Szczegółowy wykaz polskich kosztów kwalifikowalnych, parametrów utworów audiowizualnych oraz dokumentów związanych z przyznawaniem wsparcia finansowego na produkcję audiowizualną przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 11 lutego 2019 r.
w sprawie szczegółowego wykazu polskich kosztów kwalifikowalnych, parametrów utworów audiowizualnych oraz dokumentów związanych z przyznawaniem wsparcia finansowego na produkcję audiowizualną przez Polski Instytut Sztuki Filmowej

Na podstawie art. 31 ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 198) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy wykaz kosztów mogących stanowić polskie koszty kwalifikowalne oraz szczegółowy wykaz kosztów wyłączonych z kwalifikowania jako polskie koszty kwalifikowalne;
2)
minimalne planowane czasy trwania utworów audiowizualnych oraz minimalne wartości polskich kosztów kwalifikowalnych uprawniających do wnioskowania o wsparcie finansowe - osobno dla poszczególnych rodzajów utworów audiowizualnych;
3)
wzór wniosku o wydanie certyfikatu potwierdzającego spełnienie kryteriów testu kwalifikacyjnego;
4)
wzór wniosku o wsparcie finansowe na produkcję audiowizualną albo świadczenie usługi na rzecz produkcji audiowizualnej utworów audiowizualnych;
5)
wzór testu kwalifikacyjnego wraz ze szczegółowymi kryteriami testu kwalifikacyjnego i odpowiadającą im punktacją;
6)
wzór raportu końcowego z prac objętych wsparciem finansowym na produkcję audiowizualną albo świadczenie usług na rzecz produkcji audiowizualnej.
§  2. 
1. 
Wsparcie finansowe przyznaje się na produkcję audiowizualną następujących utworów audiowizualnych:
1)
filmu fabularnego o metrażu nie krótszym niż 70 minut, którego wartość polskich kosztów kwalifikowalnych przekracza kwotę 4 000 000 zł w ramach budżetu produkcji audiowizualnej;
2)
filmu dokumentalnego o metrażu nie krótszym niż 40 minut, którego wartość polskich kosztów kwalifikowalnych przekracza kwotę 300 000 zł w ramach budżetu produkcji audiowizualnej;
3)
filmu animowanego o metrażu nie krótszym niż 60 minut, którego wartość polskich kosztów kwalifikowalnych przekracza kwotę 1 000 000 zł w ramach budżetu produkcji audiowizualnej;
4)
serialu fabularnego o metrażu każdego z odcinków nie krótszym niż 40 minut, którego średnia wartość polskich kosztów kwalifikowalnych przekracza kwotę 1 000 000 zł w ramach budżetu odcinka sezonu serialu;
5)
serialu dokumentalnego o metrażu sezonu nie krótszym niż 150 minut, którego łączna wartość polskich kosztów kwalifikowalnych w ramach sezonu przekracza kwotę 1 000 000 zł;
6)
serialu animowanego mającego co najmniej 10 odcinków, o metrażu sezonu nie krótszym niż 50 minut, którego łączna wartość polskich kosztów kwalifikowalnych w ramach sezonu przekracza kwotę 1 000 000 zł.
2. 
Wsparcie finansowe przyznaje się na świadczenie usług na rzecz produkcji audiowizualnej w przypadku:
1)
filmu fabularnego o metrażu nie krótszym niż 70 minut, którego wartość polskich kosztów kwalifikowalnych świadczonych usług przekracza kwotę 1 000 000 zł;
2)
filmu dokumentalnego o metrażu nie krótszym niż 40 minut, którego wartość polskich kosztów kwalifikowalnych świadczonych usług przekracza kwotę 300 000 zł;
3)
filmu animowanego o metrażu nie krótszym niż 60 minut, którego wartość polskich kosztów kwalifikowalnych świadczonych usług przekracza kwotę 500 000 zł;
4)
serialu fabularnego o metrażu każdego z odcinków nie krótszym niż 40 minut, którego wartość polskich kosztów kwalifikowalnych świadczonych usług w ramach sezonu przekracza kwotę 1 000 000 zł;
5)
serialu dokumentalnego o metrażu nie krótszym niż 150 minut, którego łączna wartość polskich kosztów kwalifikowanych świadczonych usług w ramach sezonu przekracza kwotę 300 000 zł;
6)
serialu animowanego mającego co najmniej 10 odcinków, o metrażu sezonu nie krótszym niż 50 minut, którego łączna wartość polskich kosztów kwalifikowalnych świadczonych usług w ramach sezonu przekracza kwotę 500 000 zł.
§  3. 
Szczegółowy wykaz kosztów mogących stanowić polskie koszty kwalifikowalne oraz szczegółowy wykaz kosztów wyłączonych z kwalifikowania jako polskie koszty kwalifikowalne określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  4. 
1. 
Wzór wniosku o wydanie certyfikatu potwierdzającego spełnienie kryteriów testu kwalifikacyjnego określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2. 
Wzór wniosku o wsparcie finansowe na produkcję audiowizualną albo świadczenie usługi na rzecz produkcji audiowizualnej utworów audiowizualnych określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  5. 
1. 
Minimalna liczba punktów koniecznych do uzyskania wsparcia finansowego wynosi 51.
1a. 
Niespełnienie kryterium określonego w teście kwalifikacyjnym skutkuje nieprzyznaniem punktów.
2. 
Wzór testu kwalifikacyjnego wraz ze szczegółowymi kryteriami testu kwalifikacyjnego i odpowiadającą im punktacją określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  6. 
Wzór raportu końcowego z prac objętych wsparciem finansowym na produkcję audiowizualną albo świadczenie usług na rzecz produkcji audiowizualnej określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§  7. 
Wsparcie finansowe na produkcję audiowizualną utworu audiowizualnego, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, przyznaje się w przypadku wniosku złożonego w:
1)
2019 r., gdy wartość polskich kosztów kwalifikowalnych tego utworu przekracza kwotę 2 500 000 zł w ramach budżetu produkcji audiowizualnej;
2)
2020 r., gdy wartość polskich kosztów kwalifikowalnych tego utworu przekracza kwotę 3 000 000 zł w ramach budżetu produkcji audiowizualnej;
3)
2021 r., gdy wartość polskich kosztów kwalifikowalnych tego utworu przekracza kwotę 3 000 000 zł w ramach budżetu produkcji audiowizualnej.
§  8. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

