Przedsiębiorstwa państwowe.

USTAWA
z dnia 25 września 1981 r.
o przedsiębiorstwach państwowych

Rozdział  1

Przepisy ogólne

Art.  1.  [Definicja przedsiębiorstwa państwowego]

Przedsiębiorstwo państwowe jest samodzielnym, samorządnym i samofinansującym się przedsiębiorcą posiadającym osobowość prawną.

Art.  2.  [Samodzielność organów przedsiębiorstwa państwowego]
1. 
Organy przedsiębiorstwa samodzielnie podejmują decyzje oraz organizują działalność we wszystkich sprawach przedsiębiorstwa, zgodnie z przepisami prawa i w celu wykonania zadań przedsiębiorstwa.
2. 
Organy państwowe mogą podejmować decyzje w zakresie działalności przedsiębiorstwa państwowego tylko w wypadkach przewidzianych przepisami ustawowymi.
Art.  3.  [Zakres stosowania przepisów ustawy do określonych przedsiębiorstw państwowych]
1. 
Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi zakres stosowania przepisów ustawy do przedsiębiorstw państwowych podległych Ministrowi Obrony Narodowej, ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej, ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych i Narodowemu Bankowi Polskiemu.
1a. 
Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady i tryb działalności przedsiębiorstw, o których mowa w ust. 1, w sprawach, do których na podstawie ust. 1 nie stosuje się przepisów niniejszej ustawy.
2. 
Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi również zakres stosowania przepisów ustawy do przedsiębiorstw państwowych wykonujących w całości lub w przeważającej części zadania dla potrzeb obronności i bezpieczeństwa Państwa, a także do wykonujących te zadania jednostek organizacyjnych innych przedsiębiorstw.
Art.  4.  [Podmioty wyłączone spod zakresu stosowania ustawy]
1. 
(uchylony).
2. 
Przepisów ustawy, z wyjątkiem przepisów o Krajowym Rejestrze Sądowym, nie stosuje się do:
1)
banków;
2)
(uchylony);
3)
państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej "Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych".

Rozdział  2

Tworzenie przedsiębiorstw państwowych

Art.  5.  [Rodzaje przedsiębiorstw państwowych]

Przedsiębiorstwa państwowe mogą być tworzone jako:

1)
przedsiębiorstwa działające na zasadach ogólnych;
2)
przedsiębiorstwa użyteczności publicznej.
Art.  6.  [Przedsiębiorstwa użyteczności publicznej]
1. 
Przedsiębiorstwa użyteczności publicznej mają przede wszystkim na celu bieżące i nieprzerwane zaspokajanie potrzeb ludności. W szczególności przedsiębiorstwa te mają na celu produkcję lub świadczenie usług w zakresie:
1)
inżynierii sanitarnej;
2)
komunikacji miejskiej;
3)
zaopatrzenia ludności w energię elektryczną, gazową i cieplną;
4)
zarządu państwowymi zasobami lokalowymi;
5)
zarządu państwowymi terenami zielonymi;
6)
(uchylony);
7)
usług pogrzebowych i utrzymania urządzeń cmentarnych;
8)
usług kulturalnych.
2. 
Organ założycielski, w granicach obowiązujących przepisów, określa zakres i warunki, na jakich przedsiębiorstwa użyteczności publicznej obowiązane są świadczyć usługi na rzecz ludności.
3. 
Organ założycielski ma obowiązek dotowania działalności przedsiębiorstwa użyteczności publicznej, którego działalność jest nierentowna, ale konieczna ze względu na potrzebę zaspokajania potrzeb ludności.
4. 
Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określa warunki i zasady działania przedsiębiorstw użyteczności publicznej.
Art.  7.  [Podmioty tworzące przedsiębiorstwo państwowe; akt o utworzeniu przedsiębiorstwa]
1. 
Przedsiębiorstwa państwowe tworzą:
1)
naczelne oraz centralne organy administracji państwowej,
2)
Narodowy Bank Polski i banki państwowe,

zwane w dalszych przepisach ustawy organami założycielskimi.

2. 
W uzasadnionych wypadkach inny organ państwowy niż organ określony w ust. 1 może utworzyć przedsiębiorstwo państwowe po porozumieniu z naczelnym lub centralnym organem administracji państwowej właściwym ze względu na rodzaj działalności tworzonego przedsiębiorstwa.
3. 
Akt o utworzeniu przedsiębiorstwa określa jego nazwę, rodzaj, siedzibę i przedmiot działania.
4. 
Akt o utworzeniu przedsiębiorstwa użyteczności publicznej może określać również zasady i warunki powoływania zakładów, filii, oddziałów oraz innych wewnętrznych jednostek organizacyjnych przedsiębiorstwa, które sporządzają bilans.
Art.  8. 

(uchylony).

Art.  9.  [Postępowanie przygotowawcze przed utworzeniem przedsiębiorstwa państwowego]
1. 
Utworzenie przedsiębiorstwa państwowego poprzedza postępowanie przygotowawcze, które ma na celu zbadanie i ocenę potrzeby oraz warunków utworzenia przedsiębiorstwa.
2. 
Organ zamierzający utworzyć przedsiębiorstwo państwowe powołuje w tym celu zespół przygotowawczy, który dokonuje niezbędnych ustaleń i przedstawia swoją opinię.

Rozdział  3

Przedsiębiorstwa mieszane

Art.  10.  [Przedsiębiorstwa międzynarodowe]
1. 
Organy administracji państwowej mogą tworzyć i likwidować przedsiębiorstwa międzynarodowe wspólnie z innymi państwami.
2. 
Warunki tworzenia i likwidowania oraz zasady funkcjonowania takich przedsiębiorstw określają porozumienia i umowy między zainteresowanymi państwami.
Art.  11.  [Tworzenie jednostek gospodarczych przez przedsiębiorstwa państwowe]

Przedsiębiorstwo państwowe może w celach gospodarczo uzasadnionych tworzyć jednostki gospodarcze, przewidziane w przepisach prawa.

