Jak powinno wyglądać przyjęcie protokołu na kolejnym posiedzeniu rady pedagogicznej jeżeli jej członkowie się z nim nie zapoznali, nie stosując zapisów w regulaminie rady pedagogicznej: "członkowie rady mogą zapoznać się z jego treścią w ciągu 7 dni od napisania i w ciągu 10 dni zgłosić ewentualne poprawki przewodniczącemu obrad. Rada na następnym zebraniu decyduje o wprowadzeniu zgłoszonych poprawek do protokołu"?
Czy w głosowaniu nad przyjęciem protokołu osoby, które się z nim nie zapoznały mogą sprzeciwić się jego przyjęciu?
Przyjęcie protokołu z poprzedniego zebrania rady pedagogicznej odbywa się na kolejnym zebraniu rady pedagogicznej. Rada pedagogiczna przyjmuje protokół z poprzedniego zebrania poprzez głosowanie. Protokół z poprzedniego zebrania rada pedagogiczna przyjmuje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków. W związku z tym, że regulamin omawianej rady pedagogicznej nie nakłada na członka rady pedagogicznej obowiązku zapoznania się z protokołem z poprzedniego zebrania, należy zatem według mojej opinii przyjąć, że członek rady pedagogicznej, który nie zapoznał się z protokołem z poprzedniego zebrania ma również prawo oddania głosu, że jest przeciw przyjęciu protokołu. Jednak w takiej sytuacji na miejscu przewodniczącego rady pedagogicznej domagałbym się od tego członka rady w sposób kategoryczny, aby uzasadnił przed całą radą pedagogiczną swoją decyzję, podając konkretne zastrzeżenia do treści protokołu.
Zgodnie z art. 40 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) w szkole zatrudniającej co najmniej 3 nauczycieli działa rada pedagogiczna. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie (semestrze) w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania rady pedagogicznej mogą również być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora szkoły lub placówki, rady szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej (art. 40 ust. 5).
Każda rada pedagogiczna zobowiązana jest do opracowania i zatwierdzenia w drodze uchwały regulaminu swojej działalności (art. 43 ust. 2). To właśnie z regulaminu działania rady pedagogicznej powinno wynikać, że każdy członek rady pedagogicznej ma prawo do czynnego udziału w zebraniach rady, składania wniosków i projektów uchwał oraz udziału w pracach w stałych lub doraźnych komisjach lub zespołach powołanych przez radę. Jednocześnie w regulaminie działania rady pedagogicznej każdy członek rady pedagogicznej powinien być zobowiązany do czynnego uczestnictwa w zebraniach rady i jej komisjach lub zespołach, do których został powołany, nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły, współtworzenia na zebraniach rady atmosfery życzliwości i koleżeństwa oraz składania sprawozdań z wykonania powierzonych zdań. Ponadto w regulaminie działania rady pedagogicznej powinno być określone, że każdy członek rady pedagogicznej (nawet, gdy był nieobecny na zebraniu rady) powinien być zobowiązany do realizacji i przestrzegania podjętych uchwał i przyjętych postanowień. Z regulaminu działania rady pedagogicznej powinno także wynikać, że członek rady pedagogicznej nieobecny na zebraniu, powinien być zobowiązany do zapoznania się z protokołem i uchwałami przyjętymi na zebraniu i potwierdzenia znajomości postanowień własnoręcznym podpisem.
Z zebrania rady pedagogicznej sporządza się protokół oraz listę obecności. Członkowie rady dokumentują swój udział na zebraniu podpisem na liście obecności. Protokolanta zebrania rada pedagogiczna wybiera spośród swoich członków. Rada pedagogiczna może wybrać również protokolanta stałego lub na okres roku szkolnego. Protokoły z zebrań rady numeruje się w obrębie roku szkolnego. Zebrania można numerować cyframi arabskimi, a uchwały rzymskimi. Protokół z zebrania rady pedagogicznej powinien zawierać: numer i datę zebrania, numery podjętych uchwał, stwierdzenie prawomocności posiedzenia, tzw. quorum, wykaz osób uczestniczących w zebraniu z głosem doradczym (jeżeli takie były), zatwierdzony porządek zebrania, stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania, przebieg zebrania (streszczenie wystąpień i dyskusji), treść zgłoszonych wniosków, podjęte uchwały i wnioski oraz podpisy przewodniczącego rady i protokolanta.