SZCZEGÓŁOWY WYKAZ KOSZTÓW MOGĄCYCH STANOWIĆ POLSKIE KOSZTY KWALIFIKOWALNE ORAZ SZCZEGÓŁOWY WYKAZ KOSZTÓW WYŁĄCZONYCH Z KWALIFIKOWANIA JAKO POLSKIE KOSZTY KWALIFIKOWALNE

1.
Polskie koszty kwalifikowalne obejmują uzasadnione i niezbędne dla produkcji audiowizualnej koszty:
1)
przygotowania do produkcji powstałe w ramach poszukiwania pozastudyjnych lokalizacji produkcji audiowizualnej, obejmujące koszty:
a)
wynagrodzeń osób zaangażowanych w przygotowanie do produkcji, w tym koszty nabycia praw autorskich,
b)
pozwoleń na realizację zdjęć,
c)
przygotowania materiałów wizualnych oraz dokumentacji obiektów służących produkcji audiowizualnej (w szczególności fotografii, prezentacji drukowanych i multimedialnych, druku materiałów, projektów plastycznych oraz testów związanych z produkcją animacji),
d)
najmu sprzętu służącego przygotowaniu materiałów wizualnych,
e)
poszukiwania lokalizacji produkcji animacji,
f)
tłumaczeń dokumentów i materiałów związanych z poszukiwaniem lokalizacji produkcji audiowizualnej;
2)
realizacji produkcji audiowizualnej, w tym koszty:
a)
scenografii i kostiumów, obejmujące koszty:
-
tworzenia, adaptacji lub najmu scenografii,
-
tworzenia, utrzymania, najmu rekwizytów lub zakupu rekwizytów, które zostały zużyte w toku produkcji,
-
tworzenia, utrzymania, najmu kostiumów lub zakupu kostiumów, które zostały zużyte w toku produkcji,
-
najmu studia filmowego lub hali zdjęciowej,
-
najmu lokacji filmowych (obiektów zdjęciowych),
-
przygotowania plenerów,
-
najmu zwierząt,
-
najmu pojazdów,
-
najmu broni,
-
najmu urządzeń na planie lub w studio, takich jak: przyczepy dla ekipy, mobilne kuchnie, generatory prądotwórcze,
-
najmu pomieszczeń scenograficznych, w tym rekwizytorni, magazynów, składów,
-
zabezpieczenia planu, w tym koszty pojazdów służb odpowiedzialnych za zachowanie bezpieczeństwa, karetek pogotowia, pojazdów straży pożarnej,
-
związane z efektami wizualnymi, modelowaniem postaci, tworzeniem scenografii i tła w animacji, w tym koszty usług oraz koszty wynajęcia lub zakupu materiałów eksploatacyjnych na potrzeby utworów audiowizualnych,
-
efektów specjalnych na planie, materiałów eksploatacyjnych, broni filmowej,
-
charakteryzacji, makijażu, fryzjerskie,
-
techniczne związane z archiwizacją materiałów filmowych,
-
związane z montażem filmów na planie,
-
związane z korekcją barwną obrazu,
b)
pozyskania sprzętu technicznego służącego do produkcji audiowizualnej, obejmujące koszty:
-
najmu sprzętu oświetleniowego, w tym podnośników, wież, oraz najmu lub zakupu materiałów eksploatacyjnych,
-
najmu agregatów oraz zakupu paliwa do agregatów,
-
najmu kamery, sprzętu do kamery, innego sprzętu służącego rejestracji obrazu audiowizualnego oraz najmu lub zakupu materiałów eksploatacyjnych,
-
najmu osprzętu kamerowego (gripa) oraz najmu lub zakupu materiałów eksploatacyjnych,
-
najmu sprzętu dźwiękowego oraz najmu lub zakupu materiałów eksploatacyjnych,
-
zakupu nośników obrazu i dźwięku,
-
najmu sprzętu komputerowego do tworzenia animacji,
-
najmu mocy obliczeniowej do tworzenia animacji,
-
umowy cywilnoprawnej umożliwiającej korzystanie przez czas oznaczony z oprogramowania do tworzenia animacji lub efektów specjalnych,
c)
pozostałe koszty realizacji produkcji audiowizualnej, obejmujące koszty:
-
nabycia praw do scenariusza oraz praw do adaptacji umożliwiających realizację produkcji audiowizualnej,
-
prac literackich i plastycznych związanych z rozwojem i realizacją utworu audiowizualnego, w tym koszty nabycia praw autorskich,
