Czy w związku z likwidacją etatu sprzątaczki w szkole wystarczy zaktualizować arkusz organizacji szkoły, czy również wprowadzić zmianę zarządzeniem wewnętrznym?
Likwidacja stanowiska sprzątaczki następuje na podstawie zarządzenia dyrektora oraz skutkuje koniecznością zmiany arkusza organizacyjnego szkoły i regulaminu wynagradzania pracowników niepedagogicznych.
Uzasadnienie
Ponieważ przepisy nie wymieniają enumeratywnie stanowisk niepedagogicznych działających w szkołach, tworzenie większości z nich jest uzależnione od potrzeb szkoły oraz jej możliwości finansowych. Na podstawie art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole lub placówce nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. W związku z tym likwidacja stanowiska niepedagogicznego, którego działanie nie jest obligatoryjne (np. sprzątaczki), jest uzależniona od decyzji dyrektora, która zazwyczaj przybiera formę zarządzenia wewnętrznego. Taka forma jest zalecana, ponieważ nie pozostawia wątpliwości co do zaistnienia faktu likwidacji stanowiska, zwłaszcza na wypadek ewentualnego sporu pracowniczego.
Skrócenie okresu wypowiedzenia nie wpływa na odprawę>>
Jeśli natomiast nie zostanie zachowana, nie oznacza to, że stanowisko nadal istnieje, jeśli nie będzie obsadzane i dodatkowo zostanie usunięte z innych wewnętrznych regulacji.
Likwidacja stanowiska pociąga za sobą konieczność zaktualizowania regulacji wewnętrznych, w tym arkusza organizacyjnego szkoły - załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół oraz regulaminu wynagradzania - art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, art. 772 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.
Woźna zapłaci VAT za szkolny obiad>>
Przed Szkołą PLUS - Poradnik Dyrektora Przedszkola>>