Szczegółowe warunki i tryb przyznawania, wypłaty i zwracania pomocy finansowej w ramach osi priorytetowej 5 - Pomoc techniczna, zawartej w programie operacyjnym "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013".

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 16 października 2009 r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwracania pomocy finansowej w ramach osi priorytetowej 5 - Pomoc techniczna, zawartej w programie operacyjnym "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013"

Na podstawie art. 19 ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. U. Nr 72, poz. 619 i Nr 157, poz. 1241) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb przyznawania, wypłaty i zwracania pomocy finansowej na realizację osi priorytetowej 5 - Pomoc techniczna, zwanej dalej "pomocą techniczną", zawartej w programie operacyjnym "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013", zwanym dalej "programem operacyjnym", w tym:
1)
szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać wnioski o dofinansowanie oraz wnioski o płatność;
2)
tryb składania wniosków o dofinansowanie oraz wniosków o płatność;
3)
szczegółowe wymagania, jakim powinna odpowiadać umowa o dofinansowanie;
4)
koszty kwalifikowalne w ramach pomocy technicznej, stanowiące załącznik do rozporządzenia.
§  2. 
1. 
Pomoc techniczną przyznaje się na realizację operacji w zakresie określonym w art. 46 ust. 1-3 rozporządzenia Rady (WE) nr 1198/2006 z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. Urz. UE L 223 z 15.08.2006, str. 1) 2  następującym podmiotom realizującym program operacyjny:
1)
Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi;
2)
Ministerstwu Finansów;
3)
Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa;
4)
samorządom województw;
5)
okręgowym inspektoratom rybołówstwa morskiego;
6)
podmiotowi wymienionemu w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego, zwanemu dalej "instytucją pośredniczącą".
2. 
Podmiotom, o których mowa w ust. 1 pkt 5, pomoc techniczną przyznaje się wyłącznie na pokrycie kosztów kwalifikowalnych określonych w ust. 2 załącznika do rozporządzenia.
§  3. 
1. 
Pomoc techniczną przyznaje się w formie zwrotu kosztów kwalifikowalnych operacji:
1)
w wysokości do 100% tych kosztów;
2) 3
 określonych w załączniku do rozporządzenia;
3)
poniesionych:
a)
od dnia 1 stycznia 2007 r. - w przypadku podmiotów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 i 2,
b)
od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego, zwanej dalej "ustawą" - w przypadku podmiotów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3-5,
c)
od dnia podpisania umowy, o której mowa w art. 5 ust. 2 ustawy - w przypadku instytucji pośredniczącej.
2.  4
 W przypadku przyznania pomocy technicznej do kosztów kwalifikowalnych zalicza się również koszty poniesione przed dniem zawarcia umowy o dofinansowanie, lecz nie wcześniej niż od dnia określonego w ust. 1 pkt 3 lit. a, b albo c.
3.  5
 (uchylony).
4. 
W przypadku gdy zdarzenie powodujące poniesienie kosztów kwalifikowalnych nie zostało uwzględnione w odrębnej ewidencji księgowej oraz w dokumentacji finansowo-księgowej, prowadzonych zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330, z późn. zm.), koszty te podlegają zwrotowi w wysokości określonej w ust. 1 pkt 1, pomniejszonej o 10%.
§  4. 
1. 
Pomoc techniczna przysługuje według kolejności złożenia wniosków o dofinansowanie.
1a. 
Wniosek o dofinansowanie składa się do dnia 31 marca 2015 r.
2. 
Wniosek o dofinansowanie składa się począwszy od następnego dnia roboczego po dniu, w którym wzór wniosku został udostępniony na stronie internetowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw rybołówstwa.
3. 
Wniosek o dofinansowanie jest składany, w formie papierowej i na informatycznym nośniku danych, na formularzu opracowanym i udostępnionym przez instytucję zarządzającą, bezpośrednio w siedzibie instytucji pośredniczącej albo przesyłką rejestrowaną nadaną w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego lub przesyłką kurierską.
4. 
