Przepisy ogólne
Wymiary, masy i naciski osi pojazdu
- przy czym udział obciążenia osi kierowanej oraz osi napędowej w każdym stanie obciążenia ciągnika nie może być mniejszy niż 20% jego masy własnej;
- z tym że w przypadku samochodu terenowego, zgodnie z definicją zawartą w załączniku II do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (Dz. Urz. UE L 263 z 09.10.2007, str. 1, z późn. zm.) 4 , masa ta nie może przekroczyć 150% dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu ciągnącego przy jednoczesnym spełnieniu warunków określonych w pkt 1, 3 i 4.
Warunki techniczne pojazdu samochodowego i przyczepy przeznaczonej do łączenia z tym pojazdem
Warunki ogólne
przepisów lit. a-c nie stosuje się do motocykla,
Wyposażenie
stosuje się do pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przed dniem 1 maja 2004 r.,
- spełnienie tych wymagań powinno być potwierdzone dokumentem wydanym przez jednostkę uprawnioną.
- przepisów lit. a i b nie stosuje się do pojazdu z nadwoziem otwartym oraz autobusu przeznaczonego do przewozu pasażerów stojących;
przepisów lit. a-c nie stosuje się do pojazdu z nadwoziem otwartym;
Światła
- stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 10 października 2009 r.
odpowiadające warunkom określonym dla tych świateł; światła pozycyjne powinny się włączać i wyłączać równocześnie ze światłami pozycyjnymi motocykla.
Hamulce
wyposażenie w hamulec postojowy nie jest wymagane, jeżeli hamulec awaryjny, o którym mowa w pkt 2, spełnia wymagane warunki określone dla hamulca postojowego.
Warunki dodatkowe dla autobusu
- w której mogą być umieszczone siedzenia składane, o ile zachowane będą powyższe warunki, gdy siedzenia są złożone; przepis dotyczy autobusu klasy I, II i A zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 2017 r.
w przestrzeni tej mogą być umieszczone siedzenia składane, o ile zachowane będą powyższe warunki, gdy siedzenia są złożone;
Warunki dodatkowe dla autobusu o dopuszczalnej prędkości do 100 km/h
Warunki dodatkowe dla taksówki
Warunki dodatkowe dla pojazdu samochodowego uprzywilejowanego
Warunki dodatkowe dla pojazdu samochodowego przeznaczonego do wykonywania czynności na drodze oraz dla innego pojazdu samochodowego, na który ze względu na bezpieczeństwo ruchu należy zwracać szczególną uwagę
Warunki dodatkowe dla samochodu ciężarowego przystosowanego do przewozu osób
Warunki dodatkowe dla pojazdu przystosowanego do zasilania gazem
Warunki dodatkowe dla pojazdu długiego i ciężkiego
Warunki dodatkowe dla pojazdu przeznaczonego do nauki jazdy i egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania
Warunki techniczne ciągnika rolniczego, leśnego i pojazdu wolnobieżnego oraz przyczepy przeznaczonej do łączenia z tymi pojazdami
Warunki ogólne
Wyposażenie
Światła
jeżeli jednak pojazd wyposażony jest w te światła, powinny one odpowiadać określonym dla nich warunkom;
Hamulce
Warunki dodatkowe dla pojazdu wolno poruszającego się
Warunki techniczne roweru, motoroweru, wózka inwalidzkiego, pojazdu zaprzęgowego, hulajnogi elektrycznej i urządzenia transportu osobistego
Przepisy przejściowe, przepis epizodyczny i przepisy końcowe
- w przypadku transportu produktów rolnych z Ukrainy od granicy Rzeczypospolitej Polskiej z Ukrainą do morskich portów przeładunkowych Morza Bałtyckiego oraz centrów przeładunkowych po drogach krajowych oraz innych drogach publicznych prowadzących bezpośrednio do tych portów lub centrów przeładunkowych.
POZIOM HAŁASU ZEWNĘTRZNEGO
Rodzaj silnika | |||
Lp. | Pojazd | o zapłonie iskrowym | o zapłonie samoczynnym |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Motocykl z silnikiem o pojemności skokowej: | ||
- nieprzekraczającej 125 cm3 | 94 | - | |
- większej niż 125 cm3 | 96 | - | |
2 | Samochód osobowy | 93 | 96 |
3 | Pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem samochodu osobowego | 93 | 102 |
4 | Inny pojazd samochodowy | 98 | 108 |
Wartości w kolumnie 3 i 4 podane są w dB (A).
POZIOMY EMISJI ZANIECZYSZCZEŃ GAZOWYCH I WSPÓŁCZYNNIKA NADMIARU POWIETRZA λ
Zawartość CO w % objętości spalin, CH w ppm (cząstki na milion) oraz współczynnik λ dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy | |||||||||
Lp. | Pojazd | Prędkość obrotowa silnika | do dnia 30 września 1986 r. | od dnia 1 października 1986 r. do dnia 30 czerwca 1995 r. | od dnia 1 lipca 1995 r. do dnia 30 kwietnia 2004 r. | od dnia 1 maja 2004 r. | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
CO | CO | CO | CH | λ | CO | λ | |||
1 | Motocykl | Bieg jałowy | 5,5 | 4,5 | 4,5 | - | - | 4,5 | - |
2 | Inny pojazd | Bieg jałowy | 4,5 | 3,5 | 0,5 | 100 | - | 0,3 | - |
samochodowy1 |
2000 min-1 do 3000 min-1 |
- | - | 0,3 | 100 | 0,97-1,03 | 0,2 | 0,97 - 1,03 |
1 Dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1996 r., wyposażonego w silnik o pojemności sokowej poniżej 700 cm3, dopuszcza się wartości określone w kolumnie 5; wartości podane w kolumnach 6, 7 i 8 nie dotyczą pojazdu, dla którego w świadectwie homologacji potwierdzono wartości wyższe, stanowiące dla tego pojazdu kryterium oceny.
WYKAZ PRZEDMIOTÓW WYPOSAŻENIA I CZĘŚCI ZWIĄZANYCH Z BEZPIECZEŃSTWEM UŻYTKOWANIA POJAZDU I OCHRONĄ ŚRODOWISKA
Lp. | Nazwa wyrobu |
1 | 2 |
1 | Tarcze kół jezdnych oraz śruby i nakrętki do ich mocowania |
2 | Okucia do środków transportu - zamki, zawiasy, spinacze |
3 | Zespoły i elementy silników spalinowych tłokowych: tłumiki wydechu (nieobjęte homologacją), pompy paliwa i pompy wtryskowe, wtryskiwacze i rozpylacze, wtryskowe układy zasilania silników o zapłonie iskrowym, filtry, zbiorniki paliwa, przewody paliwowe elastyczne, uszczelnienia pierścieniowe gumowe i gumowo-metalowe |
4 | Mechanizmy kierownicze kompletne oraz poszczególne ich elementy (koło, kolumna, wałki, przekładnie, dźwignie, ramiona, drążki, przeguby, sworznie) |
5 | Wały napędowe kompletne, krzyżaki przegubów i przeguby równobieżne wałów napędowych i półosi |
6 | Niezależne systemy grzewcze wykorzystujące paliwo i ich elementy |
7 | Mechanizmy wywrotu kompletne oraz przewody wysokiego ciśnienia (okute) i zawory (rozdzielacze) |
8 | Zespoły i elementy zawieszenia: amortyzatory, resory (drążki i pakiety skrętne, resory piórowe, sprężyny śrubowe, resory pneumatyczne), wahacze i ich przeguby, stabilizatory i ich przeguby, drążki reakcyjne, elementy gumowo-metalowe zawieszeń |
9 | Zespoły i elementy układów hamulcowych: pompy, zbiorniki - do 0,03 MPa x m3, przewody i złącza, zawory, korektory, urządzenia wspomagające, sprężarki, reduktory, odmrażacze, odolejacze, filtry, siłowniki, bębny, okładziny cierne, klocki i szczęki, rozpieraki, zespoły regulacji, tarcze, zaciski kompletne, cylindry, urządzenia przeciwblokujące, linki hamulcowe |
10 | Siodła, haki, zaczepy i inne elementy służące do ciągnięcia i holowania (nieobjęte homologacją) |
11 | Zwierciadła do lusterek samochodowych |
12 | Elementy i akcesoria do pojazdów: zagłówki, podnośniki samochodowe stanowiące wyposażenie pojazdu, urządzenia do mocowania ładunku, bagażniki, transportowe pasy ściągające |
13 | Urządzenia bezpieczeństwa ruchu pozostałe: tablice rejestracyjne, do oznakowania pojazdów przewożących materiały niebezpieczne, lampy ostrzegawcze dla pojazdów przewożących materiały niebezpieczne, urządzenia uziemiające pojazdy do przewozu materiałów niebezpiecznych, urządzenia odblaskowe dla rowerów |
14 | Urządzenia świetlne i sygnalizacyjne: reflektory elektryczne do motocykli, motorowerów i rowerów, lampy świateł błyskowych ostrzegawczych, klosze do lamp sygnalizacyjnych i cofania, osłony reflektorowe |
15 | Sygnały dźwiękowe (nieobjęte homologacją) |
16 | Wyposażenie elektryczne i elektroniczne, w tym: urządzenia zapłonowe, urządzenia z elementami grzewczymi, sterowniki, przekaźniki, urządzenia i elementy przystosowujące pojazdy do transportu wartości materialnych |
17 | Zapalniczki elektryczne oraz inne urządzenia zasilane z gniazd wtykowych |
18 | Elektroniczne, elektryczne i mechaniczne urządzenia zabezpieczające - alarmowe, lokalizacji i blokad nieobjęte homologacją |
19 | Płyny eksploatacyjne: hamulcowe, do układów chłodzenia silników spalinowych, do spryskiwania szyb samochodowych |
20 | Kabiny ochronne, ramy ochronne i siedziska amortyzowane do ciągników rolniczych |
21 | Akumulatory energii elektrycznej |
22 | Szyby z powłokami refleksyjnymi i folie do szyb samochodowych |
WYMAGANIA DOTYCZĄCE TABLICZKI ZNAMIONOWEJ
WYMAGANIA DOTYCZĄCE MIEJSCA PRZEWIDZIANEGO DO UMIESZCZENIA TABLIC REJESTRACYJNYCH
1.1. Miejsce przewidziane do umieszczenia przedniej tablicy rejestracyjnej powinno stanowić prostokątną powierzchnię o następujących minimalnych wymiarach:
1) dla pojazdów kategorii L6e:
a) szerokość 100 mm i wysokość 175 mm albo
b) szerokość 145 mm i wysokość 125 mm;
2) dla pojazdów kategorii L7e - szerokość 280 mm i wysokość 200 mm.
