united kingdom
ukraine

Zmiana rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków oraz trybu przygotowywania, prowadzenia i dokumentowania czynności kontrolnych przez funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 marca 2023 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków oraz trybu przygotowywania, prowadzenia i dokumentowania czynności kontrolnych przez funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego

Na podstawie art. 47 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1900 oraz z 2023 r. poz. 240 i 347) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 sierpnia 2006 r. w sprawie szczegółowych warunków oraz trybu przygotowywania, prowadzenia i dokumentowania czynności kontrolnych przez funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 319) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Dla kontroli planowych właściwa jednostka organizacyjna CBA sporządza roczny plan kontroli, o którym mowa w art. 32 ust. 1 ustawy, zawierający tematy kontroli przeprowadzanych w danym roku kalendarzowym.";

2)
§ 3 otrzymuje brzmienie:

"§ 3. W przypadku kontroli nieujętych w planie kontroli wszczyna się kontrole doraźne, których celem jest:

1) potwierdzenie wiarygodnych informacji dotyczących zachowań, o których mowa w art. 1 ust. 3a i 4 ustawy;

2) wstępna ocena wiarygodności informacji dotyczących czynów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy;

3) wstępne badanie określonych zagadnień związanych ze stosowaniem przepisów prawa, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2-5 ustawy, lub wynikających z tego stosowania;

4) potwierdzenie ustaleń powziętych w drodze czynności analitycznych prowadzonych na podstawie ustawy;

5) uzyskanie innych informacji mających znaczenie dla opracowania planu kontroli lub realizacji czynności kontrolnych.";

3)
w § 4 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Właściwe jednostki organizacyjne CBA sporządzają programy kontroli planowych i doraźnych oraz dokonują zmian w programach już zatwierdzonych.";

4)
§ 5 otrzymuje brzmienie:

"§ 5. Przy opracowywaniu programów kontroli uwzględnia się:

1) wyniki czynności analitycznych prowadzonych na podstawie ustawy;

2) wyniki wcześniejszych kontroli;

3) informacje pochodzące od organów państwowych i samorządowych;

4) inne informacje mające znaczenie dla opracowania programu kontroli.";

5)
§ 7 otrzymuje brzmienie:

"§ 7. Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych, z wyłączeniem przypadku, o którym mowa w art. 33 ust. 5 ustawy, funkcjonariusz CBA przeprowadzający kontrolę, zwany dalej "funkcjonariuszem":

1) okazuje kontrolowanemu legitymację służbową;

2) doręcza imienne upoważnienie do przeprowadzenia kontroli.";

6)
w § 8 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. W przypadku gdy kontrola dotyczy osoby pełniącej funkcję publiczną, funkcjonariusz może poinformować przełożonego tej osoby o rozpoczęciu kontroli i o jej przedmiocie, jeśli jest to uzasadnione okolicznościami danej sprawy.";

7)
§ 10-12 otrzymują brzmienie:

"§ 10. W przypadku:

1) konieczności przedłużenia okresu kontroli,

2) zmiany danych dotyczących funkcjonariusza,

3) zmiany danych dotyczących osób lub podmiotów objętych kontrolą,

4) zmiany programu kontroli pociągającej za sobą zmianę zakresu kontroli

- wystawia się nowe upoważnienie do przeprowadzenia kontroli, które niezwłocznie doręcza się kontrolowanemu.

§ 11. Doręczając protokół kontroli, funkcjonariusz informuje kontrolowanego o:

1) prawie zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole kontroli;

2) prawie odmowy podpisania protokołu kontroli.

§ 12. 1. Pisemne zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole kontroli zgłoszone przez kontrolowanego są poddawane analizie przez Szefa CBA. Funkcjonariusz bierze udział w rozpatrywaniu zastrzeżeń, o ile Szef CBA nie postanowi inaczej. Szef CBA może polecić udział w rozpatrywaniu zastrzeżeń także funkcjonariuszom CBA nieprowadzącym kontroli, do której ustaleń zgłoszono zastrzeżenia.

2. Jeżeli z analizy zastrzeżeń złożonych przez kontrolowanego wynika potrzeba podjęcia dodatkowych czynności kontrolnych, Szef CBA zarządza ich przeprowadzenie:

1) określając zakres czynności kontrolnych i przewidywany okres ich trwania;

2) wskazując funkcjonariuszy prowadzących czynności kontrolne.

3. Postanowienie o zarządzeniu dodatkowych czynności kontrolnych, o których mowa w ust. 2, niezwłocznie doręcza się kontrolowanemu.

4. Odnosząc się do zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1, Szef CBA doręcza na piśmie kontrolowanemu swoje stanowisko, informując w nim o uwzględnieniu zastrzeżeń w całości lub w części bądź o ich nieuwzględnieniu. Jeżeli w toku rozpatrywania zastrzeżeń przeprowadzono dodatkowe czynności kontrolne, w stanowisku Szefa CBA zwięźle przedstawia się zakres przeprowadzonych czynności oraz dokonane w ich trakcie ustalenia.

5. Jeżeli Szef CBA stwierdzi zasadność zastrzeżeń w odniesieniu do treści protokołu kontroli, dokonuje się w nim zmian, dołączając do jego treści odpowiednie adnotacje w brzmieniu:

1) "Ustalenia na str. .. skreśla się:" lub

2) "Uzupełnienie do str.. protokołu kontroli:", lub

3) "Treść ustaleń na str.. otrzymuje brzmienie:"

- wraz z opisem dokonanych zmian.";

8)
w § 14 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Akta kontroli prowadzi się zgodnie z tokiem dokonywanych czynności, włączając do nich materiały i numerując kolejno zamieszczane karty.