Rozdział  4

Statut przedsiębiorstwa

Art.  12.  [Treść i uchwalenie statutu]
1. 
Statut przedsiębiorstwa reguluje strukturę organizacyjną przedsiębiorstwa oraz inne sprawy przewidziane w niniejszej ustawie.
2. 
Statut uchwala ogólne zebranie pracowników na wniosek dyrektora przedsiębiorstwa.
Art.  13.  [Statuty wymagające zatwierdzenia przez organy założycielskie]
1. 
Zatwierdzenia przez organ założycielski wymagają statuty następujących przedsiębiorstw państwowych:
1)
użyteczności publicznej;
2)
handlu zagranicznego;
3)
stacji radiowych i telewizyjnych, przemysłu teleelektronicznego, transportu samochodowego i budownictwa łączności;
4)
Państwowej Komunikacji Samochodowej oraz zakładów naprawczych taboru kolejowego.
1a. 
W przedsiębiorstwie użyteczności publicznej, dla którego organem założycielskim jest wojewoda i którego działalność wykracza poza obszar województwa, statut zatwierdza wojewoda w porozumieniu z ministrem właściwym ze względu na przedmiot działalności przedsiębiorstwa.
2. 
Podjęcie decyzji w sprawie zatwierdzenia statutu powinno nastąpić w możliwie krótkim terminie, nie dłuższym jednak niż 3 miesiące od przedłożenia statutu organowi założycielskiemu.

Rozdział  5

Rejestr przedsiębiorstw państwowych

Art.  14.  [Obowiązek wpisu do KRS]

Przedsiębiorstwo państwowe podlega obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.

Art.  15. 

(uchylony).

Art.  16.  [Uzyskanie osobowości prawnej]

Przedsiębiorstwo państwowe uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.

Art.  17. 

(uchylony).

Rozdział  6

Łączenie, podział, likwidacja i upadłość przedsiębiorstw

Art.  18.  [Zarządzenie połączenia lub podziału przedsiębiorstwa państwowego]
1. 
Łączenie i podział przedsiębiorstwa państwowego utworzonego w trybie określonym w art. 7 zarządza organ założycielski z własnej inicjatywy, za zgodą rady pracowniczej bądź na wniosek rady pracowniczej przedsiębiorstwa lub na wniosek kierownika zakładu przedsiębiorstwa wielozakładowego, poparty przez radę pracowniczą zakładu lub nie mniej niż 50% załogi zakładu, w którym nie ma rady pracowniczej.
2. 
W celu lepszego wykorzystania środków produkcji oraz poprawy efektywności gospodarki właściwy ze względu na przedmiot działania przedsiębiorstw minister może podejmować decyzje w sprawie podziału przedsiębiorstwa państwowego:
1)
z własnej inicjatywy,
2)
na wniosek organu założycielskiego lub rady pracowniczej przedsiębiorstwa,
3)
na wniosek rady pracowniczej i kierownika zakładu sporządzającego bilans lub kierownika takiego zakładu, w którym nie ma rady pracowniczej,

po zasięgnięciu opinii organu założycielskiego oraz organów przedsiębiorstwa. Od decyzji tych przysługuje sprzeciw na podstawie art. 63.

Art.  18a.  [Likwidacja przedsiębiorstwa państwowego]
1. 
Likwidacja przedsiębiorstwa państwowego polega na zadysponowaniu jego składnikami materialnymi i niematerialnymi, o których mowa w art. 551 Kodeksu cywilnego, i wykreśleniu przedsiębiorstwa państwowego z Krajowego Rejestru Sądowego, po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli.
2. 
(uchylony).
3. 
(uchylony).
Art.  19.  [Warunki likwidacji przedsiębiorstwa państwowego]
1. 
Likwidacja przedsiębiorstwa państwowego może nastąpić, jeżeli:
1)
przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą ze stratą w ciągu kolejnych sześciu miesięcy;
1a)
(uchylony);
2)
prawomocnym wyrokiem sądu lub ostateczną decyzją administracyjną zakazano przedsiębiorstwu działania we wszystkich dziedzinach objętych dotychczasowym przedmiotem działania, a przedsiębiorstwo nie podjęło działalności w innej dziedzinie;
3)
z wnioskiem takim zwróci się zarząd komisaryczny;
4)
ponad połowę aktywów ogółem przedsiębiorstwa łącznie:
a)
stanowią udziały, inne tytuły uczestnictwa w spółkach lub obligacje,
b)
oddano do używania innym osobom na podstawie umów prawa cywilnego.
2. 
Decyzję o likwidacji podejmuje organ założycielski z własnej inicjatywy bądź na wniosek rady pracowniczej przedsiębiorstwa, o ile minister właściwy do spraw aktywów państwowych nie zgłosi sprzeciwu, wraz z uzasadnieniem, w terminie dwóch tygodni.
Art.  20.  [Sprzeciw od decyzji o likwidacji]

Od decyzji organu założycielskiego, o której mowa w art. 19 ust. 2, radzie pracowniczej i dyrektorowi przedsiębiorstwa przysługuje sprzeciw w trybie art. 63.

