Porozumienie międzyinstytucjonalne w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej.

POROZUMIENIE MIĘDZYINSTYTUCJONALNE
z dnia 6 maja 1999 r.
między Parlamentem Europejskim, Radą oraz Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej

(1999/C 172/01)

(Dz.U.UE C z dnia 18 czerwca 1999 r.)

1. Celem niniejszego Porozumienia zawartego między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją, zwanych dalej "instytucjami", jest wykonywanie dyscypliny budżetowej i poprawa funkcjonowania corocznej procedury budżetowej oraz współpracy między instytucjami w sprawach budżetowych.

2. Dyscyplina budżetowa zgodnie z niniejszym Porozumieniem obejmuje wszystkie wydatki. Jest ona wiążąca dla wszystkich instytucji zaangażowanych w jej wykonywanie, przez okres, w którym Porozumienie pozostaje w mocy.

3. Niniejsze Porozumienie nie zmienia odpowiednich uprawnień budżetowych różnych instytucji jak określono w Traktatach.

4. Wszelkie zmiany niniejszego Porozumienia wymagają zgody wszystkich instytucji, będących jego stroną. Zmiany perspektywy finansowej muszą być dokonane zgodnie z procedurami przewidzianymi w tym celu w niniejszym Porozumieniu.

5. Niniejsze Porozumienie składa się z dwóch części:

– część I zawiera definicje i przepisy wykonawcze do perspektywy finansowej na lata 2000-2006 i stosuje się przez czas trwania tej perspektywy finansowej,

– część II odnosi się do poprawy międzyinstytucjonalnej współpracy w trakcie procedury budżetowej.

6. W każdym przypadku, gdy Komisja uzna to za niezbędne i we wszystkich przypadkach gdy na podstawie ust. 26 przedstawiana jest jakakolwiek propozycja dotycząca nowej perspektywy finansowej, Komisja przedstawi sprawozdanie dotyczące stosowania niniejszego Porozumienia, w miarę potrzeby, wraz z proponowanymi zmianami.

7. Niniejsze Porozumienie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2000 r. Z mocą od tego samego dnia zastępuje ono:

– Wspólną deklarację Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji z dnia 30 czerwca 1982 r. w sprawie różnych środków mających na celu poprawę procedury budżetowej(1),

Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 29 października 1993 r. między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej(2),

deklarację Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji z dnia 6 marca 1995 r. w sprawie włączenia postanowień finansowych do aktów prawnych(3),

– Wspólną deklarację z dnia 12 grudnia 1996 r. dotyczącą poprawy procedury powiadamiania władzy budżetowej o umowach w dziedzinie rybołówstwa(4),

Porozumienie międzyinstytucjonalne między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją Europejską z dnia 16 lipca 1997 r. w sprawie przepisów dotyczących finansowania wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa(5),

Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 13 października 1998 r. między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie podstaw prawnych oraz wykonania budżetu(6).

CZĘŚĆ I -PERSPEKTYWA FINANSOWA 2000-2006:

DEFINICJA I PRZEPISY WYKONAWCZE

A. Treść i zakres perspektywy finansowej

8. Perspektywa finansowa na lata 2000-2006, określona w załączniku I, stanowi integralną część niniejszego Porozumienia. Tworzy ona ramy odniesienia do międzyinstytucjonalnej dyscypliny budżetowej. Jej treść zgodna jest z konkluzjami Rady Europejskiej z Berlina z dnia 24 i 25 marca 1999 r.

9. Perspektywa finansowa ma na celu zapewnienie, aby średnioterminowe wydatki Unii Europejskiej, podzielone według ogólnych kategorii, rozwijały się w sposób uporządkowany i w granicach zasobów własnych.

10. Perspektywa finansowa na lata 2000-2006 ustanawia, w odniesieniu do każdego roku i w odniesieniu do każdej pozycji lub podpozycji, kwoty wydatków w zakresie środków na zobowiązania. Całkowite roczne sumy wydatków przedstawione są także w zakresie zarówno środków na zobowiązania, jak i środków na płatności.

Określa się także środki na płatności dostępne w odniesieniu do rozszerzenia i które mają być wykorzystane zgodnie z ust. 25 akapit drugi.

Wszystkie te kwoty wyrażone są w cenach z 1999 r., z wyjątkiem rezerwy pieniężnej, gdzie kwoty wyrażone są w cenach bieżących.

Perspektywa finansowa nie uwzględnia pozycji budżetowych finansowanych przez dochody przeznaczone w rozumieniu art. 4 rozporządzenia finansowego z dnia 21 grudnia 1977 r., mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(7), zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym".

Poszczególne pozycje wydatków mogą być finansowane wyłącznie do wyznaczonego w tym celu pułapu i bez uszczerbku dla ust. 11 akapit drugi.

Informacje odnoszące się do działań nieuwzględnionych w budżecie ogólnym Wspólnot Europejskich i przewidywalnego rozwoju różnych kategorii zasobów własnych Wspólnoty określone są za pomocą wskazania w osobnych tabelach. Informacja ta uaktualniana jest corocznie, gdy dokonywane jest dostosowanie techniczne perspektywy finansowej.

Wytyczne dotyczące rolnictwa pozostają bez zmian. Będą one ponownie zbadane na podstawie sprawozdania, które Komisja przedstawi Radzie przed następnym rozszerzeniem Unii Europejskiej w celu dokonania wszelkich dostosowań uznanych za niezbędne.

11. Instytucje uznają, że każda z kwot całkowitych wskazanych w perspektywie finansowej na lata 2000-2006 przedstawia roczny pułap na wydatki w ramach budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich. Bez uszczerbku dla wszelkich zmian w tych pułapach zgodnie z przepisami zawartymi w niniejszym Porozumieniu, zobowiązują się one do korzystania ze swoich odpowiednich uprawnień w taki sposób, aby w trakcie każdej procedury budżetowej oraz w trakcie wykonywania budżetu na dany rok przestrzegać różnych pułapów na wydatki roczne.

Jednakże pułapy na podstawie pozycji 7 perspektywy finansowej (pomoc przedakcesyjna) są z natury indykatywne i dwa ramiona władzy budżetowej mogą wspólnie zdecydować o zmianie podziału w trakcie procedury budżetowej.

12. Dwa ramiona władzy budżetowej zgadzają się przyjąć, na okres trwania perspektywy finansowej na lata 2000-2006, maksymalne stawki wzrostu w odniesieniu do nieobowiązkowych wydatków wynikających z budżetów ustanowionych w ramach pułapów określonych przez perspektywę finansową.

Z wyjątkiem pozycji 2 perspektywy finansowej (operacje strukturalne), do celów należytego zarządzania finansami instytucje zapewnią, w najszerszym możliwym zakresie, aby w trakcie procedury budżetowej oraz w chwili uchwalania budżetu, pozostawiony został odpowiedni margines poniżej pułapów dla różnych pozycji.

W ramach maksymalnych stop procentowych wzrostu w odniesieniu do nieobowiązkowych wydatków określonych w akapicie pierwszym, Parlament Europejski i Rada zobowiązują się przestrzegać przydziału środków na zobowiązania przewidzianych w perspektywie finansowej na operacje strukturalne.

13. Żaden akt przyjęty przez Parlament Europejski i Radę w ramach procedury współdecyzji ani żaden akt przyjęty przez Radę, który powoduje przekroczenie środków dostępnych w budżecie lub przydziałów dostępnych w perspektywie finansowej, zgodnie z ust. 11, nie może być wykonany w kategoriach finansowych, zanim nie nastąpi zmiana budżetu i, o ile to konieczne, perspektywa finansowa nie zostanie stosownie poprawiona zgodnie z odpowiednimi procedurami w odniesieniu do każdego z tych przypadków.