1.2. Miejsce to powinno być takie, aby po zamocowaniu tablice spełniały następujące wymagania:
1) tablica powinna być prostopadła do wzdłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu;
2) tablica może być odchylona od pionu nie mniej niż o 15° i nie więcej niż o 30°;
3) wysokość położenia tablicy nad ziemią, dla jej krawędzi:
a) dolnej nie może być mniejsza niż 0,20 m,
b) górnej nie może przekraczać 1,50 m;
4) w zakresie wymagań dotyczących widoczności geometrycznej tablica powinna być widoczna z przestrzeni zawartej wewnątrz następujących czterech płaszczyzn:
a) dwóch płaszczyzn pionowych stycznych do bocznych krawędzi tablicy i tworzących kąty 30° na zewnątrz ze środkową wzdłużną płaszczyzną pojazdu,
b) płaszczyzny stycznej do górnej krawędzi tablicy i tworzącej kąt 15° do góry od poziomu,
c) płaszczyzny poziomej przechodzącej przez dolną krawędź tablicy;
5) lewa krawędź tablicy nie może być położona na lewo od pionowej płaszczyzny równoległej do wzdłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu i nie może wystawać poza zewnętrzny obrys pojazdu.
2.1. Miejsce przewidziane do umieszczenia tylnej tablicy rejestracyjnej powinno stanowić prostokątną powierzchnię o następujących minimalnych wymiarach:
1) dla pojazdów kategorii M, N i O:
a) szerokość 520 mm i wysokość 120 mm albo
b) szerokość 340 mm i wysokość 240 mm
2) dla pojazdów kategorii L3e, L4e, L5e, L7e - szerokość 280 mm i wysokość 200 mm;
3) dla pojazdów kategorii L1e, L2e, L6e:
a) szerokość 100 mm i wysokość 175 mm albo
b) szerokość 145 mm i wysokość 125 mm;
4) dla pojazdów kategorii T:
a) szerokość 520 mm i wysokość 120 mm albo
b) szerokość 255 mm i wysokość 165 mm.
2.2. Miejsce to powinno być takie, aby po zamocowaniu tablice spełniały następujące wymagania:
1) pojazdy kategorii M, N i O:
a) położenie tablicy względem osi podłużnej pojazdu:
- środek tablicy nie może być położony na prawo od wzdłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu,
- lewa krawędź tablicy nie może być położona na lewo od pionowej płaszczyzny równoległej do wzdłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu i przechodzącej przez jego lewy obrys,
b) tablica powinna być prostopadła z dokładnością do 5° do wzdłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu,
c) tablica może być odchylona od pionu:
- nie mniej niż 5° i nie więcej niż 30° pod warunkiem, że górna krawędź tablicy jest nie wyżej niż 1,20 m nad ziemią,
- nie mniej niż 15° i nie więcej niż 5° pod warunkiem, że górna krawędź tablicy jest powyżej 1,20 m nad ziemią,
d) wysokość położenia tablicy nad ziemią, dla jej krawędzi:
- dolnej nie może być mniejsza niż 0,30 m,
- górnej nie może być większa niż 1,20 m, lecz powinna być tak zbliżona do tego wymagania, jak to jest możliwe ze względu na konstrukcję pojazdu, i nie może w żadnym przypadku przekraczać 2 m,
e) w zakresie wymagań dotyczących widoczności geometrycznej tablica powinna być widoczna z przestrzeni zawartej wewnątrz następujących czterech płaszczyzn:
- dwóch płaszczyzn pionowych stycznych do bocznych krawędzi tablicy i tworzących kąty 30° na zewnątrz ze środkową wzdłużną płaszczyzną pojazdu, równoległą do wzdłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu i przechodzącą przez środek tablicy,
- płaszczyzny stycznej do górnej krawędzi tablicy i tworzącej kąt 15° do góry od poziomu,
- płaszczyzny poziomej przechodzącej przez dolną krawędź tablicy, jeżeli jednak wysokość położenia górnej krawędzi tablicy nad ziemią jest większa niż 1,20 m, to ta płaszczyzna powinna być styczna do dolnej krawędzi tablicy i odchylona o kąt 15° do dołu od poziomu;
2) pojazdy kategorii L:
a) tablica powinna być umieszczona pomiędzy dwiema równoległymi wzdłużnymi płaszczyznami pionowymi przechodzącymi przez zewnętrzne krawędzie pojazdu (bez uwzględniania lusterek wstecznych), z zastrzeżeniem, że miejsce przewidziane do umieszczenia tylnej tablicy rejestracyjnej pojazdu nie wystaje poza zewnętrzny obrys pojazdu,
b) tablica powinna być prostopadła do wzdłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu,
c) tablica może być odchylona od pionu nie mniej niż o 15° i nie więcej niż o 30°,
d) wysokość położenia tablicy nad ziemią, dla jej krawędzi:
- dolnej nie może być mniejsza niż 0,20 m,
- górnej nie może przekraczać 1,50 m,
e) w zakresie wymagań dotyczących widoczności geometrycznej tablica powinna być widoczna z przestrzeni zawartej wewnątrz następujących czterech płaszczyzn:
- dwóch płaszczyzn pionowych stycznych do bocznych krawędzi tablicy i tworzących kąty 30° na zewnątrz ze środkową wzdłużną płaszczyzną pojazdu, równoległą do wzdłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu i przechodzącą przez środek tablicy,
- płaszczyzny stycznej do górnej krawędzi tablicy i odchylonej o kąt 15° do góry od poziomu,
- płaszczyzny poziomej przechodzącej przez dolną krawędź tablicy;
3) pojazdy kategorii T:
a) położenie tablicy względem osi podłużnej pojazdu:
- środek tablicy nie może być położony na prawo od wzdłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu,
- lewa krawędź tablicy nie powinna przekroczyć bocznego obrysu pojazdu,
b) tablica powinna być prostopadła do wzdłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu,
c) tablica powinna być pionowa z dokładnością do 5°, jeżeli jednak jest to konieczne ze względu na kształt pojazdu, może ona być odchylona od pionu:
- nie więcej niż o 30°, gdy powierzchnia ze znakami rejestracyjnymi jest skierowana ku górze i pod warunkiem, że górna krawędź tablicy jest nie wyżej niż 1,20 m nad ziemią,
- nie więcej niż o 15°, gdy powierzchnia ze znakami rejestracyjnymi jest skierowana ku dołowi i pod warunkiem, że górna krawędź tablicy jest powyżej 1,20 m nad ziemią,
d) wysokość położenia tablicy nad ziemią, dla jej krawędzi:
- dolnej nie może być mniejsza niż 0,30 m,
- górnej nie może być większa niż 4 m,
e) w zakresie wymagań dotyczących widoczności geometrycznej tablica powinna być widoczna z przestrzeni zawartej wewnątrz następujących czterech płaszczyzn:
- dwóch płaszczyzn pionowych stycznych do bocznych krawędzi tablicy i tworzących kąty 30° na zewnątrz ze środkową wzdłużną płaszczyzną pojazdu,
- płaszczyzny stycznej do górnej krawędzi tablicy i odchylonej o kąt 15° do góry od poziomu,
- płaszczyzny poziomej przechodzącej przez dolną krawędź tablicy; jeżeli jednak wysokość położenia górnej krawędzi tablicy nad ziemią jest większa niż 1,20 m, to ta płaszczyzna powinna być styczna do dolnej krawędzi tablicy i odchylona o kąt 15° do dołu od poziomu,
f) wysokości położenia podawane w lit. c i d należy określać na pojeździe w stanie nieobciążonym.
WARUNKI SZCZEGÓŁOWE DOTYCZĄCE ŚWIATEŁ ZEWNĘTRZNYCH POJAZDU SAMOCHODOWEGO I PRZYCZEPY
jeżeli są to sygnały świetlne, powinny być umieszczone w miejscu zapewniającym kierowcy dobrą ich widoczność i nie powinny utrudniać obserwacji drogi; kontrolny sygnał włączenia może być zastąpiony kontrolnym sygnałem działania; jeżeli umieszczenie kontrolnego sygnału włączenia jest zabronione, nie oznacza to, że zabronione jest umieszczenie kontrolnego sygnału działania.