Art.  21.  [Konsekwencje postawienia przedsiębiorstwa państwowego w stan likwidacji]

Z chwilą postawienia przedsiębiorstwa państwowego w stan likwidacji:

1)
organ założycielski odwołuje dyrektora przedsiębiorstwa i wyznacza likwidatora;
2)
ulegają rozwiązaniu, z mocy prawa, organy samorządu załogi przedsiębiorstwa;
3)
kompetencje rady pracowniczej do zatwierdzania rocznych sprawozdań finansowych przedsiębiorstw państwowych, postawionych w stan likwidacji, wykonuje organ założycielski.
Art.  22.  [Konsultacja zamiaru połączenia, podziału lub likwidacji przedsiębiorstwa państwowego z pracownikami i związkami zawodowymi]
1. 
Zamiar wraz z założeniami dokonania połączenia, podziału oraz likwidacji przedsiębiorstwa państwowego przedstawia się w formie pisemnej ogólnemu zebraniu pracowników lub radzie pracowniczej przedsiębiorstwa oraz związkom zawodowym działającym w przedsiębiorstwie w celu uzyskania opinii.
2. 
W wypadku wniosku o likwidację przedsiębiorstwa opinia może zawierać propozycje zmierzające do wyprowadzenia przedsiębiorstwa z trudnej sytuacji gospodarczej.
Art.  23.  [Postępowanie przygotowawcze]
1. 
Przed podjęciem decyzji o połączeniu, podziale lub likwidacji przedsiębiorstwa przeprowadza się postępowanie przygotowawcze.
2. 
Do przeprowadzenia postępowania przygotowawczego organ założycielski powołuje zespół przygotowawczy. Zespół ten ma zbadać przyczyny, cel, potrzebę i warunki zamierzonych zmian organizacyjnych oraz przedstawić opinię, a w przypadku likwidacji - jej program.
Art.  24.  [Zdolność upadłościowa przedsiębiorstwa państwowego]

Przedsiębiorstwo państwowe może być postawione w stan upadłości.

Art.  24a.  [Konsekwencje ogłoszenia upadłości przedsiębiorstwa państwowego]
1. 
Z dniem ogłoszenia upadłości przedsiębiorstwa państwowego:
1)
organ założycielski odwołuje dyrektora przedsiębiorstwa i wyznacza reprezentanta upadłego;
2)
ulegają rozwiązaniu, z mocy prawa, organy samorządu załogi przedsiębiorstwa.
2. 
Wynagrodzenie reprezentanta upadłego ustala sędzia komisarz, na wniosek organu założycielskiego, zgodnie z przepisami prawa upadłościowego.
3. 
Wynagrodzenie reprezentanta upadłego wypłacane jest z funduszu masy upadłości i zaliczane do kosztów postępowania upadłościowego.
Art.  24b.  [Zawieszenie postępowania likwidacyjnego po wszczęciu postępowania upadłościowego]

Z dniem ogłoszenia o wszczęciu postępowania upadłościowego wobec likwidowanego przedsiębiorstwa postępowanie likwidacyjne ulega zawieszeniu, a następnie, z dniem ogłoszenia upadłości, umorzeniu z mocy prawa.

Art.  24c.  [Stosowanie przepisów prawa upadłościowego]

W sprawach nieuregulowanych niniejszą ustawą mają zastosowanie przepisy prawa upadłościowego.

Art.  25. 
1. 
(uchylony).
2. 
(uchylony).

Rozdział  7

Organizacja przedsiębiorstwa państwowego

Art.  26.  [Opis w statucie struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa państwowego]
1. 
Tworzenie zakładów i innych jednostek organizacyjnych przedsiębiorstwa państwowego, system kontroli wewnętrznej, stosunki prawne między jednostkami organizacyjnymi wchodzącymi w skład przedsiębiorstwa oraz zasady występowania w stosunkach prawnych z innymi jednostkami organizacyjnymi określa statut przedsiębiorstwa.
2. 
W przedsiębiorstwie wielozakładowym zakres praw i obowiązków zakładów powinien odpowiadać charakterowi ich działalności oraz warunkom i potrzebom.
Art.  27.  [Regulamin organizacyjny przedsiębiorstwa państwowego]
1. 
Regulamin organizacyjny przedsiębiorstwa państwowego określa szczegółowo zakres działania, podział czynności i odpowiedzialność osób pełniących funkcje kierownicze i samodzielne w przedsiębiorstwie.
2. 
Regulamin organizacyjny przedsiębiorstwa ustala dyrektor po zasięgnięciu opinii rady pracowniczej.
Art.  28.  [Kolegium przedsiębiorstwa; rada techniczno-konsultacyjna]
1. 
Statut przedsiębiorstwa państwowego może przewidywać powołanie jako organów doradczych i opiniodawczych dyrektora - kolegium przedsiębiorstwa oraz rady techniczno-ekonomicznej.
2. 
Członków tych organów powołuje dyrektor przedsiębiorstwa.
Art.  29.  [Komisja rozjemcza]
1. 
Statut przedsiębiorstwa może przewidywać powołanie przez dyrektora przedsiębiorstwa komisji do rozstrzygania sporów majątkowych między jednostkami organizacyjnymi, wchodzącymi w skład przedsiębiorstwa.
2. 
Komisji przewodniczy radca prawny przedsiębiorstwa.
3. 
Jeżeli statut nie stanowi inaczej, orzeczenie komisji jest ostateczne.

Rozdział  8

Organy przedsiębiorstwa państwowego

Art.  30.  [Organy przedsiębiorstwa państwowego]

Organami przedsiębiorstwa państwowego są: ogólne zebranie pracowników (delegatów), rada pracownicza i dyrektor przedsiębiorstwa.

Art.  31.  [Kompetencje ogólnego zebrania pracowników i rady pracowniczej]

Kompetencje ogólnego zebrania pracowników (delegatów) i rady pracowniczej określa ustawa o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego.

