Nowelizacja wprowadza m.in.  zmianę  art. 30a. Zgodnie z nowym brzmieniem tego przepisu organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego będzie zobowiązany do sporządzenia analizy poniesionych wydatków na wynagrodzenia nauczycieli do 20 stycznia kolejnego roku (obecnie do 31 grudnia danego roku). Konsekwencją tej zmiany jest przesunięcie terminu wypłaty dodatku uzupełniającego dla nauczycieli z 31 grudnia na 31 stycznia oraz terminu sporządzenia sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli z 10 stycznia na 10 lutego.
Do  art. 30a Karty Nauczyciela zostały dodane także dwa kolejne ustępy. Pierwszy z nich wyraźnie stwierdza, że kwota wypłacona w formie jednorazowego dodatku uzupełniającego nie jest uwzględniana jako składnik poniesionych wydatków na wynagrodzenia nauczycieli. Drugi natomiast stanowi upoważnienie dla ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do określenia, w drodze rozporządzenia, sposobu wyliczania średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego, sposobu ustalania średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli, sposobu ustalania kwoty różnicy, o której mowa w ust. 2 oraz sposobu podziału jednorazowego dodatku uzupełniającego. Jednocześnie w art. 2 nowelizacji minister został zobowiązany do wydania powyższego rozporządzenia w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie nowelizacji.
Ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela została opublikowana w Dzienniku Ustaw nr 213, pod pozycją 1650. Dniem ogłoszenia tego Dziennika Ustaw jest 16 grudnia 2009 r. i z tym dniem nowelizacja weszła w życie.

O niektórych wątpliwościach w stosunku do zmienionych przepisów pisze dr Antoni Jeżowski z Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Głogowie na łamach grudniowego wydania miesięcznika „Finanse Komunalne”. Jego zdaniem np. w 2010 roku będą problemy z opracowaniem wspomnianych analiz wydatków na wynagrodzenia (obowiązek do 20 stycznia), ponieważ w 2009 r. wprowadzono dwie regulacje wynagrodzeń. Nie wszyscy nauczyciele w dwóch różnych latach szkolnych pracowali w jednakowym wymiarze i z takim samym stopniem awansu zawodowego, niektórzy też podnieśli swoje kwalifikacje. Zmiennych jest sporo, a interpretacja ministerstwa wymienia aż siedem grup nauczycieli, które – zdaniem resortu – mogą wystąpić w różnych jednostkach samorządu terytorialnego. Nie jest też, póki co, jednoznaczne, co należy rozumieć przez „średnioroczną strukturę zatrudnienia” – pisze dr Antoni Jeżowski. Więcej: lex.pl/czasopisma/fk/fk_12_2009.html

Opracowali: Krzysztof Sobczak i Bartosz Starczewski