Powiat zwrócił się do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie interpretacji w zakresie podatku VAT. Powiat pytał, czy wydawanie duplikatów świadectw i legitymacji uczniowskich za odpłatnością za pośrednictwem jednostek budżetowych wnioskodawcy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Szkolna legitymacja wkrótce z biletem miesięcznym>>
Opłata administracyjna za duplikat świadectwa
Powiat realizuje zadania własne, które polegają na edukacji publicznej za pośrednictwem utworzonych w tym celu jednostek budżetowych. Jednostki te wydają duplikaty legitymacji uczniowskich oraz świadectw, za co pobierają opłaty. Wnioskodawca wskazał, że jego zdaniem nie podlega opodatkowaniu wydanie odpłatnego duplikatu świadectwa i legitymacji uczniowskich.
Powiat wyjaśnił, że wydawanie duplikatów legitymacji uczniowskich i świadectw mieści się w jego zadaniach własnych w zakresie edukacji publicznej. A zatem, wydając te dokumenty, nie działa na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej. Wysokość opłaty za wydanie duplikatów uregulowana jest na podstawie przepisów, nie można ich też negocjować, a więc mają one charakter opłat administracyjnych - wskazał wnioskodawca.
Czy należy "collować" świadectwa ukończenia szkoły?>>
Organ podatkowy nalicza VAT
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał tak przedstawione stanowisko powiatu za nieprawidłowe. Organ wskazał, że czynność podlega opodatkowaniu także, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Zdaniem organu Powiat, przy wydawaniu legitymacji i świadectw wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.
Istnieje bowiem bezpośredni związek między dokonywanymi płatnościami a świadczonymi usługami. Beneficjentami usług są zaś uczniowie i absolwenci szkół. Opłata za te usługi jest więc po prostu wynagrodzeniem wnoszonym na poczet świadczenia przedmiotowych usług dokonywanych przez powiat - argumentowano w interpretacji indywidualnej.
WSA uchyla interpretację
Powiat nie zgodził się z wydaną interpretacją i wniósł skargę. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu przyznał mu rację, uznając, że interpretacja naruszała prawo. WSA wyjaśnił, że co do zasady, podmioty prawa publicznego nie są uznawane za podatników w odniesieniu do tych transakcji, w których występują w charakterze organów władzy publicznej. Chodzi o to, że ich działalność w tej sferze nie należy do zakresu przepisów dotyczących VAT.
Dla wyłączenia działań powiatu z systemu VAT konieczne jest spełnienie równocześnie dwóch przesłanek. Po pierwsze, działalność musi być wykonywana przez podmiot prawa publicznego. Po drugie, musi być ona wykonywana w celu sprawowania władzy publicznej, a więc dla realizacji nałożonych ustawami zadań i dla wykonania których organy te zostały powołane. Obie przesłanki są spełnione, jak chodzi o odpłatne wydawanie świadectw i legitymacji przez Powiat, za pośrednictwem jednostek budżetowych - wskazał WSA.
Wydanie duplikatu świadectwa bez podatku VAT
Wydanie duplikatów tych dokumentów związane jest z działaniami władczymi powiatu. Powiat wykonując te usługi działa jako organ władzy publicznej, skoro realizuje zadania ustawowe. Powiat nie działa więc jako podatnik VAT. Tego rodzaju zadanie wnioskodawcy wynika też z przepisów prawa, a powiat nie ma możliwości odstąpienia od nich - zaznaczył sąd.
Nie można zgodzić się z organem podatkowym, że ma tu miejsce działanie na podstawie umowy cywilnoprawnej. Powiat działa jako jednostka nadrzędna w stosunku do osób, które chcą uzyskać dokumenty. Uczniowie nie mają zaś możliwości uzyskania duplikatów świadectw od innych podmiotów. Natomiast placówka szkolna jest zobowiązana wydać dokumenty, jeśli zainteresowany spełni określone prawem wymogi. Powiat nie może też dowolnie pobierać opłat za wydanie druków. Wysokość ich wynika wprost z przepisów. Nie ma tu miejsca na swobodę co do ustalania zakresu stosunku prawnego - wyjaśnił WSA.
WSA uznał więc, że skarżący miał rację. Odmienna ocena prawna organu nie była trafna. Organ ponownie rozpoznając sprawę powinien więc uwzględnić przedstawioną wyżej wykładnię przepisów o VAT - wskazał WSA i uchylił wydaną interpretację.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 9 października 2018 r., I SA/Wr 715/18, LEX nr 2570097.
Sprawdź również książkę:
Dyrektor Szkoły - Nr 11/2018 [299]
>>
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.