Nadanie statutu Agencji Rynku Rolnego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 28 kwietnia 2004 r.
w sprawie nadania statutu Agencji Rynku Rolnego

Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. Nr 42, poz. 386 i Nr 97, poz. 964) zarządza się, co następuje:
§  1.
Agencji Rynku Rolnego nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rynki rolne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 32, poz. 305).

ZAŁĄCZNIK

STATUT AGENCJI RYNKU ROLNEGO

Rozdział  1

Postanowienie ogólne

§  1.
Agencja Rynku Rolnego, zwana dalej "Agencją", działa na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. Nr 42, poz. 386 i Nr 97, poz. 964) oraz niniejszego statutu.

Rozdział  2

Prezes Agencji

§  2.
1.
Prezes Agencji kieruje działalnością Agencji i reprezentuje ją na zewnątrz.
2.
Prezes Agencji sprawuje swoje funkcje przy pomocy:
1)
zastępców Prezesa Agencji,
2)
dyrektorów komórek organizacyjnych w Centrali,
3)
dyrektorów oddziałów terenowych

- którzy są odpowiedzialni za realizację spraw objętych zakresem ich działania.

3.
W czasie nieobecności Prezesa Agencji lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków, działalnością Agencji kieruje i reprezentuje ją na zewnątrz, wyznaczony przez Prezesa Agencji, jeden z jego zastępców.
4.
Prezes Agencji określa zakres zadań jego zastępców.
§  3.
Czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w Centrali oraz oddziałach terenowych Agencji wykonuje Prezes Agencji lub osoby przez niego upoważnione.

Rozdział  3

Centrala

§  4.
1.
W Centrali wydziela się piony:
1)
organizacyjno-prawny;
2)
kontrolny;
3)
finansowo-administracyjny;
4)
analiz i interwencji;
5)
współpracy europejskiej i obrotu towarowego z zagranicą;
6)
kwotowania i innych mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej lub mechanizmów krajowych.
2.
Działalność pionów koordynuje Prezes Agencji lub wskazany przez niego zastępca.
3.
W poszczególnych pionach, o których mowa w ust. 1, wydziela się biura, zespoły oraz samodzielne stanowiska pracy.
4.
W skład biur i zespołów, o których mowa w ust. 3, wchodzą działy i samodzielne stanowiska pracy.
§  5.
Liczbę, nazwę, szczegółowy zakres działania oraz podporządkowanie organizacyjne komórek, o których mowa w § 4 ust. 3, określa Prezes Agencji w regulaminie organizacyjnym.
§  6.
1.
Prezes Agencji może tworzyć komisje opiniodawczo-doradcze i zespoły problemowe o charakterze stałym lub doraźnym, określając ich nazwę, skład osobowy, zakres zadań oraz tryb pracy.
2.
W skład komisji i zespołów, o których mowa w ust. 1, mogą wchodzić pracownicy Agencji lub osoby niebędące pracownikami Agencji.

Rozdział  4

Oddziały terenowe

§  7.
1.
W skład Agencji wchodzi 16 oddziałów terenowych.
2.
Zasięg terytorialny oddziału terenowego obejmuje obszar województwa.
3.
Siedzibami oddziałów terenowych są dla województw:
1)
dolnośląskiego - Wrocław;
2)
kujawsko-pomorskiego - Bydgoszcz;
3)
lubelskiego - Lublin;
4)
lubuskiego - Gorzów Wielkopolski;
5)
łódzkiego - Łódź;
6)
małopolskiego - Kraków;
7)
mazowieckiego - Warszawa;
8)
opolskiego - Opole;
9)
podkarpackiego - Rzeszów;
10)
podlaskiego - Białystok;
11)
pomorskiego - Gdynia;
12)
śląskiego - Katowice;
13)
świętokrzyskiego - Kielce;
14)
warmińsko-mazurskiego - Olsztyn;
15)
wielkopolskiego - Poznań;
16)
zachodniopomorskiego - Szczecin.
4.
Oddziałem terenowym kieruje dyrektor powoływany i odwoływany przez Prezesa Agencji.
§  8.
1.
W skład oddziałów terenowych wchodzą sekcje i samodzielne stanowiska pracy.
2.
Nazwę oraz zakres działania poszczególnych sekcji i samodzielnych stanowisk pracy, wchodzących w skład oddziałów terenowych, określa Prezes Agencji w regulaminie organizacyjnym.

