Do tej pory ustawa o doręczeniach elektronicznych w art. 2 ust 5, definiując podmioty publiczne wymieniała:
- a) jednostkę sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych,
- b) inne niż określone w lit .a państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej,
-
c) inne niż określone w lit. a osoby prawne utworzone w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym, niemające charakteru przemysłowego ani handlowego, jeżeli podmioty, o których mowa w tym przepisie oraz w lit. a i b, pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio albo pośrednio przez inny podmiot:
- finansują je w ponad 50 proc. lub
- posiadają ponad połowę udziałów albo akcji, lub
- sprawują nadzór nad organem zarządzającym, lub
- mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego lub zarządzającego,
- d) związki podmiotów, o których mowa w lit. a-c, jeżeli realizują zadania publiczne,
- e) komornika sądowego;
Ministerstwo Cyfryzacji zdecydowało dodać do tego zestawienia także:
- f) uczelnie niepubliczne
- g) federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki.
Uczelnie niepubliczne oraz federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki są na gruncie obecnie obowiązującej ustawy o doręczeniach elektronicznych uznawane za podmioty niepubliczne.
Przeczytaj także: Nowa wersja projektu ustawy o e-doręczeniach nie rozwiewa wątpliwości samorządów
Nie ma potrzeby różnicowania
Zdaniem resortu cyfryzacji przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych powinny być stosowane w tym samym zakresie do uczelni publicznych, uczelni niepublicznych oraz federacji podmiotów szkolnictwa wyższego i nauki.
- Ze względu na zadania realizowane przez te podmioty oraz obowiązujące je przepisy i wynikające z nich obowiązki, zasadne jest zdefiniowanie ich jako podmioty publiczne w przedmiotowym akcie prawnym. Przemawia za tym również konieczność zachowania jednolitych rozwiązań w zakresie e-doręczeń w stosunku do wskazanych grup podmiotów analogicznie, jak ma to miejsce w przypadku elektronicznej platformy usług administracji publicznej ePUAP – uzasadniają autorzy zmian w najnowszej wersji projektu datowanego na 11 października.
Resort wskazuje też, że także w ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne uczelnie niepubliczne oraz federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki są rozumiane jako podmioty publiczne i traktowane na równi z uczelniami publicznymi, w związku z czym przepisy tego aktu prawnego są stosowane w jednakowym zakresie.
Zobacz w LEX: Krok po kroku - Doręczenia elektroniczne dla profesjonalnych pełnomocników i notariuszy > >
Dla uczelni niepublicznych okres przejściowy
Choć zgodnie z ustawą z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych podmioty publiczne mają wdrożenia Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych od 1 stycznia 2025 roku, to ministerstwo cyfryzacji proponuje wprowadzenie okresu przejściowego do 31 grudnia 2025 r.W tym czasie podmioty takie będą mogły stopniowo dostosowywać się do nowego sposobu prowadzenia korespondencji, tj. dostosować organizacyjnie urzędy, wprowadzić systemy elektronicznego obiegu dokumentów (systemy klasy EZD) oraz poznać nowe rozwiązanie, jakim są e-Doręczenia.
Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy, który przyjął już Stały Komitet Rady Ministrów, w okresie przejściowym zostanie zapewniona równoważność doręczenia za pośrednictwem operatora pocztowego, ePUAP oraz innych systemów dziedzinowych z e-doręczeniami. Przy czym wprowadzane rozwiązania będą promować doręczanie korespondencji z wykorzystaniem e-doręczeń.
Bez zmian pozostaje obowiązek uzyskania przez podmioty wskazane w ustawie o doręczeniach elektronicznych adresu do doręczeń elektronicznych do dnia określonego w komunikacie wydanym na podstawie art. 155 ust. 10 ustawy o doręczeniach elektronicznych.
W projektowanym okresie przejściowym podmiot publiczny będzie kierował korespondencję do podmiotu niebędącego podmiotem publicznym na adres do doręczeń elektronicznych – jeśli odbiorca taki adres posiada – zgodnie z obowiązującymi przepisami kodeksu postępowania administracyjnego i ordynacji podatkowej. Jeśli odbiorca nie posiada adresu do doręczeń elektronicznych, to korespondencja może być kierowana w dotychczasowy sposób, przez operatora pocztowego, chyba że jest to do odpowiedź na wniosek złożony przez ePUAP- w takim przypadku korespondencja będzie kierowana przez e PUAP.
Sprawdź w LEX: Obowiązki samorządów w świetle ustawy o doręczeniach elektronicznych > >
Cena promocyjna: 103.2 zł
|Cena regularna: 129 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 94.17 zł
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.