Wiedza o tym, jak wykorzystać wiedzę i umiejętności zwalnianych nauczycieli, jest obecnie bardzo uboga. Intuicyjne rozwiązania typu zatrudnienie byłego anglisty w biurze tłumaczeń nie wystarczają, ponieważ bardzo zawężają pole działania i ograniczają pulę szans na rynku pracy. Skuteczni nauczyciele zawdzięczają efekty swojej pracy wykorzystaniu szerokiego spektrum umiejętności, których zdecydowana większość może z powodzeniem być wykorzystana poza systemem edukacji, np. administrowanie biurem, komunikacja interpersonalna, organizacja czasu wolnego, koordynowanie zajęć i wydarzeń w czasie i przestrzeni, wdrażanie strategii, tworzenie materiałów wizualnych, ewaluacja pracy innych, zarządzanie przez cele, formułowanie hipotez na temat nierozpoznanych zjawisk, szacowanie kosztów, pozyskiwanie środków zewnętrznych, zarządzanie konfliktami, przewodzenie w grupie, motywowanie, negocjowanie, perswazja, mediacje, identyfikacja problemów i wąskich gardeł w projektach, delegowanie zadań, organizacja i prowadzenie konferencji i szkoleń, praca pod presją czasu. Transfer nauczycieli na pozaoświatowy rynek pracy nie może być skutecznie dokonany wyłącznie siłami administracji oświatowej. Potrzebne są programy, których uczestnikami będą konsorcja złożone z przedstawicieli kuratoriów oświaty, organów prowadzących, przedsiębiorców, instytucji rynku pracy i organizacji pozarządowych. Ważnym elementem systemu zarządzania wiedzą powinno być stworzenie wykazu zadań ib czynności wykonywanych przez nauczycieli w szkole. Im bardziej szczegółowy byłby taki inwentarz, tym lepiej. Na przykład każdy nauczyciel jest od czasu do czasu zaangażowany wb tworzenie planów zajęć. Z czasem nabiera biegłości, rozwija się związana z tym wyobraźnia czasowo-przestrzenna. Taka umiejętność może być wykorzystana w biurze podróży, firmie spedycyjnej, szkoleniowej, w centrum konferencyjnym itp. Są także umiejętności specyficzne dla nauczycieli danego przedmiotu. Historyk może zajmować się pisaniem sprawozdań, analizą dokumentacji, pracować w dziale zarządzania wiedzą w korporacji itp. A nauczyciele wychowania fizycznego mogą znaleźć pracę w biurach podróży, centrach konferencyjnych i szybko rozwijającej się branży fitness itp.

Jest to fragment artykułu Jan Fazlagića "Zwolnienia nauczycieli szansą pracodawców", opublikowanego w miesięczniku "Dyrektor Szkoły" nr 6/2014>>

Zobacz: ZNP wnioskuje o program pomocy zwalnianym nauczycielom

Przywództwo edukacyjne. Współczesne wyzwaniaPolecamy publikację: "Przywództwo edukacyjne. Współczesne wyzwania">>