-
biurowe i administracyjne poniesione w miejscu produkcji innym niż stała siedziba lub w innym miejscu prowadzenia działalności przez wnioskodawcę, takim jak plan filmowy lub lokacje, w tym koszty:
--
najmu przestrzeni biurowej, magazynowej oraz mebli,
--
najmu sprzętu biurowego, w szczególności telefonu, faksu, komputera, fotokopiarki,
--
artykułów biurowych i papierniczych,
--
umowy cywilnoprawnej umożliwiającej korzystanie przez czas oznaczony z oprogramowania do zarządzania procesami produkcji animacji,
--
użytkowania elektryczności, wody, gazu, telefonu, internetu,
--
usług pocztowych i kurierskich,
-
ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków oraz ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej wszystkich członków ekipy,
-
łączności na planie,
-
zabezpieczenia planu filmowego i zabezpieczenia medycznego,
-
cła,
-
tłumaczeń dokumentów i materiałów niezbędnych do realizacji produkcji audiowizualnej,
-
obsługi i usług prawnych oraz innych usług konsultacyjnych i audytorskich, usług księgowych, realizowanych w związku z realizacją produkcji audiowizualnej przez podmioty mające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w wysokości nieprzekraczającej łącznie 3% budżetu prac objętych wsparciem finansowym,
-
usług bankowych związanych z prowadzeniem rachunku powierniczego związanego z przyznaniem wsparcia finansowego;
3)
związane z podróżami, zakwaterowaniem, wyżywieniem w czasie przygotowania do produkcji audiowizualnej, realizacji produkcji audiowizualnej oraz postprodukcji, obejmujące koszty:
a)
transportu, w tym najmu samochodów i wszystkich innych pojazdów niezbędnych do realizacji prac objętych wsparciem finansowym na produkcję audiowizualną albo świadczenie usługi na rzecz produkcji audiowizualnej utworów audiowizualnych, koszty paliwa, opłaty drogowe,
b)
przejazdów w klasie ekonomicznej, tylko w sytuacji, w której Rzeczpospolita Polska jest miejscem początkowym lub końcowym przejazdu, oraz parkingów przy obiektach zdjęciowych,
c)
zakwaterowania dla ekipy zaangażowanej w produkcję utworu audiowizualnego w okresie przygotowania produkcji, okresie zdjęciowym oraz okresie postprodukcji,
d)
posiłków;
4)
montażu i postprodukcji, obejmującej koszty:
a)
opracowania materiału zdjęciowego,
b)
montażu obrazu, dźwięku, muzyki, synchronizacji dźwięku z obrazem,
c)
usług związanych z jakością obrazu,
d)
udźwiękowienia, nagrania dźwięku lub muzyki,
e)
dubbingu, napisów, postsynchronizacji i automatycznego podkładania dialogów i efektów dźwiękowych,
f)
najmu sprzętu do montażu obrazu i postprodukcji dźwięku, najmu montażowni obrazu i dźwięku,
g)
najmu sprzętu na potrzeby tworzenia animacji, compositingu oraz renderingu,
h)
przygotowania taśmy filmowej,
i)
umów cywilnoprawnych na czas oznaczony, uprawniających do korzystania z oprogramowania komputerowego niezbędnego do wykonania postprodukcji, w tym montażu, efektów wizualnych lub dźwiękowych lub animacji, do danego projektu na czas określony zgodnie z harmonogramem,
j)
najmu studia nagraniowego,
k)
zakupu nośników cyfrowych,
l)
audytu postprodukcji,
m)
przygotowania materiałów wyjściowych,
n)
przygotowania materiałów i kopii archiwizacyjnych,
o)
wykonania kopii wzorcowej,
p)
zgrania filmu;
5)
produkcji animacji i efektów specjalnych, obejmujące koszty:
a)
rozpoznania graficznego,
b)
opracowania projektu,
c)
wykonania folderu projektu animacji w formie prezentacji,
