Rejestr związków powiatowo-gminnych oraz ogłaszanie statutów związków i ich zmian.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 21 grudnia 2015 r.
w sprawie rejestru związków powiatowo-gminnych oraz ogłaszania statutów związków i ich zmian

Na podstawie art. 72b ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1445 i 1890) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
tryb postępowania w sprawach:
a)
rejestracji związku powiatowo-gminnego,
b)
rejestracji zmiany statutu związku powiatowo-gminnego,
c)
wykreślenia związku powiatowo-gminnego z rejestru związków powiatowo-gminnych, zwanego dalej "rejestrem";
2)
wzór zgłoszenia w sprawie rejestracji związku powiatowo-gminnego;
3)
wzór zgłoszenia w sprawie zmiany statutu związku powiatowo-gminnego;
4)
wzór zgłoszenia w sprawie wykreślenia związku powiatowo-gminnego z rejestru związków powiatowo-gminnych;
5)
dokumentację niezbędną do sporządzenia zgłoszeń, o których mowa w pkt 2-4;
6)
sposób prowadzenia rejestru związków powiatowo-gminnych, w tym sposób dokonywania wpisów w tym rejestrze;
7)
zakres danych podlegających wpisowi do rejestru;
8)
tryb ogłaszania statutu związku powiatowo-gminnego, zmiany tego statutu oraz informacji o wykreśleniu związku powiatowo-gminnego z rejestru.
§  2. 
Użyte w rozporządzeniu skróty oznaczają:
1)
wojewoda - wojewodę właściwego ze względu na siedzibę związku powiatowo-gminnego;
2)
starosta - starostę upoważnionego przez starostów powiatów i wójtów gmin zamierzających utworzyć związek powiatowo-gminny;
3)
wójt - wójta (burmistrza, prezydenta miasta) upoważnionego przez starostów powiatów i wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin zamierzających utworzyć związek powiatowo-gminny;
4)
zgromadzenie - zgromadzenie związku powiatowo-gminnego.

Rozdział  2

Postępowanie w sprawie rejestracji związku powiatowo-gminnego

§  3. 
1. 
Starosta albo wójt informuje wojewodę o utworzeniu związku powiatowo-gminnego po podjęciu przez wszystkie rady powiatów i rady gmin tworzących związek uchwał o utworzeniu związku powiatowo-gminnego oraz o przyjęciu jego statutu zgodnego z projektem statutu uzgodnionego z wojewodą w trybie art. 72a ust. 2 w związku z art. 67 ust. 1a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, zwanej dalej "ustawą".
2. 
Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera oznaczenie uchwał rad powiatów i rad gmin o utworzeniu związku powiatowo-gminnego oraz o przyjęciu jego statutu.
3. 
Do informacji, o której mowa w ust. 1, dołącza się wyciągi z protokołów posiedzeń rad powiatów i rad gmin w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w ust. 2.
4. 
Jeżeli informacja o utworzeniu związku powiatowo-gminnego nie spełnia wymogów, o których mowa w ust. 1-3, wojewoda wzywa starostę albo wójta do usunięcia braków w terminie 7 dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje wstrzymanie przekazania zgłoszenia, o którym mowa w § 4 ust. 1, do organu prowadzącego rejestr, do czasu ich uzupełnienia.
§  4. 
1. 
Wojewoda, w terminie 30 dni od dnia otrzymania od starosty albo wójta informacji, o której mowa w § 3 ust. 1, przekazuje do organu prowadzącego rejestr zgłoszenie w sprawie rejestracji związku powiatowo-gminnego.
2. 
Skierowanie przez wojewodę do starosty albo wójta wezwania, o którym mowa w § 3 ust. 4, zawiesza bieg terminu, o którym mowa w ust. 1.
3. 
Wzór zgłoszenia w sprawie rejestracji związku powiatowo-gminnego, o którym mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
4. 
Dokumentację niezbędną do sporządzenia zgłoszenia stanowią:
1)
informacja o utworzeniu związku powiatowo-gminnego, o której mowa w § 3 ust. 1;
2)
uchwały rad powiatów i rad gmin o utworzeniu związku powiatowo-gminnego;
3)
uchwały rad powiatów i rad gmin o przyjęciu statutu związku powiatowo-gminnego;
4)
statut związku powiatowo-gminnego;
5)
stanowisko wojewody w sprawie uzgodnienia projektu statutu związku powiatowo-gminnego;
6)
wyciągi z protokołów posiedzeń rad powiatów i rad gmin, w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w pkt 2 i 3.
§  5. 
Organ prowadzący rejestr, w terminie 7 dni od dnia dokonania wpisu w rejestrze, zawiadamia wojewodę, starostę albo wójta oraz właściwą miejscowo regionalną izbę obrachunkową o rejestracji związku powiatowo-gminnego.
§  6. 
1. 
Wojewoda, w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w § 5, ogłasza statut związku powiatowo-gminnego w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
2. 
Wojewoda, w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia statutu, przekazuje do organu prowadzącego rejestr informację o ogłoszeniu statutu.

