Szczegółowy zakres, zasady i tryb finansowania z budżetu państwa dopłat do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych w roku 1992.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 3 marca 1992 r.
w sprawie szczegółowego zakresu, zasad i trybu finansowania z budżetu państwa dopłat do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych w roku 1992.

Na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 4, poz. 18, Nr 34, poz. 150, Nr 94, poz. 421, Nr 107, poz. 464 i Nr 110, poz. 475 oraz z 1992 r. Nr 21, poz. 85) oraz na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 25 stycznia 1992 r. o zasadach gospodarki finansowej państwa w 1992 r. (Dz. U. Nr 21, poz. 83) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Kredytobiorcom może być udzielana dopłata ze środków budżetu państwa, w granicach przewidzianych w budżecie państwa na 1992 r., na spłatę części należnego bankom oprocentowania od kredytów zaciągniętych w 1992 r. na:
1)
zakup nawozów mineralnych i środków ochrony roślin,
2)
zakup kwalifikowanego materiału siewnego zbóż, rzepaku, kukurydzy, motylkowych grubonasiennych i drobnonasiennych, traw, buraków cukrowych i pastewnych, sadzeniaków ziemniaka oraz nasion warzyw, realizowany przez producentów rolnych, a także na skup od producentów krajowych przez jednostki nasienne wykonujące prace związane z technologicznym przygotowaniem wyżej wymienionych nasion i sadzeniaków,
3)
zakup hodowlanych jałówek i buhajów,
4)
zakup hodowlanych loszek i owiec-maciorek oraz rozpłodników: knurów i tryków,
5)
zakup ziemi na cele rolnicze,
6)
nakłady inwestycyjne na zagospodarowanie ziemi zakupionej bądź przejętej, w drodze dziedziczenia, w okresie 5 lat od daty zakupu lub przejęcia na własność, obejmujące trwałe nasadzenia, budowę i modernizację budynków gospodarczych, zakup ciągników rolniczych, maszyn i urządzeń do produkcji rolnej, z wyłączeniem innych środków transportowych,
7)
nakłady inwestycyjne związane z przystosowaniem gospodarstw rolnych do produkcji żywnościowej metodami ekologicznymi,
8)
finansowanie skupu od producentów krajowych i finansowanie zapasów z produkcji krajowej: zbóż, rzepaku, buraków cukrowych i cukru, ziemniaków, mączki ziemniaczanej, syropu ziemniaczanego, ziół i suszu ziół, owoców, warzyw, półproduktów i przetworów z owoców i warzyw, z wyłączeniem dżemów, powideł, marmolad, napojów i moszczów owocowych,
9)
zakup wózków inwalidzkich, samochodów dla inwalidów i osób opiekujących się inwalidami oraz osobami niepełnosprawnymi.
2.
Kredyty na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4 i 8, są objęte dopłatą ze środków budżetu państwa, jeżeli ich oprocentowanie w stosunku rocznym - dla kredytobiorcy - wynosi 0,7 stopy oprocentowania kredytu refinansowego, jednak nie mniej niż 20 pkt procentowych.
3.
Kredyty, o których mowa w ust. 1 pkt 5-7, są objęte dopłatą ze środków budżetu państwa, jeżeli ich oprocentowanie w stosunku rocznym - dla kredytobiorcy - wynosi 0,5 stopy oprocentowania kredytu refinansowego, jednak nie mniej niż 20 pkt procentowych.
4.
Dopłata z budżetu państwa, o której mowa w ust. 1 pkt 1-8, stanowi część oprocentowania należnego bankom, odpowiadającą różnicy między stopą oprocentowania kredytu refinansowego podwyższoną o 4 pkt procentowe a stopą oprocentowania, którą płaci kredytobiorca.
5.
Dopłata, o której mowa w ust. 1 pkt 9, polega na spłacie ze środków budżetu państwa 50% należnego bankom oprocentowania.
§  2.
1.
Wielkość kredytu objętego dopłatą do oprocentowania, o którym mowa w § 1 ust. 1:
1)
w pkt 5 - nie może przekraczać 80% wydatków na zakup ziemi na cele rolnicze,
2)
w pkt 6 - nie może przekraczać 50% wartości poniesionych nakładów inwestycyjnych,
3)
w pkt 7 - nie może przekroczyć 90% wartości poniesionych nakładów inwestycyjnych.

Ponadto wysokość kredytu objętego dopłatą, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 6, nie może przekroczyć 200 mln zł, a w pkt 5 i 7 nie może przekroczyć 150 mln zł dla każdego z wymienionych celów.

2.
Dopłata, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, może być udzielona gospodarstwom rolnym na podstawie imiennego dowodu zakupu przedstawionego bankowi w ciągu 2 miesięcy od daty zaciągnięcia kredytu.
3.
Dopłata, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 7, jest udzielana producentom rolnym posiadającym atesty lub zaświadczenia wydane przez Stowarzyszenie Producentów Żywności Metodami Ekologicznymi EKOLAND.
4.
Dopłata, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 8, nie dotyczy wyrobów alkoholowych i surowców do ich produkcji oraz finansowania opakowań i nakładów na opakowania.
5.
Dopłata ze środków budżetowych jest udzielana w odniesieniu do kredytów, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 8, podmiotom gospodarczym prowadzącym przetwórstwo spożywcze skupowanych produktów, podmiotom prowadzącym działalność w zakresie przechowalnictwa płodów rolnych mającym w odniesieniu do zbóż i rzepaku magazyny atestowane przez Agencję Rynku Rolnego oraz podmiotom gospodarczym realizującym skup na zlecenie Agencji Rynku Rolnego.
6.
Dopłata do kredytów, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, jest udzielana pod warunkiem, że termin spłaty tych kredytów nie może przekroczyć 31 grudnia 1992 r.
7.
Dopłata do kredytów, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 8, jest udzielana pod warunkiem, że termin spłaty tych kredytów nie może przekroczyć 30 września 1992 r. w odniesieniu do kredytów na skup i finansowanie zapasów ze zbiorów 1991 r. oraz 30 września 1993 r. w odniesieniu do kredytów na skup i finansowanie zapasów ze zbiorów 1992 r.
8.
Dopłata do kredytu na zakup ciągnika rolniczego, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 6, jest udzielana, jeżeli kredytobiorca przedstawił bankowi program modernizacji gospodarstwa rolnego, zatwierdzony przez ośrodek doradztwa rolniczego, w trybie określonym przez Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§  3.
Spłata części należnego bankom oprocentowania będzie następować ze środków budżetu państwa do wysokości oraz w terminach i na warunkach określonych w umowach zawartych między bankiem i Ministerstwem Finansów.
§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1992.24.102

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy zakres, zasady i tryb finansowania z budżetu państwa dopłat do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych w roku 1992.
Data aktu: 03/03/1992
Data ogłoszenia: 18/03/1992
Data wejścia w życie: 18/03/1992