Włączenie kwalifikacji rynkowej "Nauczanie i doskonalenie technik golfowych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 9 października 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Nauczanie i doskonalenie technik golfowych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226 oraz z 2023 r. poz. 2005) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Nauczanie i doskonalenie technik golfowych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "NAUCZANIE I DOSKONALENIE TECHNIK GOLFOWYCH DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Nauczanie i doskonalenie technik golfowych

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat jest ważny bezterminowo

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji

4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (dalej jako "PRK"), 4 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Osoba posiadająca kwalifikację rynkową "Nauczanie i doskonalenie technik golfowych" jest przygotowana do samodzielnego planowania i realizowania szkolenia z golfa. Może również planować i prowadzić specjalistyczne cykle zajęć mające na celu rozwój umiejętności technicznych. Na podstawie wywiadu i obserwacji diagnozuje poziom technicznych umiejętności uczestników szkolenia. Przygotowuje plany realizacji celów szkoleniowych w oparciu o wyznaczone cele i potrzeby uczniów. Ocenia przebieg pracy szkoleniowej i wyciąga wnioski do jej modyfikacji. W pracy posługuje się specjalistyczną wiedzą z zakresu teorii sportu, techniki i reguł gry w golfa, etykiety golfa. Ponosi odpowiedzialność za jakość i bezpieczeństwo realizowanych zajęć.
Zestaw 1. Teoretyczne podstawy golfa
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Charakteryzuje golf jako dyscyplinę - omawia przepisy wynikające z "Reguł gry w golfa" zatwierdzonych przez R&A Rules Limited i etykietę gry,

- omawia tendencje rozwojowe dyscypliny,

- wskazuje czynniki sukcesu w dyscyplinie,

- omawia akty prawne i regulacje określające zasady funkcjonowania golfa w Polsce i na świecie,

- omawia niebezpieczeństwa i konsekwencje związane ze stosowaniem niedozwolonych środków wspomagających w sporcie, - omawia organizację systemu szkolenia i współzawodnictwa golfowego w Polsce.

Charakteryzuje sprzęt golfowy - wyjaśnia wpływ budowy kija golfowego na parametry lotu piłki i technikę gry,

- uzasadnia związek między możliwościami i umiejętnościami golfisty a rodzajem sprzętu,

- omawia urządzenia i narzędzia stanowiące wyposażenie warsztatu golfowego,

- opisuje sposoby naprawy kijów golfowych.

Charakteryzuje biologiczne podstawy gry w golfa - identyfikuje grupy mięśniowe zaangażowane w grę w golfa,

- opisuje charakter wysiłku fizycznego i rodzaj czynności mięśniowej podczas gry w golfa, - wymienia cechy psychofizyczne predysponujące do gry w golfa.

Omawia fizykę momentu uderzenia i lotu piłki w golfie - omawia prawa lotu piłki,

- omawia siły działające na piłkę w ruchu,

- omawia znaczenie kontaktu piłki z licem główki kija golfowego dla jej lotu (gear effect),

- omawia koncepcję D-plane,

- wykorzystuje dane z aparatury pomiarowej do analizy lotu piłki i czynników na niego wpływających.

Omawia analizę techniki uderzeń w golfie - omawia ciąg przyczynowo-skutkowy wpływający na efekty uderzenia,

- opisuje sposoby analizy techniki swingu przy wykorzystaniu specjalistycznych urządzeń.

Zestaw 2. Planowanie szkolenia golfowego
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Charakteryzuje czasową strukturę treningu golfa - omawia etapy szkolenia, np. wszechstronny, ukierunkowany, specjalistyczny,

- omawia zjawisko wczesnej specjalizacji lub błędy i zagrożenia wynikające z niewłaściwego zrealizowania etapów szkolenia,

- omawia cykle szkoleniowe,

- omawia zasady i rodzaje periodyzacji treningu i okresów szkoleniowych,

- omawia okresy szkoleniowe (przygotowawczy, startowy, w tym bezpośrednie przygotowanie sportowe - BPS, przejściowy), - omawia części składowe jednostki treningowej.

Charakteryzuje rzeczową strukturę treningu golfa - omawia przygotowanie motoryczne, np. szybkość, siłę, wytrzymałość,

- omawia obciążenia treningowe i ich podział w treningu golfowym,

- opisuje metody, środki i formy treningowe stosowane w golfie,

- omawia rozwój strategii i taktyki gry w golfa z uwzględnieniem rozwoju umiejętności technicznych oraz zdolności motorycznych.