Rozdział  3

Postępowanie w sprawie rejestracji zmiany statutu związku powiatowo-gminnego

§  7. 
1. 
Przewodniczący zgromadzenia informuje wojewodę o zmianie statutu związku powiatowo-gminnego po uchwaleniu zmiany statutu, zgodnie z jej projektem uzgodnionym z wojewodą w trybie art. 72a ust. 2 w związku z art. 67 ust. 1a ustawy, oraz po stwierdzeniu braku sprzeciwu rady gminy albo rady powiatu w stosunku do uchwały zmieniającej statut związku powiatowo-gminnego.
2. 
W przypadku przystępowania powiatu albo gminy do związku powiatowo-gminnego informację, o której mowa w ust. 1, przewodniczący zgromadzenia przekazuje wojewodzie po spełnieniu warunków określonych w ust. 1 oraz po przyjęciu przez radę powiatu albo radę gminy przystępującej do związku powiatowo-gminnego obowiązującego statutu związku powiatowo-gminnego.
3. 
Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera:
1)
oznaczenie uchwały zgromadzenia o zmianie statutu związku powiatowo-gminnego;
2)
potwierdzenie braku sprzeciwu, o którym mowa w art. 67a ust. 3 ustawy;
3)
w przypadku przystępowania powiatu albo gminy do związku powiatowo-gminnego - oznaczenie uchwały o przyjęciu jego statutu;
4)
w przypadku występowania powiatu albo gminy ze związku powiatowo-gminnego - oznaczenie uchwały o wystąpieniu ze związku powiatowo-gminnego lub oznaczenie innej uchwały skutkującej utratą uczestnictwa w związku powiatowo-gminnym.
4. 
Do informacji, o której mowa w ust. 1, dołącza się wyciąg z protokołu posiedzenia zgromadzenia oraz wyciągi z protokołów posiedzeń rad powiatów i rad gmin, w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 4.
5. 
Jeżeli informacja o zmianie statutu związku powiatowo-gminnego nie spełnia wymogów, o których mowa w ust. 1-4, wojewoda wzywa przewodniczącego zgromadzenia do usunięcia braków w terminie 7 dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje wstrzymanie przekazania zgłoszenia, o którym mowa w § 8 ust. 1, do organu prowadzącego rejestr, do czasu ich uzupełnienia.
§  8. 
1. 
Wojewoda, w terminie 30 dni od dnia otrzymania od przewodniczącego zgromadzenia informacji, o której mowa w § 7 ust. 1, przekazuje do organu prowadzącego rejestr zgłoszenie w sprawie rejestracji zmiany statutu związku powiatowo- -gminnego.
2. 
Skierowanie przez wojewodę do wójta wezwania, o którym mowa w § 7 ust. 5, zawiesza bieg terminu, o którym mowa w ust. 1.
3. 
Wzór zgłoszenia w sprawie zmiany statutu związku powiatowo-gminnego, o którym mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
4. 
Dokumentację niezbędną do sporządzenia zgłoszenia stanowią:
1)
informacja o zmianie statutu związku powiatowo-gminnego, o której mowa w § 7 ust. 1;
2)
uchwała zgromadzenia o zmianie statutu związku powiatowo-gminnego;
3)
uchwały rad powiatów i rad gmin o przyjęciu statutu związku powiatowo-gminnego;
4)
uchwały rad powiatów i rad gmin o wystąpieniu ze związku powiatowo-gminnego lub inne uchwały skutkujące utratą uczestnictwa w związku powiatowo-gminnym;
5)
stanowisko wojewody w sprawie uzgodnienia zmiany statutu związku powiatowo-gminnego;
6)
wyciąg z protokołu posiedzenia zgromadzenia oraz wyciągi z protokołów posiedzeń rad powiatów i rad gmin, w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w pkt 2-4.
§  9. 
Organ prowadzący rejestr, w terminie 7 dni od dnia dokonania wpisu w rejestrze, zawiadamia wojewodę oraz przewodniczącego zgromadzenia związku o rejestracji zmiany statutu związku powiatowo-gminnego.
§  10. 
1. 
Wojewoda, w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w § 9, ogłasza zmianę statutu związku powiatowo-gminnego w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
2. 
Wojewoda, w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia zmiany statutu, przekazuje do organu prowadzącego rejestr informację o ogłoszeniu zmiany statutu.