Złożenie wniosku o dofinansowanie bezpośrednio w siedzibie instytucji pośredniczącej jest potwierdzane na piśmie. Potwierdzenie, które zawiera datę i godzinę wpływu wniosku, jest opatrzone pieczęcią instytucji pośredniczącej oraz podpisane przez osobę przyjmującą wniosek.
5. 
Jeżeli wniosek o dofinansowanie został dostarczony przesyłką:
1)
rejestrowaną - dniem złożenia wniosku jest data stempla pocztowego;
2)
kurierską - dniem złożenia wniosku jest dzień nadania tej przesyłki.
§  5. 
1. 
Wniosek o dofinansowanie rozpatruje się w terminie 60 dni od dnia jego wpływu.
2. 
W przypadku nierozpatrzenia wniosku w terminie, o którym mowa w ust. 1, instytucja pośrednicząca zawiadamia wnioskodawcę o przyczynach zwłoki, określając nowy termin rozpatrzenia wniosku, nie dłuższy niż 30 dni.
§  6. 
1. 
Wniosek o dofinansowanie zawiera w szczególności:
1)
nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy;
2)
numer identyfikacji podatkowej (NIP) wnioskodawcy, jeżeli został nadany;
3)
numer identyfikacyjny w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON) wnioskodawcy;
4)
opis planowanej operacji, w tym określenie miejsca jej realizacji, celów, zakresu i kosztów;
5)
uzasadnienie potrzeby realizacji operacji;
6)
zestawienie rzeczowo-finansowe operacji;
7)
oświadczenia lub zobowiązania wnioskodawcy związane z pomocą techniczną;
8)
informację o załącznikach dołączonych do wniosku.
2. 
Do wniosku o dofinansowanie dołącza się dokumenty potwierdzające spełnienie warunków przyznania pomocy technicznej wymienione w formularzu wniosku o dofinansowanie, o którym mowa w § 4 ust. 3.
3. 
Wnioskodawca przekazuje instytucji pośredniczącej informacje o zmianach w zakresie danych objętych wnioskiem niezwłocznie po ich zaistnieniu.
§  7. 
1. 
Jeżeli wniosek o dofinansowanie nie został wypełniony we wszystkich wymaganych pozycjach lub nie dołączono do niego co najmniej jednego z wymaganych dokumentów, wnioskodawca jest wzywany pisemnie do usunięcia braków, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
2. 
Jeżeli wnioskodawca, pomimo wezwania, o którym mowa w ust. 1, nie usunął braków w wyznaczonym terminie, instytucja pośrednicząca ponownie wzywa wnioskodawcę do usunięcia braków, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
3. 
Jeżeli wnioskodawca pomimo ponownego wezwania, o którym mowa w ust. 2, do usunięcia braków nie usunął ich w terminie, instytucja pośrednicząca nie przyznaje pomocy technicznej; przepisy art. 14 ust. 4 i 5 ustawy stosuje się odpowiednio.
4. 
W przypadku wystąpienia we wniosku o dofinansowanie oczywistych omyłek pisarskich lub rachunkowych, instytucja pośrednicząca może dokonać ich poprawy, informując jednocześnie wnioskodawcę o wprowadzonych zmianach.
§  8. 
1. 
Wezwanie wnioskodawcy do wykonania określonych czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy technicznej wstrzymuje bieg terminu rozpatrywania wniosku o dofinansowanie do czasu wykonania przez wnioskodawcę tych czynności.
2. 
Jeżeli w trakcie rozpatrywania wniosku o dofinansowanie jest niezbędne uzyskanie dodatkowych wyjaśnień lub opinii innego podmiotu lub zajdą nowe okoliczności budzące wątpliwości co do możliwości przyznania pomocy technicznej, termin rozpatrywania wniosku o dofinansowanie wydłuża się o czas niezbędny do uzyskania wyjaśnień lub opinii, o czym wnioskodawcę informuje się na piśmie.
§  9. 
1. 
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o dofinansowanie, instytucja pośrednicząca niezwłocznie przesyła wnioskodawcy projekt umowy o dofinansowanie i wzywa go, w formie pisemnej, do zawarcia umowy o dofinansowanie, wyznaczając równocześnie termin zawarcia tej umowy, nie dłuższy niż 14 dni od dnia otrzymania wezwania.