Formułuje cele szkolenia golfowego - wyznacza cele krótkoterminowe,

- określa zadania wynikowe i szkoleniowe,

- uzasadnia cele w kontekście osiąganych wyników, stosowanej punktacji oraz rezultatów.

Przygotowuje plan realizacji celów szkolenia golfowego - przygotowuje plan cyklu lekcji gry w golfa zgodnie z wyznaczonymi celami,

- dobiera metody, formy i środki treningowe odpowiednie dla rozwoju psychofizycznego zawodników lub uczniów, uwzględniając również atrakcyjność metod, form i środków dla zawodników lub uczniów, stosując m.in. gry i zabawy,

- uzasadnia dobór metod, form i środków treningowych do realizacji celów szkoleniowych,

- planuje kontrolę efektów nauczania,

- przygotowuje konspekty zajęć dla zaplanowanego cyklu lekcji.

Zestaw 3. Realizowanie szkolenia golfowego
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Demonstruje umiejętności techniczne w golfie - demonstruje uderzenie pełnym zamachem o różnych trajektoriach poszczególnymi grupami kijów golfowych,

- demonstruje uderzenia (np. chip, pitch, wyjście z bunkra, putt, uderzenia sytuacyjne) przy różnych położeniach piłki.

Przygotowuje lekcję gry w golfa - przygotowuje miejsce i sprzęt,

- przeprowadza wywiad z uczestnikiem lekcji,

- sprawdza przygotowanie uczestnika do zajęć, w tym jego sprzęt, oraz czy jest rozgrzany.

Prowadzi lekcję gry w golfa - przestrzega zasad bezpieczeństwa w czasie lekcji,

- identyfikuje błędy techniczne,

- stosuje zasady efektywnej komunikacji, np. dawkuje informacje, utrzymuje kontakt z uczestnikiem,

- naucza, np. dobiera, demonstruje, objaśnia, omawia ćwiczenia mające na celu wyeliminowanie błędów technicznych lub naukę nowych technik,

- demonstruje zgodną z etykietą golfa postawę i zachowanie w czasie zajęć,

- prezentuje profesjonalny wizerunek (np. odpowiedni strój i obuwie, przestrzega zasad higieny i kultury osobistej),

- motywuje ucznia do aktywnego udziału w lekcji,

- podsumowuje zajęcia wspólnie z uczniem.

Ocenia realizację przebiegu lekcji gry w golfa - omawia stan przygotowania technicznego ucznia przed rozpoczęciem lekcji,

- ocenia skuteczność dobranych ćwiczeń,

- ocenia przebieg lekcji,

- ocenia efekty lekcji,

- wyciąga wnioski do dalszej pracy szkoleniowej.

Realizuje cykl lekcji gry w golfa - realizuje cykl lekcji zgodnie z przygotowanymi konspektami,

- rejestruje przebieg lekcji,

- kontroluje efekty nauczania,

- modyfikuje konspekty na podstawie bieżącej kontroli efektów nauczania,

- analizuje efekty cyklu lekcji,

- wyciąga wnioski do dalszej pracy szkoleniowej.

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji

1.1. Metody

W czasie weryfikacji jest możliwe stosowanie następujących metod:

- analiza dowodów i deklaracji,

- rozmowa z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją" (wywiad swobodny),

- obserwacja w warunkach symulowanych,

- sprawdzian sportowy (obserwacja w warunkach symulowanych),

- test teoretyczny.

Część lub całość walidacji można przeprowadzić za pomocą metody analizy dowodów i deklaracji. Dowodem potwierdzającym wszystkie zestawy efektów uczenia się jest dyplom instruktora sportu w golfie wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829) lub dyplom ukończenia kursu instruktorskiego zakończonego przed uzyskaniem przez niniejszą kwalifikację rynkową statusu funkcjonującej i potwierdzającego posiadanie wszystkich efektów uczenia się niniejszej kwalifikacji.

