Klasyfikacja śródlądowych dróg wodnych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 7 maja 2002 r.
w sprawie klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych.

Na podstawie art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1097) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Przepisy rozporządzenia określają:
1)
szczegółowy sposób klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych,
2)
podział śródlądowych dróg wodnych na klasy,
3)
śródlądowe drogi wodne o znaczeniu regionalnym i międzynarodowym,
4)
warunki eksploatacyjne i projektowe dla poszczególnych klas śródlądowych dróg wodnych.
§  2. 
1. 
Śródlądowe drogi wodne klasyfikuje się według wielkości statków lub zestawów pchanych, jakie mogą być dopuszczone do żeglugi na określonej drodze wodnej, przyjmując jako kryterium określenia klasy drogi wodnej:
1)
największą długość i największą szerokość statku lub zestawu pchanego,
2)
minimalny prześwit pod mostami, rurociągami i innymi urządzeniami krzyżującymi się z drogą wodną
-
zwane dalej "parametrami klasyfikacyjnymi".
2. 
Najniższą klasą drogi wodnej jest klasa Ia, a najwyższą klasą jest klasa Vb.
3. 
Śródlądowe drogi wodne klasy Ia, Ib, II i III są drogami wodnymi o znaczeniu regionalnym, a śródlądowe drogi wodne klasy IV, Va i Vb - drogami wodnymi o znaczeniu międzynarodowym.
4. 
Szczegółowy sposób klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych, na podstawie parametrów klasyfikacyjnych, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  3. 
Podział śródlądowych dróg wodnych na klasy określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  4. 
1. 
Dla śródlądowych dróg wodnych lub ich odcinków, które nie odpowiadają w pełni ustalonej klasie, ustala się ograniczenia parametrów klasyfikacyjnych, określając faktyczne ich wartości. Ograniczenie parametrów klasyfikacyjnych może dotyczyć największej długości i szerokości oraz zanurzenia statku albo zestawu pchanego lub minimalnego prześwitu pod mostami, rurociągami i innymi urządzeniami krzyżującymi się z drogą wodną.
2. 
Dla dróg wodnych lub ich odcinków, na których występuje zmienny poziom zwierciadła wody, określa się faktyczną wartość zanurzenia statku lub zestawu pchanego, odniesioną do ustalonej wartości parametru klasyfikacyjnego, która nie powinna być mniejsza od wartości zanurzenia występującego w okresie 240 dni lub więcej, w roku przeciętnym z wielolecia.
3. 
Wysokość minimalnego prześwitu pod mostami, rurociągami i innymi urządzeniami krzyżującymi się z drogą wodną ustala się ponad poziom najwyższej wody żeglownej, z uwzględnieniem bezpiecznej odległości, nie mniejszej niż 30 cm, między najwyższym punktem konstrukcji statku lub jego ładunku a dolną krawędzią konstrukcji mostu, rurociągu lub innego urządzenia krzyżującego się z drogą wodną. Ograniczenie tej wysokości odnosi się do najniższego mostu, rurociągu lub innego urządzenia nad śródlądową drogą wodną lub jej odcinkiem.
4. 
Ograniczenia, o których mowa w ust. 1, określa w przepisach prawa miejscowego dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej, właściwy dla odcinka drogi wodnej, w porozumieniu z administracją tej drogi wodnej.
5. 
Ograniczenia parametrów klasyfikacyjnych śródlądowej drogi wodnej lub jej odcinka uwzględnia się na mapach śródlądowych dróg wodnych, uzupełniając oznaczenie klasy drogi wodnej (symbol graficzny na mapie) faktycznymi wartościami minimalnego prześwitu (h) i zanurzenia (d), przedstawionymi w postaci ułamkowej h/d, za którymi następują faktyczne wartości długości statku lub zestawu pchanego (L) i ich szerokości (B).
§  5. 
1. 
Warunki eksploatacyjne dla śródlądowych dróg wodnych poszczególnych klas określa się minimalnymi wymiarami szlaku żeglownego i śluz oraz wysokością prześwitu pod mostami, rurociągami i innymi urządzeniami krzyżującymi się z drogą wodną, zwanymi dalej "parametrami eksploatacyjnymi".
2. 
Parametry eksploatacyjne śródlądowych dróg wodnych określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
3. 
Czasowe zmiany w parametrach eksploatacyjnych są podawane w komunikatach o aktualnych warunkach żeglugowych, ogłaszanych przez administrację drogi wodnej.
§  6. 
1. 
Na śródlądowych drogach wodnych klasy IV i Va, dla których parametr maksymalnej długości zestawów pchanych jest odpowiednio mniejszy niż dla drogi wodnej klasy III, mogą być dopuszczone do żeglugi zestawy pchane o długości przewidzianej dla drogi wodnej klasy III, o ile warunki eksploatacyjne na drogach wodnych tych klas pozwalają na bezpieczną żeglugę takich zestawów pchanych.
2. 
Odcinki śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu regionalnym mogą być użytkowane przez statki o długościach i szerokościach większych od parametrów klasyfikacyjnych, przewidzianych dla tych klas, jeżeli warunki eksploatacyjne na to pozwalają.
3. 
Maksymalne długości zestawów pchanych, o których mowa w ust. 1, oraz maksymalne długości i szerokości statków, o których mowa w ust. 2, określa w przepisach prawa miejscowego dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej, właściwy dla tych odcinków dróg wodnych.
§  7. 
1. 
Przy rozbudowie śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu regionalnym klasy Ia, Ib i II - jako warunki projektowe przyjmuje się wielkości odpowiadające co najmniej maksymalnym wartościom parametrów klasyfikacyjnych i warunków eksploatacyjnych, przewidzianych dla klasy bezpośrednio wyższej.
2. 
Przy rozbudowie lub modernizacji śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu regionalnym klasy III i o znaczeniu międzynarodowym klasy IV - jako warunki projektowe przyjmuje się wielkości odpowiadające co najmniej maksymalnym wartościom parametrów klasyfikacyjnych i warunków eksploatacyjnych, przewidzianych dla klasy Va.
3. 
Przy modernizacji śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym, innych klas niż określone w ust. 2, przyjmuje się, jako warunki projektowe, wielkości nie niższe niż odpowiadające maksymalnym wartościom parametrów klasyfikacyjnych i warunków eksploatacyjnych, przewidzianych dla klasy Vb, umożliwiające żeglugę statków o zanurzeniu nie mniejszym niż 2,80 m.
4. 
Przepis ust. 3 stosuje się przy projektowaniu nowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym.
§  8. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia 1 .