Rozdział  4

Postępowanie w sprawie wykreślenia związku powiatowo-gminnego z rejestru związków powiatowo-gminnych

§  11. 
1. 
Związek przekazuje wojewodzie wniosek o wykreślenie związku powiatowo-gminnego z rejestru po zakończeniu likwidacji związku powiatowo-gminnego.
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
oznaczenie uchwał zgromadzenia podjętych w związku z likwidacją;
2)
oznaczenie uchwał rad powiatów i rad gmin podjętych w związku z likwidacją;
3)
w przypadku wystąpienia powiatu albo gminy ze związku powiatowo-gminnego - oznaczenie uchwały o wystąpieniu ze związku powiatowo-gminnego lub oznaczenie innej uchwały skutkującej utratą uczestnictwa w związku powiatowo- -gminnym.
3. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się wyciągi z protokołów posiedzeń zgromadzenia oraz wyciągi z protokołów posiedzeń rad powiatów i rad gmin, w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w ust. 2, oraz informację o zakończeniu likwidacji związku powiatowo-gminnego.
4. 
Jeżeli wniosek o wykreślenie związku powiatowo-gminnego z rejestru nie spełnia wymogów, o których mowa w ust. 1-3, wojewoda wzywa związek powiatowo-gminny do usunięcia braków w terminie 7 dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje wstrzymanie przekazania zgłoszenia, o którym mowa w § 12 ust. 1, do organu prowadzącego rejestr, do czasu ich uzupełnienia.
§  12. 
1. 
Wojewoda, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w § 11 ust. 1, przekazuje do organu prowadzącego rejestr zgłoszenie w sprawie wykreślenia związku powiatowo-gminnego z rejestru.
2. 
Skierowanie przez wojewodę do wójta wezwania, o którym mowa w § 11 ust. 4, zawiesza bieg terminu, o którym mowa w ust. 1.
3. 
Wzór zgłoszenia w sprawie wykreślenia związku powiatowo-gminnego z rejestru związków powiatowo-gminnych, o którym mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
4. 
Dokumentację niezbędną do sporządzenia zgłoszenia stanowią:
1)
wniosek związku powiatowo-gminnego o wykreślenie związku powiatowo-gminnego z rejestru;
2)
informacja o zakończeniu likwidacji związku powiatowo-gminnego;
3)
uchwały zgromadzenia, podjęte w związku z likwidacją;
4)
uchwały rad powiatów i rad gmin, podjęte w związku z likwidacją;
5)
uchwały rad powiatów i rad gmin o wystąpieniu ze związku powiatów lub inne uchwały skutkujące utratą uczestnictwa w związku powiatowo-gminnym;
6)
wyciągi z protokołów posiedzeń zgromadzenia oraz wyciągi z protokołów posiedzeń rad powiatów i rad gmin, w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w pkt 3-5.
§  13. 
O wykreśleniu związku powiatowo-gminnego z rejestru organ prowadzący rejestr, w terminie 7 dni od dnia dokonania wpisu w rejestrze, zawiadamia wojewodę, powiaty i gminy uczestniczące w związku powiatowo-gminnym oraz właściwą miejscowo regionalną izbę obrachunkową.
§  14. 
1. 
Wojewoda, w terminie 14 dni od otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w § 13, ogłasza obwieszczenie o wykreśleniu związku powiatowo-gminnego z rejestru w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
2. 
Wojewoda, w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia obwieszczenia o wykreśleniu związku powiatowo-gminnego z rejestru, przekazuje do organu prowadzącego rejestr informację o ogłoszeniu obwieszczenia.

