Chodzi o nowelizację rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie podstawowych warunków niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów nauczania. Projekt zmian dostępny jest na RCL.

Jak podano w uzasadnieniu projektu nowelizacji, potrzeba nowelizacji przepisów wynika z:

  1.  realizacji tzw. kamienia milowego C9G określonego w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności (dalej „KPO”) pn. „Minimalne obowiązujące standardy wyposażenia wszystkich szkół w infrastrukturę cyfrową umożliwiającą wykorzystanie technologii cyfrowych w nauce na równym poziomie w każdej szkole”. Minimalne wymagania dotyczące sprzętu komputerowego, w tym komputerów stacjonarnych, laptopów i tabletów, umożliwiających wykorzystanie technologii informacyjno- komunikacyjnych przy realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, określone w załączniku do nowelizowanego rozporządzenia, zostały uznane przez Komisję Europejską za niewystarczające do realizacji ww. kamienia milowego, ponieważ zabrakło w nich określenia zakresu minimalnych wymagań dla technologii informacyjno-komunikacyjnych, jakie muszą spełniać szkoły. W związku z tym konieczne jest uzupełnienie nowelizowanego rozporządzenia o załącznik nr 2, określający minimalne wymagania dla technologii informacyjno-komunikacyjnych, który będzie obligatoryjny dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych, prowadzących kształcenie w formie dziennej;
  2. konieczności uwzględnienia w przepisach zmian technologicznych dotyczących sprzętu komputerowego przez aktualizację obecnego załącznika do nowelizowanego rozporządzenia określającego minimalne wymagania dla sprzętu komputerowego. 

Zapraszamy na szkolenie online: Zmiany w prawie oświatowym 2024/2025 – zadania dyrektora >

 

RPO ma wątpliwości

Celem rozporządzenia jest określenie minimalnych wymagań dla sprzętu komputerowego oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych stosowanych w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych (z wyjątkiem szkół artystycznych) prowadzących kształcenie w formie dziennej. Jak zaznacza minister edukacji, przy określaniu wymagań związanych z wyposażeniem placówek oświatowych należy uwzględnić postęp technologiczny. 

Uzasadnienie projektu zawiera informację, że nie będzie on miał zastosowania w szkołach dla dorosłych, które prowadzą wyłącznie kształcenie w formie stacjonarnej lub zaocznej oraz w branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych prowadzących kształcenie w formie stacjonarnej lub zaocznej. Nie wskazano powodów takiego zróżnicowania w zależności od rodzaju szkół. Podkreślono jedynie, że te szkoły prowadzą nauczanie osób pełnoletnich. I właśnie ta kwestia wzbudziła wątpliwości Rzecznika Praw Obywatelskich. Dostrzega on ryzyko, że w szkołach pogłębią się nierówności dotyczące jakości używanego sprzętu komputerowego oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych, a co z tym związane, jakości nauki.

Czytaj też: 1 września będzie wyzwaniem dla szkół i samorządów >

Jak tłumaczą autorzy projektu, „wszystkie szkoły (publiczne i niepubliczne) niezależnie od typu i rodzaju, są obowiązane do zapewnienia uczniom objętym kształceniem specjalnym, w tym uczniom z różnymi rodzajami niepełnosprawności, m.in. warunków do nauki, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów. Postęp technologiczny dotyczy także wykorzystania w pracy z uczniami niepełnosprawnymi z zaburzeniami mowy lub jej brakiem, nowoczesnego sprzętu komputerowego umożliwiającego korzystanie ze wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC)". 

W tym kontekście RPO wskazuje, że osoby należące do wymienionych grup uczęszczają również do szkół dla dorosłych, branżowych szkół II stopnia i szkół policealnych. Mogłyby one odnieść szczególne korzyści z zakupu najbardziej nowoczesnego sprzętu.

Czytaj też w LEX: Nowa podstawa programowa i ramowe plany nauczania – zmiany od 1 września 2024 r. >

Uwagę RPO zwraca przyczyna nowelizacji, tj. realizacja tzw. kamienia milowego C9G określonego w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności, którego nazwa to „Minimalne obowiązujące standardy wyposażenia wszystkich szkół w infrastrukturę cyfrową umożliwiającą wykorzystanie technologii cyfrowych w nauce na równym poziomie w każdej szkole". Jest to istotne w kontekście unijnej perspektywy uczenia się przez całe życie. Wyłączenia w zakresie podmiotów objętych obowiązkami mogą sprawić, że polityka nie przyniesie pożądanych rezultatów pod względem powszechności i równego dostępu do sprzętu o najwyższej jakości.

Zobacz też w LEX: Standardy ochrony małoletnich w szkole - procedura z wzorami >

Mając na uwadze cele systemu oświaty - zwłaszcza prawo każdego obywatela RP do kształcenia się oraz kształtowanie u uczniów umiejętności sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, a także obowiązek odpowiedniego wyposażenia stanowiska pracy nauczyciela - Marcin Wiącek zwrócił się do minister edukacji o rozważenie objęcia wymogami rozporządzenia wszystkich szkół. Jeśli za ograniczeniami stoją ważne względy, RPO prosi o ich przedstawienie.