14. W odniesieniu do każdego roku objętego perspektywą finansową, całkowite środki na wymagane płatności po dokonaniu rocznego dostosowania i uwzględnieniu wszelkich innych dostosowań lub korekt nie mogą być tego rodzaju, aby powodowały uruchamianie zasobów własnych, które przekraczają obowiązujący pułap dla tych zasobów.

Jeżeli będzie to konieczne, dwa ramiona władzy budżetowej podejmą decyzję, stanowiąc na wniosek Komisji i zgodnie z zasadami głosowania ustanowionymi w art. 272 ust. 9 akapit piąty Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (zwanego dalej "Traktatem WE") o obniżeniu pułapu określonego w perspektywie finansowej celem zapewnienia zgodności z pułapem zasobów własnych.

B. Coroczne dostosowania perspektywy finansowej

Dostosowania techniczne

15. Każdego roku Komisja, stanowiąc z wyprzedzeniem procedury budżetowej dla roku n + 1, określi wytyczne dotyczące rolnictwa i dokona następujących dostosowań technicznych perspektywy finansowej zgodnie z wahaniami produktu narodowego brutto (PNB) oraz cenami:

a) aktualizacja wyceny, w cenach z roku n + 1, pułapów i ogólnych liczb dotyczących środków na zobowiązania i środków na płatności, z wyjątkiem rezerwy pieniężnej;

b) obliczenie marginesu dostępnego w ramach pułapu zasobów własnych.

Komisja dokona tych dostosowań technicznych na podstawie najnowszych danych gospodarczych i dostępnych prognoz. Jednakże dostosowanie techniczne pułapu dla pozycji 1 perspektywy finansowej (rolnictwo) oparte będzie na 2 % deflatorze rocznym. Dostosowanie techniczne pułapu dla podpozycji "fundusze strukturalne" oparte będzie na ogólnym deflatorze ustalonym w regulacjach dotyczących funduszy strukturalnych w celu określania prognozy odpowiednich działań. Indeks bazowy, od którego ustalane są przydziały na lata 2004-2006 będzie poddany przeglądowi przez Komisję z tytułu dostosowania technicznego, jeżeli to konieczne, przed dniem 31 grudnia 2003 r. na podstawie najnowszych dostępnych informacji. Nie będzie żadnego dostosowania przydziałów ex-post za lata wcześniejsze.

Wyniki takich dostosowań oraz zasadnicze prognozy gospodarcze przekazywane będą dwóm ramionom władzy budżetowej.

Żadne dalsze dostosowania techniczne nie będą dokonywane w odniesieniu do danego roku w trakcie jego trwania lub jako korekty ex-post w czasie trwania kolejnych lat.

Dostosowania związane z wykonywaniem

16. Komisja, zawiadamiając dwa ramiona władzy budżetowej o dostosowaniach technicznych perspektywy finansowej, przedstawi wszelkie uznane za niezbędne propozycje dostosowań całkowitych środków na płatności, w świetle wykonania, celem zapewnienia systematycznej progresji w stosunku do środków na zobowiązania.

17. W celu przeprowadzenia dostosowania w 2001 r. oraz w przypadku opóźnień w przyjęciu programów dotyczących operacji strukturalnych, na wniosek Komisji, dwa ramiona władzy budżetowej zobowiązują się zezwolić na przesunięcia na kolejne lata przydziałów niewykorzystanych w 2000 r., przekraczając odpowiednie pułapy na wydatki.

18. Parlament Europejski i Rada podejmą decyzję w sprawie tych propozycji przed dniem 1 maja roku n, zgodnie z regułami głosowania ustanowionymi w art. 272 ust. 9 akapit piąty Traktatu WE.

C. Zmiana perspektywy finansowej

19. W uzupełnieniu do systematycznych dostosowań technicznych oraz dostosowań odpowiadającch warunkom wykonywania, perspektywa finansowa może zostać, na wniosek Komisji, zmieniona zgodnie z pułapem zasobów własnych w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności.

20. Co do zasady, każda taka propozycja dotycząca zmiany musi zostać przedstawiona i przyjęta przed rozpoczęciem procedury budżetowej dla danego roku lub pierwszych lat, których to dotyczy.

Każda decyzja mająca na celu zmianę perspektywy finansowej do 0,03 % PNB Wspólnoty w ramach marginesu na nieprzewidziane wydatki zostanie podjęta wspólnie przez dwa ramiona władzy budżetowej stanowiące zgodnie z zasadamigłosowania ustanowionymi w art. 272 ust. 9 akapit piąty Traktatu WE.

Każda zmiana perspektywy finansowej powyżej 0,03 % PNB Wspólnoty w ramach marginesu na nieprzewidziane wydatki zostanie podjęta wspólnie przez dwa ramiona władzy budżetowej z Radą stanowiącą jednomyślnie.

21. Z wyjątkiem wydatków na podstawie pozycji 2, instytucje zbadają zakres ponownego podziału wydatków między programami objętymi przez daną pozycję w wyniku zmiany, ze szczególnym odniesieniem do każdego spodziewanego niepełnego wykorzystania środków. Celem powinno być, aby znaczna kwota wyrażona w kategoriach bezwzględnych oraz jako procent nowych zaplanowanych wydatków mieściła się w ramach istniejącego pułapu dla tej pozycji.

Instytucje zbadają także zakres potrącenia podnoszącego pułap dla jednej pozycji poprzez obniżenie pułapu dla innej.

Kwoty dostępne w ramach pozycji 1-6 perspektywy finansowej nie mogą, w żadnej chwili, być wykorzystane dla pozycji 7 perspektywy finansowej (pomoc przedakcesyjna) i odwrotnie, wydatki zarezerwowane na pomoc przedakcesyjną nie mogą być wykorzystane dla pozycji 1-6.

Kwoty dostępne na przystąpienie mogą zostać wykorzystane jedynie w celu pokrycia wydatków wynikających jako bezpośredni skutek rozszerzenia, i nie mogą pokrywać nieprzewidzianych wydatków wynikających z pozycji 1-7 perspektywy finansowej. Odwrotnie, wydatki przeznaczone w odniesieniu do pozycji 1-7 nie mogą zostać wykorzystane do uzupełnienia kosztów nowych przystąpień.

Żadna zmiana wydatków obowiązkowych w perspektywie finansowej nie może prowadzić do ograniczenia kwoty dostępnej na wydatki nieobowiązkowe.

Każda zmiana musi utrzymywać właściwe zależności między zobowiązaniami i płatnościami.

D. Skutki braku wspólnej decyzji w sprawie dostosowania lub zmiany perspektywy finansowej

22. W przypadku braku wspólnej decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wszelkich dostosowań lub zmian perspektywy finansowej zaproponowanej przez Komisję, kwoty określone wcześniej będą, po dokonaniu rocznego dostosowania technicznego, nadal stosowane jako pułap wydatków dla danego roku.

E. Rezerwy

23. Trzy rezerwy znajdujące się w pozycji 6 perspektywy finansowej uwzględnione są w budżecie ogólnym Wspólnot Europejskich. Niezbędne zasoby zostaną uruchomione jedynie wtedy, gdy rezerwy te będą wykonywane:

a) rezerwa pieniężna przeznaczona jest na pokrycie, w latach 2000-2002, znaczącego i nieprzewidywalnego wpływu zmian w parytecie EUR/dolara amerykańskiego na wydatki budżetowe dotyczące rolnictwa, w stosunku do parytetu zastosowanego w budżecie;

b) rezerwa na gwarancje kredytowe dla państw trzecich przeznaczona jest na dotowanie pozycji budżetowych, które zostaną wykorzystane na stworzenie funduszu gwarancyjnego(8) i na wszelkie dodatkowe płatności, które musiałby być dokonane z powodu zwłoki dłużnika;

c) celem rezerwy na pomoc nadzwyczajną jest zapewnienie szybkiej reakcji na szczególne wymagania państw trzecich w zakresie pomocy, zgłoszone w następstwie wydarzeń, które nie mogły być przewidziane w czasie, gdy ustanawiano budżet, przede wszystkim na działania humanitarne.