Lp. | Rodzaj światła | Liczba świateł | Barwa | Rozmieszczenie na pojeździe [mm] | Sygnał kontrolny | Połączenia elektryczne | Własności świetlne | Inne warunki | |||||||
pojazdy samochodowe, z wyjątkiem motocykli | motocykle1) | ciągniki* | przyczepy | na długości | na szerokości1) | na wysokości |
inne wymagania |
włączenia | działania | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
1 | Drogowe | 2 lub 4, ponadto jeżeli pojazd jest wyposażony w 4 światła chowane, dopuszcza się 2 dodatkowe światła drogowe do ostrzegawczej sygnalizacji świetlnej | 1 lub 22) | 2 lub 4 | - | biała | z przodu w taki sposób, aby wysyłane światło nie olśniewało kierującego bezpośrednio lub przez odbicie od elementów pojazdu | w ciągnikach rolniczych nie mogą być bliżej od bocznego obrysu niż światła mijania | - | - |
obowiązkowy - świetlny niemigający barwy niebieskiej |
- |
1) powinny być włączane wszystkie równocześnie lub parami, 2) przełączenie świateł mijania na światła drogowe musi powodować włączenie co najmniej jednej pary świateł drogowych, 3) przełączenie świateł drogowych na światła mijania musi powodować równocześnie wyłączenie wszystkich świateł drogowych, 4) włączenie świateł drogowych nie jest możliwe, jeżeli nie są włączone światła pozycyjne, z wyjątkiem krótkotrwałego włączania jako ostrzegawczego sygnału świetlnego |
1) powinny dostatecznie oświetlać drogę co najmniej na 100 m przed pojazdem przy dobrej przejrzystości powietrza, 2) suma światłości wszystkich świateł drogowych nie może być mniejsza niż 30 000 cd3) (dla motocykli -12 500 cd) i nie może przekraczać 225 000 cd (dla motocykli -120 000 cd) |
w razie wyposażenia pojazdu w cztery światła drogowe, gdy jedna z par świateł jest przeznaczona wyłącznie do świateł drogowych, dopuszcza się, aby zmieniała ona swe ustawienie w zależności od kąta obrotu kierownicy, przy czym obrót świateł powinien następować wokół osi pionowej, stosuje się to również do światła drogowego motocykla i ciągnika |
2 | Mijania | 2 | 1 lub 22) | 210) | - | biała | z przodu jak lp. 1 | nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm4)28) (nie stosuje się to do motocykla i ciągnika) | 500÷1200, dla samochodów ciężarowych terenowych o mmc powyżej 12 t (kat. N3G) oraz ze względów konstrukcyjnych dla ciągników dopuszcza się największą wysokość 1500 mm | - | dopuszcza się sygnał świetlny niemigający barwy zielonej | - |
1) wyłączenie świateł mijania musi powodować równoczesne wyłączenie wszystkich świateł drogowych, 2) światła mijania mogą pozostać włączone razem ze światłami drogowymi, 3) włączenie świateł mijania nie jest możliwe, jeżeli nie są włączone światła pozycyjne, z wyjątkiem krótkotrwałego włączania światła jako ostrzegawczego sygnału świetlnego; 4) światła mijania mogą być włączane i wyłączane automatycznie, lecz powinna być możliwość manualnego włączenia i wyłączenia tych świateł |
powinny dostatecznie oświetlać drogę co najmniej na 40 m przed pojazdem przy dobrej przejrzystości powietrza37) |
1) powinny być asymetryczne i oświetlać drogę po prawej stronie na większą odległość niż po lewej stronie26) 2) jeżeli światła mijania wykorzystują jako źródło światła moduły LED lub strumień świetlny źródła światła zastosowanego w światłach mijania przekracza wartość 2000 lumenów, to korektor pochylenia reflektorów pojazdu musi działać automatycznie, 3) jeżeli strumień świetlny źródła światła zastosowanego w światłach mijania przekracza wartość 2000 lumenów, to urządzenie do oczyszczania reflektorów przednich jest obowiązkowe |
3 | Kierunkowskazy: | ||||||||||||||
3a | przednie | 2 | 25) | 238) | - |
żółta samochodowa |
z przodu (dla ciągnika z przodu lub z boku, przy czym dla umieszczonego z boku maks. 1800 mm od przedniego obrysu ciągnika; dopuszcza się 2600 mm ze względów konstrukcyjnych) | nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu (z wyjątkiem świateł ciągnika umieszczonych z przodu); wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm4) (dla motocykla jednośladowego 240 mm, dla ciągnika 500 mm) | 350÷15008) 38) 40) |
nie bliżej niż 40 mm od światła mijania lub przeciwmgłowego przedniego9) |
- | obowiązkowy; może to być sygnał świetlny migający barwy zielonej lub akustyczny albo oba równocześnie; w przypadku niesprawności działania jakiegokolwiek kierunkowskazu, z wyjątkiem kierunkowskazów bocznych, sygnał optyczny powinien albo nie świecić albo świecić w sposób ciągły albo migać z wyraźnie zmienioną częstotliwością; sygnał akustyczny powinien być wyraźnie słyszalny i w wymienionych wyżej warunkach powinien znacznie zmienić częstotliwość; jeżeli pojazd jest przystosowany do ciągnięcia przyczepy, to powinien mieć sygnał działania kierunkowskazów przyczepy, chyba że sygnał kontrolny pojazdu ciągnącego pozwala na wykrycie uszkodzenia jednego ze świateł zespołu pojazdów |
1) włączanie kierunkowskazów powinno być niezależne od włączenia innych świateł, 2) wszystkie kierunkowskazy umieszczone z jednej strony pojazdu powinny być włączane i wyłączane jednym wyłącznikiem oraz powinny migać z jedną częstotliwością w fazie |
1) powinny migać z równomierną częstotliwością 90 ± 30 cykli na minutę, 2) włączenie świateł powinno nastąpić z opóźnieniem nie większym niż 1 s, a pierwsze wyłączenie z opóźnieniem nie większym niż 1,5 s od uruchomienia przełącznika kierunkowskazów, 3) w przypadku uszkodzenia, innego niż zwarcie, jednego ze świateł, pozostałe muszą migać, ale częstotliwość może różnić się od wymaganej |
jeżeli pojazd ciągnie przyczepę, włączenie kierunkowskazów na pojeździe ciągnącym powinno powodować włączenie kierunkowskazów umieszczonych na przyczepie |
3b | tylne | 232) | 26) | 2 | 232) | żółta samochodowa | z tyłu (dla ciągnika z przodu lub z boku) |
nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu (z wyjątkiem świateł dodatkowych); wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm4) (dla motocykla jednośladowego 180 mm, dla ciągnika 500 mm) |
350÷15008)5)40) | - | - | - | - | - | |
3c | boczne | 211) | 212) | brak lub 2 | -11) |
żółta samochodowa |
na obu bokach; odległość środka najbardziej do przodu wysuniętego punktu powierzchni świetlnej od przedniego obrysu nie może przekraczać 1800 mm13) (nie stosuje się tego do motocykla) | wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm16) | 500÷150015), dla samochodów osobowych (kat. M1) dopuszcza się najmniejszą wysokość 350 mm | - | - | - | - | - | |
3d |
przednio- -tylne |
- | - | 239) | - |
żółta samochodowa |
jak w lp. 3a i 3b | jak w lp. 3a i 3b | jak w lp. 3a i 3b | jak w lp. 3a i 3b | |||||
4 |
Hamowania "stop": |
||||||||||||||
4a | kategorii S1 lub S2 (zgodnie z oznaczeniem homologacyjnym) | 217) 33) | 1 lub 2, z tym że dla motocykla trójkołowego muszą być dwa światła | 2 | 233) | czerwona | z tyłu |
dla samochodów osobowych (kat. M1) nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; dla motocykla brak wymagań, dla pozostałych pojazdów wzajemna odległość świateł umieszczonych po lewej i po prawej stronie pojazdu nie może być mniejsza niż 600 mm (dla ciągnika 500 mm)7) |
350÷15008) 35) 40) dla motocykla najmniejsza wysokość wynosi 250 mm | - | dopuszcza się sygnał świetlny niemigający, zapalający się w razie niesprawności światła hamowania "stop" | powinno zapalać się w momencie uruchomienia hamulca roboczego | światłość powinna być wyraźnie większa niż światłość świateł pozycyjnych tylnych | ||
4b |
kategorii S3 lub S4 (środkowe zgodnie z oznaczeniem homologacyjnym) obecność obowiązkowa dla pojazdów kategorii M1 zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 2003 r.; obecność obowiązkowa dla pojazdów kategorii N1 z wyłączeniem pojazdów z otwartą przestrzenią ładunkową, zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2012 r. |
129) | - | - | 129) | czerwona | z tyłu | środek światła powinien leżeć w środkowej wzdłużnej płaszczyźnie pojazdu29) |
dolna krawędź powierzchni świetlnej nie niżej niż 150 mm poniżej dolnej krawędzi szyby tylnego okna lub nie mniej niż 850 mm od nawierzchni; dolna krawędź powierzchni świetlnej powyżej górnych krawędzi świateł S1 lub S2 |
- | - |
1) nie może być łączone z innym światłem, 2) może być umieszczone na zewnątrz lub wewnątrz pojazdu, 3) jeżeli jest umieszone wewnątrz pojazdu, nie powinno być uciążliwe dla kierowcy przez odbicie od zwierciadeł lub innych powierzchni odbijających (np. tylnej szyby) |
|||
5 | Oświetlające tylną tablicę rejestracyjną | liczba taka, aby zapewniała dobre oświetlenie tablicy rejestracyjnej | biała | - | - | - |
w sposób zapewniający oświetlenie miejsca umieszczenia tylnej tablicy rejestracyjnej |
dopuszcza się, z tym że funkcję tę powinien spełniać sygnał przewidziany dla świateł pozycyjnych | - | - | powinno zapewniać możliwość odczytania znaków na tablicy rejestracyjnej w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 20 m | nie może być bezpośrednio widoczne z tyłu pojazdu z odległości większej od 25 m | |||
6 |
Pozycyjne przednie |
2 | 1 lub 2 | 214) | 244) | biała, a dla motocykli biała lub żółta samochodowa47) | z przodu18) | nie dalej niż 400 mm19) od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm (dla ciągnika 500 mm)7) 28) | 350÷15008) 40) | - | obowiązkowy - świetlny niemigający barwy zielonej; sygnał ten nie jest wymagany, jeżeli oświetlenie tablicy rozdzielczej może włączać się i wyłączać tylko równocześnie ze światłami pozycyjnymi przednimi i tylnymi | - | - | powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 300 m, jeżeli są jedynymi światłami włączonymi na pojeździe | |
7 | Pozycyjne tylne | 234) | 1 lub 2 | 2 | 234) | czerwona | z tylu30) | nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu (z wyjątkiem świateł dodatkowych); wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm7)28) | 350÷15008)35)40) | - | obowiązkowy - jego funkcję powinien spełniać sygnał przewidziany dla świateł pozycyjnych przednich | - | - | powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 300 m | - |
8 | Odblaskowe tylne inne niż trójkątne | 2 | 1 lub 2 | 2 (lub 441) - jeżeli dwa nie mogą spełnić wymagań co do rozmieszczenia i widoczności) | 223) | czerwona | z tyłu20) | nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm7)28) | 250÷90021)41) 400÷90041) (dla ciągników nie niżej niż 400 mm) | - | - | - | - | powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu |
1) kształt - inny niż trójkąt, 2) powierzchnia świetlna może mieć wspólne części z powierzchnią świetlną innego światła tylnego |
9 | Odblaskowe tylne trójkątne | - | - | - | 2 | czerwona | z tyłu | nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm7) | 250÷90021) | - | - | - | - | powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu |
1) kształt - trójkąt równoboczny zwrócony wierzchołkiem do góry, 2) wewnątrz trójkąta może znajdować się powierzchnia świetlna odpowiadająca wymaganiom określonym w załączniku nr 5 do Regulaminu nr 3 EKG ONZ |
10 |
Odblaskowe przednie |
2 | 1 lub 2 | - | 2 | biała | z przodu18) | nie dalej niż 400 mm19) od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm7) 28) | 250÷90021) | - | - | - | - | powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu |
1) kształt - inny niż trójkąt, 2) powierzchnia świetlna może mieć wspólne części z powierzchnią świetlną dowolnego światła umieszczonego z przodu |
11 |
Odblaskowe boczne |
24) | 1 lub 2 po każdej stronie | 43) | 24) |
żółta samochodowa; dopuszcza się barwę czerwoną w przypadku światła umieszczonego z tyłu pojazdu we wspólnej obudowie z innym czerwonym światłem tylnym lub umieszczonym najbardziej z tyłu bocznym światłem pozycyjnym |
27) | na obu bokach pojazdu | 250÷90021) | - | - | - | - | powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu | kształt - inny niż trójkąt |
12 | Awaryjne | jak kierunkowskazy (lp. 3) |
obowiązkowy - świetlny migający barwy czerwonej; może działać równocześnie z kontrolnym sygnałem, o którym mowa w lp. 3 kol. 13 lub może być zastąpiony tym sygnałem. |
- |
sygnał powinien być podawany przez oddzielne urządzenie sterujące, umożliwiające miganie wszystkich kierunkowskazów umieszczonych na pojeździe, a jeżeli pojazd ciągnie przyczepę - również kierunkowskazów przyczepy |
powinny zapalać się i gasnąć z równomierną częstotliwością 90 ± 30 cykli na minutę i działać w jednej fazie | powinno działać również, gdy urządzenie włączające silnik znajduje się w położeniu umożliwiającym jego pracę | ||||||||
13 |
Przeciwmgłowe tylne |
1 lub 2 | 1 lub 2 | 143) lub 243) | 1 lub 2 | czerwona | z tyłu | jeżeli jest jedno światło, powinno być umieszczone po lewej stronie lub pośrodku pojazdu; jeżeli są dwa światła - po obu stronach pojazdu | 250÷100022) dla tylnych świateł przeciwmgłowych zespolonych z dowolnymi światłami tylnymi lub dla samochodów ciężarowych terenowych o mmc powyżej 12 t (kat. N3G) dopuszcza się największą wysokość 1200 mm | nie bliżej niż 100 mm od światła hamowania "stop" | obowiązkowy - świetlny niemigający barwy żółtej | - |
1) może włączać się tylko wówczas, gdy włączone są światła drogowe, mijania lub przeciwmgłowe przednie, 2) powinno dać się wyłączyć niezależnie od innych świateł |
światłość powinna być wyraźnie większa niż światłość świateł pozycyjnych tylnych | - |
14 | Cofania | 1 lub 230) | - | 143) lub 243) | 1 lub 230) | biała | z tyłu | - | 250÷1200 | - | dopuszcza się | - | może włączać się tylko wówczas, gdy włączony jest wsteczny bieg, a urządzenie włączające silnik znajduje się w położeniu umożliwiającym jego pracę | - | - |
15 | Obrysowe przednie i tylne | 2 widoczne z przodu i 2 widoczne z tyłu36) | - |
242) widoczne z przodu i 242) widoczne z tyłu |
2 widoczne z przodu i 2 widoczne z tyłu36) | biała - z przodu, czerwona - z tyłu36) | - | możliwie najbliżej bocznego obrysu pojazdu, lecz nie dalej niż 400 mm od tego obrysu | możliwie najwyżej, przy spełnieniu warunku rozmieszczenia na szerokości oraz symetrii świateł | nie bliżej niż 200 mm od światła pozycyjnego przedniego lub tylnego | dopuszcza się; jego funkcję powinien spełniać sygnał przewidziany dla świateł pozycyjnych | - | - | - | światło widoczne z przodu i światło widoczne z tyłu, umieszczone po tej samej stronie pojazdu, mogą być połączone w jednym urządzeniu, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymagań |
16 |
Przeciwmgłowe przednie |
2 | 1 lub 22) | 243) | - | biała lub żółta selektywna | z przodu jak lp. 1 | nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu | nie niżej niż 250 mm i nie wyżej niż światło mijania; a dla samochodów osobowych (kat. M1) także nie wyżej niż 800 mm | - | obowiązkowy niemigający sygnał barwy zielonej | - |
1) powinno być włączane i wyłączane niezależnie od świateł drogowych i świateł mijania, 2) włączenie świateł nie jest możliwe Jeżeli nie są włączone światła pozycyjne |
- | nie może zmieniać ustawienia w zależności od kąta obrotu kierownicy (nie stosuje się tego do motocykli) |
17 | Postojowe | 4 lub 2 | dla trójkołowych 4 lub 2 | 443) lub 243) | - |
biała - z przodu, czerwona - z tyłu, żółta samochodowa - jeżeli światło jest połączone z kierunkowskazem bocznym lub bocznym światłem pozycyjnym |
2 z przodu i 2 z tyłu albo po jednym na każdym boku pojazdu | nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu | 350÷15008) 40) | - | dopuszcza się barwy zielonej; jeżeli jest - powinien wyraźnie różnić się od sygnału świateł pozycyjnych | - |
1) powinno być możliwe włączenie świateł po jednej stronie pojazdu bez włączenia jakiegokolwiek innego światła, 2) powinno działać również, gdy urządzenie włączające silnik znajduje się w położeniu uniemożliwiającym jego pracę |
- | funkcja tego światła może być również spełniana przez równoczesne włączenie świateł pozycyjnych przednich i tylnych po jednej stronie pojazdu |
18 | Światło do jazdy dziennej | 2 | 1 lub 2 | - | - | biała | z przodu jak lp. 1 | wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm7) | 250÷1500 | - | dopuszcza się | - |
1) powinny się automatycznie włączać, kiedy urządzenie włączające lub wyłączające silnik znajduje się w położeniu umożliwiającym pracę silnika, 48) 2) mogą być wyłączone gdy: - automatyczna skrzynia biegów jest w pozycji P hamulec postojowy jest uruchomiony przed ruszeniem pojazdu po raz pierwszy po każdym ręcznym uruchomieniu systemu aktywacji silnika, 3) mogą być wyłączone ręcznie, gdy prędkość pojazdu nie przekracza 10 km/h pod warunkiem automatycznego włączenia po przekroczeniu prędkości 10 km/h lub gdy pojazd przejechał odległość większą niż 100 m i światła pozostają włączone do czasu ich ponownego rozmyślnego wyłączenia, 4) powinny wyłączać się automatycznie, gdy urządzenie włączające lub wyłączające silnik znajduje się w położeniu uniemożliwiający m pracę silnika po włączeniu przednich świateł mijania, drogowych lub przeciwmgłowych, z wyjątkiem sytuacji, gdy światła te są wykorzystywane do wysyłania przerywanych sygnałów świetlnych w krótkich odstępach czasu, |
||
5) jeżeli odległość od światła przedniego kierunkowskazu jest równa lub mniejsza od 40 mm, połączenie elektryczne na odpowiedniej stronie pojazdu powinno zapewniać albo wyłączenie światła do jazdy dziennej albo obniżenie światłości przez cały okres działania światła kierunkowskazu, 6) jeżeli światło do jazdy dziennej jest wzajemnie połączone ze światłem kierunkowskazu, światło do jazdy dziennej powinno być wyłączone przez cały okres włączenia światła kierunkowskazu, 7) dopuszcza się aby wraz ze światłami do jazdy dziennej włączały się: - przednie i tylne światła pozycyjne, światła obrysowe - jeżeli występują, boczne światła pozycyjne - jeżeli występują oraz oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej, - lub tylko tylne światła pozycyjne | |||||||||||||||
19 |
Obrysowe boczne |
jak lp. 11 | - | - | jak lp. 11 | jak lp. 11 | jak lp. 11 | 350÷150025) | - | - | dopuszcza się; jego funkcję powinien spełniać sygnał przewidziany dla świateł pozycyjnych przednich i tylnych | - | - |
1) powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 300 m, 2) w samochodach osobowych i ciężarowych o mmc nieprzekraczającej 3,5 tony (kat. M1 i N1) i długości mniejszej niż 6 m światła barwy żółtej samochodowej mogą migać w fazie i z taką samą częstotliwością jak kierunkowskazy po tej samej stronie pojazdu, 311) |
- |
20 | Robocze | - | - |
brak specjalnych wymagań |
- | - | - | - | - | - | obowiązkowy | - | powinno być włączane i wyłączane niezależnie od innych świateł | - | - |
21 |
Oznakowanie odblaskowe: |
||||||||||||||
21a | konturowe | pasy ciągłe lub nieciągłe | - | - | pasy ciągłe lub nieciągłe | biała lub żółta z boku pojazdu, żółta lub czerwona z tyłu pojazdu |
możliwie dobrze obejmujące długość |
możliwie dobrze obejmujące szerokość z tyłu | dolna część 250÷150025) |
Gdy nieciągłe, to przerwa nie większa niż 50% najkrótszego elementu pasa. Jeżeli nie jest możliwe spełnienie tego wymogu, to przerwa powinna być jak najmniejsza i nie powinna przekraczać 1000 mm. |
- | - | - | - |
1) materiał klasy C, 2) minimalna szerokość pasa 50 mm, 3) łączna pozioma długość elementów oznakowania na pojeździe powinna wynosić co najmniej 70% całkowitej szerokości z tyłu, co najmniej 70% długości z boku (w przyczepach - jest to długość bez dyszla) z wyłączeniem zachodzenia na siebie poszczególnych elementów45) 46) |
21b | grafika |
wyłącznie wewnątrz oznakowania konturowego |
- | - | wyłącznie wewnątrz oznakowania konturowego | - | - | - |
wyłącznie wewnątrz oznakowania konturowego |
- | - | - | - | - | 1) grafika lub reklama ma być umiarkowana31), 2) materiał do grafiki klasy D lub E45) |
22 | Narożne | 2 | - | - | - | biała | z przodu (w odległości nie większej niż 1000 mm od przodu pojazdu) | nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu | 250÷900 mm, jednak nie wyżej, niż światła mijania | - | - | - |
1) powinny być podłączone w taki sposób, aby mogły działać tylko przy jednoczesnym załączeniu świateł drogowych lub świateł mijania, 2) mogą włączać się automatycznie z jednej strony pojazdu tylko przy jednoczesnym włączeniu świateł kierunkowskazów po tej samej stronie pojazdu lub przy skręcie kierownicy z pozycji jazda na wprost w stronę odpowiadającą tej samej stronie pojazdu; muszą wyłączać się automatycznie po wyłączeniu kierunkowskazów lub gdy kierownica powróci do pozycji jazdy na wprost, 3) jeżeli włączone jest światło cofania, oba światła narożne mogą być włączone jednocześnie, niezależnie od pozycji kierownicy lub kierunkowskazów; w tym przypadku są wyłączone, jeżeli wyłączone jest światło cofania |
- | nie mogą działać, gdy prędkość pojazdu przekracza 40 km/h |
* Jeżeli w wymaganiach określonych w tabeli stosuje się pojęcie "ciągnik", to obejmują one wymagania dla ciągnika rolniczego i leśnego oraz pojazdu wolnobieżnego.
