Szczególne sytuacje, w tym wypadki lub poważne incydenty zaistniałe z udziałem Prezydenta RP, Marszałka Sejmu, Marszałka Senatu lub Prezesa Rady Ministrów powodują, że powołanie przewodniczącego i członków Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego następować musi w uzgodnieniu z Prezesem Rady Ministrów.
Prezes Rady Ministrów przejmuje ponadto bezpośrednią kontrolę nad przebiegiem postępowania związanego z badaniem wypadków i poważnych incydentów lotniczych. Prezes Rady Ministrów przejmuje bezpośredni nadzór nad pracą przewodniczącego Komisji, zatwierdza protokół wraz z całością materiałów zebranych przez Komisję, podejmuje decyzje o wznowieniu badań oraz ewentualnej zmianie orzeczenia, podejmuje decyzje w przedmiocie udzielania informacji o przebiegu i rezultatach badań prowadzonych przez Komisję.
Rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z 27 kwietnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji oraz zasad funkcjonowania Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego (Dz. U. Nr 69, poz. 442), co prawda weszło w życie z dniem jego ogłoszenia, czyli z dniem 27 kwietnia 2010 r., ale jego przepisy mają zastosowanie również do tragedii pod Smoleńskiem z dnia 10 kwietnia 2010 r.
Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line