Przygotowany przez resort rozwoju regionalnego projekt nowelizacji zakłada nowy system zarządzania rozwojem, którego założeniem jest współistnienie różnego typu dokumentów strategicznych. Podstawowymi dokumentami są długo- i średniookresowa strategia rozwoju kraju oraz realizujące ją inne strategie rozwoju odnoszące się do obszarów i dziedzin wskazanych w strategii średniookresowej. Projekt wprowadza jednak dodatkową kategorię dokumentów, tzw. „polityk wieloletnich”, która ma wypełnić lukę, jaka powstała w systemie dokumentów strategicznych. Projekt definiuje polityki wieloletnie, jako dokumenty ułatwiające koordynację działań podejmowanych i realizowanych przez właściwego ministra w jego obszarze odpowiedzialności. Powinny się one odnosić do określonego sektora lub dziedziny życia społeczno-gospodarczego wskazanej w strategiach rozwoju. Polityki wieloletnie nie wprowadzają więc dodatkowych celów rozwojowych, a jedynie uszczegóławiają sposób realizacji celów wyznaczonych w strategiach. Nie są jednocześnie dokumentami implementacyjnymi, tak jak programy.
Projekt zakłada też wprowadzenie do ustawy o zasadach polityki rozwoju kontraktu terytorialnego. Jest to instrument uzgadniania wspólnych celów wyznaczonych w stosunku do określonego terytorium oraz koordynacji podejmowanych zarówno przez rząd jak i samorząd działań prorozwojowych. Kontrakt terytorialny nie jest umową przekazującą środki finansowe, a jedynie umową wskazującą uzgodnione cele rozwojowe, sposoby ich osiągania, źródła finansowania (krajowe środki publiczne, środki unijne, środki jednostek samorządu terytorialnego – nie tylko wojewódzkie, ale również powiatów, gmin), warunki, w jakich możliwa jest realizacja działań rozwojowych w regionie (np. działania na poziomie krajowym). Tak zdefiniowany kontrakt terytorialny powinien obejmować działania realizowane na poziomie krajowym (przez poszczególne resorty wskazane w kontrakcie terytorialnym) oraz na poziomie regionalnym (działania, które realizują różne jednostki samorządu terytorialnego – województwo, powiat, gmina).
Kolejnym rozwiązaniem ułatwiającym koordynację i zwiększającym efektywność realizacji działań rozwojowych jest ramowy zintegrowany program regionalny (rzpr), który określa, w jaki sposób na poziomie regionalnym koordynowane i integrowane będą działania realizowane przez różne podmioty publiczne na rzecz danego regionu w ramach różnych instrumentów. Nie jest to de facto program w rozumieniu ustawy. Rzpr ma określać obszary, w których konieczna jest interwencja, oczekiwane rezultaty i instrumenty, które są niezbędne do realizacji tej interwencji, środki finansowe i źródła finansowania działań, zasady koordynacji działań realizowanych w ramach wskazanych instrumentów (programów), podmioty odpowiedzialne za realizację poszczególnych zadań (np. różne jednostki samorządu terytorialnego). O ile kontrakt terytorialny odnosi się do działań na poziomie krajowym i regionalnym mających wpływ na określone kontraktem terytorium, o tyle rzpr odnosi się do działań podejmowanych na poziomie regionalnym.
Projekt został przekazany do konsultacji społecznych. Uwagi do projektu ustawy należy przesyłać do 26 września włącznie.
Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line
Źródło: www.mrr.gov.pl, stan z dnia 14 września 2011 r.