2. 
Umowę o dofinansowanie zawiera się w siedzibie instytucji pośredniczącej.
3. 
Umowę o dofinansowanie można zawrzeć również przez odesłanie instytucji pośredniczącej podpisanego przez wnioskodawcę projektu umowy o dofinansowanie.
4. 
W wezwaniu, o którym mowa w ust. 1, wyznacza się wnioskodawcy, który skorzysta z możliwości określonej w ust. 3, termin odesłania podpisanego projektu umowy o dofinansowanie do instytucji pośredniczącej.
5. 
W przypadku gdy wnioskodawca nie stawił się w wyznaczonym przez instytucję pośredniczącą terminie w celu zawarcia umowy o dofinansowanie lub odmówił jej podpisania albo nie odesłał instytucji pośredniczącej podpisanego projektu umowy, instytucja pośrednicząca nie przyznaje pomocy technicznej, chyba że wnioskodawca stawił się w celu podpisania umowy i ją podpisał w innym terminie:
1)
uzgodnionym z instytucją pośredniczącą przed upływem wyznaczonego w wezwaniu terminu, nie dłuższym niż miesiąc, albo
2)
wyznaczonym przez instytucję pośredniczącą, nie dłuższym niż 14 dni od dnia, na który został wyznaczony poprzedni termin zawarcia umowy.
6. 
W przypadku nieprzyznania pomocy technicznej na podstawie ust. 5 przepisy art. 14 ust. 4 i 5 ustawy stosuje się odpowiednio.
§  10. 
1. 
Umowa o dofinansowanie, poza postanowieniami określonymi w art. 15 ust. 1 ustawy:
1)
zawiera:
a)
wskazanie terminu i warunki składania wniosku o płatność,
b)
szczegółowe warunki zwrotu pomocy w przypadku naruszenia przez beneficjenta przepisów o zamówieniach publicznych;
2)
może zawierać zobowiązania beneficjenta dotyczące:
a)
osiągnięcia celu operacji i zachowania tego celu przez 5 lat,
b)
niefinansowania realizacji operacji z udziałem innych środków publicznych,
c)
ograniczeń lub warunków obowiązujących przez 5 lat w zakresie:
przenoszenia własności lub posiadania rzeczy nabytych w ramach realizacji operacji lub sposobu ich wykorzystania,
sposobu lub miejsca prowadzenia działalności związanej z przyznaną pomocą techniczną,
d)
umożliwienia przeprowadzenia przez podmioty uprawnione kontroli związanych z przyznaną pomocą techniczną przez 5 lat,
e)
przechowywania przez 5 lat dokumentów związanych z przyznaną pomocą techniczną,
f)
informowania przez 5 lat instytucji pośredniczącej o okolicznościach mogących mieć wpływ na wykonanie umowy.
2. 
Pięcioletni okres, którego dotyczą zobowiązania, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a i c-f, liczy się od dnia dokonania płatności końcowej.
§  11. 
1. 
Wniosek o płatność składa się, w formie papierowej i na informatycznym nośniku danych, na formularzu opracowanym przez instytucję zarządzającą i udostępnionym na stronie internetowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw rybołówstwa oraz na stronie internetowej administrowanej przez instytucję pośredniczącą.
2. 
Wniosek o płatność jest składany bezpośrednio w siedzibie instytucji pośredniczącej albo przesyłką rejestrowaną nadaną w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego lub przesyłką kurierską. Do potwierdzenia złożenia wniosku o płatność przepisy § 4 ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio.
3. 
Wniosek o płatność może dotyczyć płatności pośredniej. Wniosek składa się po zrealizowaniu danego etapu operacji, określonego w umowie o dofinansowanie.
§  12. 