Rozdział  5

Rejestr związków powiatowo-gminnych

§  15. 
Rejestr jest prowadzony w postaci elektronicznej.
§  16. 
W rejestrze wpisuje się w oddzielnych rubrykach:
1)
kolejny numer związku powiatowo-gminnego w rejestrze;
2)
nazwę związku powiatowo-gminnego i jego siedzibę;
3)
oznaczenie powiatów i gmin uczestniczących w związku powiatowo-gminnym;
4)
zadania związku powiatowo-gminnego;
5)
czas trwania związku powiatowo-gminnego;
6)
datę rejestracji związku powiatowo-gminnego;
7)
datę ogłoszenia statutu związku powiatowo-gminnego oraz jego zmian;
8)
datę likwidacji albo przekształcenia związku powiatowo-gminnego.
§  17. 
Wpisu w rejestrze dokonuje się w terminie 14 dni od dnia otrzymania zgłoszenia wojewody.
§  18. 
Rejestr jest jawny i publikowany w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw administracji publicznej.

Rozdział  6

Przepis końcowy

§  19. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR ZGŁOSZENIA W SPRAWIE REJESTRACJI ZWIĄZKU POWIATOWO-GMINNEGO

ZGŁOSZENIE

W SPRAWIE REJESTRACJI ZWIĄZKU POWIATOWO-GMINNEGO

Nazwa organu zgłaszającego: .............................................................................
Numer zgłoszenia: .................................... Data zgłoszenia: .....................................
Związek powiatowo-gminny pod nazwą:
............................................................................................... z siedzibą w .........................................
Oznaczenie powiatów

i gmin tworzących

związek:

Oznaczenie uchwał o utworzeniu związku: Oznaczenie uchwał o przyjęciu statutu związku:
1. powiat .... 1. uchwała Rady Powiatu ... nr ...

z dnia .....

1. uchwała Rady Powiatu ... nr ...

z dnia .....

2. gmina ... 2. uchwała Rady Gminy ... nr ......

z dnia .......

2. uchwała Rady Gminy ... nr .....

z dnia .....

3. ... 3. ..... 3. ....
Zadania związku:
..............................................................................................................................................................

..............................................................................................................................................................

..............................................................................................................................................................

..............................................................................................................................................................

Czas trwania związku:

(zaznacz krzyżykiem)

oznaczony w statucie

(data lub zdarzenie kończące działalność)

...................................................................

nieoznaczony
Oświadczam, że uchwały stanowiące podstawę zgłoszenia są zgodne z prawem.
Imię

..............................................................................

Nazwisko

...........................................................................

Stanowisko służbowe

............................................................................................................................................

(wojewoda albo inna upoważniona osoba)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR ZGŁOSZENIA W SPRAWIE ZMIANY STATUTU ZWIĄZKU POWIATOWO-GMINNEGO

ZGŁOSZENIE

W SPRAWIE ZMIANY STATUTU ZWIĄZKU POWIATOWO-GMINNEGO

Nazwa organu zgłaszającego: .............................................................................
Numer zgłoszenia: ...................................... Data zgłoszenia: .....................................
Związek powiatowo-gminny pod nazwą:
......................................................................................... z siedzibą w .............................................
Miejsce publikacji statutu związku w wojewódzkim dzienniku urzędowym:
Dziennik Urzędowy Województwa ............................ z dnia ..................... pozycja .......................
zmiany*): Dziennik Urzędowy Województwa ............ z dnia ................... pozycja .........................
Pozycja w rejestrze związków powiatowo-gminnych: ....................................
Zmiana nazwy związku lub siedziby*):
................................................................................................. z siedzibą w .....................................
Oznaczenie powiatów i gmin uczestniczących w związku zgodnie z rejestrem:
1. powiat .... 2. gmina .... 3. ...
4. ... 5. ... 6. ...
Oznaczenie powiatów i gmin

przystępujących do związku: *)

