Skorzystanie z możliwości wnoszenia w postępowaniu cywilnym pism procesowych w wersji elektronicznej jest dopuszczalne pod warunkiem posiadania konta w wykorzystywanym do tego systemie teleinformatycznym. Sposób rejestracji w systemie jest określony we wchodzącym w życie 1 lipca 2016 r. rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z 26 kwietnia 2016 r. w sprawie trybu zakładania i udostępniania konta w systemie teleinformatycznym obsługującym postępowanie sądowe (Dz. U. poz. 637).

Założenie konta odbywa się za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. W tym celu niezbędne jest podanie podstawowych danych o wnioskodawcy, takich jak imię, nazwisko, numer PESEL, data i miejsce urodzenia, numer dokumentu tożsamości oraz adres korespondencyjny i adres poczty elektronicznej. Po automatycznej weryfikacji podanych danych z informacjami zawartymi w rejestrze PESEL możliwy jest już dostęp do konta za pomocą określonej przez wnioskodawcę nazwy użytkownika oraz hasła.

W rozporządzeniu przewidziano odrębny tryb zakładania konta, które ma być wykorzystywane w elektronicznym postępowaniu wieczystoksięgowym. Odrębne zasady dotyczą ściśle określonej grupy podmiotów, w której znaleźli się notariusze, zastępcy notarialni, emerytowani notariusze, komornicy, asesorzy komorniczy, naczelnicy urzędów skarbowych i ich zastępcy oraz osoby wyznaczone do realizacji zadań naczelnika urzędu skarbowego, działające jako administracyjny organ egzekucyjny. Podmioty te mogą składać wnioski o wpis do księgi wieczystej wyłącznie w oparciu o system teleinformatyczny. W ich przypadku sama rejestracja w systemie teleinformatycznym odbywa się na wniosek składany poza tym systemem. Wniosek zawiera dodatkowe informacje, np. dane kancelarii notarialnej lub komorniczej. Również w tych przypadkach założenie konta następuje po automatycznej weryfikacji danych, tym razem jednak nie z rejestrem PESEL, lecz z odpowiednimi listami prowadzonymi na podstawie szczegółowych przepisów. Dostęp do konta jest w tym przypadku możliwy poprzez wykorzystanie przyznanego po weryfikacji certyfikatu dostępowego.

Należy dodać, że konta wykorzystywane dotychczas na potrzeby składania wniosków o wyszukanie ksiąg wieczystych w centralnej bazie danych ksiąg wieczystych nie tracą ważności i ich posiadacze mogą z nich korzystać również w ramach elektronicznego postępowania wieczystoksięgowego.

Zgodnie z nowymi przepisami o postępowaniu wieczystoksięgowym w akcie notarialnym można zastrzec, że zawiadomienie o wpisie zostanie doręczone nie drogą tradycyjną, lecz w formie elektronicznej, w oparciu o system teleinformatyczny. W takim przypadku wymagane jest posiadanie profilu zaufanego ePUAP, wykorzystywanego do uwierzytelnienia osoby wnioskującej o utworzenie konta.

Nowe rozporządzenie zastępuje dotychczas obowiązujące rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 28 grudnia 2009 r. w sprawie trybu zakładania konta oraz sposobu posługiwania się podpisem elektronicznym w elektronicznym postępowaniu upominawczym (Dz. U. z 2009 r. Nr 226, poz. 1830).

Opracowanie: Andrzej Perzyna, RPE WK

Źródło: dziennikustaw.gov.pl, stan z dnia 30 czerwca 2016 r.