Instytut Badań Edukacyjnych przeprowadził przed wakacjami Diagnozę Umiejętności Matematycznych piątoklasistów. Rezultaty są porażające. Co trzeci uczeń w ogóle nie rozwiązał zadań sprawdzających umiejętność rozumowania matematycznego i tworzenia strategii. Na maksymalną liczbę punktów test rozwiązało mniej niż jeden procent piątoklasistów.
Także na egzaminach gimnazjalnych zadania związane z tą umiejętnością wypadają najgorzej. A maturę oblało w tym roku 25 proc. uczniów. Poprawiało ją 65 proc. abiturientów. Rezultaty jeszcze nie są znane.
Rządowy podręcznik nie nauczy matematyki>>
Prof. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska z Akademii Pedagogiki Specjalnej oceniła w rozmowie z "DGP", że szkoła podstawowa to rzeźnia talentów. Winni są nauczyciele. Każą dzieciom wkuwać, zamiast kształcić je w myśleniu. Uczniowie podstawówek pytani jak często ich nauczyciele stosują na lekcjach gry i zabawy matematyczne odpowiedzieli, że w ogóle nie robi tego co dziesiąty belfer, a 86 proc. - że tylko na niektórych lekcjach. (PAP)
Dyrektor IBE: rutyna przy nauczaniu matematyki zawsze się msci>>