Jakość egzaminu, współpraca ze światem akademickim oraz rozwijanie umiejętności absolwentów szkół ponadgimnazjalnych to najważniejsze kwestie, na które postawiło Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowując nową formułę matury.
Jak zapowiedziała Krystyna Szumilas nowe informatory maturalne trafią do nauczycieli i uczniów już we wrześniu 2013 roku, tak aby wszyscy mogli się spokojnie przygotować do zmodyfikowanej formuły matury.
"Ponieważ od 2005 roku egzamin maturalny zyskał rangę egzaminu wstępnego do szkół wyższych, wszelkie przygotowania do zmiany jego formuły są prowadzone w konsultacji ze środowiskiem akademickim". Dlatego też MEN ściśle współpracuje z Konferencją Rektorów Akademickich Szkół Polskich, z uwzględnieniem ich wymagań wobec kandydatów na studia.
W nowej formule egzaminu maturalnego zmianie ulegnie przeprowadzanie egzaminu ustnego z języka polskiego, tak aby egzamin w nowej formule sprawdzał przede wszystkim poziom komunikatywności młodych ludzi oraz umiejętność tworzenia spontanicznej odpowiedzi na określony temat.
Ponadto egzaminy w nowej formule mają nie tylko badać wiedzę encyklopedyczną młodych ludzi, ale przede wszystkim sprawdzać ich umiejętności złożone, np. czy uczeń potrafi analizować, wyciągać wnioski, szukać i oceniać informacje oraz samodzielnie pracować.
Zdaniem prof. dr hab. Jana Szmidta, rektora Politechniki Warszawskiej oraz przewodniczącego Komisji ds. Kształcenia KRASP "MEN podjęło bardzo trudny problem, bo nie jest tak łatwo rozstrzygnąć w zmieniającym się świecie jak uczyć i czego wymagać, z czym boryka się większość krajów europejskich. MEN znalazło dobre rozwiązanie zaprezentowane m.in. w informatorach, które są wynikiem konsekwentnej polityki - poszerzania bazy wiedzy, jaką dostarczamy młodym ludziom w szkołach ponadgimnazjalnych. To jest niezwykle ważne, dlatego że jednostkowe informacje można znaleźć na jedno kiwnięcie palca, natomiast wiedzę zdobyć jest bardzo trudno".
Na konferencji zorganizowanej w celu omówienia nowej formuły egzaminu maturalnego, Artur Gałęski, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, poinformował, że "informatory nie odkrywają nowych zakresów merytorycznych ale stanowią "tłumaczenie" wymagań zawartych w podstawie na język zadań egzaminacyjnych". Dzięki nim uczniowie będą mieli pełną świadomość tego, czego się od nich oczekuje i wymaga.
CKE we współpracy z komisjami okręgowymi przygotowała zbiór informatorów o egzaminie maturalnym od 2014/2015 roku, które już teraz dostępne są na stronach internetowych komisji egzaminacyjnych.
"Zostało przygotowanych 25 dokumentów z poszczególnych przedmiotów oraz informator, w którym szczegółowo opisano zasady obowiązujące na egzaminie maturalnym od 2015 roku. W każdym informatorze uczeń znajdzie ogólne informacje na temat egzaminu z danego przedmiotu, przykładowe zadania z rozwiązaniami oraz przykładowe ocenione odpowiedzi zdających.
Opracowanie: Agnieszka Winiarska, RPE WKP
Źródło: www.men.gov.pl, stan z dnia 17 lipca 2013 r.