Komisja będzie kontynuować pracę dzisiaj. Posłowie ponownie rozpatrzyli poprawkę posła PO Tomasza Szymańskiego, który zaproponował utrzymanie otwartego i konkurencyjnego naboru na wyższe stanowiska w służbie cywilnej.
W projekcie nowelizacji przedstawionym przez PiS proponuje się, aby wyższe stanowiska w służbie cywilnej - np dyrektora generalnego urzędu - obsadzane były w drodze powołania, a nie konkursu, jak obecnie.
Według Szymańskiego, zapis znajdujący się w projekcie PiS, doprowadzi do dyskryminacji osób spełniających wymagania na wyższe stanowiska a już należących do korpusu urzędniczego. Skutkiem - stwierdził - będzie "zainstalowanie na kierowniczych stanowiskach w administracji rządowej i w urzędach wojewódzkich wyłącznie osób legitymizowanych przez Prawo i Sprawiedliwość".
Jego poprawkę poparło na posiedzeniu komisji 19 posłów, 17 było przeciw, a jeden wstrzymał się od głosu.
Komisja poparła także m.in. poprawkę posła PiS Artura Górskiego zgodnie z którą obecną Radę Służby Cywilnej zastąpić ma Rada Służby Publicznej. Rada ta miałaby liczyć od 7 do 9 członków, powoływanych przez premiera. Ich kadencja miałby trwać 4 lata i mieliby pełnić swoją funkcję społecznie. Także szef rządu miałby powoływać przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady. Przewodniczący Rady Służby Publicznej miałby wchodzić w skład Rady Krajowej Szkoły Administracji Publicznej.
Obecna Rada Służby Cywilnej liczy 15 członków. Premier powołuje 8 członków rady spośród osób, które spełniają ustawowe kryteria konieczne dla pracy w służbie cywilnej, a ponadto, na wniosek klubów parlamentarnych, 7 członków rady reprezentujących wszystkie kluby parlamentarne spośród posłów, senatorów lub osób niebędących parlamentarzystami. Premier powołuje przewodniczącego rady, a sama rada wybiera wiceprzewodniczącego. Kadencja członków rady powołanych na wniosek klubów parlamentarnych trwa 6 lat, przy czym co 3 lata kończy się kadencja połowy liczby członków.
W projekcie PiS zaproponowano likwidację Rady Służby Cywilnej. Poseł Górski zaproponował, by powołać Radę Służby Publicznej o podobnych kompetencjach do Rady Służby Cywilnej, lecz bez możliwości doradzania w kwestii szefa SC. Górski tłumaczył na posiedzeniu komisji, że nowa rada byłaby ciałem "włączającym czynnik społeczny" w funkcjonowanie służby cywilnej.
Ponadto projekt PiS daje możliwość powołania na szefa służby cywilnej osoby, która nie jest urzędnikiem służby cywilnej, znosi wymóg, by nowy szef służby cywilnej w okresie ostatnich pięciu lat nie był członkiem partii. Zakłada także obsadzanie wyższych stanowisk w służbie cywilnej w drodze powołania, a nie konkursu; uchylony zostaje obecny artykuł mówiący, że obsadzenie wyższego stanowiska w służbie cywilnej następuje w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru.
W projektowanej nowelizacji proponuje się, aby stosunki pracy z osobami zajmującymi w dniu jej wejścia w życie wyższe stanowiska w służbie cywilnej (oraz kierownicze stanowiska w służbie zagranicznej, będące wyższymi stanowiskami w służbie cywilnej) wygasły po upływie 30 dni od wejścia w życie nowelizacji, jeżeli do tego czasu nie zostaną im zaproponowane nowe warunki pracy lub płacy na dalszy okres albo w razie nieprzyjęcia nowych warunków.
Wcześniejsze rozwiązanie stosunku pracy będzie mogło nastąpić za wypowiedzeniem. W przypadku wygaśnięcia stosunku pracy lub wypowiedzenia będzie przysługiwała odprawa pieniężna przewidziana dla pracowników, z którymi stosunki pracy rozwiązuje się z powodu likwidacji urzędu.
Dowiedz się więcej z książki | |
Strajk i inne rodzaje akcji protestacyjnych jako metody rozwiązywania sporów zbiorowych
|