Zmiany ekonomiczne oraz socjologiczne stawiają przed osobami czynnymi zawodowo nowe wyzwania. Oddziałują na nas tendencje z innych rynków, a także wewnętrzne czynniki, jak zmiany demograficzno-socjologiczne, na przykład wejście na rynek nowego pokolenia pracowników. Zmieniają się oczekiwania klientów.
Możliwość wykorzystania komunikacji marketingowej, promowania usług, w sektorze prawniczym również zainicjowała zmiany, których kierunek wciąż się kształtuje.
Jak efektywnie i właściwie promować usługi prawnicze, jak znaleźć miejsce na rynku i zbudować trwałe relacje z klientami? Każdy materialny wymiar naszej usługi jest bardzo wnikliwie oceniany przez obecnych i potencjalnych klientów. Do głównego pojęcia marketingu (marketing mix) składającego się z czterech podstawowych elementów: produkt (usługa), cena, dystrybucja, promocja, Philip Kotler dodał trzy kolejne, oddające specyfikę marketingu usług: ludzie, procesy, rzeczowe dowody.
Trzy czynniki
Ludzie to podstawowy czynnik stanowiący o przewadze konkurencyjnej oferowanych usług. Ich właściwy dobór oraz przygotowanie do pracy w firmie jest konieczne, jeżeli chcemy stworzyć i zachować pozycję na rynku, pozyskać nowych i utrzymać dotychczasowych klientów. Klienci opierają swoje spostrzeżenia na tym, jak wygląda interakcja z usługodawcą, jak się komunikuje. Wiedza merytoryczna to tylko część tego, co oferujemy klientom, równie istotne są umiejętności interpersonalne i postawa. Procesy to część wewnętrznego systemu określająca, w jaki sposób prowadzimy naszych klientów. Czy jesteśmy zorientowani na ich potrzeby i dostarczamy tego, co obiecaliśmy? Proces powinien być wypadkową oczekiwań klientów i naszych możliwości, z uwzględnieniem specyfiki usługi. Korzystanie z usług prawniczych w Polsce jest wciąż na niskim poziomie, są one postrzegane jako skomplikowane, drogie i niedostępne dla przeciętnego konsumenta. Dowody rzeczowe to kolejny element, na podstawie którego klienci w sposób świadomy i nieświadomy tworzą obraz naszych usług. Do materialnych przejawów naszej usługi należą: wygląd miejsca pracy, wyposażenie, ubiór, wygląd dokumentów, strona internetowa. Każdy z tych elementów komunikuje określoną treść.
Relacje i postrzeganie usług
Budowanie trwałych relacji z rynkiem powinno objąć dwa zasadnicze elementy: plan komunikacji – jaka jest nasza przewaga konkurencyjna, jak ją zakomunikować i sposób realizacji planu – konkretne działania wsparte zachowaniami. Komunikacja usług prawniczych powinna w sposób spójny realizować powyższe elementy i jasno określać, jak chcemy być postrzegani. Dobrze zaplanowana i konsekwentnie realizowana komunikacja marketingowa wyróżni nas na rynku, przyciągnie właściwy profil pracowników i docelowo stworzy relację z obecnymi i potencjalnymi klientami. Prawnicy rozwijając swoje umiejętności menedżerskie nie tylko wzmacniają działalność kancelarii, ale także współtworzą postrzeganie usług prawniczych na rynku.
Izabela Markiewicz
Artykuł ukazał się w miesięczniku " Kancelaria" nr 5/2010