Opłaty drogowe.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 stycznia 2002 r.
w sprawie opłat drogowych.

Na podstawie art. 13 ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838 i Nr 86, poz. 958 oraz z 2001 r. Nr 125, poz. 1371) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady wprowadzania opłat za przejazdy po drogach publicznych pojazdów zarejestrowanych w kraju lub za granicą, z ładunkiem lub bez ładunku, o masie, naciskach osi lub wymiarach przekraczających dopuszczalne wielkości parametrów określone w przepisach o ruchu drogowym, zwanych dalej "pojazdami nienormatywnymi", organy właściwe do ustalania stawek tych opłat i organy właściwe do ich pobierania.
§  2. 
1. 
Opłatę za jednokrotny przejazd w wyznaczonym czasie po ustalonej trasie pojazdu nienormatywnego ustala się, z zastrzeżeniem § 3, w wysokości równej iloczynowi liczby kilometrów przebiegu pojazdu nienormatywnego i wyrażonej w złotych wysokości opłaty za 1 km tego przebiegu.
2. 
Wysokość opłaty za 1 km przebiegu pojazdu nienormatywnego jest ustalana odpowiednio:
Lp. Wyszczególnienie Wysokość opłaty w zł za 1 km
1 2 3
1 Za przekroczenie dopuszczalnej długości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem, za każdy rozpoczęty 1 m ponad dopuszczalną długość 0,15
2 Za przekroczenie wysokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem:
a) od wartości dopuszczalnej do 4,50 m włącznie 0,15
b) dodatkowo za każde rozpoczęte 10 cm ponad 4,50 m 0,20
3 Za przekroczenie szerokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem:
a) od wartości dopuszczalnej do 3,20 m szerokości pojazdu

włącznie

0,20
b) ponad 3,20 do 4,50 m szerokości pojazdu włącznie 0,45
c) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m 0,40
4 Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, gdzie jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 80 kN:
1) dla osi pojedynczej:
a) ponad 80 kN do 84 kN 0,40
b) ponad 84 kN do 92 kN 1,10
c) ponad 92 kN do 100 kN 2,60
d) ponad 100 kN do 112 kN 5,50
e) za każde rozpoczęte 8 kN ponad 112 kN, dodatkowo 4,00
2) dla osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi

do 1,20 m:

a) ponad 57,5 kN do 60,5 kN 0,10
b) ponad 60,5 kN do 66 kN 0,50
c) ponad 66 kN do 72 kN 1,30
d) ponad 72 kN do 80,5 kN 2,40
e) za każde rozpoczęte 6 kN ponad 80,5 kN, dodatkowo 1,20
3) dla osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie

osi powyżej 1,20 m do 1,30 m:

a) ponad 65 kN do 68 kN 0,20
b) ponad 68 kN do 74,5 kN 1,00
c) ponad 74,5 kN do 81 kN 2,10
d) ponad 81 kN do 91 kN 3,70
e) za każde rozpoczęte 6,5 kN ponad 91 kN, dodatkowo 3,90
4) dla osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi

powyżej 1,30 m do 2,00 m:

a) ponad 72,5 kN do 76 kN 0,30
b) ponad 76 kN do 83,5 kN 1,40
c) ponad 83,5 kN do 90,5 kN 2,90
d) ponad 90,5 kN do 101,5 kN 4,70
e) za każde rozpoczęte 7 kN ponad 101,5 kN, dodatkowo 4,90
5 Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, gdzie jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 100 kN:
1) dla osi pojedynczej:
a) ponad 100 kN do 105 kN 0,60
b) ponad 105 kN do 115 kN 1,30
c) ponad 115 kN do 125 kN 2,40
d) ponad 125 kN do 140 kN 4,20
e) za każde rozpoczęte 10 kN ponad 140 kN, dodatkowo 2,00
2) dla osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi

do 1,10 m:

a) ponad 57,5 kN do 60,5 kN 0,20
b) ponad 60,5 kN do 66 kN 0,60
c) ponad 66 kN do 72 kN 1,30
d) ponad 72 kN do 80,5 kN 2,30
e) za każde rozpoczęte 6 kN ponad 80,5 kN, dodatkowo 3,00
3) dla osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi

powyżej 1,10 m do 1,20 m:

a) ponad 65 kN do 68 kN 0,10
b) ponad 68 kN do 74,5 kN 0,50
c) ponad 74,5 kN do 81 kN 1,30
d) ponad 81 kN do 91 kN 2,70
e) za każde rozpoczęte 6,5 kN ponad 91 kN, dodatkowo 3,20
4) dla osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi

powyżej 1,20 m do 1,30 m:

a) ponad 72,5 kN do 76 kN 0,10
b) ponad 76 kN do 83,5 kN 0,90
c) ponad 83,5 kN do 90,5 kN 2,20
d) ponad 90,5 kN do 101,5 kN 4,10
e) za każde rozpoczęte 7 kN ponad 101,5 kN, dodatkowo 4,20
5) dla osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi

powyżej 1,30 m:

a) ponad 80 kN do 84 kN 0,60
b) ponad 84 kN do 92 kN 1,70
c) ponad 92 kN do 100 kN 3,50
d) ponad 100 kN do 112 kN 6,30
e) za każde rozpoczęte 8 kN ponad 112 kN, dodatkowo 5,60
6 Za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu:
1) pojedynczego:
a) do 5 t włącznie 0,50
b) ponad 5 t do 10 t włącznie 1,20
c) ponad 10 t do 20 t włącznie 2,40
d) za każde rozpoczęte 5 t ponad 20 t, dodatkowo 1,80
2) członowego lub zespołu pojazdów składającego się z pojazdu

silnikowego i przyczepy:

a) do 10 t włącznie 0,50
b) ponad 10 t do 24 t włącznie 1,20
c) ponad 24 t do 40 t włącznie 2,40
d) za każde rozpoczęte 10 t ponad 40 t, dodatkowo 3,60
3. 
W przypadku przekroczenia dopuszczalnej wielkości więcej niż jednego parametru, opłatę ustala się za każde przekroczenie oddzielnie.
4. 
Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi występują na kilku osiach pojedynczych lub składowych osi wielokrotnej pojazdu, opłatę ustala się od każdego przekroczenia oddzielnie.
§  3. 
1. 
Opłatę za jednokrotny przejazd w wyznaczonym czasie po ustalonej trasie pojazdu nienormatywnego przekraczającego granicę państwa przy wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się za każde przekroczenie:
1)
dopuszczalnej długości pojazdu nie więcej niż o 2 m - 150 zł,
2)
dopuszczalnej szerokości pojazdu nieprzekraczającej 3 m - 150 zł,
3)
dopuszczalnych wielkości nacisków osi pojedynczych lub składowych do 15% - 450 zł.
2. 
Opłata, o której mowa w ust. 1, jest pobierana przed wydaniem zezwolenia.
§  4. 
Opłatę za przejazd pojazdu nienormatywnego na podstawie wydanego zezwolenia na czas nieokreślony ustala się w wysokości 20 zł.
§  5. 
1. 
Opłatę za przejazd pojazdu nienormatywnego na podstawie wydanego zezwolenia na czas określony ustala się w wysokości równej iloczynowi liczby dni ważności zezwolenia i wyrażonej w złotych opłaty dziennej.
2. 
Wysokość opłaty dziennej, o której mowa w ust. 1, wynosi:
1)
10 zł - za przekroczenie dopuszczalnej szerokości pojazdu,
2)
5 zł - za przekroczenie dopuszczalnej długości pojazdu za każdy rozpoczęty 1 m ponad dopuszczalną długość.
§  6. 
Opłatę ustala i pobiera:
1)
starosta - za przejazdy pojazdu nienormatywnego na podstawie wydanego zezwolenia na czas nieokreślony i czas określony,
2)
Generalny Dyrektor Dróg Publicznych lub upoważniona przez niego państwowa lub samorządowa jednostka organizacyjna - za jednokrotny przejazd w wyznaczonym czasie po ustalonej trasie pojazdu nienormatywnego,
3)
dyrektor urzędu celnego - za jednokrotny przejazd w wyznaczonym czasie po ustalonej trasie pojazdu nienormatywnego przekraczającego granicę państwa przy wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§  7. 
1. 
W przypadku odstąpienia od dokonania przejazdu przed terminem określonym w zezwoleniu, opłata podlega zwrotowi.
2. 
Przepis ust. 1 nie dotyczy opłaty, o której mowa w § 3.
3. 
Zwrotu opłaty dokonują organy, o których mowa w § 6.
§  8. 
Do spraw wszczętych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  9. 
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2000 r. w sprawie opłat drogowych (Dz. U. Nr 51, poz. 607).
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.8.60

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Opłaty drogowe.
Data aktu: 15/01/2002
Data ogłoszenia: 31/01/2002
Data wejścia w życie: 15/02/2002