1) Światła pojedyncze motocykla powinny być umieszczone w podłużnej płaszczyźnie symetrii pojazdu, z wyjątkiem świateł drogowych i mijania umieszczonych obok siebie, które powinny być symetryczne względem tej płaszczyzny; światła występujące parami powinny być symetryczne względem podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu.
2) Jeżeli szerokość pojazdu przekracza 1,3 m - liczba świateł jak w kol. 3.
3) Przy czterech światłach drogowych wymaganie to powinna spełniać przynajmniej jedna para świateł.
4) Jeżeli szerokość pojazdu nie przekracza 1,3 m, odległość ta może być zmniejszona do 400 mm.
5) Stosuje się do motocykla jednośladowego niewyposażonego w kierunkowskazy boczne oraz motocykla trójkołowego z jednym kołem z tyłu.
6) Stosuje się do motocykla jednośladowego niewyposażonego w kierunkowskazy boczne oraz motocykla trójkołowego z jednym kołem z przodu.
7) Jeżeli szerokość pojazdu nie przekracza 1,3 m (1,4 m dla światła hamowania "stop" i pozycyjnego tylnego ciągnika), odległość ta może być zmniejszona do 400 mm (dla ciągnika min. 500 mm).
8) Dla motocykla - 1200 mm.
9) Dopuszcza się odległość mniejszą niż 40 mm, ale większą niż 20 mm dla kierunkowskazów o światłości w osi odniesienia większej od 250 cd oraz mniejszą lub równą 20 mm dla kierunkowskazów o światłości w osi odniesienia większej od 400 cd.
10) Dla ciągników wyposażonych z przodu w urządzenia przenośne dopuszcza się dwa dodatkowe światła mijania na wysokości nieprzekraczającej 3000 mm, pod warunkiem że połączenia elektryczne uniemożliwiają świecenie obu par świateł mijania jednocześnie i są wzajemnie połączone z dodatkowymi światłami pozycyjnymi.
11) Jeżeli kierunkowskazy boczne mają wspólne źródło światła z kierunkowskazami przednimi, to dla zapewnienia dobrej widoczności mogą być zamocowane dwa dodatkowe kierunkowskazy boczne.
Dla pojazdów kategorii M2, M3, N2 i N3 o długości:
a) od 6 m do 9 m dopuszcza się jedno dodatkowe światło kierunkowskazu umieszczone na każdym boku pojazdu lub co najmniej trzy światła obrysowe boczne na stronę, świecące w fazie i jednocześnie ze światłami kierunkowskazów umieszczonymi po tej samej stronie pojazdu,
b) przekraczającej 9 m dopuszcza się dodatkowe, rozmieszczone równomiernie, trzy światła kierunkowskazu umieszczone po obu stronach lub co najmniej trzy boczne światła pozycyjne na stronę, świecące w fazie i jednocześnie ze światłami kierunkowskazów umieszczonymi po tej samej stronie pojazdu.
Dla pojazdów kategorii O2 o długości przekraczającej 9 m dopuszcza się do trzech świateł kierunkowskazu, umieszczonych na każdym boku pojazdu oraz dla pojazdów kategorii O3 i O4 dopuszcza się rozmieszczone równomiernie trzy światła kierunkowskazu lub co najmniej trzy boczne światła pozycyjne, umieszczone po obu stronach, świecące w fazie i jednocześnie ze światłami kierunkowskazów umieszczonymi po tej samej stronie pojazdu.
Jeżeli pojazd jest wyposażony w 3 dodatkowe kierunkowskazy, boczne światła pozycyjne powinny świecić światłem ciągłym.
12) Jeżeli motocykl nie jest wyposażony w kierunkowskazy przednie i tylne.
13) Dla samochodów osobowych, ciężarowych i specjalnych o mmc poniżej 3,5 t (kat. M1 i N1) oraz dla pozostałych pojazdów, jeżeli ich konstrukcja nie zapewni dobrej widoczności kierunkowskazów przy odległości 1800 mm, może być ona zwiększona do 2500 mm (2600 mm w odniesieniu do ciągników).
14) Dla ciągników wyposażonych z przodu w urządzenia przenośne, które mogą zasłaniać obowiązkowe przednie światła pozycyjne, dopuszcza się dwa dodatkowe światła pozycyjne przednie na wysokości nieprzekraczającej 2300 mm.
15) Dla motocykla - 1200 mm, a dla ciągnika - 1900 mm; jeżeli konstrukcja pojazdu (z wyjątkiem motocykla) nie pozwala na zachowanie wymaganej wysokości, dopuszcza się 2300 mm.
16) Dla motocykla - 560 mm, a dla ciągnika - 500 mm.
17) Co najmniej 2, jednak nie więcej niż 4 dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 30 czerwca 2003 r.
18) Dla motocykla z jednym kołem z przodu dopuszcza się umieszczenie świateł w innym miejscu, przy zapewnieniu wymaganej widoczności.
19) Dla przyczepy - 150 mm.
20) Dla motocykla z jednym kołem z tyłu dopuszcza się umieszczenie świateł w innym miejscu, przy zapewnieniu wymaganej widoczności.
21) Jeżeli konstrukcja pojazdu (z wyjątkiem motocykla) nie pozwala na zachowanie tej wysokości, dopuszcza się 1500 mm (dla ciągnika 1200 mm).
22) Dla motocykla - 900 mm.
23) Pod warunkiem, że jest ono połączone w jednym urządzeniu z innym tylnym światłem sygnalizacyjnym.
24) Liczba świateł powinna zapewniać spełnienie wymagań dotyczących rozmieszczenia na długości pojazdu.
25) Jeżeli konstrukcja pojazdu nie pozwala na zachowanie tej wysokości, dopuszcza się: 2100 mm dla świateł pozycyjnych bocznych (lp. 19), 2500 mm dla oznakowania odblaskowego konturowego (lp. 21a).
26) Stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1976 r. oraz motocykla wyposażonego w światła mijania z żarowymi źródłami światła oraz modułami LED. W motocyklach i ciągnikach rolniczych dopuszcza się stosowanie symetrycznych świateł mijania z żarowymi źródłami światła oraz modułami LED. Dodatkowo, w motocyklach o pojemności skokowej silnika > 125 cm3, mogą być zastosowane światła symetryczne wyposażone w wyładowcze źródła światła.
27) Przynajmniej jedno światło z każdej strony powinno być umieszczone w środkowej jednej trzeciej długości pojazdu (długość przyczepy mierzy się razem z dyszlem); światło wysunięte najbardziej do przodu powinno być umieszczone nie dalej niż 3 m od przedniego obrysu pojazdu, a umieszczone najbardziej z tyłu nie dalej niż 1 m (3 m dla ciągnika) od tylnego obrysu pojazdu; wzajemna odległość dwóch sąsiednich świateł umieszczonych na tym samym boku pojazdu, z wyjątkiem samochodów osobowych, ciężarowych i specjalnych o mmc poniżej 3,5 tony (kat. M1 i N1), nie może przekraczać 3 m (dopuszcza się 4 m, jeżeli konstrukcja pojazdu nie pozwala na zachowanie tej odległości), a dla ciągnika 6 m; dla motocykli światło lub światła powinny być umieszczone w taki sposób, aby w normalnych warunkach nie mogły być zasłonięte odzieżą kierowcy lub pasażera.
28) Dla samochodów osobowych (kat. M1), ciężarowych i specjalnych (kat. N1) brak wymagań odnośnie do wzajemnej odległości tych świateł.
29) Jeżeli środkowa wzdłużna płaszczyzna pojazdu rozdziela ruchome części składowe pojazdu, dopuszcza się dwa światła kategorii S3 lub S4 typu D, umieszczone po obu stronach, możliwie najbliżej tej płaszczyzny, lub jedno światło S3 lub S4 przesunięte w lewo lub prawo tak, aby odległość środka światła od tej płaszczyzny nie przekraczała 150 mm.
30) Dwa światła obowiązkowe i dwa dodatkowe we wszystkich pojazdach o długości przekraczającej 6 m, z wyjątkiem pojazdów kategorii M1. Dodatkowo dopuszcza się 1 lub 2 światła przeciwmgłowe przednie umieszczone z tyłu pojazdu dla pojazdów ciężarowych i specjalnych o mmc powyżej 3,5 t, dla autobusów i dla przyczep o mmc powyżej 750 kg (kat. N2, N3, M2, M3, O2, O3 i O4), skierowane do tyłu, tak aby nie powodowały olśnienia innych użytkowników drogi.
31) Warunek umiarkowania jest spełniony, jeżeli zastosowano do nich materiały odblaskowe klasy D lub E według Regulaminu nr 104 EKG ONZ oraz: liczba znaków nie przekracza 15, wysokość liter lub znaków zawiera się między 300 mm a 1000 mm, a łączna powierzchnia odblaskowa materiału klasy D nie przekracza 2 m2.
32) Dopuszcza się dwa dodatkowe kierunkowskazy tylne na samochodach ciężarowych i specjalnych o mmc powyżej 3,5 t, autobusach oraz na przyczepach o mmc powyżej 750 kg (kat. N2, N3, M2, M3, O2, O3 i O4).
33) Jeżeli nie ma zainstalowanych świateł kat. S3, dopuszcza się dwa dodatkowe światła "stop" kat. S1 lub S2 na samochodach ciężarowych i specjalnych o mmc powyżej 3,5 t, autobusach oraz na przyczepach o mmc powyżej 750 kg (kat. N2, N3, M2, M3, O2, O3 i O4).
34)1 Jeżeli nie ma zainstalowanych świateł obrysowych tylnych, dopuszcza się dwa dodatkowe światła pozycyjne tylne na samochodach ciężarowych i specjalnych o mmc powyżej 3,5 t, autobusach oraz na przyczepach o mmc powyżej 750 kg (kat. N2, N3, M2, M3, O2, O3 i O4).