Członkowie rady pedagogicznej zobowiązani są do zapoznania się z treścią protokołu. Miejsce do zapoznania się z protokołem powinno zostać określone w regulaminie działania rady pedagogicznej, np. w gabinecie dyrektora szkoły lub sekretariacie szkoły. Jest to bardzo istotne, gdyż księga protokołów nie może być wynoszona poza budynek szkoły. Protokół z poprzedniego zebrania rady pedagogicznej przyjmuje się na następnym zebraniu. Przyjęte przez radę poprawki i uzupełnienia do protokołu z poprzedniego zebrania umieszcza się w protokole zebrania, na którym poprawki i uzupełnienia zostały przyjęte.
Jak już wspominałem, przyjęcie protokołu z poprzedniego zebrania rady pedagogicznej odbywa się na kolejnym zebraniu rady pedagogicznej. Rada pedagogiczna przyjmuje protokół z poprzedniego zebrania poprzez głosowanie. Protokół z poprzedniego zebrania rada pedagogiczna przyjmuje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków. Jak wynika z treści pytania w regulaminie rady pedagogicznej przyjęto zapis, że członkowie rady mogą zapoznać się z treścią protokołu w ciągu 7 dni od jego napisania i w ciągu 10 dni mogą zgłosić ewentualne poprawki przewodniczącemu obrad." W związku z tym, że regulamin omawianej rady pedagogicznej nie nakłada na członka rady pedagogicznej obowiązku zapoznania się z protokołem z poprzedniego zebrania, należy zatem według mojej opinii przyjąć, że członek rady pedagogicznej, który nie zapoznał się z protokołem z poprzedniego zebrania ma również prawo oddania głosu, że jest przeciw przyjęciu protokołu. Jednak w takiej sytuacji na miejscu przewodniczącego rady pedagogicznej domagałbym się od tego członka rady w sposób kategoryczny, aby uzasadnił przed całą radą pedagogiczną swoją decyzję, podając konkretne zastrzeżenia do treści protokołu. Myślę, że taka reakcja przewodniczącego powinna docelowo rozwiązać zaistniały problem. Jeżeli i to nie przyniesie rozwiązania proponuję rozważyć podjęcie próby wprowadzenia do regulaminu działania rady pedagogicznej obowiązku zapoznania się z protokołem z poprzedniego zebrania
Czy w głosowaniu nad przyjęciem protokołu osoby, które się z nim nie zapoznały mogą sprzeciwić się jego przyjęciu?
Przyjęcie protokołu z poprzedniego zebrania rady pedagogicznej odbywa się na kolejnym zebraniu rady pedagogicznej. Rada pedagogiczna przyjmuje protokół z poprzedniego zebrania poprzez głosowanie. Protokół z poprzedniego zebrania rada pedagogiczna przyjmuje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków. W związku z tym, że regulamin omawianej rady pedagogicznej nie nakłada na członka rady pedagogicznej obowiązku zapoznania się z protokołem z poprzedniego zebrania, należy zatem według mojej opinii przyjąć, że członek rady pedagogicznej, który nie zapoznał się z protokołem z poprzedniego zebrania ma również prawo oddania głosu, że jest przeciw przyjęciu protokołu. Jednak w takiej sytuacji na miejscu przewodniczącego rady pedagogicznej domagałbym się od tego członka rady w sposób kategoryczny, aby uzasadnił przed całą radą pedagogiczną swoją decyzję, podając konkretne zastrzeżenia do treści protokołu.
Zgodnie z art. 40 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) w szkole zatrudniającej co najmniej 3 nauczycieli działa rada pedagogiczna. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie (semestrze) w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania rady pedagogicznej mogą również być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora szkoły lub placówki, rady szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej (art. 40 ust. 5).
