Zmiana rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków oraz trybu przygotowywania, prowadzenia i dokumentowania czynności kontrolnych przez funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 marca 2023 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków oraz trybu przygotowywania, prowadzenia i dokumentowania czynności kontrolnych przez funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego

Na podstawie art. 47 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1900 oraz z 2023 r. poz. 240 i 347) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 sierpnia 2006 r. w sprawie szczegółowych warunków oraz trybu przygotowywania, prowadzenia i dokumentowania czynności kontrolnych przez funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 319) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Dla kontroli planowych właściwa jednostka organizacyjna CBA sporządza roczny plan kontroli, o którym mowa w art. 32 ust. 1 ustawy, zawierający tematy kontroli przeprowadzanych w danym roku kalendarzowym.";

2)
§ 3 otrzymuje brzmienie:

"§ 3. W przypadku kontroli nieujętych w planie kontroli wszczyna się kontrole doraźne, których celem jest:

1) potwierdzenie wiarygodnych informacji dotyczących zachowań, o których mowa w art. 1 ust. 3a i 4 ustawy;

2) wstępna ocena wiarygodności informacji dotyczących czynów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy;

3) wstępne badanie określonych zagadnień związanych ze stosowaniem przepisów prawa, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2-5 ustawy, lub wynikających z tego stosowania;

4) potwierdzenie ustaleń powziętych w drodze czynności analitycznych prowadzonych na podstawie ustawy;

5) uzyskanie innych informacji mających znaczenie dla opracowania planu kontroli lub realizacji czynności kontrolnych.";

3)
w § 4 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Właściwe jednostki organizacyjne CBA sporządzają programy kontroli planowych i doraźnych oraz dokonują zmian w programach już zatwierdzonych.";

4)
§ 5 otrzymuje brzmienie:

"§ 5. Przy opracowywaniu programów kontroli uwzględnia się:

1) wyniki czynności analitycznych prowadzonych na podstawie ustawy;

2) wyniki wcześniejszych kontroli;

3) informacje pochodzące od organów państwowych i samorządowych;

4) inne informacje mające znaczenie dla opracowania programu kontroli.";

5)
§ 7 otrzymuje brzmienie:

"§ 7. Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych, z wyłączeniem przypadku, o którym mowa w art. 33 ust. 5 ustawy, funkcjonariusz CBA przeprowadzający kontrolę, zwany dalej "funkcjonariuszem":

1) okazuje kontrolowanemu legitymację służbową;

2) doręcza imienne upoważnienie do przeprowadzenia kontroli.";

6)
w § 8 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. W przypadku gdy kontrola dotyczy osoby pełniącej funkcję publiczną, funkcjonariusz może poinformować przełożonego tej osoby o rozpoczęciu kontroli i o jej przedmiocie, jeśli jest to uzasadnione okolicznościami danej sprawy.";

7)
§ 10-12 otrzymują brzmienie:

"§ 10. W przypadku:

1) konieczności przedłużenia okresu kontroli,

2) zmiany danych dotyczących funkcjonariusza,

3) zmiany danych dotyczących osób lub podmiotów objętych kontrolą,

4) zmiany programu kontroli pociągającej za sobą zmianę zakresu kontroli

- wystawia się nowe upoważnienie do przeprowadzenia kontroli, które niezwłocznie doręcza się kontrolowanemu.

§ 11. Doręczając protokół kontroli, funkcjonariusz informuje kontrolowanego o:

1) prawie zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole kontroli;

2) prawie odmowy podpisania protokołu kontroli.

§ 12. 1. Pisemne zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole kontroli zgłoszone przez kontrolowanego są poddawane analizie przez Szefa CBA. Funkcjonariusz bierze udział w rozpatrywaniu zastrzeżeń, o ile Szef CBA nie postanowi inaczej. Szef CBA może polecić udział w rozpatrywaniu zastrzeżeń także funkcjonariuszom CBA nieprowadzącym kontroli, do której ustaleń zgłoszono zastrzeżenia.

2. Jeżeli z analizy zastrzeżeń złożonych przez kontrolowanego wynika potrzeba podjęcia dodatkowych czynności kontrolnych, Szef CBA zarządza ich przeprowadzenie:

1) określając zakres czynności kontrolnych i przewidywany okres ich trwania;

2) wskazując funkcjonariuszy prowadzących czynności kontrolne.

3. Postanowienie o zarządzeniu dodatkowych czynności kontrolnych, o których mowa w ust. 2, niezwłocznie doręcza się kontrolowanemu.

4. Odnosząc się do zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1, Szef CBA doręcza na piśmie kontrolowanemu swoje stanowisko, informując w nim o uwzględnieniu zastrzeżeń w całości lub w części bądź o ich nieuwzględnieniu. Jeżeli w toku rozpatrywania zastrzeżeń przeprowadzono dodatkowe czynności kontrolne, w stanowisku Szefa CBA zwięźle przedstawia się zakres przeprowadzonych czynności oraz dokonane w ich trakcie ustalenia.