35) Światła dodatkowe, jeżeli występują, powinny być umieszczone na możliwie największej wysokości pozwalającej na spełnienie wymagań dotyczących rozmieszczenia na szerokości pojazdu i symetrii świateł oraz nie niżej niż 600 mm ponad światłami obowiązkowymi.
36) Światła obrysowe nie są wymagane dla pojazdów N1 zabudowanych miękką zabudową. Dopuszcza się obecność dodatkowej pary świateł obrysowych tylnych i przednich, wystających poza obrys pojazdu, umieszczonych z tyłu pojazdu, jeżeli obowiązkowe światła obrysowe nie wystają poza obrys pojazdu.
37) Warunek można uznać za spełniony dla świateł z halogenowym lub wyładowczym (ksenonowym) źródłem światła, jeżeli natężenie oświetlenia każdego światła w punktach 50 R i 75 R, dla świateł asymetrycznych, spełnia wymagania pkt 6.2.5 dla klasy B Regulaminu nr 112 EKG ONZ podczas pracy silnika przy średniej prędkości obrotowej.
38) Dopuszcza się dodatkową parę świateł umieszczonych na wysokości nie większej niż 4000 mm.
39) Tylko dla ciągników o długości poniżej 4,6 m i odległości pomiędzy zewnętrznymi krawędziami powierzchni świetlnych poniżej 1,6 m.
40) Dla ciągników 400-1900 mm; jeżeli konstrukcja pojazdu nie pozwala na zachowanie wymaganej wysokości, dopuszcza się 2300 mm (dla świateł postojowych - 2100 mm).
41) Dla ciągników dopuszcza się 4 światła, w tym: 2 światła umieszczone na wysokości poniżej 900 mm i o minimalnej odległości pomiędzy nimi 400 mm oraz 2 światła umieszczone na wysokości maksymalnie 2300 mm i o minimalnej odległości pomiędzy nimi 600 mm (dopuszcza się 400 mm dla ciągników o szerokości poniżej 1,3 m).
42) Dopuszczalne tylko dla ciągników o szerokości powyżej 2,1 m.
43) Nieobowiązkowe, wymagania jak dla pojazdów samochodowych.
44) Obowiązkowe dla przyczep o szerokości 1,6 m i więcej.
45) Stosuje się do pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 marca 2011 r.
46) Jeżeli ze względów konstrukcyjnych pojazdu nie jest możliwe osiągnięcie wartości 70%, to łączna długość może być zmniejszona do 60%; stosuje się do pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem 10 października 2011 r.
47) Jeżeli przednie światła pozycyjne motocykla są barwy żółtej samochodowej, to wymagane są dwa takie światła umieszczone symetrycznie po jednym z każdej strony pojazdu.
48) Dla pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy do dnia 31 grudnia 2009 r. dopuszcza się stosowanie przełącznika aktywującego lub dezaktywującego tę funkcję.
WSKAŹNIKI SKUTECZNOŚCI HAMOWANIA
Lp. | Pojazd | Hamowanie przy użyciu hamulca | Wartość wskaźnika w % dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy | ||
do dnia 31 grudnia 1993 r. |
od dnia 1 stycznia 1994 r. do dnia 31 grudnia 1998 r. |
od dnia 1 stycznia 1999 r. do dnia 27 lipca 2010 r. |
|||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1 | Motocykl |
koła tylnego obu kół |
33 | 33 | 33 |
45 | 45 | 45 | |||
2 | Motocykl z bocznym wózkiem oraz trójkołowy pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 1 t | wszystkich kół | 40 | 40 | 40 |
3 | Samochód osobowy, pojazd sanitarny |
roboczego awaryjnego |
50 | 50 | 50 |
23 | 25 | 25 | |||
4 | Autobus |
roboczego awaryjnego |
45 | 45 | 50 |
19 | 22 | 25 | |||
5 | Samochód ciężarowy i ciągnik samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t |
roboczego awaryjnego |
40 | 40 | 45 |
17 | 20 | 22 | |||
6 | Samochód ciężarowy i ciągnik samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t |
roboczego awaryjnego |
40 | 40 | 43 |
17 | 20 | 22 | |||
7 | Przyczepa (naczepa) o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t | roboczego | 40 | 40 | 40 |
8 | Przyczepa (naczepa) o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t |
roboczego w razie awarii |
40 | 40 | 40 |
20 | |||||
9 | Pojazd samochodowy inny niż wymienione w lp. 1-6 |
roboczego awaryjnego |
40 | 40 | 40 |
17 | 20 | 20 |
Tabela nr 2
Lp. | Pojazd** | Hamowanie przy użyciu hamulca | Wartość wskaźnika w % dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy od dnia 28 lipca 2010 r. |
1* | 2 | 3 | 4 |
1 | L1e |
koła tylnego obu kół |
25 42 |
2 | L2e, L6e |
koła tylnego/kół tylnych wszystkich kół |
25 40 |
3 | L3e |
koła tylnego obu kół |
25 50 |
4 | L4e |
koła tylnego obu kół |
25 46 |
5 | L5e, L7e |
koła tylnego/kół tylnych wszystkich kół |
25 44 |
6 | M1 |
roboczego awaryjnego |
58 29 |
7 | M2, M3, N1, N2, N3 |
roboczego awaryjnego |
50 25 |
8 |
O2, O3, O4, O3, O4 |
roboczego w razie awarii |
45 w przypadku naczepy, 50 w przypadku przyczepy 22 w przypadku naczepy, 25 w przypadku przyczepy |
* W przypadku pojazdów kategorii L (lp. 1-5) podane w kolumnie 4 wartości wskaźników dotyczą hamulca roboczego.
** Podział na kategorie pojazdów zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 24 października 2005 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep (Dz. U. poz. 2010, z późn. zm.) 7 oraz rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2005 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektórych pojazdów samochodowych mających cztery koła oraz motorowerów (Dz. U. poz. 1360, z późn. zm.) 8 .
WYMIARY WYJŚĆ, PRZEJŚĆ, SIEDZEŃ, STOPNI DLA PASAŻERÓW ORAZ ODSTĘPÓW MIĘDZY SIEDZENIAMI W AUTOBUSACH
Dla autobusów kategorii M2 i M3 przeznaczonych do przewozu pasażerów, z wyłączeniem kierowcy i członka załogi pełniącego funkcję drugiego kierowcy lub ewentualnego pomocnika, w liczbie nie większej niż 22, występują dwie klasy pojazdów:
- "klasa A": pojazdy przeznaczone do przewozu pasażerów stojących; pojazd tej klasy ma siedzenia i powinien mieć przestrzeń dla pasażerów stojących;
- "klasa B": pojazdy nieprzeznaczone do przewozu pasażerów stojących; pojazd tej klasy nie ma przestrzeni dla pasażerów stojących.
Dla autobusów kategorii M2 i M3 przeznaczonych do przewozu pasażerów, z wyłączeniem kierowcy i członka/członków załogi pełniącego/pełniących funkcję drugiego kierowcy lub ewentualnego pomocnika, w liczbie większej niż 22 występują trzy klasy pojazdów:
- "klasa I": pojazdy, w konstrukcji których przewidziano przestrzeń dla pasażerów stojących, umożliwiającą częste przemieszczanie się pasażerów;
- "klasa II": pojazdy przeznaczone zasadniczo do przewozu pasażerów siedzących, o konstrukcji umożliwiającej przewóz pasażerów stojących w przejściach lub na powierzchni dla pasażerów stojących, nieprzekraczającej powierzchni zajmowanej przez dwa podwójne siedzenia;
- "klasa III": pojazdy przeznaczone wyłącznie do przewozu pasażerów siedzących.
2) Minimalne wymiary wyjść
Poszczególne rodzaje wyjść mają następujące wymiary minimalne:
Klasa autobusu | Klasa I | Klasa II i III, A | Klasa B | Uwagi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ||
Drzwi główne1) | Otwór drzwi |
Wysokość (mm) |
1800 |
1650 (1550)2) |
1500 (1400)3) |
Do 12 pasażerów: 1100 Górne naroża można zmniejszyć przez zaokrąglenie promieniem nieprzekraczającym 150 mm. |
||
Szerokość (mm) |
Drzwi pojedyncze: 650 (750)2) Drzwi podwójne: 1200 |
Wymiar ten można zmniejszyć o 100 mm, gdy pomiar jest wykonywany na wysokości uchwytów i o 250 mm, jeżeli wymagają tego nadkola lub mechanizm uruchamiania automatycznego lub zdalnego sterowania drzwiami lub pochylenie szyby przedniej. | ||||||
Drzwi awaryjne1) |
Wysokość (mm) |
1250 |
Do 12 pasażerów: 1100 Górne naroża można zmniejszyć przez zaokrąglenie promieniem nieprzekraczającym 150 mm. |
|||||
Szerokość (mm) |
550 | Szerokość może być zmniejszona do 300 mm w przypadku, gdy wymagają tego wystające nadkola, pod warunkiem, że zachowana jest szerokość 550 mm na wysokości minimalnej 400 mm powyżej najniższej części otworu drzwiowego. | ||||||
Okno awaryjne | Powierzchnia (mm2) | 400000 | Możliwe jest wpisanie w tę powierzchnię prostokąta o wymiarach 500x700 mm. | |||||
Okno awaryjne umieszczone na tylnej ścianie pojazdu. Jeżeli producent nie zapewnia okna awaryjnego o minimalnych rozmiarach wymienionych wyżej. |
Możliwe jest wpisanie w powierzchnię otworu okna awaryjnego prostokąta o wysokości 350 mm i o szerokości 1550 mm. Naroża prostokąta mogą być zaokrąglone, przy czym promień zaokrąglenia nie może przekraczać 250 mm. | |||||||
Luk ratunkowy |
Otwór luku | Powierzchnia (mm2) | 400000 | Możliwe jest wpisanie w tę powierzchnię prostokąta o wymiarach 500x700 mm. |
1) Wymiary drzwi głównych i drzwi awaryjnych nie mają zastosowania do pojazdu klasy B z maksymalną masą całkowitą nieprzekraczającą 3,5 tony i mieszczącego do 12 siedzeń dla pasażerów, z których każdy ma swobodny dostęp do co najmniej dwojga drzwi.
2) Dla pojazdów klasy III.
3) Przy zachowaniu minimalnej szerokości drzwi pojedynczych wynoszącej 750 mm.