W sytuacji gdy Komisja uzna, że zaistniała potrzeba uruchomienia jednej z tych rezerw, przedłoży ona obu ramionom władzy budżetowej wniosek dotyczący odpowiedniego przeniesienia.

Jednakże każdy wniosek Komisji wykorzystania rezerwy na pomoc nadzwyczajną musi być poprzedzona zbadaniem zakresu ponownego przydziału środków.

W tym samym czasie, gdy Komisja przedłoży wniosek dotyczący przekazania spowoduje ona wszczęcie procedury trójstronnej, jeżeli to konieczne w uproszczonej formie, w celu osiągnięcia porozumienia dwóch ramion władzy budżetowej w sprawie konieczności wykorzystania rezerwy oraz w sprawie wymaganej kwoty.

Jeżeli wniosek Komisji nie spowoduje osiągnięcia porozumienia dwóch ramion władzy budżetowej oraz jeżeli Parlament Europejski i Rada nie są w stanie uzgodnić wspólnego stanowiska, powstrzymają się one od podejmowania decyzji w sprawie wniosku Komisji dotyczącego dokonania przekazania.

F. Instrument elastyczności

24. Instrument elastyczności o rocznym pułapie 200 milionów EUR ma na celu umożliwienie finansowania w odniesieniu do danego roku budżetowego i do wskazanej wysokości, wyraźnie określonych wydatków, które nie mogą być finansowane w granicach pułapów udostępnionych w odniesieniu do jednej lub więcej innych pozycji.

Część rocznej kwoty, która nie została wykorzystana może zostać przeniesiona maksymalnie na rok n + 2. Jeżeli instrument ten został uruchomiony, każde przeniesienia będą wykorzystywane w pierwszej kolejności, według starszeństwa. Część rocznej kwoty z roku n, która nie została wykorzystana w roku n + 2 wygaśnie.

Instrument elastyczności nie powinien być zasadniczo wykorzystywany do pokrycia tych samych potrzeb w ciągu dwóch kolejnych lat.

Komisja przedłoży propozycję wykorzystania instrumentu elastyczności po zbadaniu wszystkich możliwości dotyczących ponownego rozdzielenia środków w ramach pozycji wymagającej dodatkowych wydatków.

Propozycja oparta będzie na zasadzie wykorzystania instrumentu oraz określi potrzeby, które mają zostać zaspokojone oraz wymaganą kwotę. Propozycja może zostać przedstawiona, w odniesieniu do każdego roku budżetowego, w trakcie trwania procedury budżetowej. Propozycja Komisji zostanie włączona do wstępnego projektu budżetu lub będzie jej towarzyszył, zgodnie z rozporządzeniem finansowym, odpowiedni instrument budżetowy.

Decyzja o wykorzystaniu instrumentu elastyczności zostanie podjęta wspólnie przez dwa ramiona władzy budżetowej zgodnie z regułami głosowania na mocy art. 272 ust. 9 akapit piąty Traktatu WE. Porozumienie zostanie osiągnięte za pomocą procedury uzgadniania przewidzianej w część II sekcja A i załączniku III do niniejszego Porozumienia.

G. Dostosowanie perspektywy finansowej mające na celu przygotowanie do rozszerzenia

25. Po rozszerzeniu Unii o nowe Państwa Członkowskie w okresie objętym perspektywą finansową, Parlament Europejski i Rada, stanowiąc na wniosek Komisji i zgodnie z regułami głosowania na mocy art. 272 ust. 9 akapit piąty Traktatu WE, wspólnie dostosują perspektywę finansową w celu uwzględnienia wymagań w zakresie wydatków wynikających z tego rozszerzenia.

Bez uszczerbku dla wyniku negocjacji w sprawie przystąpienia, zmiany w określonych pozycjach nie powinny przekroczyć kwot wykazanych w indykatywnych ramach finansowych opartych na założeniu rozszerzenia Unii o sześć nowych Państw Członkowskich od 2002 r. i zawartych w załączniku II, który stanowi integralną część niniejszego Porozumienia.

Dodatkowe wymagania zostaną pokryte dostępnymi kwotami przeznaczonymi na ten cel w perspektywie finansowej i, jeżeli jest to konieczne przez wykorzystanie dodatkowych zasobów własnych wynikających ze zwiększonego PNB Wspólnoty po rozszerzeniu Unii.

H. Okres trwania perspektywy finansowej i konsekwencje braku perspektywy finansowej

26. Przed dniem 1 lipca 2005 r., Komisja przedstawi propozycje dotyczące nowej średnioterminowej perspektywy finansowej.

Gdyby dwa ramiona władzy budżetowej nie osiągnęły porozumienia w sprawie nowej perspektywy finansowej, i mimo, że istniejąca perspektywa finansowa została wyraźnie wypowiedziana przez jedną ze stron niniejszego Porozumienia, pułapy w odniesieniu do ostatniego roku objętego istniejącą perspektywą finansową będą dostosowane zgodnie z ust. 15 przez zastosowanie do tych kwot średniej stopy procentowej wzrostu zanotowanego w poprzednim okresie, wyłączając wszelkie dostosowania dokonane w celu uwzględnienia rozszerzenia Unii. Ta stopa procentowa wzrostu nie może jednakże przekroczyć stopy wzrostu PNB Wspólnoty w odniesieniu do danego roku.

CZĘŚĆ II - POPRAWA MIĘDZYINSTUTUCJONALNEJ WSPÓŁPRACY W TRAKCIE PROCEDURY BUDŻETOWEJ

A. Międzyinstytucjonalna procedura współpracy

27. Instytucje zgodziły się ustanowić procedurę międzyinstytucjonalnej współpracy w sprawach budżetowych. Szczegóły tej współpracy określone są w załączniku III, który stanowi integralna część niniejszego Porozumienia.

B. Ustalanie budżetu

28. Każdego roku Komisja przedstawiać będzie wstępny projekt budżetu wskazujący rzeczywiste wymagania Wspólnoty w zakresie finansowania.

Będzie on uwzględniał:

– zdolność wykorzystania środków, starając się utrzymać ścisłą zależność między środkami na zobowiązania i środkami na płatności,

– możliwości uruchomienia nowych polityk poprzez projekty pilotażowe i/lub nowe działania przygotowawcze lub kontynuowanie dobiegających końca działań wieloletnich, po dokonaniu oceny, czy możliwe będzie uzyskanie aktu podstawowego w rozumieniu ust. 36,

– konieczność zapewnienia, aby każda zmiana w wydatkach w stosunku do roku ubiegłego zgodna była z ograniczeniami wynikającymi z dyscypliny budżetowej.

29. Instytucje unikać będą, w najszerszym możliwym zakresie, wpisywania do budżetu pozycji zawierających nieznaczne kwoty wydatków na działania.

Dwa ramiona władzy budżetowej zobowiązują się także mieć na uwadze ocenę możliwości wykonywania budżetu przez Komisję, dokonaną w jej wstępnym projekcie oraz w związku z wykonywaniem bieżącego budżetu.

C. Klasyfikacja wydatków

30. Instytucje za wydatki obowiązkowe uznają takie wydatki, które władza budżetowa zobowiązana jest przewidzieć w budżecie na mocy zobowiązań prawnych przyjętych na mocy Traktatów lub aktów przyjętych na mocy tych Traktatów.

31. Wstępny projekt budżetu ma zawierać propozycję klasyfikacji każdej nowej pozycji budżetowej i każdej pozycji ze zmienioną podstawą prawną.