Art.  32.  [Kompetencje dyrektora przedsiębiorstwa państwowego]
1. 
Dyrektor przedsiębiorstwa państwowego zarządza przedsiębiorstwem i reprezentuje je na zewnątrz.
2. 
Dyrektor przedsiębiorstwa państwowego, działając zgodnie z przepisami prawa, podejmuje decyzje samodzielnie i ponosi za nie odpowiedzialność.
Art.  33.  [Powołanie dyrektora przedsiębiorstwa państwowego]
1. 
Dyrektora przedsiębiorstwa państwowego powołuje rada pracownicza.
2. 
W przedsiębiorstwach nowo organizowanych pierwszego dyrektora przedsiębiorstwa powołuje organ założycielski. W tym samym trybie organ założycielski może powołać dyrektora, jeżeli rada pracownicza przedsiębiorstwa w terminie 6 miesięcy nie wykorzystała uprawnień przewidzianych w ust. 1.
3. 
Do czasu powołania dyrektora w przedsiębiorstwach nowo organizowanych organ założycielski może wyznaczyć tymczasowego kierownika przedsiębiorstwa na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy. Przepis ten nie narusza uprawnienia, o którym mowa w zdaniu pierwszym ust. 2.
Art.  33a.  [Wyznaczenie tymczasowego kierownika przedsiębiorstwa państwowego]

Organ uprawniony do powołania dyrektora może wyznaczyć tymczasowego kierownika przedsiębiorstwa również w innych przypadkach niż określone w art. 33 i 41, a w szczególności:

1)
odwołania dyrektora;
2)
rezygnacji dyrektora z zajmowanego stanowiska;
3)
wygaśnięcia okresu, na jaki dyrektor był powołany;
4)
zawieszenia przez sąd postępowania upadłościowego;
5)
zakończenia lub przerwania postępowania naprawczego;
6)
rozwiązania ze skutkiem natychmiastowym umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem lub z upływem terminu jej wypowiedzenia;
7)
śmierci dyrektora.
Art.  34.  [Powołanie i odwołanie dyrektora przedsiębiorstwa użyteczności publicznej]
1. 
Dyrektora przedsiębiorstwa użyteczności publicznej powołuje i odwołuje organ założycielski.
1a. 
W przedsiębiorstwie użyteczności publicznej, dla którego organem założycielskim jest wojewoda i którego działalność wykracza poza obszar województwa, dyrektora przedsiębiorstwa powołuje i odwołuje wojewoda w porozumieniu z ministrem właściwym ze względu na przedmiot działalności przedsiębiorstwa.
2. 
Od decyzji organu założycielskiego, o której mowa w ust. 1 i 1a, przysługuje radzie pracowniczej sprzeciw w trybie art. 63.
Art.  35.  [Konkurs na stanowisko dyrektora przedsiębiorstwa państwowego]
1. 
Dyrektora przedsiębiorstwa powołuje się spośród kandydatów wyłonionych w drodze konkursu. Powołanie dyrektora bez przeprowadzenia konkursu jest nieważne.
2. 
W skład komisji konkursowej wchodzą trzy osoby wskazane przez organ założycielski i dwie wskazane przez radę pracowniczą.
3. 
Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określa organizację i tryb przeprowadzania konkursu.
Art.  36.  [Kadencja dyrektora przedsiębiorstwa państwowego]

Dyrektora przedsiębiorstwa powołuje się na okres 5 lat lub na czas nieokreślony.

Art.  37.  [Odwołanie dyrektora przedsiębiorstwa państwowego przez radę pracowniczą]
1. 
Rada pracownicza może odwołać dyrektora przedsiębiorstwa za zgodą organu założycielskiego. Organ założycielski przedstawia stanowisko w terminie jednego miesiąca od dnia wystąpienia rady pracowniczej w tej sprawie.
2. 
Odwołanie dyrektora bez zgody organu założycielskiego jest nieważne.
3. 
(uchylony).
4. 
W razie nieodwołania dyrektora przez radę pracowniczą z przyczyn, o których mowa w art. 42, dyrektora przedsiębiorstwa odwołuje organ założycielski.
5. 
Od decyzji, o której mowa w ust. 4, przysługuje radzie pracowniczej sprzeciw w trybie art. 63.
Art.  37a.  [Odwołanie dyrektora przedsiębiorstwa państwowego przez organ założycielski]
1. 
Organ założycielski może odwołać dyrektora, jeżeli:
1)
dyrektor w związku z pełnieniem funkcji dopuszcza się rażącego naruszenia prawa;
2)
zaistniały przesłanki określone w art. 52 § 1 lub art. 53 § 1 Kodeksu pracy;
3)
przedsiębiorstwo państwowe przez co najmniej 3 kolejne miesiące nie wypełnia wobec Skarbu Państwa zobowiązań z tytułu podatków;
4)
(uchylony).
2. 
Od decyzji o odwołaniu dyrektora z przyczyn określonych w ust. 1 radzie pracowniczej nie przysługuje sprzeciw w trybie art. 63.
3. 
(uchylony).
Art.  38.  [Rozwiązanie stosunku pracy z odwołanym dyrektorem w razie wniesienia sprzeciwu]

Jeżeli w stosunku do decyzji odwołującej dyrektora przedsiębiorstwa państwowego został zgłoszony sprzeciw, rozwiązanie stosunku pracy z odwołanym dyrektorem następuje w trybie i na zasadach określonych w art. 70-72 Kodeksu pracy po cofnięciu sprzeciwu przez organ, który go wniósł, albo oddaleniu przez sąd wniosku o uchylenie decyzji (uchwały) o odwołaniu dyrektora.