Rozdział  5

Gospodarka finansowa

§  9.
Gospodarka finansowa Agencji obejmuje jej działalność ustawową, w tym działalność związaną z administrowaniem przez Agencję mechanizmami Wspólnej Polityki Rolnej, mechanizmami krajowymi oraz działalność administracyjną.
§  10.
1.
Przychodami Agencji są:
1)
dotacje budżetowe ustalane corocznie w ustawie budżetowej;
2)
przychody z działalności gospodarczej, kapitałów pieniężnych oraz darowizn;
3)
środki budżetowe przeznaczone na prefinansowanie i współfinansowanie wydatków z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej;
4)
inne przychody.
2.
Przychody określone w ust. 1 Agencja przeznacza na realizację działalności, o której mowa w § 9.
3.
Agencja w celu realizacji mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej może zaciągać zobowiązania wobec ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
4.
Środki budżetowe, o których mowa w ust. 1 pkt 3, są przekazywane zgodnie z przepisami o finansach publicznych oraz gromadzone, wydatkowane i ewidencjonowane z uwzględnieniem przepisów Unii Europejskiej.
§  11.
1.
Agencja tworzy następujące fundusze własne:
1)
fundusz statutowy;
2)
fundusz rezerwowy;
3)
inne fundusze, których utworzenie przewidują odrębne przepisy.
2.
Fundusz statutowy ulega:
1)
zwiększeniu o wartość aktywów otrzymanych nieodpłatnie, z przeznaczeniem na potrzeby funkcjonowania Agencji;
2)
zmniejszeniu o:
a)
wartość aktywów przekazanych przez Agencję nieodpłatnie,
b)
stratę netto nieznajdującą pokrycia w funduszu rezerwowym.
3.
Fundusz rezerwowy ulega:
1)
zwiększeniu o przeznaczoną na ten cel część zysku netto za ubiegły rok obrachunkowy;
2)
zmniejszeniu o stratę netto za ubiegły rok obrachunkowy.
§  12.
1.
Roczny plan finansowy Agencji w zakresie działalności związanej z administrowaniem mechanizmami krajowymi oraz jej działalnością administracyjną obejmuje w szczególności:
1)
planowane przychody według podstawowych rodzajów, z wyodrębnieniem przychodów wymienionych w § 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4;
2)
zobowiązania przewidywane do uregulowania w roku, na który sporządza się plan, wynikające z decyzji podjętych w latach poprzednich;
3)
przewidywane wielkości wydatków na realizację poszczególnych tytułów zobowiązań powstających w roku, na który plan jest sporządzany;
4)
zobowiązania powstałe w roku, na który plan jest sporządzany, przewidziane do realizacji w roku następnym;
5)
wielkość limitów na udzielanie gwarancji i poręczeń kredytów bankowych w roku realizacji planu;
6)
wielkość środków na realizację udzielonych gwarancji i poręczeń kredytów bankowych;
7)
stan należności Agencji na początek i koniec roku obrachunkowego;
8)
stan środków pieniężnych na początek i na koniec roku obrachunkowego;
9)
koszty funkcjonowania Agencji według rodzajów, z wyodrębnieniem:
a)
wynagrodzeń i składek od nich naliczonych,
b)
kosztów majątkowych;
10)
planowany stan zatrudnienia w Agencji;
11)
uzasadnienie planu finansowego.
2.
Do planu, o którym mowa w ust. 1, załącza się szczegółowe zestawienie obejmujące:
1)
tytuły wydatków, odrębnie dla działalności ustawowej i dla działalności zleconej Agencji;
2)
tytuły wydatków na pokrycie kosztów utrzymania, zawierające w szczególności:
a)
przewidywane do realizacji w poszczególnych kwartałach wydatki na wynagrodzenia osobowe i bezosobowe,
b)
wydatki na pochodne od wynagrodzeń,
c)
pozostałe wydatki bieżące z wyszczególnieniem przewidywanych tytułów wydatków,
d)
wydatki majątkowe.
3.
Roczny plan finansowy sporządza się odrębnie dla działalności związanej z administrowaniem przez Agencję mechanizmami Wspólnej Polityki Rolnej i odrębnie dla pozostałej działalności.