Jeżeli Parlament Europejski i Rada nie zaakceptują klasyfikacji wydatków zaproponowanej we wstępnym projekcie budżetu, zbadają one klasyfikację danej pozycji budżetowej na podstawie załącznika IV, który stanowi integralną część niniejszego Porozumienia. Dążenie do porozumienia w tej sprawie odbywać się będzie w trakcie procedury uzgadniania przewidzianej w załączniku III.

D. Maksymalna stopa procentowa wzrostu wydatków nieobowiązkowych wobec braku perspektywy finansowej

32. Bez uszczerbku dla ust. 12 akapit pierwszy, instytucje zgadzają się na następujące przepisy:

a) autonomiczny margines manewru Parlamentu Europejskiego do celów art. 272 ust. 9 akapit czwarty Traktatu WE, który wynosi połowę maksymalnej stopy procentowej, stosuje się od momentu ustalenia projektu budżetu przez Radę na pierwszym czytaniu, włączając w to każdą zmianę.

Maksymalna stopa procentowa ma być przestrzegana w odniesieniu do budżetu rocznego, włączając wszelkie budżety uzupełniające i/lub zmieniające. Bez uszczerbku dla ustalenia nowej stopy każda część maksymalnej stopy, która nie została wykorzystana, pozostanie dostępna do wykorzystania i może być wykorzystana wtedy, gdy rozpatrywane są projekty budżetów uzupełniających i/lub zmieniających;

b) bez uszczerbku dla lit. a), jeżeli w trakcie trwania procedury budżetowej okaże się, że zakończenie procedury może wymagać porozumienia w sprawie ustalenia nowej stopy procentowej wzrostu dla wydatków nieobowiązkowych w celu zastosowania do środków na płatności i/lub nowej stopy procentowej w celu zastosowania do środków na zobowiązania (ta ostatnia stopa procentowa może być na innym poziomie, niż stopa wymieniona jako pierwsza), instytucje podejmą starania w celu osiągnięcia porozumienia między dwoma ramionami władzy budżetowej w drodze procedury uzgadniania przewidzianej w załączniku III.

E. Włączenie przepisów finansowych do aktów prawnych

33. Akty prawne dotyczące programów wieloletnich przyjętych w ramach procedury współdecyzji zawierają przepisy, w których władza prawodawcza ustanawia ramy finansowe dotyczące programów na cały okres ich trwania.

Kwota ta stanowić będzie główne odniesienie dla władzy budżetowej w czasie corocznej procedury budżetowej.

Władza budżetowa i Komisja, przygotowując swoje wstępne projekty budżetu, zobowiązują się nie odstąpić od tej kwoty, chyba że pojawią się nowe, obiektywne, długoterminowe okoliczności, które zostaną wyraźnie i precyzyjnie wskazane, przy jednoczesnym uwzględnieniu wyników uzyskanych z wykonania programów, w szczególności na podstawie ocen.

34. Instrumenty prawne dotyczące programów wieloletnich nieobjęte procedurą współdecyzji nie będą zawierać "kwoty uznanej za niezbędną".

Jeżeli Rada pragnie załączyć odniesienie finansowe, zostanie ono uznane za wskazujące wolę władzy prawodawczej i nie będzie naruszać kompetencji władzy budżetowej określonej w Traktacie. Niniejszy przepis będzie cytowany we wszystkich instrumentach, które zawierają takie odniesienie finansowe.

Jeżeli dana kwota była przedmiotem porozumienia na podstawie procedury uzgadniania przewidzianej we wspólnej deklaracji Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji z dnia 4 marca 1975 r.(9), uznana będzie ona za kwotę referencyjną w rozumieniu pkt 33 niniejszego Porozumienia.

35. Sprawozdanie finansowe przewidziane w art. 3 rozporządzenia finansowego odzwierciedlać będzie w kategoriach finansowych cele proponowanych programów oraz zawierać będzie harmonogram obejmujący czas trwania programu. Zostanie ono, tam gdzie jest to konieczne, skorygowane, gdy sporządzony zostanie wstępny projekt budżetu, uwzględniając zakres wykonywania tego programu. Skorygowane sprawozdanie zostanie przesłane władzy budżetowej, gdy przedstawiany jest wstępny projekt budżetu oraz po przyjęciu budżetu.

F. Podstawy prawne

36. Na mocy systemu Traktatu, wykonywanie środków przewidzianych w budżecie na każde działanie Wspólnoty wymaga uprzedniego przyjęcia aktu podstawowego.

"Akt podstawowy" jest aktem prawa wtórnego, który przewiduje podstawy prawne dla działania Wspólnoty i dla wykonywania odpowiednich wydatków przewidzianych w budżecie. Akt taki musi przyjąć formę rozporządzenia, dyrektywy lub decyzji (..Zarówno zalecenia, opinie jak i rezolucje i deklaracje nie stanowią aktu podstawowego.

37. Jednakże następujące środki mogą być wykonywane bez aktu podstawowego, tak długo jak długo działania, które mają zostać sfinansowane, objęte są zakresem kompetencji Wspólnoty:

a) i) środki na projekty pilotażowe o charakterze eksperymentalnym mające na celu sprawdzenie wykonalności działania i jego przydatności. Odpowiednie środki na zobowiązania mogą być przewidziane w budżecie tylko na dwa lata budżetowe. Ich kwoty całkowite nie mogą przekroczyć 32 milionów EUR;

ii) środki odnoszące się do działań przygotowawczych mające na celu przygotowanie propozycji w kontekście przyjęcia przyszłych działań Wspólnoty. Działania przygotowawcze mają odpowiadać spójnemu podejściu i mogą przyjąć różne formy. Odpowiednie środki na zobowiązania mogą być przewidziane w budżecie najwyżej tylko w odniesieniu do trzech lat budżetowych. Procedura prawodawcza powinna zostać zakończona przed upływem trzeciego roku budżetowego. W czasie trwania procedury prawodawczej, środki na zobowiązania muszą odpowiadać szczególnym cechom działań przygotowawczych w odniesieniu do przewidywanej działalności, zamierzonych celów i osób, które odniosły korzyści.

W konsekwencji wykonane środki nie mogą swoim rozmiarem odpowiadać środkom przewidzianym na finansowanie zatwierdzonych działań jako takich. Całkowita kwota nowych pozycji, których to dotyczy nie może przekroczyć 30 milionów EUR na rok budżetowy, a całkowita kwota środków rzeczywiście przyznanych w zakresie działań przygotowawczych nie może przekroczyć 75 milionów EUR.

W momencie przedstawienia wstępnego projektu budżetu, Komisja przedłoży sprawozdanie w sprawie działań określonych w i) oraz ii), które obejmować będzie także cel działania, ocenę wyników oraz przewidywanych dalszych działań;

b) środki dotyczące działań o szczególnym, lub nawet nieokreślonym charakterze, prowadzonych przez Komisję na mocy zadań wynikających z jej prerogatyw na instytucjonalnym poziomie, innych niż jej prawo inicjatywy prawodawczej, jak określono w lit. a) oraz szczególne uprawnienia przyznane jej na mocy Traktatu WE. Wykaz zawarty jest w załączniku V, który stanowi integralną część niniejszego Porozumienia. Wykaz ten może zostać uzupełniony, w ramach przedstawiania wstępnego projektu budżetu, ze wskazaniem określonych artykułów i kwot, których to dotyczy;

c) środki przeznaczone na działalność każdej instytucji w ramach ich autonomii administracyjnej.

G. Wydatki odnoszące się do umów dotyczących rybołówstwa

38. Instytucje zgadzają się finansować wydatki wynikające z umów dotyczących rybołówstwa zgodnie z uzgodnieniami określonymi w załączniku VI, który stanowi integralną część niniejszego Porozumienia.

