Służba funkcjonariuszy Straży Granicznej w kontyngencie Straży Granicznej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 19 czerwca 2006 r.
w sprawie służby funkcjonariuszy Straży Granicznej w kontyngencie Straży Granicznej

Na podstawie art. 147m pkt 2 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1080, 1088, 1489, 1723 i 1860) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
warunki i tryb delegowania funkcjonariuszy Straży Granicznej, zwanych dalej "funkcjonariuszami", do pełnienia służby w kontyngencie Straży Granicznej poza granicami państwa, zwanym dalej "kontyngentem", oraz odwoływania ich do kraju, a także przedłużania czasu delegowania;
2)
warunki pełnienia służby w kontyngencie, w tym zakres podległości służbowej.
§  2. 
Funkcjonariusz może zostać delegowany do pełnienia służby w kontyngencie wydzielonym do udziału w:
1)
organizowaniu i kontroli ruchu granicznego, organizowaniu ochrony granicy państwowej, zapewnieniu bezpieczeństwa w komunikacji międzynarodowej lub rozpoznawaniu i przeciwdziałaniu zagrożeniom terroryzmem, jeżeli spełni następujące warunki:
a)
złoży pisemne oświadczenie o wyrażeniu zgody, o której mowa w art. 147e ust. 2 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej, zwanej dalej "ustawą",
b)
uzyska pozytywną ocenę kwalifikacji i predyspozycji do pełnienia służby w kontyngencie, zwaną dalej "oceną predyspozycji",
c)
podda się badaniom lekarskim i psychologicznym, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 147j ust. 3 pkt 1 ustawy, i uzyska orzeczenie lekarskie o zdolności do pełnienia służby w kontyngencie,
d)
podda się obowiązkowym szczepieniom profilaktycznym,
e)
ukończy szkolenie przygotowujące do pełnienia służby w kontyngencie;
2)
szkoleniu i ćwiczeniach służb granicznych lub przedsięwzięciach reprezentacyjnych, jeżeli posiada kwalifikacje i umiejętności zawodowe zapewniające właściwe wykonanie zadań kontyngentu oraz jeżeli spełni warunki, o których mowa w pkt 1 lit. c i d.
§  3. 
1. 
W przypadku wydzielenia kontyngentu do udziału w organizowaniu i kontroli ruchu granicznego, organizowaniu ochrony granicy państwowej, zapewnieniu bezpieczeństwa w komunikacji międzynarodowej lub rozpoznawaniu i przeciwdziałaniu zagrożeniom terroryzmem, Komendant Główny Straży Granicznej niezwłocznie po otrzymaniu decyzji, o której mowa w art. 147d ust. 1 pkt 1 ustawy, podaje do wiadomości funkcjonariuszy informację o tworzeniu kontyngentu na piśmie oraz przez jej umieszczenie na stronach intranetowych jednostek organizacyjnych Straży Granicznej.
2. 
Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera:
1)
określenie celu skierowania kontyngentu, zakresu jego zadań oraz obszaru działania, a także czasu pozostawania poza granicami państwa;
2)
określenie stanowisk w kontyngencie;
3)
wskazanie niezbędnych oraz dodatkowych wymagań związanych z pełnieniem służby w kontyngencie;
4)
pouczenie o trybie postępowania przy ubieganiu się o delegowanie do służby w kontyngencie ze wskazaniem terminu składania oświadczeń o wyrażeniu zgody, o której mowa w art. 147e ust. 2 ustawy;
5)
określenie daty zakończenia tworzenia kontyngentu.
3. 
