Rada gminy przekształciła szkołę podstawową w szkołę filialną. W związku z tym wójt gminy odwołał dyrektorkę szkoły z pełnionego przez nią stanowiska w czasie roku szolnego bez wypowiedzenia. Jako podstawę prawną zarządzenia organ przyjął art. 38 ust.1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty.
Zdaniem odwołanej dyrektorki, wójt oprócz art. art. 38 ust. 1 pkt. 2 ustawy o systemie oświaty, w którym mowa o przypadkach szczególnie uzasadnionych, winien był też zastosować art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, zgodnie z którym rozwiązanie stosunku pracy spowodowanego m.in. całkowitą likwidacją placówki (jej przekształceniem) następuje z końcem roku szkolnego, po uprzednim trzymiesięcznym wypowiedzeniu. Do odwołania z funkcji dyrektora będącego jednocześnie nauczycielem ma niewątpliwie zastosowanie 3 miesięcznego okresu wypowiedzenia, nawet jeśli chodzi o samo odwołanie z pełnionej funkcji dyrektora bez jednoczesnego wypowiedzenia stosunku pracy.
WSA zwrócił uwagę, iż odwołanie ze stanowiska dyrektora szkoły, dla której organem prowadzącym jest gmina stanowi realizację kompetencji władczej przysługującej organowi gminy na podstawie art. 38 ustawy o systemie oświaty . Wprawdzie ustawodawca nie wskazał formy prawnej działania organu w tym zakresie, jednak w orzecznictwie sądowoadministracyjnym nie budzi wątpliwości, iż następuje to w formie zarządzenia wójta gminy.@page_break@
Odwołanie nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w szkole może nastąpić tylko z przyczyn wymienionych w art. 38 ustawy o systemie oświaty i wykluczone jest odwołanie umotywowane w jakikolwiek inny sposób lub dokonane w innym trybie.
Likwidacja, względnie przekształcenie szkoły wiążące się z likwidacją stanowiska kierowniczego nie są przy tym wymienione w art. 38 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, co skutkuje koniecznością zastosowania w takiej sytuacji faktycznej regulacji zawartej w ust. 2 tegoż artykułu, chyba, że nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze samodzielnie złoży rezygnację z tego stanowiska.
WSA podkreślił, iż art. 20 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity Dz. U. Nr 97, poz. 674 z 2006 r. ze zm.) nie znajduje zastosowania dla odwołania nauczyciela ze stanowiska kierowniczego, bowiem przepis ten dotyczy rozwiązania stosunku pracy z nauczycielem z powodu likwidacji, bądź częściowej likwidacji szkoły, a więc materii z zakresu prawa pracy, a nie władczych aktów z zakresu administracji publicznej, do jakich zalicza się odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora placówki publicznej. Niewątpliwie można przy tym uznać likwidację, względnie przekształcenie szkoły samodzielnej w szkołę filialną za przypadek szczególnie uzasadniony o jakim mowa w art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty, bowiem nie sposób dopatrzyć się zasadności utrzymywania stanowiska kierowniczego przy braku placówki oświatowej, która miałaby być kierowana, względnie przy utracie przez taką placówkę samodzielności uzasadniającej utrzymywanie odrębnego stanowiska dyrektora placówki – uznał WSA.
Na podstawie: Wyrok WSA w Poznaniu z 26 lutego 2013 r., sygn. akt II SA/Po 929/12, nieprawomocny.
Polecamy: Odmowa wyrażenia zgody na ograniczenie zatrudnienia nie może być jedynym kryterium zwolnienia