Tworzenie oddzielnych klas dla Romów powoduje ich marginalizację – uznałRzecznik Praw Obywatelskich po wizytacji dziewięciu gmin, w których jest duży odsetek ludności romskiej. Na terenie dwóch z tych gmin istniały klasy romskie.
"W ocenie Rzecznika Praw Obywatelskich organizacja nauczania w tego typu klasach i oddziałach jest rozwiązaniem dalece niewłaściwym i w żaden sposób nie służy wyrównaniu poziomu edukacji" - napisał RPO. "Grozi to pogłębianiem marginalizacji uczniów romskich i naraża ich na stygmatyzację i dyskryminację".
RPO zauważył, że nie wszystkie dzieci romskie w wieku szkolnym chodzą do szkoły. Zwraca uwagę, że jedną z najpoważniejszych trudności, z jakimi stykają się dzieci romskie jest słaba znajomość języka polskiego, dlatego zaapelował o objęcie dzieci romskich kształceniem przedszkolnym i pozaszkolnym.
W 2009 roku do Rzecznika wpłynęło około 30 skarg od przedstawicieli mniejszości narodowych. Dotyczyły m.in. zabezpieczenia przez władze samorządowe pozostałości dawnych kirkutów w Inowrocławiu i Końskiem i stanowiska władz samorządowych gminy Limanowa wobec budowy we wsi Koszary świetlicy dla społeczności romskiej.
 
Źródło: Serwis Samorządowy PAP, 4.12.2009 r.