Art.  39.  [Odprawa przysługująca odwołanemu dyrektorowi przedsiębiorstwa państwowego]
1. 
W wypadku odwołania dyrektora przysługuje odprawa w wysokości trzykrotności miesięcznego wynagrodzenia.
2. 
Odprawa nie przysługuje, gdy odwołanie nastąpiło:
1)
na wniosek dyrektora;
2)
z przyczyn określonych w art. 37a ust. 1;
3)
z przyczyn uzasadniających rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika oraz przyczyn, o których mowa w art. 42;
4)
w związku z likwidacją przedsiębiorstwa, podziałem bądź ogłoszeniem jego upadłości;
5)
w związku z przejściem dyrektora na emeryturę lub rentę i nabyciem przez niego uprawnień do otrzymania jednorazowej odprawy pieniężnej z tego tytułu.
3. 
Odprawa nie przysługuje, jeżeli po ustaniu stosunku pracy odwołany dyrektor powołany został na stanowisko tymczasowego kierownika przedsiębiorstwa lub przyjął obowiązki zarządcy komisarycznego bądź zarządcy przedsiębiorstwa.
4. 
Odprawę wypłaca się w dniu rozwiązania stosunku pracy.
Art.  40.  [Organ wykonujący czynności prawne w zakresie stosunku pracy dyrektora przedsiębiorstwa państwowego]
1. 
Czynności prawne w zakresie stosunku pracy dyrektora przedsiębiorstwa wykonuje organ uprawniony do powołania dyrektora.
2. 
Organ powołujący dyrektora przedsiębiorstwa państwowego proponuje warunki pracy i płacy osobom przystępującym do konkursu na dyrektora.
Art.  41.  [Zawieszenie w czynnościach dyrektora przedsiębiorstwa państwowego]
1. 
Rada pracownicza uprawniona do powołania dyrektora może go zawiesić w czynnościach na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, jeżeli dalsze pełnienie przez niego funkcji zagraża podstawowym interesom przedsiębiorstwa. Na okres zawieszenia rada pracownicza wyznacza tymczasowego kierownika przedsiębiorstwa.
2. 
Od decyzji o zawieszeniu służy dyrektorowi przedsiębiorstwa oraz organowi założycielskiemu sprzeciw w trybie art. 63. Wniesienie sprzeciwu nie wstrzymuje wykonania decyzji.
3. 
W okresie zawieszenia dyrektor przedsiębiorstwa zachowuje prawo do dotychczasowego wynagrodzenia oraz inne uprawnienia wynikające ze stosunku pracy.
Art.  42.  [Sprawowanie funkcji dyrektora a inne stosunki pracy oraz posiadanie udziałów lub akcji]
1. 
Dyrektor przedsiębiorstwa państwowego, jego zastępca, główny księgowy, osoby zatrudnione na stanowiskach równorzędnych oraz członkowie rady pracowniczej nie mogą mieć udziałów lub akcji przedsiębiorców tworzonych przez to przedsiębiorstwo, a także pozostawać w nich w stosunku pracy, ani świadczyć pracy na ich rzecz na podstawie innego tytułu prawnego. Zakaz ten nie dotyczy członkostwa w radach nadzorczych.
2. 
Naruszenie przepisu ust. 1 jest podstawą odwołania ze stanowiska lub wypowiedzenia stosunku pracy. Przepisu art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 1543) nie stosuje się.
3. 
Przepis ust. 1 nie narusza przepisów o szczególnych obowiązkach osób wykonujących kierownicze funkcje u przedsiębiorców.
Art.  43. 

(uchylony).

Art.  44.  [Podmiot powołujący zastępcę dyrektora przedsiębiorstwa państwowego i głównego księgowego]

Zastępcę dyrektora przedsiębiorstwa oraz głównego księgowego powołuje i odwołuje dyrektor przedsiębiorstwa za zgodą rady pracowniczej.

Art.  45.  [Wniosek o odwołanie dyrektora przedsiębiorstwa państwowego lub jego zastępcy]
1. 
Rada pracownicza przedsiębiorstwa może wystąpić do organu założycielskiego z wnioskiem o odwołanie dyrektora przedsiębiorstwa powołanego przez ten organ, jeżeli dyrektor:
-
swoją działalnością poważnie narusza przepisy prawa,
-
swoją nieprawidłową pracą powoduje, że przedsiębiorstwo nie osiąga zadowalających wyników gospodarczych.
2. 
Rada pracownicza może wystąpić do dyrektora przedsiębiorstwa z umotywowanym wnioskiem o odwołanie zastępcy dyrektora.
3. 
Organ, który otrzymał wniosek rady pracowniczej w sprawie określonej w ust. 1, zobowiązany jest w ciągu dwóch tygodni uwzględnić wniosek albo przeprowadzić postępowanie wyjaśniające. Jeżeli zarzuty w toku postępowania wyjaśniającego zostaną potwierdzone, organ założycielski obowiązany jest w ciągu siedmiu dni uwzględnić wniosek.
4. 
W wypadku rozbieżności stanowisk w odniesieniu do wyników postępowania wyjaśniającego rada pracownicza może zgłosić sprzeciw, który podlega rozpatrzeniu w trybie art. 63.

