1. Plan ewakuacji uczniów i pracowników
Plan ewakuacji uczniów i personelu powinien zawierać:
- wykaz osób kierujących procesem ewakuacji,
- wykaz elementów organizacyjnych procesu ewakuacji (punktów ewidencyjno-informacyjnych, punktów zbiórek, punktów załadowczych, punktów pomocy medycznej, punktów pomocy technicznej, punktów wyładowczych i rozdzielczych) oraz plan osiągania przez nie gotowości do działania,
- plan alarmowania członków zespołów kierowania /ZK/ procesem ewakuacji,
- zestawienie liczbowe ewakuowanych osób,
- wykaz środków transportu niezbędnych do przeprowadzenia ewakuacji z podaniem podmiotu, od którego planuje się pozyskać te środki oraz sposób pozyskania paliwa,
- schemat łączności kierowania ewakuacją,
- sposoby powiadamiania uczniów i nauczycieli o rozpoczęciu ewakuacji,
- plan zapewnienia niezbędnych warunków do życia osobom ewakuowanym w zakresie potrzeb aprowizacyjnych, sanitarnych i lokalowych,
- inne dokumenty opracowywane według potrzeb.
Z uwagi na fakt, iż ten punkt planu należy sporządzić w formie opisowej i jest on jednym z ważniejszych jego elementów, należy opisać w sposób szczegółowy planowaną ewakuację oraz sposób jej przeprowadzenia. Należy zaznaczyć, czy dyrektor jest w stanie zorganizować długotrwałą czy krótkotrwałą ewakuację związaną z zagrożeniami powodziowymi, pożarowymi, uwolnieniem niebezpiecznych substancji chemicznych, z podaniem informacji w jakich warunkach będzie ona przeprowadzana i z jakich powodów, np. w przypadku oddziaływania przeciwnika środkami napadu powietrznego.
Na okres zagrożenia bezpieczeństwa państwa i czas wojny zakłady nie podlegają ewakuacji planowanej.
Zadania osób funkcyjnych w przypadku ewakuacji doraźnej
imię i nazwisko:
- przyjąć meldunek o rodzaju zagrożenia;
- przeprowadzić rozpoznanie w zagrożonym rejonie;
- podjąć decyzje dotyczącą dalszego postępowania;
- wezwać osoby funkcyjne;
- przekazać decyzje do wykonania (zarządzenie ewakuacji ludzi z całego budynku, zarządzenie ewakuacji z jednej kondygnacji lub określonych pomieszczeń, zarządzenie ewakuacji mienia);
- wezwać publiczne służby ratownicze;
- udzielić żądanych informacji przybyłym służbom ratowniczym;
- realizować zadania stawiane przez kierującego akcja ratunkową.
imię i nazwisko:
- w przypadku nieobecności ww. osoby (podać personalia) realizuje zadania wymienione wyżej;
- podczas obecności ........................ przekazuje decyzję o ewakuacji i czuwa nad sprawnym przebiegiem ewakuacji ludzi i mienia z pięter.
imię i nazwisko:
- przekazuje decyzję o ewakuacji i czuwa nad jej sprawnym przebiegiem w części parterowej budynku
- realizuje zadania przekazywane przez ........................ lub kierującego akcją ratowniczą.
imię i nazwisko:
- czuwa nad zapewnieniem porządku w czasie ewakuacji;
- uniemożliwia wejście do budynku osobom postronnym, nie biorącym udziału w akcji ratunkowej;
- udziela służbom ratowniczym żądanych informacji (lokalizacja rozmieszczeń hydrantów);
- czuwa na zabezpieczeniem mienia przed kradzieżą;
- po zakończeniu akcji ratowniczej sprawdza włączenie systemów zabezpieczenia elektronicznego.
Sposób powiadamiania (alarmowania) kadry kierowniczej i pracowników
Szkoła mieści się w ......................... Najprostszym i najszybszym sposobem powiadamiania dyrektora (........................) o zaistniałym zdarzeniu jest powiadomienie osobiste (małe odległości, łatwy dostęp do pomieszczeń). Dodatkowym sposobem powiadamiania mogą być urządzenia łączności telefonicznej oraz systemy zabezpieczenia elektronicznego. Obowiązek powiadamiania dyrektora o zaistniałym zagrożeniu na terenie szkoły, a także o wystąpieniu zagrożenia na innych terenach i w innych obiektach, które mogą mieć wpływ na sytuację placówki ........................ został nałożony na każdego pracownika, który pierwszy zauważył zdarzenie. O takim obowiązku poinformowani są także uczniowie, z tym, ze obowiązek ten jest spełniony, o ile uczeń zawiadomi o zaobserwowanym przez siebie zagrożeniu osobę dorosła.
Do powiadamiania o istniejącym zagrożeniu mogą być wykorzystywane przyciski systemu pożarowego oraz systemu włamania i napadu.
Rejony ewakuacji
W przypadku ewakuacji doraźnej pracownicy i uczniowie ........................ udają się do ......................... Uczeń przekazany opiekunom ustawowym nie podlega kierownictwu w zakresie ewakuacji, zobowiązań jest jednak respektować polecenia organów porządkowych i służb ratowniczych.
