Przewoźnicy lotniczy oraz inni użytkownicy statków powietrznych wykonujący loty w polskiej przestrzeni powietrznej ze względu na fakt, iż obniżenie kwoty, jaką Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wpłacać będzie na rachunek budżetu państwa, zapłacą niższe opłaty nawigacyjne, co pozytywnie wpłynie na te przedsiębiorstwa i tym samym na konkurencyjność polskiej gospodarki.
Zmniejszenie kosztów Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej związanych z niższą wpłatą na rachunek budżetu państwa, skutkować również będzie niższą, niż wobec braku takiej zmiany, wysokością opłat terminalowych ponoszonych przez przewoźników i innych użytkowników statków powietrznych wykonujących operacje do/z polskich portów lotniczych, co w ograniczonym zakresie wpłynie na konkurencyjność regionów w Polsce.
Wielkość wpłaty, którą ustala się jako wielkość kosztów Urzędu Lotnictwa Cywilnego ponoszonych w związku ze sprawowaniem nadzoru nad służbami żeglugi powietrznej obliczonych zgodnie z wymogami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1794/2006 z dnia 6 grudnia 2006 r. ustanawiającego wspólny schemat opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej (Dz. Urz. UE L Nr 341, s. 3) w oparciu o udział - w ogólnej liczbie pracowników Urzędu Lotnictwa Cywilnego - osób wykonujących zadania związane z nadzorem nad zapewnianiem służb żeglugi powietrznej, na 2010 r. ustalona została na poziomie 9 828 079 zł, czyli niższym niż w roku poprzednim.
Z dniem 5 maja 2010 r., z mocą od 1 stycznia 2010 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2010 r. w sprawie uiszczania wpłaty na rachunek dochodów budżetu państwa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (Dz. U. 75, poz. 477), które wprowadza powyższe zmiany.
Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line