Partner zarządzający kancelarii, radca prawny Marian Mazurek, radca prawny Jarosław Kulawik i doktor nauk prawnych Jakub Pawelec na zlecenie Izb dokonali analizy przedłożonych założeń pod kątem ich spójności z prawem krajowym i normami europejskimi. Analiza ta prowadzi do konkluzji, iż zaproponowane rozwiązania są sprzeczne z normami prawnymi wynikającymi z Konstytucji RP, przepisami z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów oraz umowami międzynarodowymi.
Rządowe założenia zakładają bowiem rekomunalizację szeroko rozumianego rynku gospodarki odpadami komunalnymi, a przez to "wywłaszczenie" działających na tym rynku przedsiębiorców bez należnego odszkodowania. Proponowane rozwiązania zakładają także de facto wprowadzenie monopolu jednostek samorządu terytorialnego w tej dziedzinie gospodarki.
W ocenie tego zespołu funkcjonujący w Polsce system gospodarowania odpadami komunalnymi, oparty na zasadzie wolnej konkurencji, swobody umów, który podlega jednak reglamentacji (zezwolenia) i ścisłej kontroli organów Państwa i samorządu terytorialnego jest unikalnym i innowacyjnym modelem w Unii Europejskiej. Wyprzeda on podejmowane aktualnie w krajach tzw. starej unii próby liberalizacji tej dziedziny gospodarki i po wprowadzeniu niezbędnych zmian stanowić może doskonały przykład synergii Państwa i przedsiębiorców zgodnie z zasadami pomocniczości i współpracy.
Przedstawiona argumentacja, również przy udziale innych partnerów społecznych, w najbliższym czasie poddana będzie ocenie tzw. komitetu stałego Rady Ministrów
Rządowe założenia zakładają bowiem rekomunalizację szeroko rozumianego rynku gospodarki odpadami komunalnymi, a przez to "wywłaszczenie" działających na tym rynku przedsiębiorców bez należnego odszkodowania. Proponowane rozwiązania zakładają także de facto wprowadzenie monopolu jednostek samorządu terytorialnego w tej dziedzinie gospodarki.
W ocenie tego zespołu funkcjonujący w Polsce system gospodarowania odpadami komunalnymi, oparty na zasadzie wolnej konkurencji, swobody umów, który podlega jednak reglamentacji (zezwolenia) i ścisłej kontroli organów Państwa i samorządu terytorialnego jest unikalnym i innowacyjnym modelem w Unii Europejskiej. Wyprzeda on podejmowane aktualnie w krajach tzw. starej unii próby liberalizacji tej dziedziny gospodarki i po wprowadzeniu niezbędnych zmian stanowić może doskonały przykład synergii Państwa i przedsiębiorców zgodnie z zasadami pomocniczości i współpracy.
Przedstawiona argumentacja, również przy udziale innych partnerów społecznych, w najbliższym czasie poddana będzie ocenie tzw. komitetu stałego Rady Ministrów