d)
wykonania w obrębie animacji 2D lub 3D procesów niezbędnych do wykonania animacji,
e)
wykonania projektów: postaci, dekoracji, rekwizytów, użytkowych,
f)
wykonania scenopisu opisowego i obrazowego, wykonania animatiku,
g)
opracowania modeli postaci do animacji,
h)
wykonania projektów animacji,
i)
wykonania testów animacji, wykonania animacji 2D lub 3D lub animacji lalkowej, poklatkowej oraz kombinowanej,
j)
materiałów i narzędzi służących do produkcji animacji eksperymentalnej, kombinowanej lub lalkowej, wykonania efektów specjalnych (animacja efektów 2D lub 3D),
k)
materiałów składowych do budowy lalek na potrzeby animacji lalkowej lub poklatkowej,
l)
malowania animacji i dekoracji,
m)
obróbki komputerowej animacji i dekoracji,
n)
renderowania animacji,
o)
wykonania korekcji barwnej obrazu,
p)
wykonania compositingu,
q)
montażu obrazu,
r)
audytu produkcji;
6)
honorariów, wynagrodzeń i innych świadczeń, w tym świadczeń podmiotów pośredniczących (włącznie z podatkami dochodowymi oraz składkami na ubezpieczenia społeczne) stanowiących udokumentowane koszty pracy związanej z zaangażowaniem osób do utworu audiowizualnego:
a)
w przypadku filmu fabularnego lub dokumentalnego albo serialu fabularnego lub dokumentalnego:
-
aktorów, w tym obsady głównej, obsady drugoplanowej, epizodystów, kaskaderów, dublerów, statystów,
-
scenarzysty albo scenarzystów,
-
reżysera, II reżysera, asystenta reżysera, reżysera obsady, klapsera,
-
producenta wykonawczego, asystenta produkcji, kierownika produkcji, II kierownika produkcji, asystenta kierownika produkcji, kierownika postprodukcji, kierownika planu, asystenta kierownika planu, sekretarza planu, dyżurnego planu, administratora oraz osób realizujących usługi księgowe, jeżeli dotyczą danej produkcji audiowizualnej,
-
osób zaangażowanych w pionie scenograficznym, w tym zaangażowanych do realizacji prac związanych z projektowaniem, produkcją, budową scenografii, najmem lub produkcją rekwizytów, obsługą studia: w tym scenografa, II scenografa, asystentów scenografa, kierownika budowy dekoracji, dekoratora wnętrz, głównego rekwizytora, rekwizytora, pomocników rekwizytora, koordynatora efektów specjalnych, pirotechników, dyżurnego scenograficznego, dyżurnego planu,
-
osób zaangażowanych w przygotowanie kostiumów,
-
osób zaangażowanych w pionie charakteryzatorskim,
-
osób zaangażowanych w pionie operatorskim,
-
osób zaangażowanych w pionie dźwiękowym, w tym reżysera dźwięku, operatora dźwięku, asystenta operatora dźwięku, a także osób zaangażowanych w postprodukcję dźwięku, w tym montażystów dialogów, twórców efektów dźwiękowych, twórców efektów synchronicznych, realizatorów postsynchronów, realizatorów zgrania dźwięku,
-
osób zaangażowanych w przygotowanie efektów specjalnych na planie,
-
osób zaangażowanych w przygotowanie efektów wizualnych,
-
twórców animacji,
-
osób zaangażowanych w przygotowanie muzyki do filmu, w tym kompozytora, wykonawców, artystów wykonawców, autorów tekstu utworów słowno-muzycznych, osób zaangażowanych w produkcję muzyczną,
-
osób zaangażowanych w montaż zdjęć, dźwięku, muzyki, w tym montażysty, asystenta montażysty,
-
osób zaangażowanych w wykonanie usług rzemieślniczych potrzebnych do produkcji,
-
osób zaangażowanych w realizację specjalistycznych usług na planie, w szczególności lekarzy, pielęgniarek, weterynarzy,
-
konsultantów, w szczególności historycznego, muzycznego, medycznego, script doctora, technologa,