3. Do pierwszego tomu akt kontroli załącza się zbiorczy wykaz materiałów zawartych we wszystkich tomach zawierający ich nazwy i odpowiednie numery kart.";

9)
w § 15:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W przypadkach określonych w art. 46 ustawy prawo wglądu do akt kontroli, za zgodą Szefa CBA lub osoby przez niego upoważnionej, mają również właściwe organy państwowe i samorządowe.",

b)
dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Po doręczeniu protokołu kontroli, ale przed upływem terminu na jego podpisanie lub odmowę dokonania tej czynności, kontrolowanemu przysługuje prawo wglądu do akt kontroli i wykonywania fotokopii poszczególnych kart, z zastrzeżeniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.";

10)
w § 16:
a)
w ust. 1:
wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"W aktach kontroli zamieszcza się materiały dowodowe i dokumenty sporządzane w trakcie kontroli, w szczególności:",

pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) odmowę zwolnienia spod zabezpieczenia materiałów dowodowych sporządzoną według wzoru określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia;",

w pkt 9 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 10-13 w brzmieniu:

"10) postanowienie o zarządzeniu dodatkowych czynności kontrolnych sporządzone według wzoru określonego w załączniku nr 10 do rozporządzenia;

11) zastrzeżenia złożone przez kontrolowanego;

12) stanowisko Szefa CBA do zastrzeżeń złożonych przez kontrolowanego;

13) odmowę podpisania protokołu przez kontrolowanego, jeżeli została wyrażona na piśmie.",

b)
ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Dokumenty wskazane w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 9, 10 i 12 sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden włącza się do akt kontroli, a drugi doręcza się kontrolowanemu.

3. Dokumenty wskazane w ust. 1 pkt 7 i 8 sporządza się w 3 egzemplarzach, z których jeden włącza się do akt kontroli, drugi doręcza się biegłemu lub specjaliście, a trzeci kontrolowanemu.",

c)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Jeżeli zachodzi potrzeba włączenia do akt kontroli określonego dokumentu lub jego części, funkcjonariusz włącza do akt jego oryginał lub kopię. Dokumenty te w razie potrzeby są potwierdzane za zgodność z oryginałem przez kontrolowanego lub pracowników jednostki kontrolowanej i funkcjonariusza.";

11)
§ 18 otrzymuje brzmienie:

"§ 18. Wyjaśnienia i oświadczenia mogą być złożone na piśmie. Warunkiem ich przyjęcia jest podpis osoby składającej.";

12)
§ 20 otrzymuje brzmienie:

"§ 20. 1. Protokół kontroli podlega akceptacji przez kierownika właściwej jednostki organizacyjnej CBA.

2. Czynności opisane w art. 45 ust. 3-10 ustawy mogą być wykonywane po upływie terminu zakończenia kontroli określonego w upoważnieniu do przeprowadzenia kontroli.

3. Kontrola kończy się doręczeniem kontrolowanemu protokołu kontroli, o którym mowa w ust. 1.";

13)
w § 21 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Jeżeli wyniki kontroli wskazują na konieczność podjęcia określonych czynności wobec kontrolowanego, po podpisaniu protokołu kontroli funkcjonariusz opracowuje projekt wniosku, o którym mowa w art. 46 ust. 1 pkt 1 lit. a lub b ustawy.";

14)
§ 22 otrzymuje brzmienie:

"§ 22. 1. Projekty dokumentów, o których mowa w § 21, są przekazywane do akceptacji kierownika właściwej jednostki organizacyjnej CBA.

2. W uzasadnionych przypadkach kierownik właściwej jednostki organizacyjnej CBA przedstawia Szefowi CBA dokumenty, o których mowa w ust. 1.";

15)
załączniki nr 1 i 9 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone odpowiednio w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszego rozporządzenia;
16)
dodaje się załącznik nr 10 w brzmieniu określonym w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia.
§  2. 
Do czynności kontrolnych w ramach kontroli wszczętych i niezakończonych do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu dotychczasowym.
§  3. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

POKWITOWANIE pobrania / zwolnienia spod zabezpieczenia i zwrotu pobranych materiałów dowodowych*)

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

PROTOKÓŁ KONTROLI

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

POSTANOWIENIE O ZARZĄDZENIU DODATKOWYCH CZYNNOŚCI KONTROLNYCH

wzór

Zmiany w prawie

Będzie elektroniczna dokumentacja w zakresie urodzeń i zgonów

Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.

Grażyna J. Leśniak 12.05.2025
Będą zmiany w wydawaniu wiz dla zagranicznych studentów

Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.

kk/pap 10.05.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 09.05.2025
Prezydent Andrzej Duda zawetował ustawę obniżającą składkę zdrowotną dla przedsiębiorców

Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.

Grażyna J. Leśniak 06.05.2025
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2025
Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2023.708

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków oraz trybu przygotowywania, prowadzenia i dokumentowania czynności kontrolnych przez funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego.
Data aktu: 23/03/2023
Data ogłoszenia: 14/04/2023
Data wejścia w życie: 29/04/2023