1.2. Zasoby kadrowe

Komisja składa się z minimum 3 osób, w tym przewodniczącego komisji. Komisja łącznie spełnia wszystkie wymogi, a każdy z członków komisji spełnia przynajmniej jeden z poniższych wymogów:

- posiada kwalifikację pełną z minimum 7 poziomem PRK w obszarze sportu lub wychowania fizycznego,

- posiada co najmniej 3-letnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym w ocenianiu) w zakresie szkolenia instruktorów i trenerów golfa w Polsce lub kwalifikację rynkową co najmniej z 5 poziomem PRK w obszarze szkolenia golfowego.

Ponadto co najmniej 1 członek komisji posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji lub uczestniczył jako członek komisji w co najmniej dwóch procesach walidacyjnych dotyczących niniejszej kwalifikacji rynkowej.

1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne

Za pomocą metody analizy dowodów i deklaracji są potwierdzane:

- efekty uczenia się "Formułuje cele szkolenia golfowego", "Przygotowuje plan realizacji celów szkolenia golfowego" z zestawu 2 "Planowanie szkolenia golfowego",

- efekt uczenia się "Realizuje cykl lekcji gry w golfa" z zestawu 3 "Realizowanie szkolenia golfowego".

Osoba przystępująca do walidacji dostarcza następujące dowody:

- plan cyklu lekcji zgodnie z wyznaczonymi celami szkolenia,

- zarejestrowany przebieg lekcji,

- analizę efektów cyklu lekcji oraz wnioski do dalszej pracy szkoleniowej.

Za pomocą metody testu teoretycznego jest potwierdzane posiadanie efektów uczenia się zawartych w zestawie 1 "Teoretyczne podstawy golfa" oraz efektów uczenia się: "Charakteryzuje czasową strukturę treningu golfa", "Charakteryzuje rzeczową strukturę treningu golfa" z zestawu 2 "Planowanie szkolenia golfowego".

Za pomocą metody obserwacji w warunkach symulowanych, sprawdzianu sportowego (obserwacji w warunkach symulowanych) oraz rozmowy z komisją (wywiadu swobodnego) jest potwierdzane posiadanie efektów uczenia się z zestawu 3 "Realizowanie szkolenia golfowego", bez efektu uczenia się "Realizuje cykl lekcji gry w golfa".

Instytucja certyfikująca zapewnia:

- pole golfowe i obiekty towarzyszące (strzelnicę golfową, strefę gry krótkiej),

- sprzęt do gry w golfa,

- salę do przeprowadzenia testu teoretycznego,

- ucznia do przeprowadzenia lekcji gry w golfa.

Osoba przystępująca do walidacji stawia się (przychodzi) w stroju golfowym.

2. Etap identyfikowania i dokumentowania

Nie określa się warunków przeprowadzenia etapu identyfikowania i dokumentowania.

7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do walidacji może przystąpić osoba, która:

- posiada wykształcenie średnie, średnie branżowe lub kwalifikację pełną z 3 poziomem PRK,

- posiada kwalifikację rynkową z 3 poziomem PRK w obszarze nauczania golfa,

- ukończyła 18 lat,

- przedstawi oświadczenie o niekaralności związanej z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją rynkową,

- posiada aktywny handicap WHS (World Handicap System - Światowy System Handicapowy) wynoszący 18.0 lub niższy potwierdzony certyfikatem lub, w przypadku jego braku, przedstawi dowody rozegrania co najmniej czterech rankingowych rund turniejowych w ciągu ostatnich 12 miesięcy, gdzie wynik każdej rundy wynosi co najwyżej równowartość zaokrąglonego w górę Handicapu Pola dla zawodnika z handicapem 18.0 na danym polu (= (18*(Slope Rating Pola /113)) + (Course Rating Pola - Par Pola)),

- przedstawi opinię lekarską o braku przeciwwskazań do uprawiania golfa,

- przedstawi zaświadczenie o ukończeniu minimum 8-godzinnego kursu pierwszej pomocy uzyskane maksymalnie dwa lata przed przystąpieniem do walidacji,

- przedstawi zaświadczenie o ukończeniu kursu posługiwania się automatycznym defibrylatorem zewnętrznym (AED).

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat
1 Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2023.1160

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Włączenie kwalifikacji rynkowej "Nauczanie i doskonalenie technik golfowych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Data aktu: 09/10/2023
Data ogłoszenia: 30/10/2023
Data wejścia w życie: 30/10/2023