5. Jeżeli Szef CBA stwierdzi zasadność zastrzeżeń w odniesieniu do treści protokołu kontroli, dokonuje się w nim zmian, dołączając do jego treści odpowiednie adnotacje w brzmieniu:

1) "Ustalenia na str. .. skreśla się:" lub

2) "Uzupełnienie do str.. protokołu kontroli:", lub

3) "Treść ustaleń na str.. otrzymuje brzmienie:"

- wraz z opisem dokonanych zmian.";

8)
w § 14 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Akta kontroli prowadzi się zgodnie z tokiem dokonywanych czynności, włączając do nich materiały i numerując kolejno zamieszczane karty.

3. Do pierwszego tomu akt kontroli załącza się zbiorczy wykaz materiałów zawartych we wszystkich tomach zawierający ich nazwy i odpowiednie numery kart.";

9)
w § 15:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W przypadkach określonych w art. 46 ustawy prawo wglądu do akt kontroli, za zgodą Szefa CBA lub osoby przez niego upoważnionej, mają również właściwe organy państwowe i samorządowe.",

b)
dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Po doręczeniu protokołu kontroli, ale przed upływem terminu na jego podpisanie lub odmowę dokonania tej czynności, kontrolowanemu przysługuje prawo wglądu do akt kontroli i wykonywania fotokopii poszczególnych kart, z zastrzeżeniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.";

10)
w § 16:
a)
w ust. 1:
wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"W aktach kontroli zamieszcza się materiały dowodowe i dokumenty sporządzane w trakcie kontroli, w szczególności:",

pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) odmowę zwolnienia spod zabezpieczenia materiałów dowodowych sporządzoną według wzoru określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia;",

w pkt 9 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 10-13 w brzmieniu:

"10) postanowienie o zarządzeniu dodatkowych czynności kontrolnych sporządzone według wzoru określonego w załączniku nr 10 do rozporządzenia;

11) zastrzeżenia złożone przez kontrolowanego;

12) stanowisko Szefa CBA do zastrzeżeń złożonych przez kontrolowanego;

13) odmowę podpisania protokołu przez kontrolowanego, jeżeli została wyrażona na piśmie.",

b)
ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Dokumenty wskazane w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 9, 10 i 12 sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden włącza się do akt kontroli, a drugi doręcza się kontrolowanemu.

3. Dokumenty wskazane w ust. 1 pkt 7 i 8 sporządza się w 3 egzemplarzach, z których jeden włącza się do akt kontroli, drugi doręcza się biegłemu lub specjaliście, a trzeci kontrolowanemu.",

c)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Jeżeli zachodzi potrzeba włączenia do akt kontroli określonego dokumentu lub jego części, funkcjonariusz włącza do akt jego oryginał lub kopię. Dokumenty te w razie potrzeby są potwierdzane za zgodność z oryginałem przez kontrolowanego lub pracowników jednostki kontrolowanej i funkcjonariusza.";

11)
§ 18 otrzymuje brzmienie:

"§ 18. Wyjaśnienia i oświadczenia mogą być złożone na piśmie. Warunkiem ich przyjęcia jest podpis osoby składającej.";

12)
§ 20 otrzymuje brzmienie:

"§ 20. 1. Protokół kontroli podlega akceptacji przez kierownika właściwej jednostki organizacyjnej CBA.

2. Czynności opisane w art. 45 ust. 3-10 ustawy mogą być wykonywane po upływie terminu zakończenia kontroli określonego w upoważnieniu do przeprowadzenia kontroli.

3. Kontrola kończy się doręczeniem kontrolowanemu protokołu kontroli, o którym mowa w ust. 1.";

13)
w § 21 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Jeżeli wyniki kontroli wskazują na konieczność podjęcia określonych czynności wobec kontrolowanego, po podpisaniu protokołu kontroli funkcjonariusz opracowuje projekt wniosku, o którym mowa w art. 46 ust. 1 pkt 1 lit. a lub b ustawy.";

14)
§ 22 otrzymuje brzmienie:

"§ 22. 1. Projekty dokumentów, o których mowa w § 21, są przekazywane do akceptacji kierownika właściwej jednostki organizacyjnej CBA.

2. W uzasadnionych przypadkach kierownik właściwej jednostki organizacyjnej CBA przedstawia Szefowi CBA dokumenty, o których mowa w ust. 1.";

15)
załączniki nr 1 i 9 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone odpowiednio w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszego rozporządzenia;
16)
dodaje się załącznik nr 10 w brzmieniu określonym w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia.
§  2. 
Do czynności kontrolnych w ramach kontroli wszczętych i niezakończonych do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu dotychczasowym.
§  3. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

POKWITOWANIE pobrania / zwolnienia spod zabezpieczenia i zwrotu pobranych materiałów dowodowych*)

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

PROTOKÓŁ KONTROLI

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

POSTANOWIENIE O ZARZĄDZENIU DODATKOWYCH CZYNNOŚCI KONTROLNYCH

wzór

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2023.708

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków oraz trybu przygotowywania, prowadzenia i dokumentowania czynności kontrolnych przez funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego.
Data aktu: 23/03/2023
Data ogłoszenia: 14/04/2023
Data wejścia w życie: 29/04/2023