03) - Bodźce w zakresie podatków bezpośrednich dla przedsiębiorstw wchodzących na giełdę - Premia podatkowa dla wchodzących na giełdę (IPO)

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2004/C 221/03)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 3 września 2004 r.)

Pismem z dnia 18 lutego 2004 r., załączonym w oryginalnej wersji językowej pod niniejszym streszczeniem, Komisja zawiadomiła Włochy o swojej decyzji rozpoczęcia procedury ustanowionej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE w sprawie powyższych działań.

Zainteresowane strony mogą przedkładać uwagi dotyczące działań, co do których Komisja rozpoczyna procedurę, w okresie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma, pod adresem:

Komisja Europejska

Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji

Dyrekcja Pomoc Państwa I

B-1049 Bruksela

Fax (32-2) 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane Włochom. Wnioski o poufne potraktowanie tożsamości zainteresowanej strony można przedkładać z zachowaniem formy pisemnej i z wyjaśnieniem powodów takiego wniosku.

STRESZCZENIE

Opis działania

Dnia 2 października 2003 r. Włochy ogłosiły dekret z dnia 30 września 2003 r. nr 269 (DL 269/2003), który wszedł w życie z dniem jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Republiki Włoskiej nr 230 z dnia 2 października 2003 r.

Artykuł 1 ust. 1 lit. d) dekretu DL 269/2003 stanowi, że od roku podatkowego 2003 przedsiębiorstwa, które zamierzają wejść na europejski regulowany rynek giełdowy w okresie pomiędzy 2 października 2003 r. i 31 grudnia 2004 r., będą korzystały, przez okres trzech lat, z obniżonej stawki podatku dochodowego od przedsiębiorstw, równej 20 % (w miejsce normalnej stawki w wysokości 33 %). Niniejsza "premia podatkowa" przysługuje tylko wówczas, gdy w wyniku pierwszej oferty publicznej (IPO) akcji, nowo notowana spółka powiększy swój kapitał netto przynajmniej o 15 % i pod warunkiem że beneficjent nie był jeszcze notowany na jednej z europejskich giełd papierów wartościowych. Oprócz wspomnianej premii podatkowej program przewiduje w przypadku nowo notowanych spółek wyłączenie z dochodów podlegających opodatkowaniu kwoty równej wydatkom poniesionym w związku z wejściem na giełdę, tylko w roku 2004.

Ocena działania

Według Komisji program wydaje się spełniać odpowiednie warunki, aby zostać uznanym za pomoc w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE.

Działanie przysporzy beneficjentom dwóch odmiennych rodzajów korzyści. Po pierwsze, dopuszcza się stosowanie obniżonej, 20-procentowej stawki podatku od przedsiębiorstw przez okres trzech lat, co ma wpływ na dochody po opodatkowaniu z działalności gospodarczej prowadzonej przez beneficjentów. Po drugie, spółka notowana po raz pierwszy w 2004 r. może zaksięgować na koncie dochodu podlegającego opodatkowaniu ujemną korektę, odpowiadającą wyłączeniu z dochodu podlegającego opodatkowaniu kwoty odpowiadającej wydatkom związanym z notowaniami. Ta negatywna korekta skutkuje obniżeniem efektywnej stopy opodatkowania, zastosowanej w 2004 r. Z powodu obniżonej stawki opodatkowania przedsiębiorstw inwestorzy lokujący środki w takich nowo notowanych spółkach pośrednio korzystają z wyższych dywidend po opodatkowaniu oraz z zysków ze sprzedaży akcji takich spółek.

Korzyści takie związane są z państwem, jako że polegają one na rezygnacji przez włoski Skarb Państwa z dochodów podatkowych. Mają one charakter selektywny, ponieważ są ograniczone do spółek notowanych w krótkim okresie czasu, określonym w ramach programu. Tak ograniczony czas na rozpoczęcie notowań ogranicza w rzeczywistości zakres programu do bardzo wąskiej grupy beneficjentów, którzy spełnią warunki notowań w okresie określonym przez program.

W końcu, Komisja uważa, że działanie może zakłócać konkurencję i mieć wpływ na handel pomiędzy Państwami Członkowskimi. Potencjalni beneficjenci mogą prowadzić działalność gospodarczą na rynkach międzynarodowych, która to działalność może wiązać się z handlem i czynnościami gospodarczymi, gdzie obowiązuje wzmożona konkurencja.

Wobec powyższego, na obecnym etapie procedury, Komisja doszła do wniosku, że władze włoskie poprzez niniejsze działanie mogą udzielić pomocy w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE.

Komisja wyraża wątpliwości, czy pomoc państwa przyznana nowo notowanym spółkom jest zgodna z zasadami jednolitego rynku. Władze włoskie nie przedstawiły żadnych argumentów, aby wykazać, że w tym przypadku zastosowanie znajduje jeden z wyjątków wskazanych w art. 87 ust. 2 i 3 Traktatu WE, zgodnie z którymi pomoc państwa może zostać uznana za zgodną z zasadami wspólnego rynku. Korzyści podatkowe przyznane w takim systemie nie odnoszą się do specjalnego rodzaju inwestycji, w tym związanych z tworzeniem miejsc pracy, kwalifikujących się do otrzymania pomocy w istniejących ramach prawnych dotyczących wyłączeń grupowych, ani nie są objęte wytycznymi wspólnotowymi, ale wydają się stanowić, po prostu, obniżkę obciążeń, które powinny być w normalnym trybie ponoszone przez beneficjentów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Jako takie, muszą być one uznane za pomoc na działalność operacyjną, którą można uznać za zgodną z zasadami jednolitego rynku, jeżeli dane środki ułatwiają rozwój pewnego rodzaju działalności lub pewnych obszarów gospodarczych oraz są ograniczone w czasie, dygresyjne i proporcjonalne do potrzeb związanych z przezwyciężeniem konkretnych barier ekonomicznych. Nie wydaje się, aby powyższe wymagania zostały spełnione w omawianym przypadku.

Mając na uwadze wspomniane wątpliwości dotyczące zgodności omawianej pomocy z Traktatem WE, Komisja zdecydowała rozpocząć formalną procedurę kontrolną ustanowioną w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka bezprawna pomoc podlega zwrotowi przez odbiorcę.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2004.221.7

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Włochy - Pomoc C 8/04 (ex NN 164/03) - Bodźce w zakresie podatków bezpośrednich dla przedsiębiorstw wchodzących na giełdę - Premia podatkowa dla wchodzących na giełdę (IPO) - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 03/09/2004
Data ogłoszenia: 03/09/2004