W przypadku wydzielania kontyngentu do udziału w szkoleniu i ćwiczeniach służb granicznych lub przedsięwzięciach reprezentacyjnych Komendant Główny Straży Granicznej, a jeżeli w skład kontyngentu mają wchodzić funkcjonariusze pełniący służbę w Wyższej Szkole Straży Granicznej, w Biurze Spraw Wewnętrznych Straży Granicznej, jednym oddziale Straży Granicznej lub ośrodku szkolenia Straży Granicznej albo ośrodku Straży Granicznej - Rektor-Komendant Wyższej Szkoły Straży Granicznej, Komendant Biura Spraw Wewnętrznych Straży Granicznej, właściwy komendant oddziału, ośrodka szkolenia albo ośrodka Straży Granicznej, mogą podać do wiadomości funkcjonariuszy informację o tworzeniu kontyngentu zawierającą dane, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3 i 5, na piśmie oraz przez jej umieszczenie na stronach intranetowych jednostek organizacyjnych Straży Granicznej.
§  4. 
W oświadczeniu o wyrażeniu zgody funkcjonariusz wskazuje, że zna czas i warunki delegowania do pełnienia służby w kontyngencie, charakter zadań przewidywanych do wykonania oraz obszar działania kontyngentu.
§  5. 
1. 
Oceny predyspozycji dokonuje Komendant Główny Straży Granicznej lub, z jego upoważnienia, Rektor-Komendant Wyższej Szkoły Straży Granicznej, Komendant Biura Spraw Wewnętrznych Straży Granicznej, komendant oddziału Straży Granicznej, komendant ośrodka szkolenia Straży Granicznej albo komendant ośrodka Straży Granicznej, po wyrażeniu przez funkcjonariusza zgody, o której mowa w art. 147e ust. 2 ustawy.
2. 
Do dokonania oceny predyspozycji Komendant Główny Straży Granicznej może powołać komisję.
3. 
Przy dokonywaniu oceny predyspozycji uwzględnia się cel skierowania kontyngentu, zakres zadań, obszar działania oraz kwalifikacje i umiejętności zawodowe zapewniające wykonywanie zadań określonych dla kontyngentu, wyniki badań psychologicznych, w szczególności określające indywidualne predyspozycje do działania w długotrwałym stresie i poziom ogólnej odporności psychicznej, a także wymagania określone przez organizację międzynarodową lub państwo przyjmujące kontyngent.
4. 
Ocenę predyspozycji sporządza się na piśmie i po zapoznaniu z nią ocenianego funkcjonariusza dołącza się do jego akt osobowych.
§  6. 
1. 
Od dokonania oceny predyspozycji odstępuje się:
1)
na wniosek funkcjonariusza;
2)
w przypadku wydania orzeczenia lekarskiego o niezdolności funkcjonariusza do pełnienia służby w kontyngencie;
3)
jeżeli postępowanie funkcjonariusza uniemożliwia jej dokonanie.
2. 
Przełożony, o którym mowa w § 5 ust. 1, może odmówić dokonania oceny predyspozycji funkcjonariusza albo w każdym czasie od niej odstąpić, jeżeli jest to uzasadnione interesem służby lub potrzebami jednostki organizacyjnej Straży Granicznej, w której funkcjonariusz pełni służbę.
3. 
W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3 oraz w ust. 2, pisemnie informuje się funkcjonariusza o przyczynie odmowy poddania go ocenie predyspozycji albo o powodach odstąpienia od niej.
§  7. 
1. 
Odwołanie z delegowania do pełnienia służby w kontyngencie przed wyjazdem funkcjonariusza z kraju następuje w przypadku:
1)
wszczęcia przeciwko funkcjonariuszowi postępowania karnego, karnego skarbowego, w sprawie o wykroczenie lub dyscyplinarnego;
2)
niewyrażenia zgody na przyjazd funkcjonariusza przez państwo przyjmujące kontyngent lub przez organ organizacji międzynarodowej, któremu kontyngent został podporządkowany;
3)
wydania orzeczenia lekarskiego o niezdolności funkcjonariusza do pełnienia służby w kontyngencie.
2. 
Odwołanie z delegowania do pełnienia służby w kontyngencie przed wyjazdem funkcjonariusza z kraju może nastąpić:
1)
jeżeli uzasadnia to interes służby lub potrzeby jednostki organizacyjnej Straży Granicznej, w której funkcjonariusz pełni służbę;
2)
w przypadku złożenia przez funkcjonariusza pisemnego wniosku o odwołanie z delegowania do pełnienia służby w kontyngencie.