Rozdział  8a

Umowa o zarządzanie przedsiębiorstwem

Art.  45a.  [Powierzenie zarządzania przedsiębiorstwem państwowym]
1. 
Organ założycielski może powierzyć zarządzanie przedsiębiorstwem państwowym osobie fizycznej lub prawnej.
1a. 
Powierzenie zarządzania przedsiębiorstwem może nastąpić:
1)
z inicjatywy organu założycielskiego za zgodą rady pracowniczej i ogólnego zebrania pracowników (delegatów) przedsiębiorstwa;
2)
na wniosek rady pracowniczej przedsiębiorstwa za zgodą ogólnego zebrania pracowników (delegatów).
1b. 
Z inicjatywą powierzenia zarządzania przedsiębiorstwem może wystąpić również zarządca komisaryczny, o ile istnieją przesłanki do uchylenia zarządu komisarycznego, o którym mowa w art. 69 ust. 1.
1c. 
Wniosek zarządcy komisarycznego powinien być poparty:
1)
pozytywnym wynikiem referendum przeprowadzonego w przedsiębiorstwie albo
2)
pozytywną opinią działających w przedsiębiorstwie organizacji związkowych, pod warunkiem, że członkowie tych organizacji stanowią ponad połowę pracowników przedsiębiorstwa.
2. 
Powierzenie zarządzania następuje w drodze umowy zawartej na czas oznaczony, nie krótszy niż trzy lata, między Skarbem Państwa reprezentowanym przez organ założycielski a zarządcą (umowa o zarządzanie przedsiębiorstwem).
3. 
Umowa o zarządzanie przedsiębiorstwem powinna określać w szczególności:
1)
obowiązki zarządcy w zakresie bieżącego zarządzania oraz zmian i usprawnień w przedsiębiorstwie;
2)
zasady wynagradzania zarządcy, z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2136);
3)
kryteria oceny efektywności zarządzania;
4)
odpowiedzialność za powierzone przedsiębiorstwo.
4. 
Jeżeli zarządcą jest osoba prawna, umowa powinna przewidywać, kto w jej imieniu będzie dokonywał czynności zarządu.
5. 
Zarządca, a w przypadku, o którym mowa w ust. 4, osoba działająca w jego imieniu, jest umocowany do składania wszelkich oświadczeń woli w imieniu zarządzanego przedsiębiorstwa.
6. 
(uchylony).
Art.  45b.  [Objęcie obowiązków przez zarządcę]
1. 
Z chwilą objęcia obowiązków przez zarządcę:
1)
organy samorządu załogi ulegają rozwiązaniu z mocy prawa;
2)
organ założycielski odwołuje dyrektora przedsiębiorstwa;
3)
zarządca przejmuje kompetencje dyrektora przedsiębiorstwa i organów samorządu załogi, z wyjątkiem:
a)
prawa sprzeciwu wobec decyzji organu założycielskiego,
b)
przyjmowania i zatwierdzania sprawozdania finansowego,
c)
dokonywania podziału na fundusze wygospodarowanego zysku przez przedsiębiorstwo oraz zasad wykorzystania tych funduszy.
2. 
W przedsiębiorstwie państwowym, w którym zarządca objął swe obowiązki, organ założycielski ustanawia radę nadzorczą zgodnie z art. 59 i powierza jej wykonywanie stałego nadzoru nad działalnością przedsiębiorstwa.
3. 
Pracownicy przedsiębiorstwa wybierają jedną trzecią składu rady nadzorczej. Przepisy o wyborze członków rady pracowniczej stosuje się odpowiednio.
4. 
Kompetencje, o których mowa w ust. 1 pkt 3 lit. b i c, przejmuje organ założycielski. Organ założycielski może kompetencje te przekazać radzie nadzorczej.
Art.  45c.  [Rozwiązanie umowy z zarządcą]
1. 
Organ założycielski może rozwiązać ze skutkiem natychmiastowym umowę o zarządzanie przedsiębiorstwem, jeżeli:
1)
zarządca w związku z zarządzaniem przedsiębiorstwem dopuszcza się rażącego naruszenia prawa;
2)
przedsiębiorstwo państwowe przez co najmniej 3 kolejne miesiące nie wypełnia zobowiązań wobec Skarbu Państwa z tytułu podatków;
3)
zarządca w sposób istotny naruszył postanowienia umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem;
4)
(uchylony).
2. 
Niezwłocznie po ustaniu umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem rada nadzorcza przedsiębiorstwa zarządza i przeprowadza wybory do organów samorządu załogi przedsiębiorstwa, chyba że zawarto umowę na dalszy okres.
Art.  45d. 

(uchylony).

Rozdział  9

Mienie przedsiębiorstwa

Art.  46.  [Gospodarowanie mieniem przedsiębiorstwa państwowego]
1. 
Organ założycielski wyposaża przedsiębiorstwo w środki niezbędne do prowadzenia działalności określonej w akcie prawnym o jego utworzeniu.
2. 
Przedsiębiorstwo, gospodarując wydzielonym mu i nabytym mieniem, zapewnia jego ochronę.
3. 
Przedsiębiorstwo państwowe sprzedaje mienie zaliczone, zgodnie z odrębnymi przepisami, do rzeczowego majątku trwałego w drodze publicznego przetargu.
3a. 
W wypadku likwidacji przedsiębiorstwa państwowego:
1)
sprzedaż środków trwałych może być również dokonana na podstawie oferty ogłoszonej publicznie bądź w wyniku rokowań podjętych na podstawie publicznego zaproszenia;
2)
likwidator może, za zgodą organu założycielskiego, przekazać gminie (związkowi międzygminnemu) lub państwowej osobie prawnej mienie przedsiębiorstwa państwowego nieobjęte przepisami o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe, o ile wierzytelności zostały zabezpieczone.
4. 
Rada Ministrów określi w drodze rozporządzenia zasady organizowania przetargu oraz warunki, w których dopuszcza się odstąpienie od przetargu.
Art.  46a.  [Zgłaszanie zamiaru dokonania czynności prawnej organowi zarządzającemu]
1. 
Przedsiębiorstwo państwowe zgłasza organowi założycielskiemu zamiar dokonania czynności prawnej, mającej za przedmiot mienie przedsiębiorstwa zaliczone zgodnie z odrębnymi przepisami do rzeczowego lub finansowego majątku trwałego, polegającej na:
1)
wniesieniu do spółki lub fundacji,
2)
dokonaniu darowizny,
3)
nieodpłatnym oddaniu do używania innym podmiotom w drodze umów prawa cywilnego;

organ założycielski może, w terminie miesiąca od dnia otrzymania zgłoszenia, nie wyrazić zgody na dokonanie czynności prawnej objętej zamiarem.

1a. 
Przepis ust. 1 stosuje się w wypadku zamiaru dokonania czynności prawnej polegającej na sprzedaży przez przedsiębiorstwo akcji lub udziałów, z wyjątkiem akcji spółek dopuszczonych do publicznego obrotu.
1b. 
(uchylony).
1c. 
Przepis ust. 1 stosuje się w wypadku zamiaru wskazania przez przedsiębiorstwo państwowe swojego reprezentanta w zarządzie lub radzie nadzorczej spółki.
2. 
W przypadku niewyrażenia przez organ założycielski zgody na dokonanie czynności prawnych, o których mowa w ust. 1, organom przedsiębiorstwa przysługuje sprzeciw w trybie art. 63.
3. 
Do odpłatnego oddania mienia przedsiębiorstwa państwowego do używania innym podmiotom na podstawie umów prawa cywilnego stosuje się odpowiednio przepisy art. 46 ust. 3 i 4.
Art.  46b.  [Nieważność czynności prawnych dokonanych wbrew przepisom]

Czynności prawne, dokonane z naruszeniem przepisów art. 46 ust. 3-4, oraz czynności prawne, o których mowa w art. 46a ust. 1, 1a i 1c, dokonane pomimo niewyrażenia zgody przez organ założycielski, są nieważne.