3) Przejścia
Przejścia oznaczające przestrzeń zapewniającą pasażerom dostęp od każdego siedzenia lub rzędu siedzeń, do każdego innego siedzenia lub rzędu siedzeń albo do każdego dojścia do lub od każdych drzwi głównych lub schodów wewnętrznych oraz każdej powierzchni przeznaczonej dla pasażerów stojących powinny spełniać następujące wymagania:
Wysokość przejęcia (mm) |
Klasa I | Klasa II | Klasa III | Klasa A | Klasa B |
19001) | 19001) | 19001) | 19001) | 1500 | |
Szerokość przejęcia (mm) |
450 | 350 | 300 | 350 | 300 |
1) Wysokość przejścia może być obniżona o 100 mm w dowolnej części przejścia w kierunku tyłu poprzecznej płaszczyzny pionowej przebiegającej 1,5 m przed osią symetrii tylnej osi pojazdu oraz poprzecznej płaszczyzny pionowej przebiegającej przez tylną krawędź drzwi głównych lub najdalszych tylnych drzwi głównych, jeżeli jest więcej niż jedna para drzwi głównych.
4) Stopnie dla pasażerów
Wysokość od powierzchni ziemi, pojazd bez obciążenia.
Klasy | I i A | II, III i B | |
Pierwszy stopień od ziemi | Maks. wysokość (mm) | 3601) | 4001), 2) |
Min. głębokość (mm) | 3003) | ||
Pozostałe stopnie | Maks. wysokość (mm) | 2504) | 3505) |
Min. wysokość (mm) | 120 | ||
Min. głębokość (mm) | 200 |
1) 700 mm w przypadku drzwi awaryjnych. 1500 mm w przypadku drzwi awaryjnych na górnym pokładzie pojazdu dwupokładowego.
2) 430 mm w przypadku pojazdu wyłącznie z zawieszeniem mechanicznym.
3) 230 mm dla pojazdów klasy A i B.
4) 300 mm w przypadku stopni w drzwiach za ostatnią osią.
5) 250 mm w przejściach w przypadku pojazdów klasy B.
5) Minimalna szerokość siedzenia
Minimalna szerokość poduszki siedzenia powinna wynosić:
Klasa I, II, A, B | 400 mm |
Klasa III | 450 mm1) |
1) 400 mm dla autobusu o szerokości do 2,35 m.
6) Minimalna głębokość siedzenia
Minimalna głębokość poduszki siedzenia powinna wynosić:
Klasa I, A i B | 350 mm |
Klasa II i III | 400 mm |
7) Odstępy między siedzeniami
W przypadku siedzeń zwróconych w tym samym kierunku, odległość między przednią powierzchnią oparcia siedzenia a tylną powierzchnią oparcia znajdującego się przed nim, mierzona w kierunku poziomym na wszystkich wysokościach ponad podłogą między górną płaszczyzną poduszki siedzenia a punktem położonym na wysokości 620 mm ponad podłogą, nie powinna być mniejsza niż:
Klasa I, A i B | 650 mm |
Klasa II i III | 680 mm |
W przypadku siedzeń zwróconych w przeciwnych kierunkach odległość między przednimi powierzchniami oparć siedzeń, zwróconych ku sobie, mierzona w kierunku poziomym na wysokości górnych płaszczyzn poduszek siedzeń, nie powinna być mniejsza niż 1300 mm.
WYMIARY I ROZMIESZCZENIE SIEDZEŃ W AUTOBUSIE SZKOLNYM
Lp. | Charakterystyka siedzeń | Wymiar |
1 | Minimalna szerokość poduszki siedzenia | 40 cm |
2 | Minimalna głębokość poduszki siedzenia | 35 cm |
3 | Minimalna szerokość przestrzeni przeznaczonej dla każdego miejsca siedzącego: | |
- w przypadku siedzeń pojedynczych | 50 cm | |
- w przypadku siedzeń przeznaczonych dla dwóch lub więcej pasażerów | 45 cm | |
4 | Minimalna wysokość przestrzeni przeznaczonej dla każdego miejsca siedzącego: | |
- nad nieobciążoną poduszką siedzenia | 90 cm | |
- nad podłogą pod nogami pasażera | 135 cm | |
5 | Wysokość nieobciążonej poduszki siedzenia nad podłogą | od 40 cm do 50 cm*) |
6 | Minimalna odległość między wewnętrzną powierzchnią oparcia siedzenia a zewnętrzną powierzchnią siedzenia poprzedzającego | 65 cm |
7 | Wielkość minimalnej wolnej przestrzeni przed każdym z siedzeń: | |
- na wysokości poduszki siedzenia | 28 cm | |
- na wysokości podłogi | 30 cm |
*) Wysokość ta może być zmniejszona do 35 cm w przypadku siedzeń umieszczonych na nadkolach i nad komorą silnikową.
Tabela nr 2
Wymiar | |||
Lp. | Charakterystyka siedzeń | Wiek / masa pasażera*) | |
12-17 lat/50 kg | 7-12 lat/38 kg | ||
1 | Minimalna szerokość poduszki siedzenia | 37 cm | 30 cm |
2 | Minimalna głębokość poduszki siedzenia | 35 cm | 30 cm |
3 | Minimalna szerokość przestrzeni przeznaczonej dla każdego miejsca siedzącego: | ||
- w przypadku siedzeń pojedynczych | 41 cm | 34 cm | |
- w przypadku siedzeń przeznaczonych dla dwóch lub więcej pasażerów | 37 cm | 30 cm | |
4 | Minimalna wysokość przestrzeni przeznaczonej dla każdego miejsca siedzącego: | ||
- nad nieobciążoną poduszką siedzenia | 90 cm | 90 cm | |
- nad podłogą pod nogami pasażera | 135 cm | 135 cm | |
5 | Wysokość nieobciążonej poduszki siedzenia nad podłogą | 35 do 45 cm | 35 do 45 cm |
6 | Minimalna odległość między wewnętrzną powierzchnią oparcia siedzenia a zewnętrzną powierzchnią siedzenia poprzedzającego | 60 cm | 50 cm |
7 | Wielkość minimalnej wolnej przestrzeni przed każdym z siedzeń: | ||
- na wysokości poduszki siedzenia | 20 cm | 20 cm | |
- na wysokości podłogi | 28 cm | 28 cm |
*) Wiek i masa stanowiące podstawę do obliczeń ładowności.
WARUNKI DODATKOWE DLA POJAZDU PRZYSTOSOWANEGO DO ZASILANIA GAZEM
Lp. | Element instalacji zasilania gazem | LPG1) | CNG od dnia 1 stycznia 2003 r.10) | LNG od dnia 1 stycznia 2009 r.10) | |
do dnia 1 kwietnia 2002 r.2) | od dnia 1 kwietnia 2002 r.3) | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Wyposażenie obowiązkowe | |||||
1 | Zbiornik | + | + | + | + |
2 | Nadciśnieniowy zawór bezpieczeństwa | +4) | + | + | |
3 | Dodatkowy nadciśnieniowy zawór bezpieczeństwa | + | |||
4 | Zawór przewietrzający | + | |||
5 | Termiczny zawór bezpieczeństwa | +5) | + | ||
6 | Zawór ograniczający wypływ gazu | + | + | + | |
7 | Zawór ograniczający napełnianie | + | + | ||
8 | Nadajnik wskaźnika poziomu paliwa | + | |||
9 | Wskaźnik poziomu paliwa6) | + | + | + | |
10 | Samoczynny zawór odcinający zbiornika | + | |||
11 | Samoczynny zawór odcinający zbiornika z zaworem ograniczającym wypływ gazu | + | |||
12 | Wskaźnik ciśnienia | + | + | ||
13 | Gazoszczelna obudowa osprzętu zbiornika7) | + | + | + | + |
14 | Wlew paliwa | + | + | + | + |
15 | Zawór zabezpieczający tankowanie | + | |||
16 | Samoczynny zawór odcinający parownika | + | + | ||
17 | Automatyczny zawór odcinający | + | |||
18 | Reduktor/parownik | + | + | + | |
19 | Czujnik zamarzania | + | |||
20 | Regulator ciśnienia w zbiorniku | + | |||
21 | Regulator ciśnienia | + | + | ||
22 | Regulator przepływu gazu | + | |||
23 | Urządzenie wtrysku gazu / Mieszalnik/ wtryskiwacz gazu | + | + | ||
24 | Ręczny zawór gazu | + | + | ||
25 | Elektroniczna jednostka sterująca8) | + | + | ||
26 | Przewody (sztywne i elastyczne) | + | + | + | + |
27 | Złącza gazowe | + | + | + | + |
Wyposażenie dopuszczalne | |||||
21 | Pompa paliwa | + | |||
22 | Elektryczne złącze zasilania | + | |||
23 | Zespół dawkujący przepływ gazu | + | |||
24 | Nadciśnieniowy zawór bezpieczeństwa | + | |||
25 | Czujnik ciśnienia i/lub temperatury | + | + | + | |
26 | Zespół filtra gazu | + | + | + | |
27 | Zawór jednokierunkowy (zwrotny) | + | + | + | |
28 | Magistrala paliwowa | + | |||
29 | Dojazdowy wlew paliwa gazowego | +9) | |||
30 | Nadciśnieniowy zawór bezpieczeństwa przewodów | + | |||
31 | Układ wyboru paliwa | + | + | + | + |
32 | Samoczynny zawór odcinający | + | + |
1) Obowiązek uzyskania świadectwa homologacji nie stosuje się jedynie do tych urządzeń i elementów, w których znajduje się gaz, gdy jego ciśnienie robocze nie przekracza 20 kPa.
2) Odpowiadające wymaganiom "00" serii poprawek do Regulaminu nr 67 EKG ONZ.
3) Odpowiadające wymaganiom "01" serii poprawek do Regulaminu nr 67 EKG ONZ.
4) Nie jest wymagany w przypadku zbiornika o oznaczeniu klasy "B".
5) Nie jest wymagany, gdy przepustowość zaworu z lp. 2 przekracza 17,7 m3/min.
6) Nie stosuje się do butli.
7) Wymagana, gdy zbiornik znajduje się w przestrzeni bagażowej.
8) Stosuje się wyłącznie do pojazdów z silnikami z wtryskiem paliwa oraz sterowanymi odpowiednią sondą (lambda).
9) Dopuszczalny wyłącznie w przypadku zasilania jednopaliwowego.