§  8. 
1. 
Odwołanie z delegowania do pełnienia służby w kontyngencie po wyjeździe funkcjonariusza z kraju i przed upływem czasu delegowania następuje w przypadku:
1)
wystąpienia przesłanki, o której mowa w art. 45 ust. 1 ustawy, do zwolnienia funkcjonariusza ze służby w Straży Granicznej;
2)
pogorszenia się stanu zdrowia funkcjonariusza w stopniu uniemożliwiającym dalsze pełnienie służby w kontyngencie lub ujawnienia się podczas służby w kontyngencie przeciwwskazań zdrowotnych do pełnienia tej służby, potwierdzonych wydaniem orzeczenia lekarskiego o niezdolności do pełnienia służby w kontyngencie;
3)
wniosku przedstawiciela państwa przyjmującego kontyngent lub uprawnionego organu organizacji międzynarodowej, któremu kontyngent został podporządkowany;
4)
skrócenia okresu użycia kontyngentu;
5)
zawieszenia funkcjonariusza w czynnościach służbowych przez okres dłuższy niż 14 dni.
2. 
Odwołanie z delegowania do pełnienia służby w kontyngencie po wyjeździe funkcjonariusza z kraju i przed upływem czasu delegowania może nastąpić w przypadku:
1)
wszczęcia przeciwko funkcjonariuszowi postępowania karnego, karnego skarbowego, w sprawie o wykroczenie lub dyscyplinarnego;
2)
uprawdopodobnionego podejrzenia popełnienia czynu, który jest zabroniony pod groźbą kary według prawa państwa przyjmującego kontyngent;
3)
podjęcia postępowania w sprawie zwolnienia funkcjonariusza ze służby w Straży Granicznej z przyczyn innych niż wskazane w ust. 1 pkt 1;
4)
nienależytego wykonywania przez funkcjonariusza zadań służbowych stwierdzonego w opinii służbowej;
5)
niewykonywania przez funkcjonariusza zadań wynikających ze sprawowanej przez niego funkcji w kontyngencie przez okres dłuższy niż 14 dni, z przyczyn leżących po stronie funkcjonariusza;
6)
złożenia przez funkcjonariusza pisemnego wniosku o odwołanie z delegowania do pełnienia służby w kontyngencie;
7)
gdy uzasadnia to interes służby lub potrzeby jednostki organizacyjnej Straży Granicznej, w której funkcjonariusz pełni służbę w kraju.
§  9. 
1. 
W przypadku przedłużenia okresu użycia kontyngentu lub jeżeli jest to uzasadnione koniecznością zapewnienia prawidłowego funkcjonowania i realizowania zadań kontyngentu wydzielonego do udziału w:
1)
organizowaniu i kontroli ruchu granicznego, organizowaniu ochrony granicy państwowej, zapewnieniu bezpieczeństwa w komunikacji międzynarodowej lub rozpoznawaniu i przeciwdziałaniu zagrożeniom terroryzmem, funkcjonariuszowi delegowanemu do pełnienia służby w tym kontyngencie można, za jego zgodą, w ramach tego samego delegowania, przedłużyć czas delegowania jeden raz na okres do 6 miesięcy;
2)
szkoleniu i ćwiczeniach służb granicznych lub przedsięwzięciach reprezentacyjnych, funkcjonariuszowi delegowanemu do pełnienia służby w tym kontyngencie można, w ramach tego samego delegowania, przedłużyć czas delegowania na okres niezbędny do zakończenia szkolenia i ćwiczeń służb granicznych lub przedsięwzięć reprezentacyjnych.
2. 
Niezależnie od przypadków, o których mowa w ust. 1, funkcjonariuszowi przedłuża się czas trwania delegowania do pełnienia służby w kontyngencie, na okres nie dłuższy niż miesiąc, jeżeli sytuacja w rejonie działania kontyngentu lub względy organizacyjne uniemożliwiają terminowy powrót kontyngentu do kraju.