H. Finansowanie wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB)

39. W odniesieniu do wydatków w zakresie WPZiB pokrywanych z budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich zgodnie z art. 28 Traktatu o Unii Europejskiej, instytucje dołożą starań, w ramach procedury uzgadniania przewidzianej w załączniku III i na podstawie wstępnego projektu budżetu ustalonego przez Komisję, aby każdego roku osiągnąć porozumienie w sprawie kwoty wydatków operacyjnych, które mają być pokryte z budżetu Wspólnoty oraz w sprawie rozdziału tej kwoty między artykuły rozdziału dotyczącego WPZiB, zaproponowanego w akapicie czwartym niniejszego ustępu. W przypadku braku porozumienia przyjmuje się, że Parlament Europejski i Rada uwzględnią w budżecie kwotę zawartą w poprzednim budżecie lub kwotę zaproponowaną we wstępnym projekcie budżetu, w zależności od tego, która z nich jest mniejsza.

Całkowita kwota wydatków operacyjnych w ramach WPZiB uwzględniona będzie w całości w jednym rozdziale budżetowym (WPZiB) i rozdzielona między artykuły tego rozdziału, tak jak jest to zaproponowane w czwartym akapicie niniejszego ustępu. Kwota ta przeznaczona jest na pokrycie możliwych do przewidzenia rzeczywistych potrzeb oraz uzasadnionego marginesu na działania nieprzewidziane. Nie uwzględnia się żadnych środków finansowych w ramach rezerwy. Każdy artykuł obejmuje już przyjęte wspólne strategie lub wspólne działania, przewidywane środki, które nie są jeszcze przyjęte oraz wszystkie przyszłe, tj. nieprzewidziane działania, które mogą zostać zatwierdzone przez Radę w trakcie danego roku budżetowego.

Od chwili, gdy na mocy rozporządzenia finansowego, Komisja posiada uprawnienia w ramach działań w zakresie WPZiB do autonomicznego dokonywania przesunięć środków między artykułami w ramach jednego rozdziału budżetowego, tj. przydziału na WPZiB, elastyczność uznana za niezbędną do szybkiego wykonywania działań w ramach WPZiB będzie odpowiednio zapewniona. W przypadku gdy kwota w budżecie WPZiB w danym roku budżetowym okazała się niewystarczająca na pokrycie niezbędnych wydatków, Parlament Europejski oraz Rada będą pilnie poszukiwać rozwiązania, na wniosek Komisji.

W rozdziale budżetowym dotyczącym WPZiB, artykuły, w ramach których działania w zakresie WPZiB mają być uwzględniane, mogą brzmieć według następujących wierszy:

– obserwacja i organizacja wyborów/uczestnictwo w procesie przekształceń demokratycznych,

– wysłannicy unijni,

– zapobieganie konfliktom/procesy pokojowe i procesy bezpieczeństwa,

– pomoc finansowa w odniesieniu do procesu rozbrojenia,

– składki na konferencje międzynarodowe,

– pilne działania.

Parlament Europejski, Rada i Komisja zgadzają się, aby kwoty na działania uwzględnione w ramach artykułu wymienionego w tiret szóstym nie mogły przekraczać 20 % całkowitej kwoty rozdziału budżetowego dotyczącego WPZiB.

40. Raz w roku Prezydencja Rady będzie przeprowadzać konsultacje z Parlamentem Europejskim w sprawie dokumentu Rady określającego główne aspekty i podstawowe wybory w ramach WPZiB, włączając w to następstwa finansowe dotyczące budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich. Ponadto Prezydencja będzie regularnie powiadamiała Parlament Europejski o rozwoju i wykonywaniu działań w ramach WPZiB.

W każdym przypadku, gdy Rada podejmie decyzję w dziedzinie WPZiB pociągającą za sobą wydatki, niezwłocznie i w każdym przypadku prześle ona Parlamentowi Europejskiemu szacunek przewidywanych kosztów ("sprawozdanie finansowe"), w szczególności kosztów dotyczących ram czasowych, zatrudnionych pracowników, wykorzystywanych pomieszczeń i innej infrastruktury, środków transportu, wymagań w zakresie szkolenia oraz warunków bezpieczeństwa.

Raz na kwartał Komisja powiadomi władzę budżetową o wykonywaniu działań w ramach WPZiB oraz o finansowych prognozach dotyczących pozostałej części roku.

Hecho en Estrasburgo, el seis de mayo de mil novecientos noventa y nueve.

Udfærdiget i Strasbourg den sjette maj nitten hundrede og nioghalvfems.

Geschehen zu Straßburg am sechsten Mai neunzehnhundertneunundneunzig.

Έγινε στο Στρασβούργο, στις έξι Μαΐου χίλια εννιακόσια ενενήντα εννέα.

Done at Strasbourg on the sixth day of May in the year one thousand nine hundred and ninety-nine.

Fait à Strasbourg, le six mai mille neuf cent quatre-vingt-dix-neuf.

Fatto a Strasburgo, addì sei maggio millenovecentonovantanove.

Gedaan te Straatsburg, de zesde mei negentienhonderd negenennegentig.

Feito em Estrasburgo, em seis de Maio de mil novecentos e noventa e nove.

Tehty Strasbourgissa kuudentena päivänä toukokuuta vuonna tuhatyhdeksänsataayhdeksänkymmentäyhdeksän.

Som skedde i Strasbourg den sjätte maj nittonhundranittionio.

Por el Consejo de la Unión Europea

For Rådet for Den Europæiske Union

Für den Rat der Europäischen Union

Για το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης

For the Council of the European Union

Pour le Conseil de l'Union européenne

Per il Consiglio dell'Unione europea

Voor de Raad van de Europese Unie

Pelo Conselho da União Europeia

Euroopan unionin neuvoston puolesta

För Europeiska unionens råd

(podpis pominięto)

Por la Comisión Europea

For Europa-Kommissionen

Für die Europäische Kommission

Για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή

For the European Commission

Pour la Commission européenne

Per la Commissione europea

Voor de Europese Commissie

Pela Comissão Europeia

Euroopan komission puolesta

För Europeiska kommissionen

(podpis pominięto)

Por el Parlamento Europeo

For Europa-Parlamentet

Für das Europäische Parlament

Για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο

For the European Parliament

Pour le Parlement européen

Per il Parlamento europeo

Voor het Europees Parlement

Pelo Parlamento Europeu

Euroopan parlamentin puolesta

För Europaparlamentet

(podpis pominięto)

______

(1) Dz.U. C 194 z 28.7.1982, str. 1.

(2) Dz.U. C 331 z 7.12.1993, str. 1.

(3) Dz.U. C 102 z 4.4.1996, str. 4.

(4) Dz.U. C 20 z 20.1.1997, str. 109.

(5) Dz.U. C 286 z 22.9.1997, str. 80.

(6) Dz.U. C 344 z 12.11.1998, str. 1.

(7) Dz.U. L 356 z 31.12.1977, str. 1.

(8) Ustanowiony rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 2728/94 (Dz.U. L 293 z 12.11.1994, str. 1).

(9) Dz.U. C 89 22.4.1975, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I 1

TABELA 1a: ZMIENIONA PERSPEKTYWA FINANSOWA (EU-25) WEDŁUG CEN Z 1999 R.

