Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz. U. Nr 19, poz. 166) przedszkola specjalne, oddziały specjalne w przedszkolach ogólnodostępnych, szkoły specjalne oraz oddziały specjalne w szkołach ogólnodostępnych organizuje się dla dzieci i młodzieży:
- niesłyszących,
- słabo słyszących,
- niewidomych,
- słabo widzących,
- z niepełnosprawnością ruchową,
- z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
- z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
- z autyzmem,
- ze sprzężonymi niepełnosprawnościami,
- z chorobami przewlekłymi,
- z zaburzeniami psychicznymi,
- niedostosowanych społecznie,
- zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
- zagrożonych uzależnieniem,
- z zaburzeniami zachowania.
Przepisy prawa nie definiują pojęcia niepełnosprawności uczniów. Natomiast wskazują dla jakich dzieci i młodzieży tworzy się szkoły specjalne, bądź oddziały specjalne w szkołach ogólnodostępnych. Dzieci takie posiadają orzeczenie o niepełnosprawności i potrzebie kształcenia specjalnego.