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

KLASYFIKACJA ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

PODZIAŁ ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH NA KLASY

Lp. Nazwa śródlądowej drogi wodnej Długość w km Klasa drogi wodnej
1 2 3 4
1 rzeka Biebrza 84,2 Ia
od ujścia Kanału Augustowskiego do ujścia do rzeki Narwi
2 rzeka Brda 14,4 II
od połączenia z Kanałem Bydgoskim w miejscowości Bydgoszcz do ujścia do rzeki Wisły
3 rzeka Bug
od ujścia rzeki Muchawiec do ujścia do rzeki Narwi 224,2 Ia
3a Kanał Cegielinka 1,6 Vb
4 jezioro Dąbie
do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi 9,5 Vb
4a rzeka Dąbska Struga 0,8 Ia
5 Kanał Augustowski 83,0 Ia
od połączenia z rzeką Biebrzą do granicy Państwa, wraz z jeziorami znajdującymi się na trasie tego Kanału
6 Kanał Bydgoski 24,5 II
6a Kanał Dąbski Nurt 0,8 Ia
7 Kanał Gliwicki 41,2 III
8 Kanał Jagielloński od połączenia z rzeką Nogat do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi 4,7 II
9 Kanał Kędzierzyński 5,9 II
10 Kanał Łączański 17,2 II
11 Kanał Ślesiński:
a) od połączenia z rzeką Wartą do jeziora Gopło, wraz z

jeziorami na jego trasie,

32,0 II
b) jezioro Gopło 27,5 III
11a Kanał Odyńca 3,6 Vb
12 Kanał Żerański 17,2 II
12a rzeka Czapina 1,2 1,2 Vb
12b rzeka Motława w starym korycie w miejscowości Gdańsk do granicy z mor- 0,85 skimi wodami wewnętrznymi 0,85 Ia
12c rzeka Elbląg od Jeziora Druzno do granicy z morskimi wodami wewnętrz- 3,7 nymi 3,7 Ia
13 rzeka Narew:
a) od ujścia rzeki Biebrzy do miejscowości Pułtusk, 186,0 Ia
b) od miejscowości Pułtusk do stopnia wodnego Dębe,

wraz z Jeziorem Zegrzyńskim

c) od stopnia wodnego Dębe do ujścia do rzeki Wisły

40,9

21,6

II

Ia

14 rzeka Nogat 62,0 II
od rzeki Wisły do ujścia do Zalewu Wiślanego
15 rzeka Noteć:
a) górna - od jeziora Gopło do połączenia z Kanałem Górnonoteckim

wraz z jeziorami na tym odcinku rzeki i Kanał Gómonotecki do połączenia z Kanałem Bydgoskim,,

