lub zaloguj się Zarejestruj się
Planowanie pracy w weekendy - dopuszczalność, rozliczenie
lub zaloguj się Zarejestruj się
Żeby widzieć komentarze musisz:
System czasu pracy może ulegać zmianom, w tym także zmianom z góry przewidywanym w regulaminie pracy lub obwieszczeniu o czasie pracy. Nie ma przeszkód, by w tych regulacjach wewnętrznych połączyć pewne okresy roku ze stosowaniem w ich trakcie określonego systemu. Następowałaby wówczas automatyczna coroczna zmiana systemu w związku z rozpoczęciem się tego okresu. Więcej także w Legal Alert.
Wyznaczając dzień wolny od pracy dla pracowników lub ich grup (np. wydziałów), pracodawca nie ma obowiązku analizowania, czy w tym terminie pracownicy według posiadanych w momencie podejmowania decyzji o dniu wolnym informacji będą w pracy, czy też ktoś z nich jest w trakcie usprawiedliwionej nieobecności, np. na urlopie. Nie ma też obowiązku wyznaczania kolejnych terminów dla osób nieobecnych w tym dniu ustalonym jako wolny.
Wniosek pracownika o indywidualny rozkład czasu pracy musi być oceniony nie tylko z punktu widzenia potrzeb pracodawcy, wpływu na organizację pracy itp., ale również zgodności z prawem. Trzeba tu wziąć pod uwagę wiele przepisów odnoszących się do czasu pracy – granice możliwego planowania pracy wynikające z systemu, którym objęty jest pracownik, ograniczenia pracy w niedziele i święta, odpoczynki minimalne oraz ograniczenia obowiązujące w stosunku do wnioskującego pracownika.
Pracodawca musi określić rozkład czasu pracy. Pojęcie to obejmuje zarówno godziny, jak i dni pracy, a w przypadku stosowania przerywanego systemu czasu pracy - także przerwy w pracy. Rozkład czasu pracy definiuje się w układzie zbiorowym pracy, regulaminie pracy lub obwieszczeniu o czasie pracy. Piszemy o tym również w Legal Alert.