Gdy warunki atmosferyczne nie pozwalają na przebywanie na boisku szkolnym nauczyciele wraz z uczniami udają się do pomieszczeń usytuowanego w pobliżu do, o ile miejsce to jest wolne od zagrożeń, a gdy zagrożenie będzie trwało dłużej wracają do domów. W określonym czasie powinni stawić się w szkole.
Miejsce zbiórki poszkodowanych
Osoby poszkodowane, wymagające udzielenia pomocy lekarskiej kierowane będą przewożone do ........................ przy ulicy ........................ lub zabierane przez karetki Pogotowia Ratunkowego.
Obowiązki nauczycieli w czasie ewakuacji
- Bezwzględnie przyjąć do wykonania polecenie ewakuacji.
- Zamknąć program komputerowy.
- Wyłączyć w pomieszczeniu wszystkie urządzenia elektryczne.
- Zabrać ze sobą dokumenty osobiste.
- Zarządzić zbiórkę uczniów, poinformować ich o zaistniałej sytuacji, przypomnieć drogi komunikacyjne prowadzące na zewnątrz budynku i określić miejsce zbiórki, z jednoczesnym nakazem nieoddalania się od grupy,
- W przypadku niesprzyjających warunków atmosferycznych zabrać posiadaną ciepłą odzież; dopilnować aby odzież taka zabrali ze sobą uczniowie, chyba że zagrożenie uniemożliwia zejście do szatni po ubrania wierzchnie.
- Klucze od pomieszczeń pozostawić w drzwiach od strony zewnętrznej.
- Udać się z grupą do rejonu ewakuacji lub realizować doraźnie przekazywane polecenia kierującego akcja ratowniczą lub ........................
Sposób kierowania ewakuacją
Ewakuacją kieruje jednoosobowo dyrektor szkoły ........................, a w razie jego nieobecności inna wyznaczona osoba.
Głównym celem ewakuacji jest przemieszczenie ludzi (pracowników i uczniów z rejonu bezpośredniego zagrożenia do pomieszczeń bezpiecznych lub na zewnątrz budynku, w zależności od sytuacji. Najważniejszym celem ewakuacji jest zawsze życie i zdrowie ludzi – dlatego też w pierwszej kolejności należy ewakuować ludzi, a w drugiej sprzęt i mienie.
Zarządzając ewakuację ludzi nie zawsze należy podawać rzeczywistą przyczynę, aby nie wywoływać paniki wśród uczniów, chyba że przyczyna jest oczywista i widoczna. Decyzja o ewakuacji musi być przekazana w sposób zdecydowany, zrozumiały i sugestywny. W przypadku ewakuacji doraźnej nie przewiduje się planowej ewakuacji mienia.
Gdy zagrożenie będzie narastało w czasie (np. zagrożenie powodziowe) wówczas w zależności od sytuacji określony sprzęt i mienie zostanie zabezpieczone na wyższej kondygnacji lub przewiezione do ........................ lub poza rejon miejscowości ......................... Decyzję w tej sprawie podejmuje dyrektor placówki lub ........................ - osoba wyznaczona przez niego do kierowania akcją.
W sytuacji bezpośredniego zagrożenia ewakuacja może być samorzutna. W czasie ewakuacji należy korzystać z dróg i wyjść możliwie najdalej położonych od źródła zagrożenia.
Schemat ewakuacji
Zakład musi dołączyć schematy ewakuacji
2. Plan zabezpieczenia logistycznego działań obrony cywilnej
Ta część planu obrony cywilnej musi zawierać:
- wykaz budowli ochronnych z podaniem ich pojemności oraz ilości miejsc ochronnych koniecznych dla zaspokojenia potrzeb,
- harmonogram uzupełniania potrzeb w zakresie budownictwa ochronnego,
- wykaz obiektów gospodarki żywnościowej podlegającej ochronie przed skażeniami,
- zestawienie potrzeb oraz plan zabezpieczenia w wodę,
- wykaz zapasów środków niezbędnych do przetrwania uczniów i pracowników (żywności, wody, paliwa do ogrzewania, itp.) i określenie zasad ich dystrybucji,
- możliwości bazy szpitalnej i zastępczych miejsc szpitalnych,
- możliwości doraźnego zakwaterowania uczniów wraz z opiekunami (w ośrodkach wypoczynkowych, internatach, itp.),
- wykaz urządzeń specjalnych z podaniem ich możliwości oraz zabezpieczenia w środki chemiczne,
- stan zabezpieczenia jednostek organizacyjnych obrony cywilnej w sprzęt i materiały oraz plan jego uzupełniania,
- stan zabezpieczenia uczniów i pracowników w indywidualne środki ochrony przed skażeniami oraz plan jego uzupełniania,
- wykaz punktów dystrybucji i sprzedaży indywidualnych środków ochrony przed skażeniami,
- terminy i sposób realizacji przedsięwzięć związanych z zaciemnianiem i wygaszaniem oświetlenia,
- inne dokumenty opracowywane według potrzeb (plan zapełniania budowli ochronnych, plan ochrony ujęć wody, plan ochrony dóbr kultury, plan zabezpieczenia gospodarki żywnościowej przed skażeniami, plan ochrony magazynów).