-
osób zaangażowanych w adaptację scenariusza, dialogów,
-
osób zaangażowanych w działania kaskaderskie,
b)
w przypadku filmu animowanego lub serialu animowanego:
-
osób wymienionych w lit. a,
-
twórców projektów postaci,
-
twórców wykonania postaci,
-
twórców projektów dekoracji,
-
twórców projektów rekwizytów,
-
twórców animacji różnych technik, w tym głównego animatora dla różnych technik,
-
kolorystów,
-
twórców scenopisu opisowego lub obrazowego,
-
twórców storyboardu lub prezentacji,
-
twórców animatiku,
-
twórców zdjęć do animacji - compositingu,
c)
w przypadku usług postprodukcyjnych:
-
montażystów,
-
kolorystów,
-
specjalistów od jakości obrazu,
-
twórców animacji 2D,
-
twórców animacji 3D,
-
kompozytorów,
-
artystów wykonawców,
-
reżyserów dźwięku,
-
lektorów,
-
specjalistów od nagrania, synchronizacji i montażu dźwięku,
-
realizatorów zgrania dźwięku,
-
specjalistów od rekonstrukcji materiałów archiwalnych;
7)
nabycia autorskich praw majątkowych i licencji do utworów wykorzystanych w ramach produkcji audiowizualnej, w tym do:
a)
muzyki polskich autorów i wykonawców,
b)
materiałów archiwalnych,
c)
utworów literackich,
d)
utworów słowno-muzycznych;
8)
produkcji formatów umożliwiających dostęp do utworu audiowizualnego osobom niepełnosprawnym, obejmujących koszty:
a)
audiodeskrypcji,
b)
napisów dla niesłyszących,
c)
tłumaczenia na język migowy.
2.
Polskie koszty kwalifikowalne nie obejmują kosztów niezwiązanych bezpośrednio z produkcją audiowizualną lub świadczeniem usługi na rzecz produkcji audiowizualnej, będącej przedmiotem wsparcia finansowego, takich jak:
1)
koszty związane z prowadzeniem działalności przez producentów lub koproducentów;
2)
podatek od towarów i usług;
3)
koszty reprezentacyjne;
4)
koszty obsługi i usług prawnych oraz innych usług konsultacyjnych i audytorskich, usług księgowych, w wysokości powyżej 3% budżetu prac objętych wsparciem finansowym;
5)
koszty postępowań sądowych;
6)
koszty grzywien, kar pieniężnych, kar umownych i odsetek od nieuiszczonych w terminie należności;
7)
koszty zakupu środków trwałych, w tym zakupu infrastruktury studiów filmowych i nagraniowych oraz innego sprzętu służącego produkcji filmowej;
8)
koszty zakupu nieruchomości;
9)
koszty zakupu urządzeń elektroniki użytkowej;
10)
wartości wkładów rzeczowych do produkcji;
11)
koszty amortyzacji;
12)
koszty pożyczek niebankowych, leasingu, usług bankowych, w tym kredytów lub gwarancji bankowych;
13)
koszty ubezpieczenia zakończenia produkcji;
14)
koszty innych ubezpieczeń niezwiązanych z produkcją audiowizualną;
15)
koszty zakupu i rozwoju oprogramowania (z wyjątkiem licencji oprogramowania służącego do produkcji animacji lub efektów specjalnych);
16)
koszty dystrybucji produkcji audiowizualnej;
17)
koszty promocji i marketingu związanych z produkcją audiowizualną;
18)
koszty związane z prowadzeniem działalności przez wnioskodawcę, producenta lub koproducenta i niezwiązane bezpośrednio z produkcją audiowizualną będącą przedmiotem wsparcia finansowego, w tym koszty wynagrodzeń, koszty mebli i urządzeń biurowych, opłata za najem lub spłata hipoteki, koszty sekretariatu, koszty administracyjne, z wyłączeniem funkcji zarządzających będących częścią wykonawczego procesu produkcyjnego;
19)
koszty związane z przygotowaniem wymaganych przez Polski Instytut Sztuki Filmowej fotosów, plakatu artystycznego oraz koszty realizacji making off.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