4.
Projekt rocznego planu finansowego na następny rok obrachunkowy opracowuje się z uwzględnieniem terminów określanych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych dla materiałów wymaganych do opracowania projektu ustawy budżetowej.
§  13.
Przyjęte przez Agencję zasady rachunkowości powinny zapewnić wyodrębnienie ewidencji w zakresie działalności związanej z administrowaniem przez Agencję mechanizmami Wspólnej Polityki Rolnej oraz w zakresie pozostałej działalności.
§  14.
1.
Agencja lokuje okresowo wolne środki, z wyłączeniem środków budżetowych, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 3, w Narodowym Banku Polskim, w Banku Gospodarstwa Krajowego lub w innym banku, którego wyboru dokonuje się w trybie przepisów o zamówieniach publicznych.
2.
Lokowanie okresowo wolnych środków, o których mowa w ust. 1, dokonuje się na następujących warunkach:
1)
lokowanie wolnych środków nie może powodować opóźnień w realizacji ustawowych zadań Agencji;
2)
lokowania wolnych środków dokonuje się przy zapewnieniu rentowności i bezpieczeństwa lokat;
3)
wolne środki mogą być lokowane na rachunkach lokat terminowych;
4)
bank musi posiadać fundusze własne w wysokości co najmniej 100 mln euro.
3.
Agencja może lokować okresowo wolne środki również w papiery wartościowe o terminie zapadalności do jednego roku, emitowane przez Skarb Państwa.
4.
Agencja przesyła ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych oraz ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych, w okresach kwartalnych, w terminie 20 dni po zakończeniu każdego kwartału, informacje dotyczące wielkości ulokowanych wolnych środków, terminów zapadalności lokat, uzyskanych warunków oprocentowania dla każdej z lokat w poszczególnych bankach w podziale na lokaty długoterminowe i lokaty krótkoterminowe oraz warunków oprocentowania rachunków bieżących w każdym z banków.
§  15.
1.
Wyboru podmiotu uprawnionego do badania rocznych sprawozdań finansowych Agencji dokonuje Prezes Agencji, w trybie przepisów o zamówieniach publicznych.
2.
Koszty postępowania o zamówienie publiczne oraz koszty badania rocznych sprawozdań finansowych Agencji ponosi Agencja.
3.
Roczne sprawozdanie finansowe Agencji Prezes Agencji przedkłada, wraz z raportem z przeprowadzonego badania tego sprawozdania, do zaopiniowania ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych.
4.
Roczne sprawozdanie finansowe Agencji wraz z raportem z przeprowadzonego badania tego sprawozdania oraz opinią ministra właściwego do spraw rynków rolnych, o której mowa w ust. 3, Prezes Agencji przedkłada do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.

Rozdział  6

Przedstawicielstwo

§  16.
1.
Prezes Agencji ustanawia przedstawicieli do działania w jego imieniu przez wydanie stosownego dokumentu, w tym udzielenia pełnomocnictwa w formie pisemnej.
2.
Udzielenie pełnomocnictwa szczególnego jest wymagane w sprawach dotyczących:
1)
zakupu i sprzedaży środków trwałych;
2)
obejmowania oraz zbywania udziałów i akcji w spółkach prawa handlowego;
3)
zaciągania innych zobowiązań finansowych ponad kwoty określone przez Prezesa Agencji w pełnomocnictwie ogólnym.
§  17.
W sprawach nieuregulowanych statutem do udzielania pełnomocnictw mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego o przedstawicielstwie.

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.102.1080

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Agencji Rynku Rolnego.
Data aktu: 28/04/2004
Data ogłoszenia: 01/05/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004