(w mln EUR)
Środki na zobowiązania 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006
1. ROLNICTWO 40.920 42.800 43.900 43.770 44.657 45.677 45.807
1a Wspólna polityka rolna 36.620 38.480 39.570 39.430 38.737 39.602 39.042
1b Rozwój obszarów wiejskich 4.300 4.320 4.330 4.340 5.920 6.075 6.765
2. DZIAŁANIA STRUKTURALNE 32.045 31.455 30.865 30.285 35.665 36.502 37.940
Fundusze strukturalne 29.430 28.840 28.250 27.670 30.533 31.835 32.608
Fundusz Spójności 2.615 2.615 2.615 2.615 5.132 4.667 5.332
3. POLITYKI WEWNĘTRZNE 5.930 6.040 6.150 6.260 7.877 8.098 8.212
4. DZIAŁANIA ZEWNĘTRZNE 4.550 4.560 4.570 4.580 4.590 4.600 4.610
5. ADMINISTRACJA(1) 4.560 4.600 4.700 4.800 5.403 5.558 5.712
6. REZERWY 900 900 650 400 400 400 400
Rezerwa pieniężna 500 500 250
Rezerwa na pomoc nadzwyczajną 200 200 200 200 200 200 200
Rezerwa gwarancyjna 200 200 200 200 200 200 200
7. STRATEGIA PRZEDAKCESYJNA 3.120 3.120 3.120 3.120 3.120 3.120 3.120
Rolnictwo 520 520 520 520
Przedakcesyjny instrument strukturalny 1.040 1.040 1.040 1.040
PHARE (kraje kandydujące) 1.560 1.560 1.560 1.560
8. REKOMPENSATA 1.273 1.173 940
ŚRODKI NA ZOBOWIĄZANIA OGÓŁEM 92.025 93.475 93.955 93.215 102.985 105.128 106.741
ŚRODKI NA PŁATNOŚCI OGÓŁEM 89.600 91.110 94.220 94.880 100.800 101.600 103.840
Pułap środków na płatności jako % DNB (ESA 95) 1,07 % 1,07 % 1,10 % 1,11 % 1,10 % 1,07 % 1,07 %
Nieprzewidziane wydatki 0,17 % 0,17 % 0,14 % 0,13 % 0,14 % 0,17 % 0,17 %
Pułap zasobów własnych 1,24 % 1,24 % 1,24 % 1,24 % 1,24 % 1,24 % 1,24 %
(1) Wydatki na emerytury zawarte w pułapie dla tej pozycji są skalkulowane na lata 2000-2006 na

podstawie składek netto pracowników na program emerytalny do maksymalnej wysokości 1.100 mln

EUR według cen z 1999 r.

TABELA 1b: ZMIENIONA PERSPEKTYWA FINANSOWA (EU-25) WEDŁUG CEN Z 1999 R.

(włącznie ze skutkami budżetowymi uzgodnień politycznych na Cyprze)

(w mln EUR)
Środki na zobowiązania 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006
1. ROLNICTWO 40.920 42.800 43.900 43.770 44.650 45.675 45.805
1a Wspólna polityka rolna 36.620 38.480 39.570 39.430 38.740 39.611 39.052
1b Rozwój obszarów wiejskich 4.300 4.320 4.330 4.340 5.910 6.064 6.753
2. DZIAŁANIA STRUKTURALNE 32.045 31.455 30.865 30.285 35.718 36.579 38.052
Fundusze strukturalne 29.430 28.840 28.250 27.670 30.571 31.899 32.703
Fundusz Spójności 2.615 2.615 2.615 2.615 5.147 4.680 5.349
3. POLITYKI WEWNĘTRZNE 5.930 6.040 6.150 6.260 7.891 8.112 8.226
4. DZIAŁANIA ZEWNĘTRZNE 4.550 4.560 4.570 4.580 4.590 4.600 4.610
5. ADMINISTRACJA(1) 4.560 4.600 4.700 4.800 5.403 5.558 5.712
6. REZERWY 900 900 650 400 400 400 400
Rezerwa pieniężna 500 500 250
Rezerwa na pomoc nadzwyczajną 200 200 200 200 200 200 200
Rezerwa gwarancyjna 200 200 200 200 200 200 200
7. STRATEGIA PRZEDAKCESYJNA 3.120 3.120 3.120 3.120 3.120 3.120 3.120
Rolnictwo 520 520 520 520
Przedakcesyjny instrument strukturalny 1.040 1.040 1.040 1.040
PHARE (kraje kandydujące) 1.560 1.560 1.560 1.560
8. REKOMPENSATA 1.273 1.173 940
ŚRODKI NA ZOBOWIĄZANIA OGÓŁEM 92.025 93.475 93.955 93.215 103.045 105.218 106.865
ŚRODKI NA PŁATNOŚCI OGÓŁEM 89.600 91.110 94.220 94.880 100.800 101.600 103.840
Pułap środków na płatności jako % DNB (ESA 95) 1,07 % 1,07 % 1,10 % 1,11 % 1,10 % 1,07 % 1,07 %
Nieprzewidziane wydatki 0,17 % 0,17 % 0,14 % 0,13 % 0,14 % 0,17 % 0,17 %
Pułap zasobów własnych 1,24 % 1,24 % 1,24 % 1,24 % 1,24 % 1,24 % 1,24 %
(1) Wydatki na emerytury zawarte w pułapie dla tej pozycji są skalkulowane na lata 2000-2006 na

podstawie składek netto pracowników na program emerytalny do maksymalnej wysokości 1.100 mln

EUR według cen z 1999 r.

TABELA 2a: ZMIENIONA PERSPEKTYWA FINANSOWA (EU-25) WEDŁUG CEN AKTUALNYCH

(w mln EUR)
Ceny aktualne
Środki na zobowiązania 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006
1. ROLNICTWO 41.738 44.530 46.587 47.378 49.305 51.439 52.618
1a Wspólna polityka rolna 37.352 40.035 41.992 42.680 42.769 44.598 44.847
1b Rozwój obszarów wiejskich 4.386 4.495 4.595 4.698 6.536 6.841 7.771
2. DZIAŁANIA STRUKTURALNE 32.678 32.720 33.638 33.968 41.035 42.441 44.617
Fundusze strukturalne 30.019 30.005 30.849 31.129 35.353 37.247 38.523
Fundusz Spójności 2.659 2.715 2.789 2.839 5.682 5.194 6.094
3. POLITYKI WEWNĘTRZNE 6.031 6.272 6.558 6.796 8.722 9.012 9.385
4. DZIAŁANIA ZEWNĘTRZNE 4.627 4.735 4.873 4.972 5.082 5.119 5.269
5. ADMINISTRACJA(1) 4.638 4.776 5.012 5.211 5.983 6.185 6.528
6. REZERWY 906 916 676 434 442 446 458
Rezerwa pieniężna 500 500 250
Rezerwa na pomoc nadzwyczajną 203 208 213 217 221 223 229
Rezerwa gwarancyjna 203 208 213 217 221 223 229
7. STRATEGIA PRZEDAKCESYJNA 3.174 3.240 3.328 3.386 3.455 3.472 3.566
Rolnictwo 529 540 555 564
Przedakcesyjny instrument strukturalny 1.058 1.080 1.109 1.129
PHARE (kraje kandydujące) 1.587 1.620 1.664 1.693
8. REKOMPENSATA 1.410 1.305 1.074
ŚRODKI NA ZOBOWIĄZANIA OGÓŁEM 93.792 97.189 100.672 102.145 115.434 119.419 123.515
ŚRODKI NA PŁATNOŚCI OGÓŁEM 91.322 94.730 100.078 102.767 111.380 114.060 119.112
Pułap środków na płatności jako % DNB (ESA 95) 1,07 % 1,08 % 1,11 % 1,09 % 1,09 % 1,08 % 1,08 %
Nieprzewidziane wydatki 0,17 % 0,16 % 0,13 % 0,15 % 0,15 % 0,16 % 0,16 %
Pułap zasobów własnych 1,24 % 1,24 % 1,24 % 1,24 % 1,24 % 1,24 % 1,24 %
(1) Wydatki na emerytury zawarte w pułapie dla tej pozycji są skalkulowane na lata 2000-2006 na

podstawie składek netto pracowników na program emerytalny do maksymalnej wysokości 1.100 mln EUR

według cen z 1999 r.

