Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz. U. Nr 19, poz. 166) przedszkola specjalne, oddziały specjalne w przedszkolach ogólnodostępnych, szkoły specjalne oraz oddziały specjalne w szkołach ogólnodostępnych organizuje się dla dzieci i młodzieży:

  1. niesłyszących,
  2. słabo słyszących,
  3. niewidomych,
  4. słabo widzących,
  5. z niepełnosprawnością ruchową,
  6. z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
  7. z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
  8. z autyzmem,
  9. ze sprzężonymi niepełnosprawnościami,
  10. z chorobami przewlekłymi,
  11. z zaburzeniami psychicznymi,
  12. niedostosowanych społecznie,
  13. zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
  14. zagrożonych uzależnieniem,
  15. z zaburzeniami zachowania.

 

Przepisy prawa nie definiują pojęcia niepełnosprawności uczniów. Natomiast wskazują dla jakich dzieci i młodzieży tworzy się szkoły specjalne, bądź oddziały specjalne w szkołach ogólnodostępnych. Dzieci takie posiadają orzeczenie o niepełnosprawności i potrzebie kształcenia specjalnego.