W dużym międzynarodowym badaniu blisko 150 naukowców przepytało 23 tys. studentów, w jaki sposób korzystają w swojej nauce z ChatuGPT. Badania ukazały się w PLOS One. Studenci głównie korzystali z ChatuGPT przy burzy mózgów i wymyślaniu nowych pomysłów (29 proc.), podsumowywaniu długich tekstów (27 proc.) i wyszukiwaniu informacji do artykułów naukowych (25 proc.).

 

Sztuczna inteligencja dużo może, także rozpowszechnić firmowe tajemnice>>

 

Potrzebne standardy

Jeden na pięcioro badanych używał też ChatuGPT jako: pomocy przy pisaniu tekstów na studiach - prac zaliczeniowych i artykułów naukowych, powtarzaniu wiedzy do egzaminów, tłumaczeniu z jednego języka na inny, szukaniu porad w osobistych sprawach, pisaniu kodów programistycznych oraz korekcie tekstów. ChatGPT mniejszą popularność miał jako narzędzie do pisania oficjalnych tekstów (np. maili), rozwiązywania zadań matematycznych oraz w twórczości (układanie historyjek, wierszy). - A to może znaczyć, że studenci wciąż - jeśli chodzi o ekspresję - stawiają bardziej na własne możliwości niż na możliwości AI - skomentowali badacze w PLOS One. Studenci uznawali, że czat jest może niezły w upraszczaniu skomplikowanych informacji i podsumowywaniu treści, ale już mniej wiarygodny - “w dostarczaniu informacji i wspieraniu nauki”.

Zobacz w LEX: Lekcja z ChatGPT - sposoby wykorzystania ChatGPT w pracy z uczniami >

 

Dwie trzecie badanych uważało za konieczne to, by studenci podejmowali odpowiednie działania, by w kontakcie z ChatGPT chronić swoje prywatne informacje. A około połowa badanych uznała, że uczelnie czy instytucje badawcze powinny wydać wytyczne, w jaki sposób można używać ChatuGPT w pracy naukowej. Co drugi badany uważał też, że studenci powinni konsultować z wykładowcami zakres, w jakim używają ChatuGPT w pracy badawczej. - Studenci powinni pamiętać, że nie wszystko, co wytworzy AI jest prawdą - przypomniał prof. Strzelecki. I podkreślił, jak ważne jest to, by być wyczulonym na tzw. halucynacje AI. AI w swoich wypowiedziach czasami bowiem zmyśla jakieś wiadomości i przedstawia je tak, jakby były prawdziwe. Nie wszystko zaś przecież, co jest napisane profesjonalnym, starannym językiem, jest zgodne z prawdą. (ms/PAP)