10) Odpowiadające wymaganiom Regulaminu nr 110 EKG ONZ; w przypadku instalacji zasilania gazem LNG tylko elementy wysokociśnieniowej części instalacji odpowiadające wymaganiom Regulaminu nr 110 EKG ONZ.
WARUNKI DODATKOWE DLA POJAZDU DŁUGIEGO I CIĘŻKIEGO
WARUNKI SZCZEGÓŁOWE DOTYCZĄCE WYPOSAŻENIA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH W LUSTERKA
Nr wiersza |
Kategoria pojazdu* | Lusterko wewnętrzne | Lusterka zewnętrzne | ||||
Obecność, liczba i umieszczenie | |||||||
1 | Klasa I*** |
Główne Klasa II |
Główne Klasa III |
Szerokokątne Klasa IV |
Bliskiego widzenia Klasa V**** |
Przednie Klasa VI**** |
|
2 | M1 |
Obowiązkowe (z wyjątkami)** |
Dopuszczalne |
Obowiązkowe (z wyjątkami*****) 1 po stronie kierowcy 1 po stronie pasażera |
Obowiązkowe dla autobusu szkolnego 1 po stronie pasażera |
Obowiązkowe dla autobusu szkolnego 1 po stronie pasażera |
Obowiązkowe dla autobusu szkolnego 1 po stronie kierowcy 1 po stronie pasażera |
3 | M2 | Dopuszczalne |
Obowiązkowe 1 po stronie kierowcy 1 po stronie pasażera |
Niedozwolone |
Dopuszczalne 1 po stronie kierowcy 1 po stronie pasażera (z ograniczeniami)** |
Dopuszczalne 1 po stronie kierowcy 1 po stronie pasażera (z ograniczeniami)** |
Dopuszczalne (z ograniczeniami)** |
4 | M3 | ||||||
5 | N1 |
Obowiązkowe (z wyjątkami)** |
Dopuszczalne |
Obowiązkowe 1 po stronie kierowcy 1 po stronie pasażera |
|||
6 | N2 ≤ 7,5 t | Dopuszczalne |
Obowiązkowe 1 po stronie kierowcy 1 po stronie pasażera |
Niedozwolone |
Obowiązkowe Po obu stronach pojazdu, jeśli można wstawić lusterko klasy V |
Obowiązkowe 1 po stronie pasażera Dopuszczalne 1 po stronie kierowcy (oba lusterka muszą być zamontowane w odległości co najmniej 2 m od podłoża) |
Dopuszczalne 1 przednie lustro (z ograniczeniami)** |
7 | N2 > 7,5 t |
Obowiązkowe 1 po stronie kierowcy 1 po stronie pasażera |
Obowiązkowe 1 po stronie pasażera Dopuszczalne 1 po stronie kierowcy (z ograniczeniami)** |
Obowiązkowe 1 przednie lustro (z wyjątkami i ograniczeniami)** |
|||
8 | N3 |
* Kategorie pojazdów są określone w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047, z późn. zm.).
** o których mowa w Regulaminie nr 46 EKG ONZ Jednolite wymagania dotyczące homologacji urządzeń widzenia pośredniego oraz homologacji pojazdów silnikowych w odniesieniu do instalacji tych urządzeń (Dz. Urz. UE L 177 z 10.07.2010, str. 211).
*** Klasy lusterek określa Regulamin nr 46 EKG ONZ. Każde lusterko może być zastąpione równoważnym innym urządzeniem do widzenia pośredniego typu kamera-monitor.
**** Lusterko/a należy zamontować w odległości co najmniej 2 m od podłoża.
***** o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 5 lit. a i b rozporządzenia.
MINIMALNE WYMAGANE POLE WIDZENIA W LUSTERKU ZEWNĘTRZNYM (LEWYM WSTECZNYM) POJAZDU KATEGORII M1 O RODZAJU SAMOCHÓD OSOBOWY PRZYSTOSOWANEGO KONSTRUKCYJNIE DO RUCHU LEWOSTRONNEGO (Z KIEROWNICĄ UMIESZCZONĄ PO PRAWEJ STRONIE POJAZDU)
Opis do rysunku
1. oś odniesienia;
2. podłużna płaszczyzna symetrii pojazdu;
3. wewnętrzna linia pola widzenia;
4. przednia linia pola widzenia;
5. zewnętrzna linia pola widzenia.
WARUNKI TECHNICZNE DOTYCZĄCE PRZEGRODY ORAZ ELEMENTÓW DO MOCOWANIA ŁADUNKÓW
1.1. Przegroda w pojazdach o nadwoziu zamkniętym powinna w pełni oddzielać kabinę kierowcy i pomieszczenie przeznaczone do przewozu osób od przestrzeni ładunkowej z uwzględnieniem wysokości i szerokości wewnętrznej pojazdu. W przypadku, gdy pojazd nie posiada innych miejsc siedzących niż miejsce kierowcy, przegroda może dotyczyć tylko miejsca kierowcy na wypadek przemieszczenia się ładunku.
1.2. Odległość od przegrody do ścian wewnętrznych bocznych oraz sufitu pojazdu nie powinna przekraczać 40 mm; dopuszcza się odległość większą niż 40 mm, w przypadku gdy na ścianach bocznych lub suficie występują nierówności albo w celu zapewnienia właściwego działania poduszek powietrznych.
1.3. Przegroda poddana statycznemu obciążeniu, siłą odpowiadającą 50% maksymalnej ładowności pojazdu na płaskiej powierzchni czołowej o wymiarach 1000 x 1000 mm oraz siłą odpowiadającą 30% maksymalnej ładowności pojazdu, jednak nie większą niż 10 kN na płaskiej powierzchni o wymiarach 50 x 50 mm, nie powinna ulec trwałym odkształceniom większym niż 300 mm. Po deformacji nie powinna posiadać ostrych krawędzi lub innych mogących doprowadzić bezpośrednio do zranienia osób przebywających wewnątrz pojazdu.
1.4. W przypadku gdy część przegrody wykonana jest z metalowej siatki to powierzchnia czołowa o wymiarach 50 x 50 mm, poruszająca się równoległe do podłużnej osi pojazdu, nie powinna przejść przez oczka siatki w żadnym możliwym położeniu.
1.5. Dla celów badań wytrzymałościowych dopuszcza się badanie przegrody oraz elementów mocujących ładunek, poza pojazdem, z wykorzystaniem ramy (konstrukcji zastępczej) pod warunkiem, że ich system mocowań jest identyczny z rzeczywistym.
Tabela 1.
Wartość obciążeń Fn [kN] |
Maksymalna masa całkowita pojazdu mMMC [t] |
5,0< mMMC ≤ 7,5 | |
ale 3,5 < FN ≤ 8 | |
2,5< mMMC ≤ 5 | |
ale 3,5 <FN ≤ 5 | |
mMMC ≤ 2,5 | |
ale 3 <FN ≤ 4 | |
Gdzie: mp - maksymalna ładowność pojazdu g - przyspieszenie ziemskie (9,81 m/s2) |
2.1. Pojazdy o przestrzeni ładunkowej o długości do 1300 mm powinny posiadać co najmniej dwie pary elementów do mocowania ładunku (dwa elementy na każdą stronę).
2.2. Minimalna liczba par elementów do mocowania ładunku N powinna bazować na długości przestrzeni ładunkowej L (w mm) i oblicza się według wzoru:
3.1. Elementy do mocowania ładunku powinny być umieszczone na podłodze lub na ścianach bocznych, możliwie jak najbliżej podłogi, ale nie wyżej niż 150 mm nad podłogą przestrzeni ładunkowej. Elementy do mocowania ładunku powinny być umieszczone parami, naprzeciwko siebie i rozmieszczone możliwie równomiernie wzdłuż przestrzeni ładunkowej.
3.2. Odległość między parami elementów do mocowania ładunku LS, wzdłuż przestrzeni ładunkowej, powinna wynosić Ls ≤ 700 mm; w przypadku gdy mocowanie tylnego zawieszenia pojazdu uniemożliwia spełnienie tego wymagania, dopuszcza się Ls ≤ 1200 mm.
3.3. Odległość użytkowej przestrzeni ładunkowej od przedniej i tylnej granicy przestrzeni ładunkowej nie powinna być większa niż 250 mm.
3.4. Odległość użytkowej przestrzeni ładunkowej od bocznej granicy przestrzeni ładunkowej nie powinna być większa niż 150 mm.
Rys 1. Rozmieszczenie elementów do mocowania ładunku.
Tabela 2. Rozmiar elementów do mocowania ładunku.
Średnica sprawdzianu d1 [mm] |
Maksymalna Masa Całkowita pojazdu mMMC [t] |
35 | 5,0< mMMC ≤ 7,5 |
25 | 2,5< mMMC ≤ 5 |
20 | mMMC ≤ 2,5 |
Rys 2. Kształt elementów do mocowania ładunku.
Wewnątrz przestrzeni ładunkowej powinna być umieszczona tabliczka o minimalnych wymiarach 100 x 130 mm zawierająca napisy wykonane czcionką w kolorze białym na niebieskim tle oraz białą ramkę, na której powinny być zawarte informacje o maksymalnym obciążeniu każdego z punktów mocowania ładunku (w kN).
- dyrektywy 92/21/EWG z dnia 31 marca 1992 r. w sprawie mas i wymiarów pojazdów silnikowych kategorii M1 (Dz. Urz. WE L 129 z 14.05.1992, z późn. zm.),
- dyrektywy 93/93/EWG z dnia 29 października 1993 r. w sprawie mas i wymiarów dwu- i trzykołowych pojazdów silnikowych (Dz. Urz. WE L 311 z 14.12.1993),
- dyrektywy 96/53/WE z dnia 25 lipca 1996 r. ustanawiającej dla niektórych pojazdów kołowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym (Dz. Urz. WE L 235 z 17.09.1996, z późn. zm.),
- dyrektywy 97/27/WE z dnia 22 lipca 1997 r. odnoszącej się do mas i wymiarów niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz zmieniającej dyrektywę 70/156/EWG (Dz. Urz. WE L 233 z 25.08.1997, z późn. zm.).
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
Tomasz Ciechoński 31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
Beata Dązbłaż 28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
kk/pap 12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.2024.502 t.j. |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Warunki techniczne pojazdów oraz zakres ich niezbędnego wyposażenia. |
Data aktu: | 31/12/2002 |
Data ogłoszenia: | 04/04/2024 |
Data wejścia w życie: | 01/07/2010, 01/01/2004, 13/03/2003, 31/12/2018 |