TABELA 2b: ZMIENIONA PERSPEKTYWA FINANSOWA (EU-25) WEDŁUG CEN AKTUALNYCH

(włącznie ze skutkami budżetowymi uzgodnień politycznych na Cyprze)

(w mln EUR)
Ceny aktualne
Środki na zobowiązania 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006
1. ROLNICTWO 41.738 44.530 46.587 47.378 49.297 51.437 52.615
1a Wspólna polityka rolna 37.352 40.035 41.992 42.680 42.772 44.608 44.858
1b Rozwój obszarów wiejskich 4.386 4.495 4.595 4.698 6.525 6.829 7.757
2. DZIAŁANIA STRUKTURALNE 32.678 32.720 33.638 33.968 41.094 42.528 44.746
Fundusze strukturalne 30.019 30.005 30.849 31.129 35.395 37.319 38.632
Fundusz Spójności 2.659 2.715 2.789 2.839 5.699 5.209 6.114
3. POLITYKI WEWNĘTRZNE 6.031 6.272 6.558 6.796 8.737 9.027 9.401
4. DZIAŁANIA ZEWNĘTRZNE 4.627 4.735 4.873 4.972 5.082 5.119 5.269
5. ADMINISTRACJA(1) 4.638 4.776 5.012 5.211 5.983 6.185 6.528
6. REZERWY 906 916 676 434 442 446 458
Rezerwa pieniężna 500 500 250 0 0 0 0
Rezerwa na pomoc nadzwyczajną 203 208 213 217 221 223 229
Rezerwa gwarancyjna 203 208 213 217 221 223 229
7. STRATEGIA PRZEDAKCESYJNA 3.174 3.240 3.328 3.386 3.455 3.472 3.566
Rolnictwo 529 540 555 564
Przedakcesyjny instrument strukturalny 1.058 1.080 1.109 1.129
PHARE (kraje kandydujące) 1.587 1.620 1.664 1.693
8. REKOMPENSATA 1.410 1.305 1.074
ŚRODKI NA ZOBOWIĄZANIA OGÓŁEM 93.792 97.189 100.672 102.145 115.500 119.519 123.657
ŚRODKI NA PŁATNOŚCI OGÓŁEM 91.322 94.730 100.078 102.767 111.380 114.060 119.112
Pułap środków na płatności jako % DNB (ESA 95) 1,07 % 1,08 % 1,11 % 1,09 % 1,09 % 1,08 % 1,08 %
Nieprzewidziane wydatki 0,17 % 0,16 % 0,13 % 0,15 % 0,15 % 0,16 % 0,16 %
Pułap zasobów własnych 1,24 % 1,24 % 1,24 % 1,24 % 1,24 % 1,24 % 1,24 %
(1) Wydatki na emerytury zawarte w pułapie dla tej pozycji są skalkulowane na lata 2000-2006 na

podstawie składek netto pracowników na program emerytalny do maksymalnej wysokości 1.100 mln

EUR według cen z 1999 r.

ZAŁĄCZNIK  II 2

(uchylony)

ZAŁĄCZNIK  III

MIĘDZYINSTYTUCJONALNA WSPÓŁPRACA W SEKTORZE BUDŻETOWYM

A. Po dostosowaniu technicznym perspektywy finansowej na nadchodzący rok budżetowy i przed decyzją Komisji w sprawie wstępnego projektu budżetu, zostanie zwołane posiedzenie trójstronne mające na celu omówienie możliwych priorytetów dotyczących budżetu na ten rok, z należytym uwzględnieniem uprawnień instytucji.

B. 1. Wprowadza się procedurę uzgadniania w odniesieniu do wszystkich wydatków.

2. W odniesieniu do wydatków obowiązkowych, Komisja przedstawiając wstępny projekt budżetu określi:

a) środki związane z nowym lub planowanym prawodawstwem;

b) środki wynikające ze stosowania aktów prawnych obowiązujących w chwili uchwalania poprzedniego budżetu.

Komisja przygotuje dokładne oszacowanie finansowych następstw zobowiązań Wspólnoty opartych naregulacjach. W razie potrzeby, uaktualni ona swoje oszacowania w trakcie trwania procedury budżetowej.

Przekaże ona władzy budżetowej wszystkie należyte uzasadnienia, których może władza ta wymagać.

Jeżeli Komisja uzna to za niezbędne, może ona przedłożyć władzy budżetowej propozycję zmian ad hoc, w celu uaktualnienia liczb stanowiących podstawę oszacowania wydatków na rolnictwo we wstępnym projekcie budżetu i/lub w celu skorygowania, na podstawie najnowszych dostępnych informacji dotyczących umów dotyczących rybołówstwa obowiązujących w dniu 1 stycznia danego roku budżetowego, podziału pomiędzy środkami przewidzianymi w pozycjach operacyjnych na międzynarodowe umowy dotyczące rybołówstwa a środkami przewidzianymi w rezerwie.

Propozycja zmian musi być przesłana do władzy budżetowej przed końcem października.

Jeżeli zostanie ona przedstawiona Radzie w czasie krótszym niż jeden miesiąc przed pierwszym czytaniem w Parlamencie Europejskim, Rada co do zasady rozpatruje propozycję zmian ad hoc poddając projekt budżetu drugiemu czytaniu.

W konsekwencji, przed drugim czytaniem budżetu przez Radę, dwa ramiona władzy budżetowej spróbują spełnić warunki niezbędne do przyjęcia propozycji zmian na jednym czytaniu przez każdą z zainteresowanych instytucji.

3. Celem procedury uzgadniania jest:

a) kontynuacja dyskusji w sprawie ogólnych tendencji w zakresie wydatków i w tych ramach, w sprawie ogólnych kierunków w zakresie budżetu na nadchodzący rok w świetle wstępnego projektu budżetu przedłożonego przez Komisję;

b) zapewnienie porozumienia między dwoma ramionami władzy budżetowej w sprawie:

– środków określonych w pkt 2 lit. a) i pkt 2 lit. b), włączając w to środki zaproponowane w propozycji zmian ad hoc, określonej w pkt 2,

– kwot, które maja być przewidziane w budżecie na wydatki nieobowiązkowe, zgodnie z pkt 12 akapit trzeci niniejszego Porozumienia,

– w szczególności spraw, do których dokonano odniesienia w niniejszym Porozumieniu.

4. Procedura uzgadniania rozpocznie się od zwołania posiedzenia trójstronnego w terminie umożliwiającym instytucjom uzyskanie porozumienia, lecz nie później, niż do dnia wyznaczonego przez Radę na ustalenie jej projektu budżetu.

Wyniki posiedzenia trójstronnego będą przedmiotem procedury uzgadniania między przedstawicielami Rady i Parlamentu Europejskiego przy uczestnictwie Komisji.

O ile nie postanowiono inaczej w trakcie posiedzenia trójstronnego, posiedzenie w sprawie uzgodnienia odbędzie się na tradycyjnym posiedzeniu między tymi samymi uczestnikami w dniu wyznaczonym przez Radę na ustalenie projektu budżetu.

5. Nowe posiedzenie trójstronne odbędzie się przed pierwszym czytaniem przez Parlament Europejski, w celu umożliwienia instytucjom określenia programów, których ma dotyczyć procedura uzgadniania tak, aby osiągnąć porozumienie w sprawie ich przydziałów. Na posiedzeniu tym instytucje dokonają także wymiany poglądów dotyczących stanu wykonania bieżącego budżetu w kontekście omówienia zbiorowego przesunięcia lub możliwego budżetu uzupełniającego i budżetu zmieniającego.

6. Instytucje będą prowadziły nadal procedurę uzgadniania po pierwszym czytaniu budżetu przez każde z dwóch ramion władzy budżetowej w celu zapewnienia porozumienia w sprawie wydatków obowiązkowych i nieobowiązkowych, w szczególności w celu omówienia propozycji zmian ad hoc określonej w pkt 2.

W tym celu odbędzie się posiedzenie trójstronne po pierwszym czytaniu przez Parlament Europejski.

Wyniki posiedzenia trójstronnego zostaną omówione na drugim posiedzeniu pojednawczym, które odbędzie się na dzień przed drugim czytaniem przez Radę.