Art.  47.  [Działanie przedsiębiorstwa państwowego we własnym imieniu i na własny rachunek]

Przedsiębiorstwo państwowe występuje w obrocie we własnym imieniu i na własny rachunek.

Art.  48.  [Zakaz ingerencji w majątek przedsiębiorstwa państwowego]

Organ założycielski nie może pozbawić przedsiębiorstwa państwowego składników wydzielonego mu lub nabytego przez przedsiębiorstwo mienia, z zastrzeżeniem art. 18 ust. 1.

Art.  49.  [Przejęcie mienia po likwidacji przedsiębiorstwa państwowego]
1. 
Z dniem wykreślenia przedsiębiorstwa państwowego z rejestru przedsiębiorców mienie pozostałe po tym przedsiębiorstwie przejmuje wojewoda.
2. 
(uchylony).
3. 
(uchylony).
4. 
(uchylony).
5. 
Mienie pozostałe po likwidacji przedsiębiorstwa państwowego, którego organem założycielskim był Minister Obrony Narodowej, podlega przekazaniu na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2061).
Art.  49a.  [Nieodpłatność nabycia mienia po zlikwidowanym przedsiębiorstwie państwowym]

Nabycie mienia na podstawie art. 46 ust. 3a i art. 49 ust. 1 następuje zgodnie z zasadami Kodeksu cywilnego i jest nieodpłatne.

Rozdział  10

Przedstawicielstwo przedsiębiorstwa

Art.  50.  [Zasady dokonywania czynności prawnych przez dyrektora, zastępców dyrektora i pełnomocników]
1. 
Do dokonywania czynności prawnych samodzielnie w imieniu przedsiębiorstwa państwowego upoważniony jest dyrektor. Zastępcy dyrektora oraz pełnomocnicy przedsiębiorstwa działają w granicach ich umocowania.
2. 
Jeżeli czynności prawne, dokonywane przez osoby określone w ust. 1, obejmują rozporządzanie prawem, którego wartość przekracza pięć tysięcy złotych 1 , lub czynności te mogą spowodować powstanie zobowiązania przedsiębiorstwa do świadczenia o wartości powyżej pięciu tysięcy złotych, do skuteczności oświadczenia woli wymagane jest współdziałanie co najmniej dwóch osób.
Art.  51.  [Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa]
1. 
Pełnomocników ustanawia i odwołuje dyrektor przedsiębiorstwa.
2. 
Udzielenie pełnomocnictwa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
3. 
Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w Krajowym Rejestrze Sądowym. Nie dotyczy to pełnomocnictwa do dokonywania poszczególnych czynności oraz ustanawiania pełnomocników procesowych.

Rozdział  11

Działalność przedsiębiorstwa

Art.  52. 

(uchylony).

Art.  53.  [Zasady prowadzenia działalności przez przedsiębiorstwo państwowe]

Przedsiębiorstwo prowadzi działalność na zasadach racjonalnej gospodarki, samofinansowania oraz rachunku ekonomicznego.

Art.  54.  [Rachunkowość przedsiębiorstwa państwowego]
1. 
Przedsiębiorstwo prowadzi rzetelną rachunkowość oraz sporządza na jej podstawie bilans.
2. 
Bilans przedsiębiorstwa podlega weryfikacji przez państwowe organy kontroli na zasadach określonych w przepisach szczególnych.
Art.  55.  [Podjęcie nowej działalności przez przedsiębiorstwo państwowe]
1. 
Przedsiębiorstwo państwowe może podjąć działalność w dziedzinie nieprzewidzianej w akcie o jego utworzeniu.
2. 
Jeżeli podjęcie nowej działalności prowadzi do zaniechania lub znacznego ograniczenia działalności przewidzianej w akcie o utworzeniu przedsiębiorstwa, organ założycielski może zobowiązać przedsiębiorstwo do zaprzestania nowej działalności.
3. 
Podjęcie nowej działalności podlega ujawnieniu w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Art.  56.  [Obowiązek informowania o prowadzeniu działalności gospodarczej ze stratą]
1. 
Dyrektor przedsiębiorstwa ma obowiązek zgłosić pisemnie radzie pracowniczej przedsiębiorstwa, bankowi finansującemu oraz organowi założycielskiemu, że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą ze stratą.
2. 
W wypadku określonym w ust. 1, na wniosek rady pracowniczej przedsiębiorstwa lub z własnej inicjatywy, organ założycielski powoła komisję w celu zbadania i oceny stanu gospodarczego przedsiębiorstwa i przedstawienia wniosków.
Art.  57. 

(uchylony).

Rozdział  12

Nadzór nad przedsiębiorstwem państwowym

Art.  58.  [Uprawnienia organu założycielskiego w ramach nadzoru]
1. 
Organ założycielski dokonuje kontroli i oceny działalności przedsiębiorstwa oraz pracy dyrektora.
2. 
Organ założycielski ma prawo władczego wkraczania w sprawy przedsiębiorstwa tylko w wypadkach przewidzianych przepisami ustawowymi.
Art.  59.  [Przekazanie uprawnień nadzorczych radzie nadzorczej]

Akt o utworzeniu przedsiębiorstwa może przewidzieć, że uprawnienia organu założycielskiego w zakresie nadzoru, określone w niniejszej ustawie, mogą być przekazane powołanej przez ten organ radzie nadzorczej.