§  10. 
1. 
Delegowanie funkcjonariusza do pełnienia służby w kontyngencie, odwołanie z delegowania oraz przedłużenie czasu delegowania następuje w formie rozkazu personalnego.
2. 
W rozkazie o delegowaniu określa się cel skierowania kontyngentu do pełnienia służby, w którym następuje delegowanie, obszar i czas delegowania, stanowisko wyznaczone funkcjonariuszowi w kontyngencie, a także inne rozstrzygnięcia, jeżeli są istotne dla ustalenia warunków pełnienia służby w składzie kontyngentu.
3. 
W rozkazie o odwołaniu z delegowania określa się datę odwołania z delegowania, termin rozliczenia się z wyposażenia wydanego w związku z pełnieniem służby w kontyngencie, datę podjęcia przez funkcjonariusza służby w jednostce organizacyjnej Straży Granicznej, a także inne rozstrzygnięcia, jeżeli wynikają z warunków pełnienia służby w składzie kontyngentu.
4. 
W rozkazie o przedłużeniu czasu delegowania określa się przyczyny przedłużenia czasu delegowania oraz okres, na jaki następuje przedłużenie, a także inne rozstrzygnięcia, jeżeli są istotne dla ustalenia warunków pełnienia służby w składzie kontyngentu w okresie przedłużenia czasu delegowania.
5. 
Rozkaz personalny, o którym mowa w ust. 1, może dotyczyć grupy funkcjonariuszy delegowanych do pełnienia służby w tym samym kontyngencie.
§  11. 
1. 
Rozkazy personalne w sprawach, o których mowa w § 10 ust. 1, wydaje Komendant Główny Straży Granicznej z urzędu lub na wniosek dowódcy kontyngentu, a w przypadkach określonych w § 7 ust. 2 pkt 1 i § 8 ust. 2 pkt 6 również na wniosek zainteresowanego funkcjonariusza. W sprawach tych stosuje się odpowiednio, wydane na podstawie art. 85 ust. 1 pkt 1 ustawy, przepisy dotyczące trybu postępowania w sprawach wynikających ze stosunku służbowego funkcjonariuszy Straży Granicznej.
2. 
Komendant Główny Straży Granicznej może upoważnić dowódcę kontyngentu do załatwiania w jego imieniu w ustalonym zakresie spraw dotyczących warunków pełnienia służby w składzie kontyngentu, w okresie przebywania kontyngentu poza granicami państwa.
§  12. 
1. 
Funkcjonariusz, który pełni służbę w kontyngencie, podlega Komendantowi Głównemu Straży Granicznej, dowódcy kontyngentu oraz innym przełożonym ze składu kontyngentu, zgodnie z określonym dla kontyngentu systemem jego kierowania i dowodzenia.
2. 
Podczas wykonywania zadań określonych dla kontyngentu funkcjonariusz może podlegać również przełożonemu określonemu przez organ organizacji międzynarodowej, któremu kontyngent został podporządkowany.
§  13. 
1. 
Dowódca kontyngentu organizuje służbę w kontyngencie w sposób umożliwiający właściwą realizację zadań nałożonych na kontyngent oraz zapewniający funkcjonariuszom niezbędny wypoczynek.
2. 
Warunki służby w kontyngencie, a w szczególności rozkład czasu służby, zakres obowiązków i uprawnień na poszczególnych stanowiskach w kontyngencie oraz warunki zakwaterowania funkcjonariuszy powinny zapewniać prawidłowe, godne i w miarę możliwości bezpieczne wykonywanie czynności służbowych.
3. 
Służba w składzie kontyngentu może być pełniona w systemie skoszarowanym.
§  14. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia 1 .
1 Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 4 lipca 2006 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2023.2443 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Służba funkcjonariuszy Straży Granicznej w kontyngencie Straży Granicznej.
Data aktu: 19/06/2006
Data ogłoszenia: 10/11/2023
Data wejścia w życie: 19/07/2006