Minister Infrastruktury w dniu 25 czerwca 2010 wydał rozporządzenie w sprawie wysokości opłaty za wniosek o opinię Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej dotyczącą wykonywania przez jednostkę samorządu terytorialnego działalności w zakresie telekomunikacji (Dz. U. Nr 118, poz. 796, dalej jako rozporządzenie). Podstawę do wydania rozporządzenia stanowi art. 4 ust. 5 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675, dalej jako ustawa). Opinia Prezesa UKE dotyczy form działalności podejmowanych w celu zaspokajania potrzeb wspólnoty samorządowej, wymienionych w art. 3 ust. 1 ustawy, a zatem: budowy lub eksploatacji infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych oraz nabywania prawa do infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych, dostarczania sieci telekomunikacyjnych lub zapewniania dostępu do infrastruktury telekomunikacyjnej, a także świadczenia, z wykorzystaniem posiadanej infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych, usług na rzecz przedsiębiorców telekomunikacyjnych, podmiotów wymienionych w art. 4 pkt 1, 2, 4, 5 i 8 Prawa telekomunikacyjnego, oraz użytkowników końcowych.
Wysokość opłaty uzależniona jest od ilości jednostek samorządowych biorących udział w opiniowanym przedsięwzięciu oraz od planowanego kosztu przedsięwzięcia – stawka zwiększa się wraz z kosztem oraz liczbą uczestników. Należy zwrócić uwagę, iż prawodawca nie uznaje za osobny podmiot związków jednostek samorządowych i wysokość opłaty uzależnia od ilości jednostek w związku (§ 4 rozporządzenia).
Rozporządzenie wchodzi w życie 17 lipca 2010 r., wraz z ustawą o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych.

Artykuł pochodzi z www.samorzad.lex.pl