Wojewódzki inspektor transportu drogowego nałożył na przedsiębiorcę karę pieniężną w wysokości 3000 złotych z tytułu wykonywania transportu drogowego taksówką bez wymaganej licencji. Główny inspektor transportu drogowego, po rozpatrzeniu odwołania, utrzymał decyzję w mocy wskazując, że przedsiębiorca w dniu kontroli nie posiadał wymaganej licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką o określonym numerze rejestracyjnym. Okazana podczas kontroli licencja została wydana na pojazd o innym numerze rejestracyjnym. Organ zwrócił uwagę, że kierowca taksówki ma obowiązek mieć przy sobie i okazywać na żądanie licencję, wydaną na określony pojazd, a w przypadku zmiany pojazdu na inny niż wymieniony w licencji, winien wystąpić o wydanie nowej licencji na ten pojazd. W okresie od złożenia wniosku do uzyskania licencji strona nie może używać takiego pojazdu do wykonywania transportu drogowego taksówką. Stanowi to bowiem wykonywanie transportu drogowego pojazdem nie zgłoszonym do licencji.
W skardze do WSA przedsiębiorca podniósł, że posiadał i posiada aktualną licencję na świadczenie usług transportowych. Sąd uwzględniając skargę stwierdził, że przedsiębiorca posiadał ważną licencję, którą okazał kontrolującemu. Licencja ta funkcjonowała w obrocie prawnym z tym, że w swej treści nie uwzględniała zmiany danych, podlegających wpisowi do ewidencji. W ocenie WSA, w przypadku posługiwania się licencją z nieaktualnymi danymi dotyczącymi pojazdu zasadne jest przyjęcie, iż przedsiębiorca prowadził działalność niezgodnie z warunkami licencji. Nie jest natomiast uprawnione twierdzenie, że transport taksówką wykonywany był bez licencji.
W skardze kasacyjnej organ podnosił, że działalność gospodarcza polegająca na prowadzeniu przewozów taksówką jest ściśle powiązana i uzależniona od faktu wykonywania przewozu konkretnym pojazdem. Podjęcie działalności gospodarczej wykraczającej poza treść uprawnień, wynikających z licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką, jako niemieszczące się w treści decyzji o zakresie przyznanych przedsiębiorcy uprawnień, jest wykonywaniem takiej działalności bez wymaganej licencji.
NSA uchylił zaskarżony wyrok i oddalił skargę. NSA, przychylił się do stanowiska, zgodnie z którym w odróżnieniu od innych rodzajów transportu drogowego, transport drogowy wykonywany taksówką, wymaga szczególnej licencji określającej zarówno jego podmiot, to jest przedsiębiorcę, jak i przedmiot w postaci skonkretyzowanego pojazdu i obszaru prowadzenia działalności gospodarczej. Licencja na wykonywanie transportu drogowego taksówką wymaga, oprócz danych wymienionych w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874 ze zmianami), określenia dodatkowo obszaru wykonywania transportu drogowego taksówką i pojazdu, na który licencja zostaje udzielona. Taka regulacja pozwala przyjąć, że podmiotowi, któremu udzielono licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką, przysługuje uprawnienie do wykonywania tego transportu, ograniczone do oznaczonego indywidualnie w licencji pojazdu i określonego tam obszaru. Za takim rozumieniem przepisów, dotyczących licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką, przemawia także fakt, iż transport drogowy taksówką posiada cechy szczególne. NSA zwrócił uwagę, że charakterystyczne tylko dla tego rodzaju transportu są limity, o których mowa w art. 6 ust. 6 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874 ze zmianami), związane z ochroną praw konsumenta. O odrębności tego rodzaju transportu świadczą też szczególne wymogi, dotyczące dodatkowych badań technicznych pojazdów używanych jako taksówki, stawiane w art. 81 ust. 11 pkt 4 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.) oraz aktach wykonawczych do tej ustawy. Wymogi te należy wiązać z koniecznością zapewnienia odpowiedniego poziomu świadczonych usług taksówkowych, jak i zapewnienia konsumentom tych usług bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Na kwestię tę zasadnie zwrócił uwagę NSA w wyroku z dnia 13 stycznia 2010 r., sygn. II GSK 291/09.
W ocenie składu orzekającego "wykonywanie transportu drogowego taksówką bez wymaganej licencji", w rozumieniu l.p. 1.3 załącznika do ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874 ze zmianami), obejmuje zarówno stany faktyczne, kiedy licencja na wykonywanie tego transportu nigdy nie była udzielona, wygasła lub została cofnięta, jak i gdy transport drogowy taksówką wykonywany jest pojazdem innym niż określony w licencji. We wszystkich tych przypadkach załącznik do ustawy przewiduje karę w tej samej wysokości.
NSA uchylił zaskarżony wyrok i oddalił skargę, jako nieuzasadnioną. Wyrok z dnia 16 września 2010 r., sygn. akt II GSK 803/09.
Artykuł pochodzi z Serwisu Samorządowego www.lex.pl/samorzad