Do wniosku o płatność dołącza się:
1)
poświadczone za zgodność z oryginałem przez pracownika instytucji pośredniczącej lub pracownika beneficjenta kopie:
a)
faktur lub dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej wraz z dowodami zapłaty, zgodnie z zestawieniem dokumentów potwierdzających poniesione wydatki,
b)
dokumentów potwierdzających odbiór lub wykonanie prac,
c)
wyciągów bankowych lub przelewów bankowych, dokumentujących operacje na rachunku bankowym beneficjenta w zakresie realizacji operacji;
2)
zestawienie rzeczowo-finansowe operacji;
3)
oświadczenie beneficjenta lub inny dokument zawierający informację o numerze rachunku bankowego, na który mają być przekazane środki finansowe - w przypadku pierwszego wniosku o płatność;
4)
(uchylony);
5)
inne dokumenty potwierdzające poniesienie wydatków w zakresie realizacji operacji.
§  13. 
1. 
Jeżeli wniosek o płatność nie został złożony w terminie określonym w umowie o dofinansowanie, beneficjent jest wzywany, w formie pisemnej, do złożenia wniosku o płatność, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
2. 
Jeżeli wniosek o płatność nie został złożony w terminie określonym w wezwaniu, o którym mowa w ust. 1, pomocy technicznej nie wypłaca się.
3. 
Jeżeli wniosek o płatność nie został prawidłowo wypełniony lub nie dołączono do niego co najmniej jednego z dokumentów, o których mowa w § 12, beneficjent jest wzywany do usunięcia braków lub złożenia wyjaśnień, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
4. 
Jeżeli beneficjent, pomimo wezwania, o którym mowa w ust. 3, nie usunął braków lub nie złożył wyjaśnień w wyznaczonym terminie, instytucja pośrednicząca ponownie wzywa beneficjenta do usunięcia braków lub złożenia wyjaśnień, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
5. 
Jeżeli beneficjent, pomimo ponownego wezwania, o którym mowa w ust. 4, nie usunął braków lub nie złożył wyjaśnień w wyznaczonym terminie, instytucja pośrednicząca rozpatruje wniosek o płatność w zakresie, w jakim został prawidłowo wypełniony i udokumentowany.
6. 
Jeżeli beneficjent, pomimo ponownego wezwania, o którym mowa w ust. 4, nie usunął braków lub nie złożył wyjaśnień w wyznaczonym terminie, a wniosek o płatność nie może zostać rozpatrzony w zakresie poniesionych kosztów, pomocy technicznej nie wypłaca się.
7. 
W przypadku wystąpienia we wniosku o płatność oczywistych omyłek pisarskich lub rachunkowych, instytucja pośrednicząca może dokonać ich poprawy, informując jednocześnie wnioskodawcę o wprowadzonych zmianach.
8. 
Do trybu rozpatrywania wniosku o płatność przepisy § 8 stosuje się odpowiednio.
§  14. 
1. 
W przypadku gdy wnioskodawcą jest instytucja pośrednicząca:
1)
pomoc techniczną przyznaje instytucja zarządzająca;
2)
umowę o dofinansowanie zawiera się w siedzibie instytucji zarządzającej;
3)
wniosek o płatność składa się do instytucji zarządzającej.
2. 
Do przyznawania pomocy technicznej przez instytucję zarządzającą przepisy § 4-13 stosuje się odpowiednio.
§  15. 
1. 
Pomoc techniczna podlega zwrotowi w całości, jeżeli beneficjent:
1)
nie wypełnił zobowiązań, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 2 lit. a lub d;
2)
zaprzestał realizacji operacji.
2. 
Pomoc techniczna podlega zwrotowi w całości albo w części, jeżeli beneficjent naruszył przepisy o zamówieniach publicznych w sposób, który miał albo mógłby mieć wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
§  16. 
1. 
Obliczania i oznaczania terminów związanych z wykonywaniem czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy technicznej i wypłaty środków finansowych z tytułu tej pomocy dokonuje się zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego dotyczącymi terminów.
2. 
Termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem złożono pismo bezpośrednio w siedzibie właściwej instytucji, nadano pismo w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego lub nadano przesyłkę kurierską.
§  17. 
W przypadku przyznania pomocy technicznej, środki finansowe wydatkowane na realizację programu operacyjnego przed dniem wejścia w życie rozporządzenia uznaje się za wydatkowane zgodnie z przepisami rozporządzenia.