Każda rada pedagogiczna zobowiązana jest do opracowania i zatwierdzenia w drodze uchwały regulaminu swojej działalności (art. 43 ust. 2). To właśnie z regulaminu działania rady pedagogicznej powinno wynikać, że każdy członek rady pedagogicznej ma prawo do czynnego udziału w zebraniach rady, składania wniosków i projektów uchwał oraz udziału w pracach w stałych lub doraźnych komisjach lub zespołach powołanych przez radę. Jednocześnie w regulaminie działania rady pedagogicznej każdy członek rady pedagogicznej powinien być zobowiązany do czynnego uczestnictwa w zebraniach rady i jej komisjach lub zespołach, do których został powołany, nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły, współtworzenia na zebraniach rady atmosfery życzliwości i koleżeństwa oraz składania sprawozdań z wykonania powierzonych zdań. Ponadto w regulaminie działania rady pedagogicznej powinno być określone, że każdy członek rady pedagogicznej (nawet, gdy był nieobecny na zebraniu rady) powinien być zobowiązany do realizacji i przestrzegania podjętych uchwał i przyjętych postanowień. Z regulaminu działania rady pedagogicznej powinno także wynikać, że członek rady pedagogicznej nieobecny na zebraniu, powinien być zobowiązany do zapoznania się z protokołem i uchwałami przyjętymi na zebraniu i potwierdzenia znajomości postanowień własnoręcznym podpisem.
Z zebrania rady pedagogicznej sporządza się protokół oraz listę obecności. Członkowie rady dokumentują swój udział na zebraniu podpisem na liście obecności. Protokolanta zebrania rada pedagogiczna wybiera spośród swoich członków. Rada pedagogiczna może wybrać również protokolanta stałego lub na okres roku szkolnego. Protokoły z zebrań rady numeruje się w obrębie roku szkolnego. Zebrania można numerować cyframi arabskimi, a uchwały rzymskimi. Protokół z zebrania rady pedagogicznej powinien zawierać: numer i datę zebrania, numery podjętych uchwał, stwierdzenie prawomocności posiedzenia, tzw. quorum, wykaz osób uczestniczących w zebraniu z głosem doradczym (jeżeli takie były), zatwierdzony porządek zebrania, stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania, przebieg zebrania (streszczenie wystąpień i dyskusji), treść zgłoszonych wniosków, podjęte uchwały i wnioski oraz podpisy przewodniczącego rady i protokolanta.
Członkowie rady pedagogicznej zobowiązani są do zapoznania się z treścią protokołu. Miejsce do zapoznania się z protokołem powinno zostać określone w regulaminie działania rady pedagogicznej, np. w gabinecie dyrektora szkoły lub sekretariacie szkoły. Jest to bardzo istotne, gdyż księga protokołów nie może być wynoszona poza budynek szkoły. Protokół z poprzedniego zebrania rady pedagogicznej przyjmuje się na następnym zebraniu. Przyjęte przez radę poprawki i uzupełnienia do protokołu z poprzedniego zebrania umieszcza się w protokole zebrania, na którym poprawki i uzupełnienia zostały przyjęte.
Jak już wspominałem, przyjęcie protokołu z poprzedniego zebrania rady pedagogicznej odbywa się na kolejnym zebraniu rady pedagogicznej. Rada pedagogiczna przyjmuje protokół z poprzedniego zebrania poprzez głosowanie. Protokół z poprzedniego zebrania rada pedagogiczna przyjmuje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków. Jak wynika z treści pytania w regulaminie rady pedagogicznej przyjęto zapis, że członkowie rady mogą zapoznać się z treścią protokołu w ciągu 7 dni od jego napisania i w ciągu 10 dni mogą zgłosić ewentualne poprawki przewodniczącemu obrad." W związku z tym, że regulamin omawianej rady pedagogicznej nie nakłada na członka rady pedagogicznej obowiązku zapoznania się z protokołem z poprzedniego zebrania, należy zatem według mojej opinii przyjąć, że członek rady pedagogicznej, który nie zapoznał się z protokołem z poprzedniego zebrania ma również prawo oddania głosu, że jest przeciw przyjęciu protokołu. Jednak w takiej sytuacji na miejscu przewodniczącego rady pedagogicznej domagałbym się od tego członka rady w sposób kategoryczny, aby uzasadnił przed całą radą pedagogiczną swoją decyzję, podając konkretne zastrzeżenia do treści protokołu. Myślę, że taka reakcja przewodniczącego powinna docelowo rozwiązać zaistniały problem. Jeżeli i to nie przyniesie rozwiązania proponuję rozważyć podjęcie próby wprowadzenia do regulaminu działania rady pedagogicznej obowiązku zapoznania się z protokołem z poprzedniego zebrania