Samorządowcy z zespołu edukacji KWRiST postulują wpisanie do algorytmu podziału subwencji oświatowej wagi dla uczniów zdolnych.Dyskusję o potrzebie wsparcia uczniów zdolnych wywołał list rektora Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu do wójtów. Uczelnia prowadzi od 1998 r. publiczne Gimnazjum i Liceum Akademickie. Jak twierdzi rektor, grozi jej upadłość, bo nie ma na nią pieniędzy. Z danych MEN wynika, że w Polsce takich szkół o profilu akademickim, prowadzonych zarówno przez szkoły wyższe, jak i samorządy jest 46.
- Skoro w algorytmie podziału subwencji jest waga dla uczniów mistrzostwa sportowego, to dlaczego nie wprowadzić takiej specjalnej wagi na kształcenie uczniów zdolnych –mówi Marek Olszewski, wójt gminy Lubicz, wiceprzewodniczący Związku Gmin Wiejskich RP.
Wiceminister edukacji Krystyna Szumilas powiedziała, że MEN chce wspierać uczniów zdolnych. W przyszłym roku w ramach środków unijnych rusza projekt, którego celem jest wypracowanie sposobów dodatkowego wsparcia dla uczniów najzdolniejszych. Jednocześnie zwróciła uwagę, że podwyższenie wagi dla jednej grupy uczniów powoduje skutek dla innej grupy uczniów, w tych samorządach, gdzie takie inicjatywy nie istnieją. Poza tym uczniowie zdolni są we wszystkich szkołach, nie tylko w szkołach prowadzonych przez uczelnie wyższe.
Problemem może się okazać określenie precyzyjnej definicji ucznia zdolnego. Wcześniej wiele kontrowersji wzbudziło ustalenie jasnej definicji uczniów np. ze sprzężoną niepełnosprawnością.
Wiceminister edukacji Krystyna Szumilas powiedziała, że MEN chce wspierać uczniów zdolnych. W przyszłym roku w ramach środków unijnych rusza projekt, którego celem jest wypracowanie sposobów dodatkowego wsparcia dla uczniów najzdolniejszych. Jednocześnie zwróciła uwagę, że podwyższenie wagi dla jednej grupy uczniów powoduje skutek dla innej grupy uczniów, w tych samorządach, gdzie takie inicjatywy nie istnieją. Poza tym uczniowie zdolni są we wszystkich szkołach, nie tylko w szkołach prowadzonych przez uczelnie wyższe.
Problemem może się okazać określenie precyzyjnej definicji ucznia zdolnego. Wcześniej wiele kontrowersji wzbudziło ustalenie jasnej definicji uczniów np. ze sprzężoną niepełnosprawnością.
W przyszłym roku subwencja oświatowa ma wynieść 35 mld zł. Będzie wyższa od tegorocznej o 1,6 mld zł, czyli o 4,8 proc. Kwota bazowa na jednego ucznia ma wynieść 4361 zł. W algorytmie podziału subwencji oświatowej mają wzrosnąć m.in. waga P7 dla uczniów ponadgimnazjalnych w związku z przesunięciem środków na ustne matury do samorządów. Podwyższona będzie waga P8, odnosząca się do uczniów szkół zawodowych, w związku z dodatkowymi kosztami kształcenia modułowego. Wzrosnąć mają wagi: P-9 i P-10 dotyczące uczniów z mniejszości narodowych, etnicznych lub posługujących się językiem regionalnym.
Źródło: Serwis Samorządowy PAP, 19.11.2009 r.