Do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych skierowano projekt rozporządzenia w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą. Projekt rozporządzenia uwzględnia nową sytuację środowisk Polaków za granicą będącą efektem dużej dynamiki procesów migracyjnych oraz postulaty zainteresowanych rodziców. Dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą zwykle realizują obowiązek szkolny w szkołach państw, na obszarze których mieszkają. Projekt rozporządzenia wprowadza, nie ograniczając podstawowej formy nauczania poprzez uczęszczanie na zajęcia, możliwość realizowania obowiązku szkolnego poza szkołą (nauczanie domowe) lub możliwość kształcenia na odległość (nauczanie online) realizowaną przez Zespół Szkół dla Dzieci Obywateli Polskich Czasowo Przebywających za Granicą z siedzibą w Warszawie. Załącznikiem do rozporządzenia są ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkolnych punktów konsultacyjnych, które zawierają podstawowe treści nauczania. Pozwoli to na podniesienie jakości nauczania, uwspólnienie podejścia, a jednocześnie nie pozbawi autonomii nauczycieli i szkół, które mogą dostosować ramy programowe do lokalnych potrzeb, możliwości i predyspozycji uczniów. Ramy programowe są efektem pracy grupy ekspertów i polskich nauczycieli z kilkunastu krajów w Europie i Ameryce. Zawarte w projekcie rozwiązania pozwalają zachować kontakt z krajem ojczystym - jego językiem, kulturą, historią, wiedzą o współczesnej Polsce; ułatwiają integrację dzieci ze środowiskiem lokalnym; mają też na celu usprawnienie funkcjonowania szkół, zespołów szkół i szkolnych punktów konsultacyjnych oraz poprawienie skuteczności wykorzystania środków przeznaczonych na kształcenie dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą.
Źródło: MEN, 20 maja 2010r.