Umowę podpisali rektorzy obu uczelni. Rektor AWF prof. Jerzy Smorawiński w rozmowie podkreślił, że jest to pierwsza tego typu umowa zawarta w Polsce między uczelnią techniczną a akademią wychowania fizycznego. 

Jednym z elementów współpracy uczelni jest prowadzony na politechnice kierunek inżynieria biomedyczna. Rektor Politechniki Poznańskiej prof. Tomasz Łodygowski zwrócił uwagę, że warunki, w jakich pracują pracownicy, często powodują różnego rodzaju choroby. 
 
Zobacz: Aplikacja radcowska w praktyce>>>
 
„Specjaliści inżynierii biomedycznej potrzebni są szczególnie w dużym przemyśle. Ich zadaniem jest właściwie, ergonomiczne ustawienie pracy i zapobieganie schorzeniom” – dodał. 
 
Podczas podpisania umowy przekazano, że uczelnie prowadzą zaawansowane rozmowy z przedstawicielami firmy Volkswagen Poznań nad stworzeniem konsorcjum. Konsorcjum miałoby zająć się badaniami przeciążeń narządów ruchu w przemyśle motoryzacyjnym. 
 
 
VW Poznań zatrudnia obecnie ok. 6,5 tys. osób. Należy do niego fabryka, która w ubiegłym roku wyprodukowała 170 tys. samochodów. Spółka zajmuje się również budową pod wielkopolską Wrześnią nowego zakładu, w którym wytwarzany będzie samochód dostawczy Crafter, a zatrudnienie znajdzie co najmniej 2,3 tys. osób. 
 
Uczelnie chcą w nowoczesnym laboratorium biomechaniczno-kinezjologicznym przebadać pracowników VW, którzy wykonują tzw. monotypy ruchowe – wielokrotnie powtarzają tę samą czynność. Badania mają pomóc w przyszłości wyeliminować negatywne skutki takiej pracy. 
 
„Możemy zdiagnozować, na jakie urazy i choroby układu ruchu narażony jest dany pracownik. Dzięki takiej analizie możemy dobrać indywidualne ćwiczenia, które pozwolą w przyszłości uniknąć problemów” – wyjaśniła kierownik zakładu biomechaniki AWF dr Małgorzata Ogurkowska. 
 
 
Politechnika i AWF chcą również współpracować przy organizacji konferencji, sympozjów naukowych, konkursów i pozyskiwać wspólnie środki unijne. Porozumienie ma pomóc w podniesieniu poziomu kształcenia studentów oraz rozwoju kadry naukowej. (PAP)