Wniosek o wydanie certyfikatu potwierdzającego spełnienie kryteriów testu kwalifikacyjnego

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

Wniosek o wsparcie finansowe na produkcję audiowizualną albo świadczenie usługi na rzecz produkcji audiowizualnej utworów audiowizualnych

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  4 

WZÓR

TEST KWALIFIKACYJNY

I Szczegółowe kryteriazwiązane zwykorzystaniemwutworze audiowizualnym dorobku kulturowego Liczba punktów
1 Fabuła lub główny temat utworu audiowizualnego dotyczy polskiej lub euro-pejskiej kultury, religii, historii, mitologii, bajek lub legend oraz przyczynia się w znacznym stopniu do budowy polskiej lub europejskiej tożsamości zbiorowej, w której istotne miejscezajmują doświadczenia regionalne i lokalne 1-10
2 Utwór audiowizualny posiada istotne walory poznawcze i etyczne ważne dla kształtowania polskiej lub europejskiej tożsamości 1-10
3 Treść utworu audiowizualnego i jego produkcja istotnie przyczyniają się do promowania oraz zachowania polskiego lub europejskiego dziedzictwa kulturowego (materialnego i niematerialnego) 1-10
4 Utwór audiowizualny w znacznym stopniu nawiązuje do ważnych wartości kulturowych lub posiada istotne treści edukacyjne 1-10
5 Utwór audiowizualny w istotny sposób eksponuje polski lub europejski potencjał twórczy lub fabuła lub główny temat utworu audiowizualnego oparte są na polskich lub europejskich dziełach kultury (np. w obszarze literatury, sztuk pięknych, muzyki, filmu, architektury, gier wideo) 1-10
6 Utwór audiowizualny nie zawiera treści, które mogą być postrzegane jako propagujące ustroje totalitarne, nawołujące do nienawiści na tle różnic narodowościowych, rasowych lub wyznaniowych 1-10
7 W utworze audiowizualnym w znacznym zakresie wykorzystuje się polskie lokalizacje,obiektyarchitektonicznelubkrajobrazylub motywycharakterystyczne dla polskiej kultury i architektury albo ich odpowiedniki wpostaci modeli obiektów użytych w animacji lub akcja istotnej części utworu zlokalizowana jest na terenie Rzeczypospolitej Polskiej 1-10
Razem I maksymalnie 70
II Szczegółowe kryteria związane z realizacją utworu audiowizualnego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
1 Procent dni zdjęciowych lub dni procesów powstawania animacji, lub dni postprodukcji odbywających się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
- przynajmniej 10% 2
- przynajmniej 30% 3
- przynajmniej 50% 4
2 Liczba dni zdjęciowych lub dni procesów powstawania animacji, lub dni postprodukcji odbywających się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
- przynajmniej 10 1
- przynajmniej 20 3
- przynajmniej 30 5
3 Wykorzystanie infrastruktury zlokalizowanej w Polsce:
- do realizacji zdjęć lub animacji 1
- do realizacji usług postprodukcyjnych 1
4 Wykonanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej efektów specjalnych 1
5 Nagranie muzyki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej 1
6 Montaż dźwięku i zgranie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej 1
7 Postprodukcja obrazu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
- przynajmniej 10% kosztów postprodukcji jest wydatkowanych naterytorium Rzeczypospolitej Polskiej 1
- przynajmniej 30% kosztów postprodukcji jest wydatkowanych naterytorium Rzeczypospolitej Polskiej 2
- przynajmniej 50% kosztów postprodukcji jest wydatkowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej 3
Razem II maksymalnie 17
III Szczegółowe kryteria związane z udziałem w produkcji audiowizualnej pracowników, współpracowników lub podmiotów wykonujących usługi na rzecz produkcji audiowizualnej
Osoby realizujące film są:

1) obywatelami polskimi lub

2) obywatelami innych państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, lub

3) obywatelami innych państw, którzy zdobyli regulaminową nagrodę przynajmniej na jednym międzynarodowym festiwalu filmowym akredy-towanym przez Międzynarodową Federację Stowarzyszeń Producentów Filmów (FIAPF) w ciągu ostatnich 10 lat lub nagrodę równoważną:

1 Reżyser 1
2 Scenarzysta 1
3 Operator obrazu 1
4 Główny animator 1
5 Kompozytor muzyki skomponowanej do utworu audiowizualnego 1
6 Aktor lub aktorka w rolach pierwszoplanowych lub przynajmniej 2 aktorów drugoplanowych albo w przypadku animacji - aktor podkładający głos w roli pierwszoplanowej lub główny lektor lub dwóch aktorów podkładających głos w rolach drugoplanowych lub lektorów (dubbing) 1
7 Przynajmniej 50% obsady aktorskiej (role mówione) albo w przypadku animacji - przynajmniej 50% obsady aktorów podkładających głos lub głos lektorów 1
8 Udział twórców lub profesjonalistów: 3
- przynajmniej 4 twórców lub profesjonalistówspośród następujących zawodów:

a) montażysta,

b) scenograf,

c) kostiumograf,

d) charakteryzator,

e) producent wykonawczy,

f) producent postprodukcji lub koordynator efektów specjalnych VFX,

g) operator dźwięku,

h) reżyser dźwięku,

i) animator (inny niż główny animator),

j) autor storyboardu,

k) autor opracowania plastycznego animacji,

l) twórca layoutów animacji

- przynajmniej 3twórcówlub profesjonalistów spośród następujących zawodów:

a) montażysta,

b) scenograf,

c) kostiumograf,

d) charakteryzator,

e) producent wykonawczy,

f) producent postprodukcji lub koordynator efektów specjalnych,

g) operator dźwięku,

h) reżyser dźwięku,

i) animator (inny niż główny animator),

j) autor storyboardu,

k) autor opracowania plastycznego animacji,

l) twórca layoutów animacji

2
9 Liczba członków ekipy technicznej lub animatorów zaangażowanych do udziału w zdjęciach lub procesach powstawania animacji lub usług postprodukcyjnych realizowanych w Polsce będących obywatelami polskimi lub obywatelami innych państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym w relacji do całkowitej liczby członków ekipy technicznej lub animatorów zaangażowanych do udziału w zdjęciach lub procesach powstawania animacji lub usług postprodukcyjnych realizowanych w Polsce:
- przynajmniej 50% 3
- przynajmniej 40% 2
- przynajmniej 30% 1
Razem III maksymalnie 13
RAZEM części (I + II + III) maksymalnie 100

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

Raport końcowy z prac objętych wsparciem finansowym na produkcję audiowizualną albo świadczenie usług na rzecz produkcji audiowizualnej

wzór

1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 2321).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od 1 stycznia 2025 roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.1881 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy wykaz polskich kosztów kwalifikowalnych, parametrów utworów audiowizualnych oraz dokumentów związanych z przyznawaniem wsparcia finansowego na produkcję audiowizualną przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.
Data aktu: 11/02/2019
Data ogłoszenia: 07/09/2022
Data wejścia w życie: 19/02/2019