Celem badania "Pracodawca Roku 2009" jest wyłonienie 50 pracodawców najbardziej atrakcyjnych w oczach studentów oraz dostarczenie firmom informacji na temat rynku ich potencjalnych pracowników. Dane uzyskane w badaniu AIESEC Polska umożliwiają pracodawcom także zbudowanie kompleksowej strategii kreowania wizerunku wśród potencjalnych pracowników oraz precyzyjne pozycjonowanie w wybranej grupie docelowej.
Pierwsze miejsca tegorocznej edycji badania "Pracodawca Roku" przypadły firmom:
1. PricewaterhouseCoopers
2. Ernst & Young
3. Deloitte
4. KPMG
5. Google
Największe badanie ankietowe organizowane przez AIESEC Polska - "Pracodawca Roku" - w tym roku swoim zasięgiem objęło około 5000 studentów z 43 uczelni wyższych, z największych ośrodków akademickich, takich jak np.: Warszawa, Kraków, Poznań, Wrocław, Katowice, Lublin, Toruń, Łódź. Tegoroczny raport został wzbogacony o dodatkową analizę przedstawiającą zmiany preferencji studentów od 1994 roku.
Przy wyborze pierwszej pracy coraz bardziej zyskują na znaczeniu czynniki społeczne takie jak: dobra atmosfera w pracy (94,5%), satysfakcja z pracy (93,4%), szacunek dla życia prywatnego pracowników (87,9%). Płaca znalazła się dopiero na drugim miejscu (93,9%).
Pomimo globalnych trudności branży finansowej ankietowani studenci nadal najbardziej preferują pracę w bankowości (43,8%), audycie i księgowości (33,7%).
W porównaniu do poprzednich edycji badania nastąpił spadek wymagań płacowych studentów. Oczekiwana wysokość pierwszego wynagrodzenia brutto dla absolwenta to 2445 PLN, które po roku powinno wzrosnąć do 3323 PLN. Płaca gwarantująca pożądany tryb życia została ustalona na poziomie 5312 PLN brutto.
51% ankietowanych studentów deklaruje, że chciałoby wyjechać za granicę w poszukiwaniu pracy. W ten trend wpisuje się rosnąca znajomość języków obcych - tylko 1% badanych studentów przyznało, że nie włada językiem angielskim.
Badanie "Pracodawca Roku" przeprowadzane jest już od 18 lat. Jego unikalnymi cechami są niezależność i obiektywność. Utajnienie przez AIESEC Polska daty badania ankietowego sprawia, że żadna firma nie ma możliwości nasilenia swoich działań promocyjnych skierowanych do studentów w czasie jego realizacji. Osoby odpowiadające za badanie na poziomie lokalnym są do tego zadania specjalnie przeszkolone oraz nie mogą być powiązane z żadną firmą.
Pierwsza edycja badania pod nazwą "Najbardziej Poszukiwany Pracodawca" odbyła się w maju 1992 roku. Od tamtej pory, studenci co roku wybierają firmę, która w ich ocenie daje najlepsze możliwości rozwoju zawodowego. Nad prawidłowością badania "Pracodawca Roku" od wielu lat czuwa Honorowa Rada Ekspertów pod przewodnictwem prof. dr hab. Janiny Jóźwiak. Dzięki temu, badanie jest jednym z najbardziej wiarygodnych źródeł informacji o preferencjach studentów względem przyszłych pracodawców.
Źródło: GazetaPraca.pl
]]>