§  18. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  6  

KOSZTY KWALIFIKOWALNE W RAMACH POMOCY TECHNICZNEJ

1. 
Koszty osobowe pracowników odpowiedzialnych za przygotowanie, zarządzanie, monitorowanie, ocenę, promocję, kontrolę i audyt programu operacyjnego:
1)
wynagrodzeń brutto wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne, płaconymi przez pracodawcę, oraz składkami na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, a także odpisami na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych oraz nagrody regulaminowe;
2)
podnoszenia kwalifikacji pracowników;
3)
organizacji staży i wyjazdów studyjnych;
4)
delegacji służbowych - w tym przejazdów, diet i zakwaterowania.
2. 
Koszty osobowe pracowników instytucji przeprowadzających kontrole Wspólnej Polityki Rybackiej w związku z wdrażaniem Planu Dostosowania Nakładu Połowowego, o którym mowa w programie operacyjnym:
1)
wynagrodzeń brutto wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne, płaconymi przez pracodawcę, oraz składkami na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, a także odpisami na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych oraz nagrody regulaminowe;
2)
związane ze szkoleniami tematycznymi.
3. 
Koszty organizacyjne i administracyjne związane z realizacją programu operacyjnego:
1)
w tym związane z funkcjonowaniem Komitetu Monitorującego i jego grup roboczych, w szczególności z powołaniem Komitetu Monitorującego i jego grup roboczych, obsługą techniczno-administracyjną, organizacją posiedzeń oraz uczestnictwem przewodniczącego, członków oraz zaproszonych ekspertów w posiedzeniach Komitetu Monitorującego i jego grup roboczych (zakwaterowania i przejazdu, z wyłączeniem transportu lotniczego);
2)
tłumaczeń;
3)
przygotowania dokumentacji dotyczącej operacji;
4)
organizacji i obsługi techniczno-administracyjnej oraz udziału w konferencjach, szkoleniach oraz spotkaniach konsultacyjno-informacyjnych, w tym przejazdów, z wyłączeniem transportu lotniczego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz zakwaterowania;
5)
operacji na rachunkach bankowych oraz wydania zaświadczeń, które dołącza się do wniosku o dofinansowanie oraz wniosku o płatność;
6)
przesyłek pocztowych i kurierskich.
4. 
Koszty działań z zakresu promocji i informacji programu operacyjnego:
1)
przygotowania i realizacji kampanii informacyjnych i promocyjnych programu operacyjnego, w tym:
a)
przygotowania, modyfikacji i uaktualniania planu działań promocyjnych i informacyjnych oraz strategii komunikacji, dotyczących programu operacyjnego,
b)
zakupu, opracowania, druku, powielania publikacji i dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych;
2)
uruchomienia i utrzymania infolinii, serwisów oraz punktów informacyjnych;
3)
związane z budową, modyfikacją, rozwojem, utrzymaniem i promocją portali i stron internetowych - w tym hostingu i utrzymania domen;
4)
wydatków dotyczących publikacji prasowych i w mediach elektronicznych;
5)
nabycia praw autorskich;
6)
organizacji i obsługi szkoleń, warsztatów, seminariów i konferencji, w tym przejazdów, z wyłączeniem transportu lotniczego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz zakwaterowania;
7)
przeprowadzenia badań opinii publicznej.
5. 
