Proponowana regulacja porządkuje segmenty aktywnej polityki społecznej w sferze zatrudnienia socjalnego oraz spółdzielczości socjalnej, wprowadzając korekty usprawniające ich działanie na rzecz aktywizacji osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Wprowadza również spójny system monitoringu regulacji, który powinien być analizowany również przez parlamentarzystów, celem dalszych prac ustawodawczych.
Proponowane zmiany dotyczą m.in. podmiotów uprawnionych do tworzenia Centrów Integracji Społecznej i Klubów Integracji Społecznej. Obecna definicja odnosząca się do definicji organizacji pozarządowej, nie wyłączała z jej zakresu podmiotów, takich jak: partie polityczne, związki zawodowe, organizacje pracodawców, samorządy zawodowe oraz fundacje utworzone przez partie.
Posłowie wskazują, że nieprecyzyjnie zapisy uniemożliwiają obecnie m.in. faktyczne podjęcie aktywności w formie spółdzielni socjalnej. Jednym z istotnych elementów jest kwestia statusu uczestników, którzy zostają wykreśleni z rejestru bezrobotnych, a tym samym nie mogą się następnie ubiegać, np. o dotację z Funduszu Pracy. Dlatego też proponuje się doprecyzować zapisy, umożliwiając uczestnikom posiadającym status poszukującego pracy, otrzymanie możliwości wsparcia na utworzenie spółdzielni bez potrzeby fikcyjnej rejestracji w powiatowym urzędzie pracy jako osoba bezrobotna. Służą temu zmiany zarówno w przepisach o zatrudnieniu socjalnym (zmiany dotyczące definicji), jak również zmiany w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy - poprzez umożliwienie otrzymania wsparcia w postaci jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej, w tym na pokrycie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa związanego z podjęciem tej działalności z Funduszu Pracy osobom poszukującym pracy, realizującym indywidualny program zatrudnienia socjalnego.
Proponowana zmiana rozszerza również katalog instrumentów rynku pracy, jakie mogą być stosowane w obszarze usług reintegracji społecznej i zawodowej. Zmiana ta powinna pozwolić organizować staże w tych organizacjach pozarządowych, które dysponując klubem integracji społecznej byłyby w stanie zapewnić wyższy poziom zajęć reintegracji społecznej (instruktorzy zajęć - stażyści o odpowiednim profilu kwalifikacyjnym), jak również wzmocnić jakość segmentu zajęć reintegracji zawodowej, przy jednoczesnym tworzeniu nowych miejsc "pracy lub stażu".
Proponowana zmiana powinna się także przyczynić do stworzenia nowych możliwości współpracy powiatowych urzędów pracy z instytucjami prowadzącymi kluby integracji społecznej, szczególnie w odniesieniu do obszarów wiejskich i wiejsko-miejskich.

Na podstawie: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 27 kwietnia 2011 r.

Artykuł pochodzi z Serwisu Samorządowego www.lex.pl/samorzad