Zmiany polegają na tym, że z ustawy o ochronie przyrody usunięto zapis dotyczący obowiązku finansowego wobec służb ratowniczych, natomiast znalazł się on w ustawie o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach. Zgodnie z nowymi przepisami na rzecz Górskiego i Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego (GOPR i TOPR) przekazywane ma być co kwartał 15 proc. wpływów z opłat za wstęp do parku lub na niektóre jego obszary, po pomniejszeniu o należny podatek VAT.
Ustawowy obowiązek w tej kwestii istnieje dopiero od końca 2011 r., ale w dotychczasowym zapisie nie było mowy o opłatach za wstęp na niektóre obszary parku, dlatego od obowiązku wpłacania na rzecz GOPR 15 proc. wpływów z biletów wstępu uchylały się dotychczas władze Pienińskiego Parku Narodowego (PPN). Władze PPN argumentowały, że pobierane są tam opłaty tylko za udostępnianie turystom niektórych terenów: galerii widokowej na Trzech Koronach i Sokolicy oraz szlaku wodnego w Przełomie Dunajca.
Zdaniem dyrektora Tatrzańskiego Parku Narodowego (TPN), nowelizacja ustaw to tylko uporządkowanie tych samych zapisów w dwóch różnych ustawach. „W naszym przypadku nowela nie wnosi żadnych zmian, bo TPN jako pierwszy park narodowy w Polsce dobrowolnie zaczął przeznaczać dla TOPR 15 proc. wpływów z biletów wstępu” – powiedział Skawiński. TPN przeznacza rocznie dla TOPR ok. 900 tys. zł.
Jak twierdzi Szymon Ziobrowski z TPN, władze parku wolałyby odprowadzać 15 proc. wpływów z biletów na fundusz parków narodowych. Jego zdaniem służby ratownicze powinny być finansowane z budżetu państwa. „Jeżeli jednak jest taki wymóg ustawowy, nie uchylamy się od tego obowiązku” – powiedział.
Sejm uchwalił nowelizacje ustawy o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach oraz ustawy o ochronie przyrody 9 listopada 2012 r. Prezydent podpisał je 24 grudnia 2012 r.
Szymon Bafia (PAP)