Art.  60.  [Nałożenie obowiązku wprowadzenia do planu zadań lub wyznaczenie zadania poza planem]
1. 
Organ założycielski ma prawo nałożyć na przedsiębiorstwo obowiązek wprowadzenia do planu przedsiębiorstwa zadania lub wyznaczyć przedsiębiorstwu zadanie poza planem, jeżeli jest to niezbędne ze względu na potrzeby obrony kraju, w wypadku klęski żywiołowej bądź w celu wykonania zobowiązań międzynarodowych.
2. 
W wypadku określonym w ust. 1 organ założycielski zapewnia przedsiębiorstwu środki niezbędne do wykonania nałożonego na przedsiębiorstwo zadania.
3. 
Wykonanie zadania następuje na podstawie umowy zawartej między przedsiębiorstwem a jednostką organizacyjną wskazaną przy nakładaniu zadania.
Art.  61.  [Uprawnienia organu założycielskiego w razie sprzecznej z prawem decyzji dyrektora]

Organ założycielski, w razie stwierdzenia, że decyzja dyrektora jest sprzeczna z prawem, wstrzymuje jej wykonanie oraz zobowiązuje dyrektora do jej zmiany lub cofnięcia.

Art.  62. 

(uchylony).

Art.  63.  [Sprzeciw od decyzji podjętych w ramach nadzoru]
1. 
Dyrektorowi przedsiębiorstwa oraz radzie pracowniczej przysługuje prawo wniesienia sprzeciwu w stosunku do decyzji podjętych wobec przedsiębiorstwa przez organ sprawujący nad nim nadzór.
2. 
Sprzeciw wraz z jego uzasadnieniem wnosi się do organu, który decyzję wydał, w terminie siedmiu dni od daty jej przekazania. Wniesienie sprzeciwu wstrzymuje wykonanie decyzji.
3. 
W razie podtrzymania decyzji przez organ, do którego został skierowany sprzeciw, dyrektorowi przedsiębiorstwa oraz radzie pracowniczej przysługuje prawo wniesienia w ciągu siedmiu dni sprawy do sądu. Sąd w terminie czternastu dni wyznacza rozprawę.
Art.  64.  [Odszkodowanie za szkodę spowodowaną decyzją organu sprawującego nadzór]
1. 
W razie doznania szkody z powodu wykonania decyzji organu sprawującego nadzór, przedsiębiorstwo może żądać od tego organu odszkodowania.
2. 
Spory wynikłe na tle przepisu ust. 1 rozstrzyga sąd.
3. 
Z żądaniem odszkodowania może wystąpić dyrektor przedsiębiorstwa lub rada pracownicza przedsiębiorstwa.

Rozdział  13

Postępowanie naprawcze

Art.  65.  [Ustanowienie zarządu komisarycznego]
1. 
Jeżeli przedsiębiorstwo prowadzi działalność ze stratą, organ założycielski w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych może wszcząć postępowanie naprawcze, ustanawiając nad przedsiębiorstwem zarząd komisaryczny.
1a. 
(uchylony).
1b. 
Od decyzji organu założycielskiego, o której mowa w ust. 1, nie przysługuje sprzeciw.
2. 
Zarząd komisaryczny ustanawia się na czas oznaczony.
3. 
Ustanowienie zarządu komisarycznego i jego uchylenie podlega wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego.
Art.  66.  [Wyznaczenie, odwołanie, kompetencje osoby sprawującej zarząd komisaryczny]
1. 
Organ założycielski wyznacza i odwołuje osobę sprawującą zarząd komisaryczny.
2. 
Z chwilą ustanowienia zarządu komisarycznego organy przedsiębiorstwa ulegają rozwiązaniu. Organ założycielski odwołuje dyrektora przedsiębiorstwa.
3. 
Osoba sprawująca zarząd komisaryczny przejmuje kompetencje organów przedsiębiorstwa, z wyjątkiem:
1)
przyjmowania i zatwierdzania sprawozdania finansowego;
2)
dokonywania podziału wygospodarowanego zysku przez przedsiębiorstwo na fundusze oraz zasad wykorzystania tych funduszy.
4. 
Kompetencje, o których mowa w ust. 3, przejmuje organ założycielski.
Art.  67.  [Program naprawy przedsiębiorstwa; sprawozdanie z działalności osoby sprawującej zarząd komisaryczny]
1. 
Osoba sprawująca zarząd komisaryczny niezwłocznie po jego ustanowieniu jest obowiązana przedstawić organowi założycielskiemu do zatwierdzenia program naprawy przedsiębiorstwa.
2. 
Osoba sprawująca zarząd komisaryczny przedstawia organowi założycielskiemu co trzy miesiące sprawozdanie ze swojej działalności.
Art.  68.  [Zasady sprawowania zarządu komisarycznego]

Zasady sprawowania zarządu komisarycznego określa organ założycielski.

Art.  69.  [Uchylenie zarządu komisarycznego]
1. 
Jeżeli ustaną przyczyny ustanowienia zarządu komisarycznego określone w art. 65 ust. 1, organ założycielski wyda zarządzenie o uchyleniu tego zarządu.
2. 
Organ założycielski może w każdym czasie uchylić zarząd komisaryczny i zarządzić likwidację przedsiębiorstwa, jeżeli dalsze wykonywanie programu, o którym mowa w art. 67 ust. 1, nie rokuje poprawy gospodarki przedsiębiorstwa.
Art.  70.  [Koszty związane ze sprawowaniem zarządu komisarycznego]

Koszty związane ze sprawowaniem zarządu komisarycznego obciążają przedsiębiorstwo państwowe.

Art.  71-73. 

(uchylone).

Art.  74.  [Przejęcie kompetencji Ministra Finansów przez dyrektora izby skarbowej]

Uprawnienia ministra właściwego do spraw finansów publicznych określone w niniejszej ustawie wykonuje właściwy dyrektor izby administracji skarbowej, w wypadku gdy funkcje organu założycielskiego pełni wojewoda.

1 Po denominacji, zgodnie z art. 4 ust. 6a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o denominacji złotego (Dz.U.1994.84.386), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 1995 r.

Zmiany w prawie

Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2023.437 t.j.

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Przedsiębiorstwa państwowe.
Data aktu: 25/09/1981
Data ogłoszenia: 07/03/2023
Data wejścia w życie: 01/10/1981