87,1 Ia
b) dolna - od połączenia z Kanałem Bydgoskim do ujścia

rzeki Drawy,

138,3 Ib
c) dolna - od ujścia rzeki Drawy do ujścia do rzeki

Warty

48,9 II
16 rzeka Nysa Łużycka 15,0 Ia
od miejscowości Gubin do ujścia do rzeki Odry
17 rzeka Odra:
a) od miejscowości Racibórz do śluzy w miejscowości

Kędzierzyn-Koźle,

44,4 Ia
b) od śluzy w miejscowości Kędzierzyn-Koźle do śluzy Malczyce,

w miejscowości Wrocław głównym szlakiem żeglugowym biegnącym przez Kanał Żeglugowy (Nawigacyjny) i Starą Odrę,

ba) boczny kanał śluzy Krapkowice małej,

bb) boczny kanał śluzy Oława małej,

200,45

1,60

3,10

III

Ib

Ib

c) boczne szlaki żeglugowe w miejscowości Wrocław, wchodzące w skład Wrocławskiego Węzła Wodnego:

- od śluzy Opatowice, wraz z jej górnym kanałem, do połączenia z głównym szlakiem żeglownym, przez śluzę Szczytniki, Starą Odrę i Kanał Miejski,

- od górnego kanału śluzy Szczytniki do mostu Piaskowego i mostu Tumskiego,

- od mostu Piaskowego do wylotu kanału śluzy Mieszczańskiej (Odra Południowa),

- od wylotu kanału śluzy Mieszczańskiej do połączenia z głównym szlakiem żeglownym (Odra Południowa),

- od mostu Tumskiego do jazu elektrowni wodnej Wrocław II (Odra Północna),

- od mostu Mieszczańskiego do połączenia z bocznym szlakiem (z Odrą Południową), o którym mowa w tiret czwarte (Odra Północna),

13,7

1,4

1,24

3,06

1,2

0,7

II

II

Ia

III

Ia

III

d) od śluzy Malczyce do ujścia rzeki Nysy Łużyckiej, 246,45 II
e) od ujścia rzeki Nysy Łużyckiej do ujścia rzeki

Warty,

75,2 II
f) od ujścia rzeki Warty do miejscowości Ognica (do

kanału Szwedt),

79,4 III
g) od miejscowości Ognica do Przekopu Klucz-Ustowo i

dalej jako rzeka Regalica do ujścia do jeziora Dąbie

44,6 Vb
18 rzeka Odra Zachodnia:
a) od jazu w miejscowości Widuchowa (km 704,1 rzeki

Odry) do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi wraz

z bocznymi odgałęzieniami,

33,6 Vb
b) Przekop Klucz-Ustowo łączący rzekę Odrę Wschodnią

z rzeką Odrą Zachodnią

2,7 Vb
19 rzeka Parnica i Przekop Parnicki od rzeki Odry Zachodniej do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi 6,9 Vb
20 rzeka Pisa 80,0 Ia
od jeziora Roś do ujścia do rzeki Narwi
21 rzeka Szkarpawa
od rzeki Wisły do ujścia do Zalewu Wiślanego 25,4 II
21a rzeka Święta 3,5 Ia
21b rzeka Tuga od miejscowości Nowy Dwór Gdański do ujścia do rzeki Szkarpawy 11,9 Ia
22 rzeka Warta:
a) od Kanału Ślesińskiego do miejscowości Luboń, 154,6 Ia
b) od miejscowości Luboń do ujścia rzeki Noteci, 183,8 Ib
c) od ujścia rzeki Noteci do ujścia do rzeki Odry 68,2 II
23 rzeka Wisła:
a) od ujścia rzeki Przemszy do połączenia z Kanałem

Łączańskim,

37,5 IV w bud.
b) od ujścia Kanału Łączańskiego w miejscowości Skawina

do stopnia wodnego Przewóz,

34,3 III
c) od stopnia wodnego Przewóz do ujścia rzeki Sanny, 203,0 Ib
d) od ujścia rzeki Sanny do miejscowości Płock, 324,8 Ib
e) od miejscowości Płock do stopnia wodnego Włocławek, 55,0 Va
f) od stopnia wodnego Włocławek do ujścia rzeki Tążyny, 43,0 Ib
g) od ujścia rzeki Tążyny do miejscowości Tczew, 190,5 II
h) od miejscowości Tczew do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi 33,7 III
23a rzeka Wisła Królewiecka 11,9 Ia
24 rzeka Martwa Wisła
a) od rzeki Wisły w miejscowości Przegalina do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi

b) odnoga Martwej Wisły do miejscowości Błotnik

11,5

2,5

Vb

III

25 system Wielkich Jezior Mazurskich obejmujący: 145,6
a) jeziora:
- Roś, Seksty, Tałtowisko, Kotek, Szymon, Szymoneckie, Jagodne, Tajty, Ia
- Śniardwy, Mikołajskie, Tałty, Boczne, Niegocin, II
- Mamry, w skład którego wchodzą jeziora:
- Kisajno, Dargin, Mamry (właściwe), Święcajty, II
- Kirsajty, Ia
b) rzeki i kanały łączące jeziora wymienione w lit. a)

od miejscowości Pisz do miejscowości Węgorzewo,

Ia
c) jeziora stanowiące boczne odgałęzienia drogi wodnej

Pisz - Węgorzewo:

- Bełdany, Ryńskie, II
- Guzianka Mała, Guzianka Wielka, Nidzkie (do granicy z Rezerwatem "Jezioro Nidzkie") wraz z Kanałem Nidzkim Ia
26 system Kanału Elbląskiego, jezior Pojezierza Iławskiego i jeziora Druzno obejmujący: 152,8
a) jeziora: Piniewo, Sambród, Ruda Woda, Bartężek, Ilińsk, Drwęckie, Puzy, Szeląg Wielki, Szeląg Mały, Dauby, Jeziorak, Mały Jeziorak, Ewingi,, II
b) Kanał Elbląski od jeziora Druzno do jeziora Mały Jeziorak i jeziora Szeląg Wielki, 84,92 Ia
c) Kanał Bartnicki od jeziora Ruda Woda do jeziora

Bartężek,

1,0 Ia
d) szlak żeglowny jeziora Druzno,

e) Kanał Dobrzycki od jeziora Jeziorak do jeziora Ewingi

7,4

2,4

Ia

Ia

ZAŁĄCZNIK Nr  3

PARAMETRY EKSPLOATACYJNE ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH

Lp. Parametry eksploatacyjne Wielkości parametrów:
klasy: Ia Ib II III IV Va Vb
1. Minimalne wymiary szlaku żeglownego w rzece jedn. miary
1.1 szerokość szlaku żeglownego1) m 15 20 30 40 40 50 50
1.2 głębokość tranzytowa2) m 1,2 1,6 1,8 1,8 2,8 2,8 2,8
1.3 promień łuku osi szlaku żeglownego3) m 100 200 300 500 650 650 800
2. Minimalne wymiary kanału
2.1 szerokość szlaku żeglownego1) m 12 18 25 35 40 45 45
2.2 najmniejsza głębokość wody w kanale2) m 1,5 2,0 2,2 2,5 3,5 3,5 3,5
2.3 promień łuku osi szlaku żeglownego3) m 150 250 400 600 650 650 800
3. Minimalne wymiary śluz żeglugowych
3.1 szerokość śluzy m 3,3 5,0 9,6 9,6 12,0 12,0 12,0
3.2 długość śluzy m 25 42 654) 72 1204) 120 187
3.3 głębokość na progu dolnym2) m 1,5 2,0 2,2 2,5 3,5 4,0 4,0
4. Odległość pionowa przewodów linii elektroenerg. przy zwisie normalnym ponad poziom WWŻ5)
4.1 nieuziemionych o napięciu do 1kV oraz uziemionych (bez względu na napięcie linii) i przewodów telekomunikacyjnych m 8 8 8 10 12 15 15
4.2 nieuziemionych o napięciu wyższym niż 1kV, w zależności od napięcia znamionowego linii(U) m U

10 + ----

150

U

12 + -----

150

U

14+ --

150

U

17+ -----

150

Przypisy:

1) Szerokość szlaku żeglownego na poziomie dna statku o dopuszczalnej ładowności przy pełnym zanurzeniu.

2) Głębokość odnosi się do pierwszej wartości zanurzenia statku lub zestawu, określonej dla tej samej klasy w tabeli w załączniku nr 1.

3) Szlak żeglowny na łuku poszerza się w zależności od długości statku lub zestawu pchanego i promienia łuku.

4) Do klasy II zalicza się również śluzy istniejące o długości od 56,6 m do 57,4 m, a do klasy IV - o długości 85,0 m.

5) WWŻ - najwyższa woda żeglowna, ustalony stan wody, po którego przekroczeniu uprawianie żeglugi jest zabronione.

1 Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 18 czerwca 2002 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.1170 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Klasyfikacja śródlądowych dróg wodnych.
Data aktu: 07/05/2002
Data ogłoszenia: 01/06/2022
Data wejścia w życie: 19/07/2002