Kiedy?
Na stronach Ministerstwa Sprawiedliwości pojawiło się ogłoszenie odnośnie możliwości przystąpienia do egzaminu wstępnego na aplikacje adwokacką oraz radcowską. Egzaminy te zostały wyznaczone na dzień 25 września 2010 r. na godz. 11:00. Zgłoszenia osób zainteresowanych przystąpieniem do wybranego egzaminu należy składać w siedzibie komisji egzaminacyjnej, która właściwa jest dla określonej miejscowo okręgowej rady adwokackiej bądź okręgowej izby radców prawnych do dnia 11 sierpnia 2010 r. Dokładne wyszczególnienie siedzib można znaleźć na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości (www.ms.gov.pl).
Ile to kosztuje?
Egzamin wstępny na oba typy aplikacji jest oczywiście płatny. W tym roku opłata za przystąpienie do egzaminu wynosi 658, 50 zł i należy ją uiścić na rachunek bankowy Ministerstwa Sprawiedliwości.
Dane do przelewu: Ministerstwo Sprawiedliwości
Al. Ujazdowskie 11
00 – 950 Warszawa
Nr rachunku bankowego: NBP 77 1010 1010 0400 1922 3100 0000
Pamiętaj koniecznie o odpowiednim dopisku: jeśli chcesz przystąpić do egzaminu wstępnego na aplikację adwokacką Twój dopisek powinien brzmieć: „opłata za egzamin wstępny na aplikację adwokacką”, w przypadku, gdy Twoim marzeniem jest dostanie się na aplikację radcowską Twój dopisek będzie wyglądał tak: „opłata za egzamin wstępny na aplikację radcowską”.
Jak się zgłosić?
Jest cały szereg dokumentów, które powinniśmy mieć dokonując zgłoszenia w określonej komisji kwalifikacyjnej.
Po pierwsze ważne jest byśmy mieli wypełniony wniosek o dopuszczenie do egzaminu wstępnego. Jak napisać taki wniosek? Z tego co mi wiadomo to ma być po prostu coś w rodzaju podania, czyli Zwracam się z uprzejmą prośbą o dopuszczenie mnie do egzaminu wstępnego na wybraną przez siebie aplikację. Problemem jest natomiast to, do kogo należy skierować taki wniosek. Co do zasady powinien być on skierowany do przewodniczącego komisji egzaminacyjnej ds. aplikacji adwokackiej/aplikacji radcowskiej przy ministrze sprawiedliwości na obszarze właściwości ORA/OIRP w ...(i tu miasto, w którym zdajesz). Spotkałam się również z adresowaniem wniosku po prostu do komisji egzaminacyjnej. W razie wątpliwości zawsze można zapytać już na miejscu.
Kolejnymi ważnymi elementami zgłoszenia są życiorys oraz kwestionariusz osobowy. Obojętnie czy będzie on miał formę CV, czyli życiorys zawodowy czy też po prostu będzie jedynie określał nasze imię, nazwisko, adres zamieszkania i poszczególne stopnie wykształcenia. Z kolei w przypadku wspomnianego wyżej kwestionariusza jego wzór jest udostępniany na stronach internetowych poszczególnych Okręgowych Rad Adwokackich oraz Okręgowych Izb Radców Prawnych.
Następnie potrzebny będzie również oryginał albo urzędowy odpis dyplomu bądź też poświadczona notarialnie kopia oryginału lub urzędowego odpisu dyplomu ukończenia wyższych studiów prawniczych w Rzeczypospolitej Polskiej i uzyskania tytułu magistra lub zagranicznych studiów prawniczych uznanych w Rzeczypospolitej Polskiej, albo zaświadczenie o zdaniu egzaminu magisterskiego. W sytuacji, gdy obronę mamy we wrześniu lub tuż przed upływem terminu składania zgłoszeń powyższego dokumentu możemy przedstawić zaświadczenie, z którego będzie wynikało, iż zdaliśmy wszystkie egzaminy i odbyliśmy wymagane praktyki oraz mamy już wyznaczony termin obrony pracy magisterskiej. Warunkiem dopuszczenia nas do egzaminu wstępnego w takiej sytuacji jest dostarczenie do siedziby komisji kwalifikacyjnej nie później niż 7 dni (czyli 18 września) przed egzaminem oryginału albo urzędowego odpisu dyplomu albo poświadczonej notarialnie kopii oryginału lub urzędowego odpisu dyplomu lub zaświadczenia o zdaniu egzaminu magisterskiego.
Do zgłoszenia musimy także załączyć informację o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego opatrzoną datą nie wcześniejszą niż miesiąc przed złożeniem zgłoszenia. Zaświadczenie takie uzyskuje się w sądzie okręgowym właściwym dla miejsca zamieszkania po uprzednim złożeniu wniosku – zapytania o udzielenie informacji o osobie oraz opłaceniu go. Koszt zaświadczenia to obecnie 50 zł. Najczęściej trzeba na nie poczekać do ok. 7 dni.
Nasze zgłoszenie powinno zawierać również oryginał dowodu uiszczenia opłaty za nasz wstępny egzamin oraz 3 zdjęcia dowodowe.
Jeśli zgromadzimy wszystkie potrzebne dokumenty to śmiało i zdecydowanie z uśmiechem możemy dokonać naszego zgłoszenia. A potem pozostaje nam już tylko nauka.
POWODZENIA :-)
Agnieszka Domagała
Ambasador portalu student.lex.pl na Uniwersytecie Opolskim
Przygotowujesz się do egzaminów na aplikacje? Zdaj na aplikację z LEX przed Aplikacją!
www.profinfo.pl/aplikacja