Allen & Overy, CMS Cameron McKenna oraz Wardyński i Wspólnicy doradzają przy wynoszącym 1,07 mld EUR finansowaniu budowy autostrady A1 w Polsce.

Kancelaria Allen & Overy doradzała Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu, Szwedzkiej Korporacji Kredytów Eksportowych i Nordic Investment Bank w związku z finansowaniem drugiego etapu budowy dwupasmowej autostrady A1 w Polsce. Łączna wysokość finansowania wynosi 1.070.000.000 EUR. Kancelaria CMS Cameron McKenna doradzała spółce Gdańsk Transport Company S.A. (jako kredytobiorcy i koncesjonariuszowi) a Wardyński i Wspólnicy - Skarbowi Państwa w związku z umową o budowę i eksploatację autostrady i określonymi rozwiązaniami przewidującymi wsparcie dla finansowania tego przedsięwzięcia.

GTC jest spółką specjalnego przeznaczenia, założoną w celu budowy autostrady w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Rząd polski udzielił spółce GTC koncesji. Firma jest spółką typu "joint-venture", w której głównym akcjonariuszem jest Skanska Infrastructure Development AB. Pozostałymi akcjonariuszami są: brytyjska firma John Laing Infrastructure Ltd., polska NDI Autostrada Sp. z o.o. oraz Intertoll Infrastructure Developments BV z RPA.

Pod koniec roku 2011, po zakończeniu budowy 62-kilometrowego odcinka, gotowa w ramach koncesji część autostrady A1 będzie ogółem liczyła 152 km, łącząc Gdańsk z Toruniem. Przebieg tej drogi będzie następnie kontynuowany (568 km) przez terytorium Polski, zapewniając połączenie z Czechami, Słowacją oraz Węgrami.

Komentując to przedsięwzięcie partner w dziale bankowym Allen & Overy, Tomasz Kawczyński, powiedział: "Z satysfakcją doradzamy trzem instytucjom finansowym zaangażowanym przy tej złożonej transakcji. Jej finalizacja pomimo obecnych zaburzeń ekonomicznych pokazuje, że dobre opracowanie struktury przedsięwzięć w strategicznych sektorach to duża szansa na sukces."

Umowa udzielenia pożyczki dla GTC została podpisana podczas uroczystości, której gospodarzem był Minister Infrastruktury RP. Z partnerem w dziale bankowym Allen & Overy, Tomaszem Kawczyńskim, współpracowali przy tej transakcji prawnicy Łukasz Walczyna i Piotr Drzazga.

Ze strony CMS Cameron McKenna projektem kierowali partnerzy Andrew Kozlowski, Wadim Kurpias i Dominika Uberman, przy współpracy Artura Sobola, Marcina Oszczaka, Macieja Ziółkowskiego, Magdy Brzozowskiej i Konrada Wernera. "Jesteśmy dumni z zamknięcia kolejnego etapu jednego z największych polskich przedsięwzięć w dziedzinie infrastruktury, przy którym doradzamy od samego początku", mówi Wadim Kurpias, partner odpowiedzialny za projekty infrastrukturalne w kancelarii CMS CameronMcKenna. Dominika Uberman, partner w departamencie bankowości i finansów dodaje: "Praca przy projekcie A1 jest dla nas inspirująca; daje nam poczucie uczestniczenia w naprawdę wielkich dokonaniach."

Ze strony kancelarii Wardyński i Partners transakcję obsługiwali Tomasz Zasacki, dr Marcin Radwan-Röhrenschef, Mirella Lechna i Jan Styliński, a także ś.p. Janusz Śledziński, który był głównym doradcą Skarbu Państwa RP w tej sprawie do roku 2004. Partner dr Marcin Radwan-Röhrenschef powiedział: "A1 to jedno z najważniejszych przedsięwzięć PPP w Polsce. Wyznacza ono standard współpracy między partnerami publicznymi i prywatnymi, który może znaleźć szerokie zastosowanie w wielu różnych projektach w drogownictwie."