W razie potrzeby instytucje będą nadal omawiały kwestie wydatków nieobowiązkowych po drugim czytaniu przez Radę.

7. Na tych posiedzeniach trójstronnych przedstawicielom instytucji przewodniczyć będą Przewodniczący Rady (budżety), Przewodniczący Komitetu Parlamentu Europejskiego ds. Budżetów oraz członek Komisji odpowiedzialny za budżet.

8. Każde ramię władzy budżetowej podejmie takie kroki, które są niezbędne do zapewnienia, aby wyniki, które mogą być osiągnięte w ramach procedury uzgadniania były przestrzegane podczas całej bieżącej procedury budżetowej.

ZAŁĄCZNIK  IV

KLASYFIKACJA WYDATKÓW(1)

Pozycja 1
- Wydatki na wspólną politykę rolną oraz wydatki na

zdrowie zwierząt i roślin

Obowiązkowe
- Rozwój obszarów wiejskich i środki towarzyszące Nieobowiązkowe
Pozycja 2 Nieobowiązkowe
Pozycja 3 Nieobowiązkowe
Pozycja 4
- Wydatki wynikające z umów międzynarodowych, które Unia

Europejska lub Wspólnota zawarły ze stronami trzecimi,

włączając w to umowy dotyczące rybołówstwa

Obowiązkowe
- Składki na rzecz organizacji lub instytucji

międzynarodowych

Obowiązkowe
- Inne pozycje objęte pozycją 4 perspektywy finansowej Nieobowiązkowe
Pozycja 5
- Świadczenia i różne wypłaty związane z zakończeniem

służby

Obowiązkowe
- Emerytury, renty i świadczenia z tytułu służby Obowiązkowe
- Wydatki na obsługę prawną Obowiązkowe
- Szkody Obowiązkowe
- Odszkodowania Obowiązkowe
- Inne pozycje objęte pozycją 5 perspektywy finansowej Nieobowiązkowe
Pozycja 6
- Rezerwa pieniężna Obowiązkowe
- Rezerwa gwarancji kredytowych Obowiązkowe
- Rezerwa na pomoc nadzwyczajną Nieobowiązkowe
Pozycja 7
- Rolnictwo (rozwój obszarów wiejskich i środki

towarzyszące)

Nieobowiązkowe
- Przedakcesyjny instrument strukturalny Nieobowiązkowe
- Phare (państwa ubiegające się o członkostwo) Nieobowiązkowe
______

(1) Wydatki obowiązkowe.

Wydatki nieobowiązkowe.

ZAŁĄCZNIK  V

Wykaz artykułów Traktatu WE i Traktatu EWEA, które bezpośrednio przyznają Komisji uprawnienia o szczególnym charakterze i które mogą mieć następstwa finansowe w części B (środki operacyjne) sekcji III - Komisja - budżetu

I. TRAKTAT WE
Artykuł 138 Dialog społeczny
Artykuł 140 Badania, opinie, konsultacje w sprawach społecznych
Artykuł 143 i 145 Sprawozdania specjalne w dziedzinie spraw społecznych
Artykuł 152 ust. 2 Inicjatywy wspierające koordynację w odniesieniu do ochrony zdrowia
Artykuł 155 ust. 2 Inicjatywy wspierające koordynację w odniesieniu do sieci transeuropejskich
Artykuł 157 ust. 2 Inicjatywy wspierające koordynację przemysłową
Artykuł 159 akapit drugi Sprawozdanie w sprawie postępów w urzeczywistnianiu spójności gospodarczej i społecznej
Artykuł 165 ust. 2 Inicjatywy wspierające koordynację w odniesieniu do badań i rozwoju technologicznego
Artykuł 173 Sprawozdanie w sprawie badań i rozwoju technologicznego
Artykuł 180 ust. 2 Inicjatywy wspierające koordynację polityk na rzecz rozwoju i współpracy

II. TRAKTAT EURATOM

Rozdział 6 sekcja 5 Polityka w zakresie zaopatrzenia
Artykuł 70 Pomoc finansowa, w granicach określonych przez budżet, w odniesieniu do programów badawczych na terytoriach Państw Członkowskich
Rozdział 7 art. 77 i nast. Kontrola bezpieczeństwa

ZAŁĄCZNIK  VI

FINANSOWANIE WYDATKÓW WYNIKAJĄCYCH Z UMÓW DOTYCZĄCYCH RYBOŁÓWSTWA

A. Wydatki odnoszące się do umów dotyczących rybołówstwa finansowane są na podstawie dwóch pozycji (poprzez odniesienie do nomenklatury budżetowej z 1998 r.):

a) umowy międzynarodowe dotyczące rybołówstwa (B7-8 0 0 0);

b) składki na rzecz organizacji międzynarodowych (B7-8 0 0 1).

Wszystkie kwoty odnoszące się do umów i protokołów, które będą w mocy w dniu 1 stycznia danego roku będą przewidziane w ramach pozycji B7-8 0 0 0. Kwoty odnoszące się do wszystkich nowych lub odnawialnych umów, które wejdą w życie po dniu 1 stycznia danego roku będą przypisane do pozycji B7-8 0 0 0, ale przewidziane w rezerwie B0-4 0.

B. W ramach procedury uzgadniania przewidzianej w załączniku III Parlament Europejski i Rada na podstawie wniosku złożonego przez Komisję, dążyć będą do porozumienia w sprawie kwoty przewidzianej w pozycjach budżetowych oraz w rezerwie.

C. Komisja zobowiązuje się do regularnego informowania Parlamentu Europejskiego o przygotowaniach oraz prowadzeniu negocjacji, z uwzględnieniem następstw budżetowych.

W trakcie procesu prawodawczego odnoszącego się do umów dotyczących rybołówstwa, instytucje podejmą wszelkie wysiłki w celu zapewnienia, aby wszystkie procedury prowadzone były tak szybko jak to możliwe.

Jeżeli środki odnoszące się do umów dotyczących rybołówstwa (włączając rezerwę) okażą się niewystarczające, Komisja dostarczy władzy budżetowej niezbędnych informacji, możliwie w uproszczeniu, dla wymiany poglądów w formie posiedzenia trójstronnego na temat przyczyn tej sytuacji oraz w sprawie środków, które mogą zostać przyjęte w ramach ustanowionych procedur. Tam gdzie jest to konieczne, Komisja zaproponuje właściwe środki.

Co kwartał Komisja przestawiać będzie władzy budżetowej szczegółowe informacje dotyczące wykonywania obowiązujących umów i prognoz finansowych w odniesieniu do pozostałej części roku.

1 Załącznik I:

-zmieniony przez art. 2 decyzjiParlamentu Europejskiego i Rady nr 2001/692/WE z dnia 3 maja 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.246.28) zmieniającej nin. porozumienie z dniem 3 maja 2001 r.

- zmieniony przez art. 2 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2003/429/WE z dnia 19 maja 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.147.25) zmieniającej nin. porozumienie z dniem 19 maja 2003 r.

- zmieniony przez art. 2 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2003/430/WE z dnia 19 maja 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.147.31) zmieniającej nin. porozumienie z dniem 19 maja 2003 r.

- zmieniony przez art. 2 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2005/708/WE z dnia 7 września 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.269.24) zmieniającej nin. porozumienie z dniem 7 września 2005 r.

2 Załącznik II uchylonyprzez art. 2 ust. 1 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2003/429/WE z dnia 19 maja 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.147.25) zmieniającej nin. porozumienie z dniem 19 maja 2003 r.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.1999.172.1

Rodzaj: Porozumienie
Tytuł: Porozumienie międzyinstytucjonalne w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej.
Data aktu: 06/05/1999
Data ogłoszenia: 18/06/1999
Data wejścia w życie: 01/01/2000, 01/05/2004