Inne koszty związane z realizacją programu operacyjnego, w szczególności z:
1)
zamknięciem pomocy w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004-2006" oraz Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013";
2)
przygotowaniem do przyszłego okresu programowania, organizacją i obsługą techniczno-administracyjną konferencji oraz spotkań konsultacyjno-informacyjnych, w tym przejazdów, z wyłączeniem transportu lotniczego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz zakwaterowania;
3)
przygotowaniem analiz, badań, ocen i sprawozdań, z udziałem ekspertów zewnętrznych, w tym przejazdów, z wyłączeniem transportu lotniczego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz zakwaterowania - w celu opracowania optymalnego systemu wdrażania i zarządzania programem operacyjnym;
4)
oceną operacji;
5)
prowadzeniem audytów lub kontroli w zakresie poszczególnych środków i całego programu operacyjnego;
6)
tworzeniem sieci kontaktów, o której mowa w art. 45 ust. 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 1198/2006 z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego 7 ;
7)
adaptacją, remontem, budową i rozbudową pomieszczeń biurowych i konferencyjnych, w tym pracami projektowymi, ponoszonymi w okresie realizacji programu operacyjnego proporcjonalnie do ich wykorzystania na potrzeby realizacji zadań z zakresu programu operacyjnego;
8)
najmem i utrzymaniem pomieszczeń biurowych, proporcjonalnie do liczby pracowników wykonujących czynności przy realizacji programu operacyjnego lub do kubatury pomieszczeń zajmowanych przez tych pracowników;
9)
opłatami za zużytą energię elektryczną, cieplną, gazową i wodę, proporcjonalnie do liczby pracowników wykonujących czynności przy realizacji programu operacyjnego lub proporcjonalnie do kubatury pomieszczeń zajmowanych przez tych pracowników;
10)
wynajmem pomieszczeń i sal konferencyjnych, sprzętu multimedialnego i nagłośnienia;
11)
przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego;
12)
zakupem, instalacją, rozbudową i utrzymaniem systemów informatycznych dotyczących zarządzania, wdrażania, kontroli, monitoringu i oceny programu operacyjnego;
13)
zakupem, leasingiem oraz eksploatacją i serwisem sprzętu informatycznego, komputerowego, teleinformatycznego, telekomunikacyjnego i audiowizualnego;
14)
zakupem materiałów i wyposażenia, środków czystości oraz artykułów spożywczych dla pracowników wykonujących czynności przy realizacji programu operacyjnego;
15)
zakupem i instalacją oprogramowania i zakupem licencji;
16)
zakupem usług telekomunikacyjnych - w tym z kosztami rozmów telefonicznych i połączeń internetowych;
17)
wynajmem lub leasingiem środków transportu na potrzeby przygotowania, zarządzania, wdrażania, kontroli, monitoringu i oceny programu operacyjnego wraz z ich ubezpieczeniem i niezbędnymi naprawami;
18)
konserwacją i serwisem sprzętu i wyposażenia zakupionego w ramach pomocy technicznej;
19)
ubezpieczeniem sprzętu zakupionego w ramach pomocy technicznej;
20)
umowami zlecenia lub umowami o dzieło zawieranymi w celu wsparcia realizacji programu operacyjnego.
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kierował działem administracji rządowej - rybołówstwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz.U.2011.248.1486).
2 Utraciło moc z dniem 1 stycznia 2014 r. na mocy art. 128 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenia Rady (WE) nr 2328/2003, (WE) nr 861/2006, (WE) nr 1198/2006 i (WE) nr 791/2007 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1255/2011 (Dz. Urz. UE L 149 z 20.05.2014, str. 1); odesłania do uchylonego rozporządzenia należy traktować jako odesłania do powyższego rozporządzenia.
3 § 3 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia z dnia 17 czerwca 2015 r. (Dz.U.2015.864) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2015 r.
4 § 3 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 17 czerwca 2015 r. (Dz.U.2015.864) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2015 r.
5 § 3 ust. 3 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. c rozporządzenia z dnia 17 czerwca 2015 r. (Dz.U.2015.864) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2015 r.
6 Załącznik według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 17 czerwca 2015 r. (Dz.U.2015.864) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2015 r.
7 Utraciło moc z dniem 1 stycznia 2014 r. na mocy art. 128 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenia Rady (WE) nr 2328/2003, (WE) nr 861/2006, (WE) nr 1198/2006 i (WE) nr 791/2007 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1255/2011 (Dz. Urz. UE L 149 z 20.05.2014, str. 1); odesłania do uchylonego rozporządzenia należy traktować jako odesłania do powyższego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2014.1505 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki i tryb przyznawania, wypłaty i zwracania pomocy finansowej w ramach osi priorytetowej 5 - Pomoc techniczna, zawartej w programie operacyjnym "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013".
Data aktu: 16/10/2009
Data ogłoszenia: 04/11/2014
Data wejścia w życie: 07/11/2009