Oznaczenie uchwał o przyjęciu statutu związku:
1. powiat ... 1. uchwała Rady Powiatu ... nr .... z dnia ...
2. gmina ... 2. uchwała Rady Gminy ... nr .... z dnia ...
3. ... 3. ....
Oznaczenie powiatów i gmin

występujących ze związku:*)

Oznaczenie uchwał o wystąpieniu ze związku:
1. powiat .... 1. uchwała Rady Powiatu ... nr .... z dnia ...
2. gmina ... 2. uchwała Rady Gminy... nr .... z dnia ...
3. ... 3. ...
Oznaczenie innych uchwał, skutkujących utratą uczestnictwa w związku powiatowo-gminnym:
1. uchwała Zgromadzenia .... nr ... z dnia ... w sprawie ...
2. ...
Zadania związku (po zmianie statutu)*):
...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

Zmiana czasu trwania

związku:*)

(zaznacz krzyżykiem)

oznaczony w statucie

(data lub zdarzenie kończące działalność)

...............................................................

nieoznaczony
Oświadczam, że uchwały stanowiące podstawę zgłoszenia są zgodne z prawem.
Imię ..................................................................... Nazwisko ............................................................
Stanowisko służbowe

...............................................................................................................................................................

(wojewoda albo inna upoważniona osoba)
*) Uzupełnić, jeżeli dotyczy.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR ZGŁOSZENIA W SPRAWIE WYKREŚLENIA ZWIĄZKU POWIATOWO-GMINNEGO Z REJESTRU ZWIĄZKÓW POWIATOWO-GMINNYCH

ZGŁOSZENIE

W SPRAWIE WYKREŚLENIA ZWIĄZKU POWIATOWO-GMINNEGO

Z REJESTRU ZWIĄZKÓW POWIATOWO-GMINNYCH

Nazwa organu zgłaszającego: .............................................................................
Numer zgłoszenia: .................................... Data zgłoszenia: .....................................
Związek powiatowo-gminny pod nazwą:
................................................................................................ z siedzibą w .......................................
Miejsce publikacji statutu związku w wojewódzkim dzienniku urzędowym:
Dziennik Urzędowy Województwa ............................ z dnia ........................... pozycja ...................
zmiany*): Dziennik Urzędowy Województwa ............ z dnia ........................... pozycja ...................
Pozycja w rejestrze związków powiatowo-gminnych: ......................................
Oznaczenie powiatów i gmin uczestniczących w związku zgodnie z rejestrem:
1. powiat ... 2. gmina ... 3. ...
4. ... 5. ... 6. ...
Oznaczenie uchwał zgromadzenia, podjętych w związku z likwidacją:
1. uchwała Zgromadzenia .... nr ... z dnia ... w sprawie ...
2. ...
Oznaczenie uchwał rad powiatów i gmin, podjętych w związku z likwidacją:
1. uchwała Rady Powiatu .... nr ... z dnia ... w sprawie ...
2. uchwała Rady Gminy .... nr ... z dnia ... w sprawie ...
3. ...
Oznaczenie innych uchwał, skutkujących utratą uczestnictwa w związku powiatowo-gminnym:
1. uchwała Zgromadzenia .... nr ... z dnia ... w sprawie ...
2. ...
Oświadczam, że uchwały stanowiące podstawę zgłoszenia są zgodne z prawem.
Imię ..................................................................... Nazwisko ...........................................................
Stanowisko służbowe

.............................................................................................................................................................

(wojewoda albo inna upoważniona osoba)

*) Uzupełnić, jeżeli dotyczy.
1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 1897 i 2088).

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2015.2282

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rejestr związków powiatowo-gminnych oraz ogłaszanie statutów związków i ich zmian.
Data aktu: 21/12/2015
Data ogłoszenia: 30/12/2015
Data wejścia w życie: 31/12/2015