Samorząd i samorządność, w tym samorząd uczniowski - to tematy XVI Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży, który zebrał się jak co roku w Dniu Dziecka. Temat tegorocznej sesji związany jest z przypadającą w tym roku 20. rocznicą samorządu terytorialnego w Polsce.
Witając uczestników obrad Sejmu Dzieci i Młodzieży marszałek Sejmu Bronisław Komorowski zauważył, że 20. rocznica samorządności to dobra okazja, by porozmawiać o polskiej demokracji, którą współtworzą wszelkie organizacje samorządowe, a przede wszystkim ludzie aktywni - świadomi obywatele, a także ci, którzy do takiej roli się przygotowują. Mówiąc o idei samorządności, marszałek przypomniał, że realizowana jest ona nie tylko poprzez samorząd terytorialny, lecz także poprzez różne samorządy zawodowe, jak również poprzez samorządy studenckie i uczniowskie. Zachęcał do działania w nich.
Następnie Komorowski przekazał głos marszałkowi Sejmu Dzieci i Młodzieży, Pauli Langnerowicz z I LO im. Ziemi Kujawskiej we Włocławku, która uderzając trzy razy laską marszałkowską otworzyła obrady izby. Powitała gości specjalnych obrad: wicepremiera Waldemara Pawlaka, szefową resortu edukacji Katarzynę Hall i rzecznika praw dziecka Marka Michalaka.
Minister edukacji odnosząc się do 20. rocznicy samorządności w Polsce, przypomniała, że obecny, kończący się rok szkolny ogłoszony został "Rokiem historii najnowszej". Hall podziękowała wszystkim społecznościom szkolnym, "które bardzo mocno włączyły się w okazanie szacunku tragicznie zmarłym w Smoleńsku". Swoją postawą polscy uczniowie pokazali, że aktywnie i świadomie uczestniczą w życiu kraju - oceniła.
Rzecznik Praw Dziecka mówił, że samorządność jest nie tylko przejawem i podstawą demokracji, lecz także jest nierozerwalnie związana z poczuciem godności i wynikającym z niej poczuciem odpowiedzialności i troski o los swój i bliźnich. - Nie ma samorządności bez świadomości praw człowieka, a w przypadku samorządu uczniowskiego - bez znajomości praw dziecka.
Każda sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży ma temat przewodni. W tym roku uczniowie ubiegający się o mandat posła mieli za zadanie zorganizować w swoich szkołach debatę dotyczącą roli samorządu uczniowskiego. Do konkursu zgłosiło się 700 szkół. Uczniowie z zespołów, które przeprowadziły najciekawsze dyskusje o samorządzie uczniowskim, zostali zaproszeni do wzięcia udziału w obradach Sejmu Dzieci i Młodzieży.
Dziennik Polska, 2 czerwca 2010 r.,
Witając uczestników obrad Sejmu Dzieci i Młodzieży marszałek Sejmu Bronisław Komorowski zauważył, że 20. rocznica samorządności to dobra okazja, by porozmawiać o polskiej demokracji, którą współtworzą wszelkie organizacje samorządowe, a przede wszystkim ludzie aktywni - świadomi obywatele, a także ci, którzy do takiej roli się przygotowują. Mówiąc o idei samorządności, marszałek przypomniał, że realizowana jest ona nie tylko poprzez samorząd terytorialny, lecz także poprzez różne samorządy zawodowe, jak również poprzez samorządy studenckie i uczniowskie. Zachęcał do działania w nich.
Następnie Komorowski przekazał głos marszałkowi Sejmu Dzieci i Młodzieży, Pauli Langnerowicz z I LO im. Ziemi Kujawskiej we Włocławku, która uderzając trzy razy laską marszałkowską otworzyła obrady izby. Powitała gości specjalnych obrad: wicepremiera Waldemara Pawlaka, szefową resortu edukacji Katarzynę Hall i rzecznika praw dziecka Marka Michalaka.
Minister edukacji odnosząc się do 20. rocznicy samorządności w Polsce, przypomniała, że obecny, kończący się rok szkolny ogłoszony został "Rokiem historii najnowszej". Hall podziękowała wszystkim społecznościom szkolnym, "które bardzo mocno włączyły się w okazanie szacunku tragicznie zmarłym w Smoleńsku". Swoją postawą polscy uczniowie pokazali, że aktywnie i świadomie uczestniczą w życiu kraju - oceniła.
Rzecznik Praw Dziecka mówił, że samorządność jest nie tylko przejawem i podstawą demokracji, lecz także jest nierozerwalnie związana z poczuciem godności i wynikającym z niej poczuciem odpowiedzialności i troski o los swój i bliźnich. - Nie ma samorządności bez świadomości praw człowieka, a w przypadku samorządu uczniowskiego - bez znajomości praw dziecka.
Każda sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży ma temat przewodni. W tym roku uczniowie ubiegający się o mandat posła mieli za zadanie zorganizować w swoich szkołach debatę dotyczącą roli samorządu uczniowskiego. Do konkursu zgłosiło się 700 szkół. Uczniowie z zespołów, które przeprowadziły najciekawsze dyskusje o samorządzie uczniowskim, zostali zaproszeni do wzięcia udziału w obradach Sejmu Dzieci i Młodzieży.
Dziennik Polska, 2 czerwca 2010 r.,